Toto je prolog ze zajímavé knihy Františka Kavky "100 let místní dráhy Vlašim - Trhový Štěpánov - Dolní Kralovice", která vyšla v roce 2002 a je dnes beznadějně rozebrána. Zajímavým způsobem popisuje historii železnic na Podblanicku. Pokud to bude možné, některé části bychom zde uveřejnili...
Slovo úvodem
Počátkem
měsíce října 2002 uplyne plných 100 let od zahájení železničního provozu na
trati z Vlašimi do Trhového Štěpánova a Dolních Kralovic, druhé části místní
dráhy Benešov - Dolní Kralovice.
Žel, osud nepřál tomu, aby se místní dráha v celé své stavební délce dočkala
tohoto význačného jubilea. Počátkem let sedmdesátých 20. století padlo totiž
definitivní rozhodnutí v souvislostech s výstavbou vodního díla na Želivce,
ukončit železnici stavebně i provozně v žel. stanici Trhový Štěpánov. Tímto
rozhodnutím vzaly definitivně svůj konec vášnivé diskuse zastánců ukončení dráhy
na katastru Borovska či Bernartic, Keblově nebo Trh. Štěpánově, ale i extrémní
návrh na ukončeni železnice již ve Vlašimi za odbočnou výhybkou na vlečku
dnešního podniku Sellier & Bellot, a.s.
Souběžně se zánikem části železnice (14 km) zmizely i nejkrásnější partie z celé
lokálky!! Od řeky Želivky až do Benešova. Z map a turistických průvodců se
vytratilo také malebné městečko Dolní Kralovice, tvořící zde přirozené
politické, hospodářské i kulturni středisko, které svému zrodu před mnoha
staletími vděčilo právě řece Želivce, původně zvané Sázava západní. Táž řeka se
vlastně díky Čistotě vody a vyrovnanému celoročnímu průtoku postarala i o jeho
zánik.
Stávající nové Dolni Kralovice, vybudované stranou komunikaci a jako umělá
středisková obec, přes mnohé snahy a úsilí samosprávy i občanů, své místo v
regionu stále zatím hledají. Přestože od zrušení přirozeného historického
střediska uplynulo již několik desítek let, Dolnokralovicko se stále s touto
skutečností nevyrovnalo, ale nesmířilo se ani se zánikem železnice, která
podstatným způsobem obohacovala zdejší život i veškeré dění.