|
Zavřít a opustit tuto stránku
zde>> |
Trakční a tažená vozidla na
Dolnokralovicku. I. Všeobecný přehled |
Dráha
z Vlašimi do Dolních Kralovic byla dráhou místní, soukromou, ve dvacátých
letech minulého století zestátněnou a provozovanou tehdejšími ČSD, tomu
odpovídajícím provozem. Rádi bychom Vám představili některá tažená vozidla a
trakční vozy, tedy lokomotivy a vozy motorové. Jak bylo řečeno jednalo se o
dráhu místní a na místní dráze nečekejte svištící expresy a luxusní salónní
vozy, to rozhodně ne. Ale i tak ze současného pohledu se jednalo o zajímavé
a dnes i vzácné muzeální technické exponáty. Mělo by se jednat především
/mimo lokomotiv pochopitelně/ o vozidla pro osobní přepravu. Katalog vozidel
se bude doplňovat postupně, jak budeme získávat jednotlivé snímky, či pokud
vozidla ještě existují, tyto nafotografujeme. Některé obrázky jsou převzaty
z jiných webů, či továrních katalogů. V tom případě je na to upozorněno.
Ještě upozornění: Pokud podržíte kurzor na náhledu obrázku, zobrazí se Vám
popis a některá data o zobrazeném vozidle. |
Parní lokomotivy |
Přehlídku
parních lokomotiv jezdících na této lokální dráze zahájíme legendární
tendrovkou rakouské řady 97 /poději u ČSD 310.0/ Tuto nesmírně spolehlivou
malou lokomotivu vyrobila Lokomotivfabrik L. Kraus &Co. Linz. Tato rakouská
lokomotivka v roce 1902 dodala pro tuto dráhu celkem dva stroje řady 97,
výrobních čísel 4776 a 4777. Spolu s dalšími dvěma lokomotivami řady 97,
které již sloužily na úseku Benešov - Vlašim /výrobní čísla: 3319 a 3320/
zajišťovaly tyto malé spolehlivé stroje
provoz na této místní dráze. Na svoji miniaturní, téměř "modelovou"
velikost, měla lokomotiva neuvěřitelný výkon. 200 až 280 km denního běhu,
nebyl problém. Měla malá hnací litá kola o průměru 930 mm, zásobník na 33m
vody, Allan-Trickův výstředníkový rozvod, sací, později tlakovou brzdu.
Všechny čtyři stroje byly v provozu ještě v červenci 1918. Tři lokomotivy
byly po roce 1924 přečíslovány na 310.028, 107 a 108. Jedna z nich /původně
97.87/ přeznačena nebyla a není o jejím osudu již nic známo: Pro zajímavost
dodávám, že poslední stroj této nesmírně spolehlivé a kvalitní řady, /nikoli
ovšem ten, který jezdil na Kralovické lokálce/ s číslem 310.097 byl zrušen
až v roce 1968 /!!/ Železničáři ji líbivě pojmenovali "Kafemlejnek". První
obrázek je skutečně z Dolních Královic, druhý, bez té dobové skupinky, je z
atlasu lokomotiv. |
Řadu
310.0 vystřídaly koncem dvacátých let osvědčené tendrové lokomotivy 423.0.
Na svou dobu velice moderní stroje, sloužily až do ukončení parní trakce v
roce 1974. Jedna z těchto lokomotiv, nikoli tedy ta na obrázku, vezla i
poslední osobní vlak z Dolních Královic 23.7.1974. Vzhledem k tomu, že si
sebou vezly větší zásobu vody a uhlí, odpadlo zbrojení lokomotiv ve Vlašimi.
Druhý obrázek /vlevo/ je také lokomotiva řady 423.0, ale jedná se o jeden z
posledních vyrobených strojů této řady. |
Řada
433.0 byla též na této lokálce k vidění. Hlavně v šedesátých létech. Někde
ve své sbírce jsem měl barevný diapozitiv z roku 1967 je na něm 433.0,
společně se strojem 423 jak táhnou v přípřeži /postrk na dráze Benešov -
Dolní Královice jezdit nesměl/ nákladní vlak ve stoupání na náspu přes
Vorlinský kaňon, před Vlašimí asi v km 21. Ještě jej najít... |
Řada
422.0 byla raritní lokomotivou na této dráze. Bylo ji možno zde vidět pouze
za války. Jednalo se o stroje buď z Prahy - Nuslí, nebo z Čerčan... |
Řada
434.0 Sloužila převážně pro těžší nákladní dopravu. Do Dolních Královic však
pro poměrně ostré oblouky a velké spádové poměry nezajížděla. Tyto
lokomotivy jste mohli tedy spatřit v úseku Benešov - Vlašim. První snímek
nám ukazuje tento stroj při zbrojení v Benešově, druhý je opět z atlasu
lokomotiv. |
Trakční vozidla motorová |
|
Tažená vozidla |
|
NAHORU |
|
|