Ano,
skutečný vlak to sice nebude, pravda. Ale železniční simulátor. Nám pamětníkům
to postačí. Ostatně my jsme do Kralovic vlakem jezdili. Tedy k věci: Nejdříve je
třeba simulátor stáhnout. Není problém.
Klikněte sem>>
Objeví se vám samospustitelný soubor Railsim2.exe Ten si uložte někam,
kde máte místo. Poklikáním na jeho ikonu se sám rozbalí a vytvoří stejnojmenný
adresář, kde naleznete množství souborů a adresářů. Mezi nimi také textový
cti_mne.txt Ten si dobře prostudujte. Program se nikterak neistaluje, možno jej hned spustit poklepáním na RS290cz.exe nebo jeho zástupce.
Chodí to bez problému pod W3.11, W95 a W98. Pro Widle XP budete potřebovat asi
emulátor DOSu. Ze začátku Vám asi ovládání
lokomotivy, či 810 /Orchestrionu/ bude dělat potíže a vlak také najednou zastaví
a na panelu strojvedoucího se rozsvítí tři varovná červená světla. Tak abychom
tomu předešli, odložíme odjezd tak o hodinku, za účelem studia, cestující to pochopí. Tedy
čtěte...
Co
lze od simulátoru očekávat? Použitý simulátor je německý Railsim 2.91 Je
sice postarší a dosová grafika úděsná, ale na druhou stranu je to jeden ze
simulátorů, který věrně simuluje jízdu skutečného vlaku, zrychlení a brzdný
chod, včetně reakcí lokomotivy, či motorového vozu. V tom nechává daleko za
sebou takové dokonalé giganty, jako například Trainz. Zde se mi například při
testování trati stalo, že jsem poznal, co dovede na kralovické poměry těžký
nákladní vlak o čtyřiceti nápravách, chtěje zastavit v Keblově, kdy byl konec
vlaku ještě ve svahu nad stanicí. Toho písku, co padlo. A stejně jsem přejel.
Byl to docela mazec. Railsim dovede napodobit i takové chuťovky, jako
zoufale pomalý pokles tlaku v brzdné soustavě dlouhého vlaku, tedy i patřičně
pomalou reakci vlakové brzdy. A vy se modlíte
abyste to ubrzdili, zatím co se přednosta na peróně chytá za hlavu... O takových
"maličkostech", jako je např. dodržování jízdního řádu a předepsaných rychlostí
nemluvě. Projet návěst "Stůj" se v Railsimu nepokoušejte ani náhodou.
Program Vám to zatraceně spočítá, zrovna tak jako špatné zastavení v zastávce. V
tom prvním případě skončíte a v tom druhém se aktivuje rychlobrzda a dostanete
patřičnou pálku trestných bodů. Z toho důvodu si také vybírejte pečlivě
lokomotivy a hnací vozidla. Pokud si například vezmete zmíněnou 810 a
navěsíte za ni dva vlečné baafx, počítejte s tím, že už v kopci pod zastávkou
Dubějice budete v pěkným problému. Zrovna tak, jako s těžkým nákladní vlakem,
kdy si na poslední chvíli před Královicemi vzpomenete, že by se mělo u
předzvěsti, kde je na potvoru "Výstraha", začít jaksi také nějak brzdit. Tady už
to není problém, to je rovnou zaděláno na dost velikej malér... Dobrá vychytávka
je též dvojkombinace Alt+F7. Venku se uprostřed léta, z čista jasna, rozpoutá taková sibérie, že ledové pláně za Uralem jsou proti tomu Riviéra. Vy ale musíte dojet, i když v lijáku a bouři sněhové to na mokrejch kolejích začne pěkně klouzat. Stlačením samotné F7 se mraky jakoby zázrakem roztrhají, běsnění živlů ustane, sluníčko a pohoda.
