|
Zavřít a opustit tuto stránku
zde>> |
Historie
- železniční neštěstí mezi Domašínem a Vlašimí 2.7.1932 |
 Železniční katastrofa u Vlašimi /citace z regionálních novin Blaník 9.7.1932/ Čtenáři našeho listu zajisté že četli všechny podrobnosti o železniční
katastrofě, která udála se dne 2. července t.r. před osmou hodinou večerní,
na vlašimské lokálce mezi stanicí Domašínem a Vlašimí, poblíže vísky Znosim.
není třeba se zmiňovati o podrobnostech z denního tisku známých. Než přes
to, že katastrofa udála se v našem kraji, že řada dobrých i obětavých našich
krajanů přišlo o drahocenné životy a veliká řada jich je dílem těžce, dílem
lehce raněna, považujeme za svoji povinnost, vyslovit v našem listě
pozůstalým po obětech katastrofy naší nezměrnou lítost nad ztrátou drahých
životů a nad ztrátou zdraví a prolité krve všech těch, kteří při strašlivé
srážce přišli k úrazu. Vedle ženy, dítěte a mužů, kteří po týdenním
zaměstnání jeli domů ke svým rodinám, zemřeli zde muži, kteří stali se
oběťmi svého těžkého povolání. Vydechl naposledy na své mašině strojvůdce br.
Hájek. Stejný osud stihl i br. vlakvedoucího AI. Havlína a jak se dozvídáme,
těžkému úrazu podlehl ve čtvrtek ráno v benešovské nemocnici br. Fr. Mareš,
topič z Vlašimi, který je desátou obětí strašlivé katastrofy, a ví jen Bůh,
je li to oběť poslední. Krutá Morana sklidila bohatou žeň. Nedělala rozdílu
mezi ženou, mužem ani dítětem, neznala rozdílu mezi dělníkem, zřízencem ani
profesorem. Tiché hřbitůvky vlašimského kraje rozmnoží v těchto dnech řady
svých rovů - mnoho slz zkropí černé rakve mnoho bolu a mnoho bolných
vzpomínek ozve se v celé řadě hlav a srdcích pozůstalých. I my v nezměrném
bolu vzpomínáme všech těch nám dohře známých i neznámých a hluboce se
skláníme nad jejich rovy. Budiž Vám všem, kteří jste se stali obětmi
strašlivé katastrofy, budiž Vám země lehkou.
/Blaník, list československé národní strany
socialistické, sobota 9.7.1932/
|

Co se tehdy vlastně stalo? Ten den, 2. července 1932 přišla navečer silná bouře. Osobní
Vlak od Benešova 3546 /pravidelný odjezd v 18.20/ byl zřejmě opožděn. Měl se ve
Vlašimi křižovat s vlakem 3547 od Dolních Kralovic, jak bylo podle tehdejšího
grafikonu běžné. Zmíním se pouze, že dnes se vlaky křižují v Postupicích a
ve Vlašimi, pokud se jezdilo ještě do Kralovic, křižovalo se pochopitelně i
v Trhovém Štěpánově, kde je nyní konečná stanice. Nutno ještě připomenout,
že v té době, tedy v první polovině třicátých let, kdy byl provoz na této
dráze daleko živější, byla příležitostná výhybna i v Domašíně, přesněji ve
stanici Most - Domašín. Pokud to okolnosti vyžadovaly, křižovalo se i tam.
Dnes je stanice Most-Domašín zapomenutým nádražíčkem, začátkem devadesátých
let, po uzavření vojenského skladu pohonných hmot, kdy stanice doposud
sloužila jako vlečkové nádraží, dokonce s vlastní motorovou lokomotivou, tak
tato doba je již dávno pryč. Vraťme se ale do roku 1932. Tedy tento den, kdy
navečer řádila silná bouře s krupobitím a větrem o rychlosti vichřice,
zřejmě vzhledem ke zpoždění bylo rozhodnuto křižovat zde, právě v Domašíně.
Přednosta ve Vlašimi dostal a potvrdil patřičnou telefonickou hlášku,
vlaková četa vlaku 3547 byla o změně vyrozuměna. Bohužel už ne u vlaku 3546.
Zde se už pouze můžeme domnívat, co se
vlastně stalo, zda úder blesku, či vyvrácený strom, přerušil telefonní a
telegrafní vedení. Proto již životně důležitá informace o změně křižování do
Domašína nedorazila. Vlašimský přednosta, tak jak byl uvědoměn, krátce po
půl osmé vyšel na peron a zvedl výpravku. Pro mnohé cestující a část vlakové
čety skončí cesta nejen tímto vlakem, krátce na to, v 19.47 na kilometru 18.8 mezi zastávkou
Znosim a domašínským nádražím. Třináct minut před dvacátou hodinou v hřmění
postupující bouře
se nad krajem rozlehne neustávající
houkání vlaku. Neutichne, až vrak jedné z lokomotiv zcela neztratí páru.
Bilance srážky je děsivá. Devět mrtvých a
šestnáct těžce zraněných, které již v noci odváží pracovní vlak do benešovské
nemocnice. Zde ve čtvrtek 5. 7. 1932 ráno, na následky těžkých traumatických
poranění umírá topič František Mareš. Počet mrtvých se tak zvyšuje na deset.
Nutno dodat, že přes totální destrukci obou lokomotiv nedošlo k porušení jejich
kotlů, které strašlivý náraz vydržely. Co by se jinak stalo, nelze domyslet. Hlavně
u lokomotivy vlaku 3547, zaklíněné hluboko do trosek osobního vozu, kde bylo právě
nejvíc přežívajících těžce zraněných cestujících. |

