Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice...
  Dnes je: 28. 04. 2024  | Kniha hostů pro web o kralovické lokálce
  Spam Killer

Registrace čtenáře
  Přihlášen...
Neznámý čtenář
  Upozornění!
Stránka o zaniklé železnici do Dolních Kralovic běží na novém CMS a na nové adrese. Stránka se přesměrovává na novou URL automaticky, kdykoliv zavoláte tento starý web, nebo otevřete hlavní stránku starého webu /volba "Tato stránka"/. V podstatě tedy platí, že obě adresy jsou platné. StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada
  Copyright...

Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice
Diskusní sekce, která používá část kódu a jádra redakčního systému phpRS, který je podle mezinárodní licence GNU volně šiřitelný a upravovatelný.
Na stránkách spolupracuje Město Vlašim a Podblanický vědeckotechnický železniční klub.
Webmaster: Jan Kulík
StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada

Zavřít a opustit tuto stránku zde>>

Trakční a tažená vozidla na Dolnokralovicku. I. Všeobecný přehled

Osobní dvounápravový vůz řady ABe-1911 rakouských drah. Pouze ilustrační snímek.Dráha z Vlašimi do Dolních Kralovic byla dráhou místní, soukromou, ve dvacátých letech minulého století zestátněnou a provozovanou tehdejšími ČSD, tomu odpovídajícím provozem. Rádi bychom Vám představili některá tažená vozidla a trakční vozy, tedy lokomotivy a vozy motorové. Jak bylo řečeno jednalo se o dráhu místní a na místní dráze nečekejte svištící expresy a luxusní salónní vozy, to rozhodně ne. Ale i tak ze současného pohledu se jednalo o zajímavé a dnes i vzácné muzeální technické exponáty. Mělo by se jednat především /mimo lokomotiv pochopitelně/ o vozidla pro osobní přepravu. Katalog vozidel se bude doplňovat postupně, jak budeme získávat jednotlivé snímky, či pokud vozidla ještě existují, tyto nafotografujeme. Některé obrázky jsou převzaty z jiných webů, či továrních katalogů. V tom případě je na to upozorněno. Ještě upozornění: Pokud podržíte kurzor na náhledu obrázku, zobrazí se Vám popis a některá data o zobrazeném vozidle.  

Parní lokomotivy

Parní lokomotiva řady 97 /310 později u ČSD/ při posunu v Dolních Kralovicích. Snímek z roku 1902.Přehlídku parních lokomotiv jezdících na této lokální dráze zahájíme legendární tendrovkou rakouské řady 97 /poději u ČSD 310.0/ Tuto nesmírně spolehlivou malou lokomotivu vyrobila Lokomotivfabrik L. Kraus &Co. Linz. Tato rakouská lokomotivka v roce 1902 dodala pro tuto dráhu celkem dva stroje řady 97, výrobních čísel 4776 a 4777. Spolu s dalšími dvěma lokomotivami řady 97, které již sloužily na úseku Benešov - Vlašim /výrobní čísla: 3319 a 3320/ zajišťovaly tyto malé spolehlivé stroje provoz na této místní dráze. Na svoji miniaturní, téměř "modelovou" velikost, měla lokomotiva neuvěřitelný výkon. 200 až 280 km denního běhu, nebyl problém. Měla malá hnací litá kola o průměru 930 mm, zásobník na 33m vody, Allan-Trickův výstředníkový rozvod, sací, později tlakovou brzdu. Všechny čtyři stroje byly v provozu ještě v červenci 1918. Tři lokomotivy byly po roce 1924 přečíslovány na 310.028, 107 a 108. Jedna z nich /původně 97.87/ přeznačena nebyla a není o jejím osudu již nic známo: Pro zajímavost dodávám, že poslední stroj této nesmírně spolehlivé a kvalitní řady, /nikoli ovšem ten, který jezdil na Kralovické lokálce/ s číslem 310.097 byl zrušen až v roce 1968 /!!/ Železničáři ji líbivě pojmenovali "Kafemlejnek". První obrázek je skutečně z Dolních Královic, druhý, bez té dobové skupinky, je z atlasu lokomotiv.  

Řadu 310.0 vystřídaly koncem dvacátých let osvědčené tendrové lokomotivy 423.0. Na svou dobu velice moderní stroje, sloužily až do ukončení parní trakce v roce 1974. Jedna z těchto lokomotiv, nikoli tedy ta na obrázku, vezla i poslední osobní vlak z Dolních Královic 23.7.1974. Vzhledem k tomu, že si sebou vezly větší zásobu vody a uhlí, odpadlo zbrojení lokomotiv ve Vlašimi. Druhý obrázek /vlevo/ je také lokomotiva řady 423.0, ale jedná se o jeden z posledních vyrobených strojů této řady.

Řada 433.0 byla též na této lokálce k vidění. Hlavně v šedesátých létech. Někde ve své sbírce jsem měl barevný diapozitiv z roku 1967 je na něm 433.0, společně se strojem 423 jak táhnou v přípřeži /postrk na dráze Benešov - Dolní Královice jezdit nesměl/ nákladní vlak ve stoupání na náspu přes Vorlinský kaňon, před Vlašimí asi v km 21. Ještě jej najít...

Řada 422.0 byla raritní lokomotivou na této dráze. Bylo ji možno zde vidět pouze za války. Jednalo se o stroje buď z Prahy - Nuslí, nebo z Čerčan...

Řada 434.0 Sloužila převážně pro těžší nákladní dopravu. Do Dolních Královic však pro poměrně ostré oblouky a velké spádové poměry nezajížděla. Tyto lokomotivy jste mohli tedy spatřit v úseku Benešov - Vlašim. První snímek nám ukazuje tento stroj při zbrojení v Benešově, druhý je opět z atlasu lokomotiv. 

Trakční vozidla motorová
Motorový osobní vůz řady M 131 - snímek je z webu muzeální železnice v ZubrnicíchMotorový čtyřnápravový vůz řady M 262 s elektrickým přenosem výkonu. Jezdil opět pouze jen do Vlašimi. Snímek je z webu Posazavský pacifik M131 s přípojným Bdlm čeká na odjezd v Benešově /květen 1974/
Tažená vozidla
Dvounápravový vlečný osobní vůz řady Bdlm. Snímek z firemního katalogu.Vůz toho samého typu, čekající na renovaci na odstavné koleji v Domašíně. Vůz řady Blm /před válkou Clm/též deponovaný v Domašíně. Vlečný čtyřnápravový vůz řady Balm. /foto z webu Parostroj/ Plošinový vůz řady Ci, třetí vozové třídy /foto z webu Parostroj/
NAHORU

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

Tato webová diskusní sekce byla vytvořena prostřednictvím phpRS - přesněji částí jádra tohoto redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.