Slovo úvodem
 Počátkem 
měsíce října 2002 uplyne plných 100 let od zahájení železničního provozu na 
trati z Vlašimi do Trhového Štěpánova a Dolních Kralovic, druhé části místní 
dráhy Benešov - Dolní Kralovice.
Počátkem 
měsíce října 2002 uplyne plných 100 let od zahájení železničního provozu na 
trati z Vlašimi do Trhového Štěpánova a Dolních Kralovic, druhé části místní 
dráhy Benešov - Dolní Kralovice.
Žel, osud nepřál tomu, aby se místní dráha v celé své stavební délce dočkala 
tohoto význačného jubilea. Počátkem let sedmdesátých 20. století padlo totiž 
definitivní rozhodnutí v souvislostech s výstavbou vodního díla na Želivce, 
ukončit železnici stavebně i provozně v žel. stanici Trhový Štěpánov. Tímto 
rozhodnutím vzaly definitivně svůj konec vášnivé diskuse zastánců ukončení dráhy 
na katastru Borovska či Bernartic, Keblově nebo Trh. Štěpánově, ale i extrémní 
návrh na ukončeni železnice již ve Vlašimi za odbočnou výhybkou na vlečku 
dnešního podniku Sellier & Bellot, a.s.
Souběžně se zánikem části železnice (14 km) zmizely i nejkrásnější partie z celé 
lokálky!! Od řeky Želivky až do Benešova. Z map a turistických průvodců se 
vytratilo také malebné městečko Dolní Kralovice, tvořící zde přirozené 
politické, hospodářské i kulturni středisko, které svému zrodu před mnoha 
staletími vděčilo právě řece Želivce, původně zvané Sázava západní. Táž řeka se 
vlastně díky Čistotě vody a vyrovnanému celoročnímu průtoku postarala i o jeho 
zánik.
Stávající nové Dolni Kralovice, vybudované stranou komunikaci a jako umělá 
středisková obec, přes mnohé snahy a úsilí samosprávy i občanů, své místo v 
regionu stále zatím hledají. Přestože od zrušení přirozeného historického 
střediska uplynulo již několik desítek let, Dolnokralovicko se stále s touto 
skutečností nevyrovnalo, ale nesmířilo se ani se zánikem železnice, která 
podstatným způsobem obohacovala zdejší život i veškeré dění.