Po
vystoupení z vlaku na nádraží v Trhovém Štěpánově a seznámení s trasou, vyrazili
zpočátku po asfaltové komunikaci, která se v km 34,4 napojuje na těleso bývalé
dráhy. Prohlédli si zarážedlo v km 34.3, které je asi deset metrů severně od
skutečné železnice, jež tudy do roku 1975 vedla. Účastníky pochodu překvapilo
hned prudké stoupání za Štěpánovským potokem u Klinkerova mlýna. Pravda, bylo tu
víc než 21‰ a také nebývale ostré oblouky, které zde mají, jak již jistě víte,
poloměr až 180 metrů. Minuli zastávku Dubějovice, a u zastávky Sedmpany, která
také beze stopy zanikla, se přiblížili k 500 metrům nadmořské výšky a opustili
příjemnou silnici a trať vstoupila v lokalitě "U Pivovaru" do sedmpanských lesů.
Zde jak bylo příjemným zjištěním, pracovníci lesní správy prořezali sněhem
polámané a spadané stromy, též vzorně vyčistili trať /snímky 05 a 06 v galerii/.
Trať je totiž od jara do podzimu využívána jako pracovní komunikace. Po
půldruhém kilometru se otevřelo panoráma údolí sedlického potoka, zde jsme
trasu na přejezdu silnice Keblov - Sedlice poprvé opustili. Ohromný násep jež
údolí překonával dávno zmizel a pole které tu je, bylo po masivním tání bahnité
a neschůdné. Zkratkou jsme se dostali k renovovanému keblovskému nádraží, kde
trasa pochodu opět sledovala bývalou dráhu, až k známému keblovskému viaduktu,
kde bylo společné fotografování. Mnohé účastníky výpravy též překvapily velké
plástve zmrzlého zledovatělého sněhu v keblovských lesích. Je to tím, že klima
na Podblanicku není nejmírnější a nejsou zde vyjímkou květnové sněhové přeháňky
a chladné červnové dny s teplotami pod plus deset stupňů. Pak se trasa pochodu
opět pro neschůdnost vodou nasáklých polí změnila na silniční a v Bernaticích si
bylo možno z dálky prohlédnout zastávku Borovsko /tato je nyní v areálu soukromé
firmy/ a zachovalý propustek, jediný, který zůstal z náspu, kterým trať
obcházela obec. Po krátkém úseku na polní cestě v km 44,5 - 44,8 /trať zde již
neexistuje/ následuje částečně zasypaný zářez a zřetelné stopy drážního tělesa,
pohled na nový most po kterém vede přeložená silnice č. 150, pak zbytek staré
silnice z Bernartic do Kralovic, přejezdu a najednou se v loňské trávě pod
nohama pochodníků objevila voda a dál už cesta nevedla /foto v galerii 20 - 21/.
Výprava dorazila do km 46,0 a dál už byla jenom vodní pláň jezera Želivka -
Švihov. K naší smůle byl právě abnormální stav vody, takže jsme neviděli násep
klesající v km 46,150 do jezera, torzo předzvěsti a první sloupky drátovodu,
třeba někdy příště. Pietně jsme postáli na počátku zatopené trati, následuje
vyhlídka z mostu na monumentální jezero ve zcela liduprázdné krajině a
neporušené přírodě, bez rekreačních komplexů, pláží a chatových kolonií,
fotografování krásných panoramat z mostu, cesta po silnici do Bernartic,
občerstvení v zavřené restauraci, kterou ale paní majitelka pohotově otevřela a
napojila žíznící poutníky. Za což mnohokráte děkujeme. Za chvíli tu byl autobus
z nových Dolních Kralovic, cestou pár výhledů z návrší nad Keblovem na krásné
Podblanicko s masivem Javornické hůry. Vlak z Trhového Štěpnánova jel načas.
Jediným stínem na tak hezkém dni byla stávkující baterie v mém fotoaparátu,
která naštěstí definitivně odešla až večer. Mohlo být ještě více obrázků. Ale
nefotil jsem tam sám, takže se jistě nějakých snímků dočkáte. Fotogalerii s 36
obrázky najdete
zde>>
Počasí bylo skutečně O.K. Pro zajímavost, takto vypadala trasa bývalé dráhy před necelým měsícem. O dešti se sněhem nemluvě...
Shrnutí: Byla to hezká akce, i když pro neschůdnost některých úseků nebylo možno trať na 100% projít. Přesto počasí bylo výtečné, vzpomínal jsem na to, jak jsem se zde před necelým měsícem, při plánování trasy brodil s panem Martínkem závějemi mokrého sněhu v dešti, střídavě přecházejícího ve vánici. Také jsme dávali pozor na pásma vodárenské uzávěry a snažili jsme se jimi procházet co nejméně. A co je hlavní: Na této akci byl jejími účastníky učiněn jeden zásadní objev. To je ovšem na jiné povídání, ale určitě se to na těchto stránkách dočtete, ale chce to ještě chvilku času...