|
Zavřít a opustit tuto stránku
zde>> |
Obrazová
galerie - viadukt u Keblova a pohled do úseku v km 45,7 - 46,2 |
Celá
zde popisovaná lokalita, tj. objekt mostu s přilehlými náspy a zajímavé
vedení trati v km 45,7 až 46,2 včetně okolí leží
bez vyjímky v zakázaném pásmu hygienické ochrany I. stupně
vodního díla Želivka. Upozorňujeme opět na důrazný zákaz vstupu do lokality.
Vystavujete se nebezpečí nejen úrazu, ale také vysoké pokuty, či následného
přestupkového řízení. |
|
K příležitosti
slavnostního otevření dráhy vydal dodavatel stavby /Ing. B. Bořkovec a
Arch. O. Dvořák/ zajímavé, krásně vázané album s mnoha fotografiemi,
v počtu snad asi 10 exemplářů, s hezkými obrázky, zachycujícími celý právě otevřený úsek z Vlašimi do Dolních Kralovic, včetně
momentek z průběhu stavebních prací, pořízených v létech 1901 až 1902.
Autora fotografií se zatím nepovedlo zjistit. Mnohé
z obrázků jsme již na tomto webu uveřejnili, ale na některé se doposud
zapomnělo. Tak tedy opět zleva: Desky tohoto alba, provedené v exkluzivním
zlatotisku a v němčině. Počátek stavby viaduktu, dokončení nosných pilířů,
speciální "koněspřežná dráha" o rozchodu 600mm do kamenolomu v Borovsku,
odkud se přivážel již nahrubo opracovaný kámen, lešení na jihozápadní straně
mostu. |
|
Práce na klenutí oblouků,
pohled z údolí Sedlického potoka od východu, zaklenutí hlavního oblouku je
právě dokončeno, most jako takový právě začíná existovat, dělníci to zřejmě
oslavili, na lešení totiž vidíme tzv. "glajchu". Na dalším snímku pokračuje
stavba mostovky, mimo jiné, tento snímek byl poměrně poškozen, zřejmě asi
při vyvolávání praskla tenká skleněná deska negativu, je opraven digitální
retuší, v albu je pochopitelně vystaven poškozený, ještě jeden obrázek právě
dokončované mostovky v bližším pohledu. |
|
Mostovka se již blíží do
finále /léto 1902/, na dalším obrázku pak vidíme terénní úpravy a navigaci
koryta potoka, nahoře pak dosazování koruny mostu,
kde bude namontováno kovové zábradlí, to již vidíte na třetím snímku v této
řadě, kde je již most hotov a krátce před policejní zkouškou trati. Všimněte
si silnice vedoucí pod druhým obloukem, dnes tato vede po koruně retenční
hráze, asi 200m západněji. Odtud si také most můžete dnes bezpečně
prohlédnout, aniž byste riskovali sebrání policií a tučnou pokutu.
Most je nyní již v zakázaném
pásmu, východní kraj silnice tvoří hranici tohoto pásma!
Tímto se s mostem rozloučíme a podíváme se k Dolním Kralovicům: V
km 45,7 nalézáme figuranta s trasírkou u právě dokončeného náspu. Další
snímek ukazuje vysoký násep trati v prudkém klesání k dolnokralovickému
nádraží. Zde Vám
údaj o kilometráži nenabídnu, v albu, jak mne upozornil pan Kavka, je tento
uveden chybně. Přesto si z těchto dvou snímků můžete udělat dojem o celkové
obtížnosti stavby dráhy, která má v tomto úseku ráz náročné horské trati.
Čerstvě položené koleje nejsou ještě podbité. |
|
Kilometr 46,2 v místě, kde jsou dělníci s pracovními vozy, je nyní břeh
přehradního jezera. Násep o malý kousek zpět od Kralovic v km 45,8
překračuje hlubokou strž, která se právě v trase dráhy láme asi v úhlu 35 stupňů. To
velmi zkomplikovalo stavbu a následné vyústění vodního propustku. Jak se s
tím projektanti vypořádali, vidíte sami. A nakonec pohled na Dolní
Kralovice od severu v srpnu 1902. Již dokončené nádraží najdete od věže
kostela vpravo. |
NAHORU
ZAVŘÍT |
|
|