Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice...
  Dnes je: 21. 10. 2019  | Kniha hostů pro web o kralovické lokálce
  Spam Killer

Registrace čtenáře
  Přihlášen...
Neznámý čtenář
  Upozornění!
Stránka o zaniklé železnici do Dolních Kralovic běží na novém CMS a na nové adrese. Stránka se přesměrovává na novou URL automaticky, kdykoliv zavoláte tento starý web, nebo otevřete hlavní stránku starého webu /volba "Tato stránka"/. V podstatě tedy platí, že obě adresy jsou platné. StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada
  Copyright...

Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice
Diskusní sekce, která používá část kódu a jádra redakčního systému phpRS, který je podle mezinárodní licence GNU volně šiřitelný a upravovatelný.
Na stránkách spolupracuje Město Vlašim a Podblanický vědeckotechnický železniční klub.
Webmaster: Jan Kulík
StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada

Zavřít a opustit tuto stránku zde>>

téma * Úvodní slovo...
Vydáno dne 25. 10. 2004 (6854 přečtení)

Toto je prolog ze zajímavé knihy Františka Kavky "100 let místní dráhy Vlašim - Trhový Štěpánov - Dolní Kralovice", která vyšla v roce 2002 a je dnes beznadějně rozebrána. Zajímavým způsobem popisuje historii železnic na Podblanicku. Pokud to bude možné, některé části bychom zde uveřejnili...

Slovo úvodem

Počátkem měsíce října 2002 uplyne plných 100 let od zahájení železničního provozu na trati z Vlašimi do Trhového Štěpánova a Dolních Kralovic, druhé části místní dráhy Benešov - Dolní Kralovice.
Žel, osud nepřál tomu, aby se místní dráha v celé své stavební délce dočkala tohoto význačného jubilea. Počátkem let sedmdesátých 20. století padlo totiž definitivní rozhodnutí v souvislostech s výstavbou vodního díla na Želivce, ukončit železnici stavebně i provozně v žel. stanici Trhový Štěpánov. Tímto rozhodnutím vzaly definitivně svůj konec vášnivé diskuse zastánců ukončení dráhy na katastru Borovska či Bernartic, Keblově nebo Trh. Štěpánově, ale i extrémní návrh na ukončeni železnice již ve Vlašimi za odbočnou výhybkou na vlečku dnešního podniku Sellier & Bellot, a.s.
Souběžně se zánikem části železnice (14 km) zmizely i nejkrásnější partie z celé lokálky!! Od řeky Želivky až do Benešova. Z map a turistických průvodců se vytratilo také malebné městečko Dolní Kralovice, tvořící zde přirozené politické, hospodářské i kulturni středisko, které svému zrodu před mnoha staletími vděčilo právě řece Želivce, původně zvané Sázava západní. Táž řeka se vlastně díky Čistotě vody a vyrovnanému celoročnímu průtoku postarala i o jeho zánik.
Stávající nové Dolni Kralovice, vybudované stranou komunikaci a jako umělá středisková obec, přes mnohé snahy a úsilí samosprávy i občanů, své místo v regionu stále zatím hledají. Přestože od zrušení přirozeného historického střediska uplynulo již několik desítek let, Dolnokralovicko se stále s touto skutečností nevyrovnalo, ale nesmířilo se ani se zánikem železnice, která podstatným způsobem obohacovala zdejší život i veškeré dění.



[Akt. známka: 1,65] 1 2 3 4 5

Článek Úvodní slovo... je otevřen...
Vložil: admin | Komentováno: 1445x | Komentuj! | Upozorni na článek | Tiskni! | Zavři>>


Zdroj/autor článku: František Kafka: 100 let místní dráhy...

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

Tato webová diskusní sekce byla vytvořena prostřednictvím phpRS - přesněji částí jádra tohoto redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.