Železniční specilaisti si mohou přehodit občas adresář s trakčními vozidly
loks a dát tam ten německý. Jsou tam i parní lokomotivy... Pozor! Simulátor
sestavuje jízdní řády podle strojového času počítače. Tedy v noci bude za okny
Vaší lokomotivy egyptská tma. Moc toho neuvidíte, pouze světla návěstí a
rychlostníky. Pokud můžete k počítači jen večer a v noci, stiskněte několikráte
F10. Hned se rozední...
Jak
se to ovládá? Podrobný manuál, z němčiny přeložený Zdeňkem Michlem je sice
zde>>
ale stejně si tuto kapitolu přečtěte. Tedy k ovládání: Pro začátek vám stačí
kurzorové šipky. Dopředu přidáváte tažnou sílu, dozadu ubíráte.
Doleva brzdíte, tedy vypouštíte vzduch z primární soustavy průběžné vlakové
brzdy. Zde ale pozor! Pokud opomenete přestat brzdit,
naskočí 100% brzdného chodu /rychlobrzda/ a to znamená dost velké
penále v trestných bodech. Tak tedy jednou klepnout a po druhém klepnutí
zvyšování brzdné síly zastavit. Strojvedoucí to znají. Kurzorovou šipkou
doprava se odbržďuje. Též klávesou 9. Zde toho moc nezkazíte, pokud
se ovšem neblížíte u Kralovic k návěsti "Stůj". Jízdní řád dodržujte, není tu
pro legraci. Pravda, můžete jet jako utržený ze řetězu, nezpomalovat na přejezdech a
přetahovat limit. Počítejte ale s tím, že program ví i o každém překročení
limitu o pouhý 1 km/h!!! Pokud nevypadnete v oblouku, či se nespustí rychlobrzda
a po následném zastavení Vám německý automatický systém INDUSI /Induktive
Zugsicherung/ nepovolí až do Kralovic vyšší rychlost, než 45 km/h. Odblokovat
jej může pouze návěst "Volno" Ta je až v Kralovicích. Ale i kdyby jste to
přežili a urvali 4-5 minut navíc, budete stát v Kralovicích u vjezdu tak dlouho,
až se rozdíl v časech srovná. Navíc Program si Vás vychutná i v zastávkách,
pozdrží Vás v odjezdu. Projet předepsanou zastávku v JŘ se nepokoušejte ani
náhodou. To se nedělá a program Vám to dá zatraceně dobře najevo, včetně
drastického omezení rychlosti na celém zbytku trasy!
Pár důležitých rad: Jak bylo řečeno program je německý. Z toho vyplývá
značení zastávek opakuje se 4x zkratka názvu zastávky na malých tabulích /např
Sed = Sedmpány/ a pak jsou malé tabule H1 až H4. Tedy Haltenpunkt. Vlak staví u
vyššího haltenpunktu, čím je delší. Pokud vezete osobák s deseti vozy, budete
stavět zřejmě u H4, pokud se do Kralovic vydáte s Orchestrionem a jedním baafx,
co by vlekem, budete stavět na H1. Program vám to jasně řekne hláškou Halten
Kurz vor H1, která se Vám rozsvítí na panelu lokomotivy, či motoráku. Zastavení
49 až 1 metr před označeným haltenpunktem je správně. Vše ostatní je chyba,
přejetí průser.
Všechna trakční vozidla mají tzv. SIFA /Sicherheitsfahrschaltung/, tedy
po česku "živák" ten musíte nejpozději každých 30 sekund zmáčknout, /aktivuje se mezerníkem/ jinak se
ozve v kabině klakson, pokud to i pak ignorujete, rychlobrzda a vlak zastaví. To
sice na Kralovické lokálce nebylo, ale tady to je a fertig, jak říkají Němci...
