Z historie - exploze lokomotivního kotle
Autor: admin <jenda(at)speaker.cz>, Téma: Historie, archiv, Vydáno dne: 24. 10. 2004



Aktualizováno 22.11.2005
Exploze lokomotivního kotle. Záležitost z dobrodružné literatury, nebo děsivá skutečnost?

Exploze kotle

Pamatuji si, že při četbě různé železniční literatury jsem občas narazil na pojem exploze parního kotle. Situace mi nepřipadala nikterak děsivou, stane se ledacos. Až zcela nedávno, při prohlížení železničních webů, jsem nalezl ve fotogalerii známého amerického železničního historika Otto C. Perryho, snímky z takovéto nehody, která se udála nedaleko stanice Sedalia v USA, 19. října 1952. Jednalo se lokomotivu nákladního vlaku, kdy při poklesu hladiny vody v kotli pod kritickou mez a tím pádem vystavení kotelního pláště enormnímu žáru, došlo ke snížení jeho pevnosti a následnému explozivnímu roztržení kotle. Odborník namítne, že existují speciální bezpečnostní zátky, tzv. olovníky, instalované na straně kotle obrácené k topeništi, kdy tyto, pakli poklesne voda pod jejich úroveň, nejsou již touto ochlazovány a roztaví se. Proud horké vody a páry zalije oheň v topeništi a co je hlavní, sníží tlak v žárem namáhaném kotli. Zde se tomu tak z neznámých příčin nestalo, nebo tato lokomotiva touto pojistkou vybavena nebyla, což je ale nepravděpodobné. Tedy došlo asi zřejmě k jejímu fatálnímu selhání. Každopádně vidíte sami, co to dovede. Exploze vyrvala celý kotel z rámu lokomotivy a hodila jej zcela mimo trať. Neřízený vlak, protože při destrukci lokomotivy došlo i úniku vzduchu ze systému tlakové brzdy a tím i intenzivnímu brždění vlivem samočinného spuštění brzd na ostatních vozech vlaku /hnací i tažená vozidla mají brzdy konstruovány tak, že se brzdící efekt vyvolává poklesem tlaku v systému vzduchového rozvodu vlaku/, asi po jednom kilometru zastavil. Z lokomotivy samotné zbyl pouze tendr a zničený podvozek. Vzhledem k tomu, že nákladní lokomotivy tohoto typu mívají provozní tlak páry asi 16 atmosfér a teplota vody a páry v okamžiku exploze mohla být vzhledem k bodu varu při tomto tlaku asi 140 - 160 0C, posádka tohoto stroje asi neměla žádnou šanci...

Exploze kotle vinou hrubého zanedbání při opravě lokomotivy

Na Kubě můžeme vidět na vlečkách cukrovarů tyto Baldwinovy lokomotivy uspořádání 1´D, které jsou samy o sobě historickými unikáty, jako tato, vyrobená začátkem minulého století v Baldwinových závodech v USA, s výrobním číslem 1390. Jezdí v cukrovaru Rafael Freyre /provincie Holguin/

Tato Baldwinova lokomotiva 1´D výrobního čísla 1542 již dojezdila. Patřila cukrovaru Obdulio Morales v provincii Sancti Spiritus. Celá událost se udála následovně: Při provozu byla zjištěna netěsnost v přední části kotle. Asi předpokládáte, co by mělo v takovémto případě následovat: Okamžité odstavení stroje, odtažení do dílen, roznýtování netěsného kotelního prstence a  revize všech ostatních dílů kotle, včetně rentgenových zkoušek. Poté /pokud by byl přední kotelní prstenec v pořádku/, vložení nové měděné těsnící vložky, přenýtování a temování celého předního dílu. Pak tlakové zkoušky, pokud by byly O.K., vystavení nového certifikátu ke kotli, roztopení lokomotivy, další úřední zkouška a vše je zaneseno do patřičných papírů, včetně schválení k dalšímu provozu a určení následného termínu další revize. To by ale musela tato "Baldwinka" jezdit v civilizované zemi, nikoli na Kubě. V tomto případě ale lokomotiva dojela do depa, byla odstavena, přišel opravář a netěsné místo zavařil /!!!/ Aniž by věděli, vyrobili tímto pojízdnou časovanou bombu. Netěsnost sice zmizela, ale svár v místě přesahu obou kotelních prstenců a především svařené hrany snížil jejich tloušťku a tím pochopitelně i pevnost, k čemuž ještě přispělo "vykřehnutí" materiálu v místě sváru. Kotel byl tímto nekvalitním svarem neviditelně perforován, jako poštovní známka v aršíku. S nějakou úřední zkouškou si hlavu nelámali. Buen tiempo. Lokomotiva jezdila ještě pár dnů. Po té, co zrovna stála na vlečce, došlo bez jakéhokoliv varování k explozi. Tělo topiče, který byl v budce, našli patnáct metrů od kolejí, strojvedoucí, který zrovna mazal rozvody a byl tedy přímo v epicentru výbuchu, skončil ještě hůře. Byl doslova uvařen a roztrhán na kusy. Kvůli neuvěřitelné technické chybě, která se dá nazvat snad jenom žalostnou a fatální prasárnou, zemřeli hrozně a zcela zbytečně, dva lidé...

Oba snímky /nikoli text/ byly převzaty z knihy Colina Carratta "The World Encyclopedia of Locomotives" /Lorenz Books 1997/