|
Zavřít a opustit tuto stránku
zde>> |
O tomto webu
Vydáno dne 24. 10. 2004 (3415 přečtení)
Pár základních informací...
V
létech 2002, 2004 a 2005 proběhla, či proběhnou významná výročí. Týkají se dráhy z Vlašimi do
Dolních Královic, přesněji úseku z Trhového Štěpánova do dolních Královic.
tento asi 15 km dlouhý úsek jedné z nejkrásnějších lokálních drah byl v roce
1975 totálně zrušen, z důvodů výstavby rezervoáru pitné vody Švihov -
Želivka. Pod hladinou přehradního jezera tak navždy zmizely Dolní Královice,
ale i část této železnice. Tyto stránky jsou tak trochu nostalgickým
pohledem na zašlou slávu jedné z lokálních železnic, jež se významným
způsobem zapsala do dějin Podblanicka. Co můžete na těchto stránkách najít?
Především fotografie a povídání o této dráze. To nejdříve. Pak také, jakmile
to čas a pracovní vytížení dovolí, také snímky z unikátních filmů, jež byly
na této dráze natočeny. Buď jako přímá videa, pokud bude místo na našem
serveru, nebo jako preparované snímky z těchto převážně 8mm filmů a část ze
záznamu VHS, jež byl natočen v době, kdy při enormním poklesu hody v
přehradní nádrži v roce 1992 na kótu 366,9 metru, tedy -10m pod maximální
vzdutí, bylo možno vkročit na bývalé dolnokralovické nádraží suchou nohou.
Tento záznam obsahuje i část snímků leteckých. To by bylo ale až koncem roku
2003, je totiž nutno projít hodiny TV záznamu a desítky metrů staré archivní
"osmičky". Také tu najdete unikátní historické fotografie pořízené v rozmezí
jednoho roku až několika dnů před předepsanou policejní zkouškou a otevřením dráhy, z
unikátního alba vydaného nákladem dodavatele stavby. Stránky jsou doplněny
přehlednou mapou, rozdělenou na čtyři listy, pro snadnější orientaci. Každý
list má svoji speciální stránku, kde je upozorněno i na další technické a
historické zajímavosti v okolí zaniklé trati. Některé mapové stránky mají
další dodatkovou fotogalerii, je na ní odkaz v patě příslušné stránky.
Pochopitelně neustále sháníme informace, především z období stavby, tak z
počátku tu nebude všechno, hlavně v kapitole historie. Berte tyto stránky
jako živou, neustále se doplňující kroniku této zaniklé dráhy...
Ještě jedno důležité
upozornění:
Části dráhy, zobrazené v listech 3 a 4 leží v uzavřené oblasti hygienické
ochrany I. stupně Vodárenské nádrže Želivka, kam je bez výhrady vstup zakázán. Týká
se to nejen konce trati, jež leží přímo v přehradním jezeře, ale také
kamenného viaduktu u Keblova a dálničních mostů na bývalé tzv. Protektorátní
dálnici. Pokud tato místa chcete navštívit osobně,
musíte mít povolení od správy povodí,
které je udělováno jen vyjímečně a skutečně v opodstatněných důvodech,
kterým turistický výlet za zaniklou
železnicí rozhodně není. Tedy takové konání
si dobře rozmyslete. Na koupání v jezeře a rybolov už nemyslete ani
náhodou. Toto je skutečně strašlivé překročení zde vydaných opatření, které
vám rozhodně neprojde. Pokuty okolo 1000,- a v tzv. správním řízení 4000,- Kč a výše, a policejní eskorta
z místa přestupku, to není rozhodně příjemné... |
Inkriminované
oblasti jsou v této sekci webu označeny zřetelnou ikonou ZÁKAZ
VSTUPU! Prosíme návštěvníky v jejich vlastním zájmu, aby toto upozornění
respektovali... |
Copyright: Pokud není uvedeno jinak, autorem
ostatních snímků a textů je správce webu. část snímků pochází z
unikátního alba, vydaného v roce 1902 dodavatelem stavby, ku příležitosti
slavnostního otevření dráhy. Z knihy Františka Kafky "100
let místní dráhy Vlašim - Trhový Štěpánov - Dolní Kralovice".
Některé snímky parních lokomotiv pocházejí z "Atlasu lokomotiv",
díl I. Ing. Jindřich Bek, Ing. Karel Kavrda - Nakladatelství dopravy a spojů
/NADAS/, vydaného v roce 1970. Nositelem autorských
práv, stejně tak, jako u tohoto celého webu, je Město Vlašim. Výřezy /listy/
jsou z turistické mapy v měřítku 1:50.000. Listy jsou upraveny přibližně na
měřítko 1:20.000, sever je vždy nahoře. Použité mapy vydal Klub českých
turistů ve spolupráci s Vojenským kartografickým ústavem. Některé obrázky
jsou citovány z webu Jana Slovíka
www.dalnice.com Několik obrázků je i z publikace "Dolní Kralovice",
vydané asi v roce 1975. Fotogrammetrické snímky /Protektorátní dálnice, trasa dráhy, obec Borovsko/ pocházejí z katastrálního programu firmy GEODIS Brno s.r.o Tyto snímky, byly uměle upraveny, vybaveny ochrannými prvky a sníženo u nich rozlišení na 10 - 0,4 m/pixel. Jejich další šíření bez vědomí licencovaného vlastníka programu /Město Vlašim/ a autora /Geodis Brno/ je vysloveně zakázáno. Kopírování, stahování pro komerční a publikační
činnost za úplatu, veřejné šíření, jakýmkoliv médiem, včetně počítačových sítí, jak
celku, tak jednotlivých částí webu, textu i obrazu, není bez svolení jmenovaných
autorů a reakce webu povoleno. Vlastní jádro /engine a redakční systém/ webu podléhá licenci GNU_GPL a je volně šiřitelné a upravovatelné, za předpokladu dodržení podmínek daných touto licencí. |
NAHORU |
Článek O tomto webu je otevřen...
Vložil: admin |
Komentováno: 180x |
Komentuj! |
Upozorni na článek | Tiskni! | Zavři>>
|
|