U
Královic bylo návěstidlo s předzvěstí, tady je to také tak, pravda sice už
to není "mechanika" ale návěsti jsou světelné, německý typ HL, je hodně podobný
návěstem u ČD. Zde pozor, vjezdové návěstidlo ukazuje i vjezd do odbočky, to se
ostatně dozvíte i z předzvěsti. Přezvěst volno je pohoda, nic neřešte, pouze
hlídejte omezení rychlosti v úseku na 40 km/h. Pokud na předzvěsti volno nebude,
platí že musíte ihned za touto zpomalit na 30 km/h a v
okamžiku jejího míjení stlačením tlačítka ENTER dát najevo systému INDUSI, že o
signálu víte. Jinak do 10 vteřin rychlobrzda a je vymalováno. Pokud jste
to stihli, houkne na vás klaksonem a rozsvítí na panelu v mašině blikající
zelenou a žlutou, která po 25 vteřinách zhasne. Také v tomto případě, musíte již
200 m před předzvěstí jet maximálně o 15 rychleji, než je tento limit. Jinak
následuje stejné divadlo. Pro jistotu tedy, až se budete blížit ke starému
silničnímu přejezdu do Kralovic, mějte tam raději za 50. Za jedno, jak pamětníci
vědí, předzvěst byla /a tady také je/ v oblouku a je blbě vidět. A za druhé, i
kdyby bylo na předzvěsti volno, v km 46,250 /na simulátoru něco přes km 13,200/,
jak bylo zmíněno výše, jsem omezil cedulí rychlost na 40 km/h, takže nic
nezkazíte. Cedule tam není pro legraci, stejnou hodnotu jsem zadal i do paměti
programu. Navíc se může stát, že bude v Kralovicích vjezd na "Stůj" Zde bacha,
systém INDUSI to hlídá a 250m před návěstidlem, pakli je tam červená, můžete jet
maximálně 25 km/h! Poznáte to že tak, že na panelu se Vám rozsvítí 1x červená a
jedno blikající zelené světlo. I když to pak přednosta v Královicích laskavě
postaví na volno, žádné "akcelerantto presto"! Musíte se plížit touto rychlostí
až k semaforu, který INDUSI odemkne a obě světla zhasnou. Moc tím nevyděláte,
pokud pojedete v Kralovicích do odbočky, je tam stejně max. 30 km/h, na první
kolej pak 40km/h. Pokud chcete znát můj názor, tak celý systém Induktive
Zugsicherung pokládám za německou buzeraci, ale co naděláme...
Ještě připomínka. Při odjezdu ze Štepánova INDUSI bliká dvěma zelenými
světélky, což znamená až k odjezdovému návěstidlu max. 45 km/h, jinak si
koledujete o malér hned na začátku. Pokud jedete s dlouhým vlakem a stojíte
blíže k odjezdovému návěstidlu, počítejte na panelu dokonce s červenou a
zelenou, což znamená až k návěstidlu jen 25km/h. Odjezdové návěstidlo pak systém
INDUSI vypne, ale to neznamená, že úplně.
Přepísknete li limit, či projedete haltenpunkt na zastávce, dá Vám o sobě INDUSI
dost nepříjemně vědět. Pokud vám až do Kralovic dá pokoj a oprudí Vás jen u
předzvěsti, či dokonce tato bude na volno a tak bude klid i zde, můžete si říci,
že to byl hezký den...