Na obrázku je nejen označeno místo srážky,
ale i další možnosti, kdy by bylo zpoždění vlaku 3546 asi o 3.5 minuty
větší, nebo naopak o 1,5 minuty menší. V obou případech by se vlaky setkaly
v přehledných úsecích trati, kde by se podařilo jistě zastavit na dohled,
nebo, pokud by došlo ke kolizi, nebyly by její následky tak fatální. Ke
srážce došlo ve zcela nepřehledném úseku trati, s omezeným výhledem z parní
lokomotivy asi na 60m
Nejen
nešťastná souhra okolností, ale i velice krutý zásah
osudu rozhodl o tom co se v podvečer, za doznívající bouře na svahu nad
Polánkou, kudy trať vede, stalo. Na přiložené mapce to jasně vidíte.
Zastávka, respektive malé nádraží v Domašíně je na mapce vlevo nahoře. Sem
měl přijet vlak 3546 od Benešova, zastavit a na základě telefonické hlášky
vyčkat na protijedoucí vlak od
Vlašimi. Ale nestalo se tak. Pokračoval dál. Zbývaly mu už pouze asi dva
kilometry. Červeně jsou označeny úseky trati, kde má strojvedoucí špatný
výhled, trať vede v oblouku a v ještě k tomu v zářezu, nebo výhledu brání
zalesnění. K
omezení výhledu to bohatě stačí. Část trati z Domašína vede až k prvnímu
červeně označenému úseku v otevřené krajině s velkou dohledností. Zde by
stačili strojvedoucí obou vlaků bezpečně zastavit. Na druhé straně po
výjezdu z posledního oblouku se otevře asi 1,5 km dlouhý zcela rovný a
maximálně přehledný úsek, v mírném spádu okolo zastávky Znosim až k
železnému mostu přes Blanici, kde trať přechází do oblouku a do stoupání k
Vlašimi. Místo srážky vlaků ke označeno šipkou. Nutno dodat, že vlak 3546 od
Benešova, jedoucí v mírném klesání, navíc dohánějící velké zpoždění, jel
poměrně rychle. Jak stačilo málo k odvrácení strašlivé srážky. Kdyby byl
vlak 3547 od Vlašimi o dvě minuty pomalejší. Tato "loterie" osudu byla
alespoň trochu milostivá, lze li to tak nazvat. Vlak 3547 byl totiž
poloprázdný. Ale předchozím vlakem 3545 odjelo asi 400 účastníků
Všesokolského sletu v Praze. Tito lidé, tedy alespoň většina z nich, se
podruhé narodili...

Letecký pohled na místo srážky

|
Detailní letecký pohled na trať a postavení
železničních vozidel po ukončení nehodového děje. O obrovské síle nárazu
svědčí zkrácení vlaku 3546 na více než 40% původní délky, kde došlo k
totálnímu zdemolování služebního vozu a doslovné "zasunutí" obou osobních
vozů do sebe. Obě lokomotivy jely obráceny tendry k Benešovu.
Poděkování:
Děkuji čtenáři Petrovi S. za připomínku o chybném trasování místa srážky.
Stránka byla ihned opravena, včetně chybných údajů. |

Zprávy o neštěstí v
tehdejším místním
tisku... |
NAHORU
FOTOGALERIE PÍSEMNÝ ZÁZNAM O
NEHODĚ ZAVŘÍT |
|
|