Ještě na závěr: Pokud jste udělali vše správně a Railsim spustili, najdete zde velkou banku českých tratí, na osmi stranách seznamu, které přepínáte ENTEREm. Hned na první straně je královická lokálka a to ve dvou verzích. Normální a Light Version, která se od první liší tím že je lehčí:
Normální verze - volí se písmenem X a je dost náročná, stejně jako ve
skutečnosti, je o něco rychlejší /max. 60 km/, ale na
přejezdech pozor, zde dodržovat předepsaných 30 km/h a další omezení, které
program bedlivě sleduje. A to aby nebylo málo, tak zde je u viaduktu v Keblově
nařízena pomalá jízda 20 km/h v úseku hned za mostem, 100 m dlouhém. Letošní velké
tání tam sesulo svah v zářezu a pracuje se tam. Zpomalení je navěštěný
postupným snižováním rychlosti běžnými rychlostníky, za postupného snižování limitu i pamětové stopě programu, takže pozor, brzdit už musíte sami, jinak malér a trestné body. Dokonce ani tabule "Z" a "K" nechybí. Návěst "Začátek pomalé jízdy" je sice bílá /žlutou simulátor neumí/, ale sekerou okno neumyjeme... Původně jsem tam také dával, jak
drážní předpis káže, klasický žlutý trojúhelníky s oznámením následného omezení, též i
před přejezdy /je to vidět i na náhledu/, ale systém INDUSI na ně reagoval a
nedalo se to zrušit, protože nejbližší návěstidlo je až v Královicích. Takže
sorry, je to sice proti drážním předpisům, ale jistě tuto nepřesnost prominete.
Hlavně respektujte pokles rychlosti, můžete jej sledovat po stisku F1, kdy si
zapnete monitoring limitů rychlosti, tyto se vám pak zobrazují pod tachometrem
spolu s názvem projížděných míst a dalších upozornění.
Dále je také důležité, že povolený limit nemusí být vůbec povolený, i
když je tam stále vypsaný, pokud máte třeba navěštěnou výstrahu před Kralovicemi,
musíte brzdit na 30 km/h, zrovna tak jako ve Štěpánově, kdy, pokud jedete s
lehkým krátkým vlakem, nesmíte v úseku před odjezdovým návěstidlem přesáhnout 45
km/h. Nebo, pokud vyjíždíte ze zadní 4. koleje, nesmíte překročit 40 km/h, pokud
nevyjedete z výměn!
Light version - volí se písmenem W a je to okleštěná verze normální. Má
jednotnou rychlost 50 km/h, tedy omezení na přejezdech můžete ignorovat, i když
tam rychlostníky stále jsou. Ovšem limit překračovat nesmíte, jak traťový, tak
staniční. Též
dodržovat jízdní řád a stavět tam, kde je přikázáno, protože i zde INDUSI nespí.
Živák mačkejte též, to je povinný, to Vám nikdo neodpustí... Na mostě u Keblova
se v této verzi nepracuje. Tedy to tam můžete tou padesátkou klidně propálit.
Ovšem předzvěst a návěstidlo u Královic platí i zde tak, jako v ve verzi
normální. Light verzi jsem stavěl především pro beginery a též pro ty, co si chějí jen trať nezávazně projet, drážní discipliny nemaje...
Až se na královický lokálce vyučíte, můžete zkusit i ostatní tratě. Jsou stažený
právě ze stránky Zdeňka Michla. Jsou buď od něho, či dalších autorů. Jsou to samý lahůdky, včetně rychlíkových
koridorů, s rychlostmi do 200 km/h, užijete si. Mimo jiné, na první straně banky tratí /STR 0/ najdete i jednu zajímavou trať Modrava - Rázová - Vidly a její druhou verzi s odbočkou Modrava - Rázová - Pláně/Rozmezí. Ta první verze je kmenová dvoukolejná trať pojatá jako elektrifikovaný koridor s max. rychlostí 160 km/h. se zabudovaným německým liniovým vlakovým zabezpečovačem LZB. Ten však mají jen některé lokomotivy a trakční vozy, mám takový dojem, že pouze ty v tom německém adresáři. Tedy pokud použijete vozidlo vybavené LZB, nemusíte hlídat předzvěsti a regovat na ně, LZB to hlídá a brzdí za vás sám. Pokud použijtete německý adresář lokomotiv, najde tam i elektrickou motorovou jednotku Disalpino, což je obdoba Pendolina a z Modravy do Vidlí to můžete kalit až 200 km/h. Ovšem pozor na brždění! LZB to sice hlídá, ale brzdí před návěstí "Stůj" doslova "na krev" tedy na 100% brzdného chodu a jsou za to trestné body. Tedy jak uvidíte, že LZB začne stahovat rychlost, buďte ve střehu a začnete přibržďovat sami. Druhá verze je až do Rázové stejná, ale pak se vydáte z Rázové po jednokolejné vedleší trati do Plání a Rozmezí. Zde je maximální rychlost asi 130 km/h, tedy Pendolino může 150km/h. Pokud ovšem nebudou navěštěný výstrahy a vjezdy do odbočky, což bývá občas mimo stanic i na výhybnách, jsou tu dvě: Výhybna Klokočka a Výhybna Souš. Tuto trať byste ale v síti ČD marně hledali. Je to hypotetická tať, převzatá ze simulátoru Multikon. V nabídce naleznete také trať Praha Hl. n. - Benešov u Prahy. To si užijete. Pomalý jízdy, průjezdy odbočkou, problémy. Pokud to absolvujete bez jediné nouzové rychlobrzdy a následného penále, při nejbližší cestě panťákem do Prahy pak půjdete strojvedoucímu osobně poděkovat a podělit se o zážitky...
Poznámka: Královická lokálka je moje první dílo, tak buďte shovívaví a nadávejte mi minimálně. Přesto jsem se snažil o co možná nejvyšší věrohodnost, včetně orientace trati ke světovým stranám a nadmořské výšce, kam jsem se podle GPS vešel s tolerancí do +10 metrů. To potěší. Simulace kopíruje poměrně přesně původní trať, jako podklad bylo použito leteckých ortofotomap Geodis Brno. Do konce bylo pracováno s mapovým měřením a zmíněným přenosem údajů GPS. Přesto jsou zde topografické odchylky dané vlastnostmi simulátoru, který není stavěn na oblouky o R=180 metrů, které sice šly postavit, ale byly průjezdné pouze do rychlosti 20 km/h a jízda po nich připomínala cokoli, jen ne jízdu po železnici. Inu, v Německu jsou samý roviny. Z tohoto důvodu nebylo možno také vykroužit plně keblovský oblouk u Sedlice, který se ještě pokusím řešit, začíná v simulátoru těsně za sedlickým přejezdem, což pochopitelně tak nebylo a finální sestup do Královic. Proto je královické nádraží o asi o 450 metrů dále, než ve skutečnosti bylo. Všechny přejezdy mají závory, což je také trochu mimo skutečnost. Simulátor ale jiné přejezdy neumí. Nástupiště zastávek jsou delší, zkoušel jsem je krátit, ale pak ze zase zobrazovaly špatně budovy. Pokud mi bude dopřáno, pokusím se postavit královickou lokálku i obráceně Z Královic do Štěpánova, či spíše až do Vlašimi. Také bych se pokusil simulovat některé neuskutečněné projekty, jako například dráhu Vlašim - Mladá Vožice - Tábor. Tedy jak je psáno v návodu: Viel Spaß, und stets gute Fahrt...
Oprava/patch: Pokud jste si stáhli simulátor až dnes /5.4.2006/ po 23. hodině, máte tam už opravu chybného zhlaví kralovického nádraží /prohození výměn/, přidány názvy v místopisu a některá varování a bylo přeprogramováno snižování rychlosti u přejezdů a v pomalé jízdě u viaduktu v Keblově. Bez upozornění je nyní pouze přejezd u Bernartic /hláška se tam nevešla/ a přejezd nad Královicemi, který ale, jak jistě víte se již přes 30let nepoužívá, /silnice byla zrušena/, takže tam nemusíte ani zpomalit, ani houkat. Patch je pouze platný zatím jen pro normální verzi, Light je stále s chybou, jak budu mít čas, opravím to. Light verze vypisuje jen základní názvy stanic a omezeně některé zajímavosti z okolí...