Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice...
  Dnes je: 25. 04. 2024  | Kniha hostů pro web o kralovické lokálce
  Spam Killer

Registrace čtenáře
  Přihlášen...
Neznámý čtenář
  Upozornění!
Stránka o zaniklé železnici do Dolních Kralovic běží na novém CMS a na nové adrese. Stránka se přesměrovává na novou URL automaticky, kdykoliv zavoláte tento starý web, nebo otevřete hlavní stránku starého webu /volba "Tato stránka"/. V podstatě tedy platí, že obě adresy jsou platné. StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada
  Copyright...

Místní dráha Vlašim - Dolní Kralovice
Diskusní sekce, která používá část kódu a jádra redakčního systému phpRS, který je podle mezinárodní licence GNU volně šiřitelný a upravovatelný.
Na stránkách spolupracuje Město Vlašim a Podblanický vědeckotechnický železniční klub.
Webmaster: Jan Kulík
StrmilovPenzionRybařeníUbytování velkých skupinKomorník chataChata u rybníkaChataPenzion v KunžakuJižní ČechyPenzion v Jižních ČecháchChata v České KanaděUbytováníUbytování Česká Kanada

Zavřít a opustit tuto stránku zde>>

téma * Nasedejte, odjíždíme
Vydáno dne 05. 04. 2006 (9375 přečtení)

Pokud budete někomu vykládat, že jste jeli včera, či dneska do Dolních Kralovic vlakem a ten jste ještě potažmo řídili, asi vás odkáže na ordinaci Dra. Chocholouška. Ale je tomu tak, i když sice trať, respektive to, co z ní zbylo, již dávno zarostlo křovím a trávou. Ale přes to, ta možnost tu je. Proč ji nevyužít...

Ano, skutečný vlak to sice nebude, pravda. Ale železniční simulátor. Nám pamětníkům to postačí. Ostatně my jsme do Kralovic vlakem jezdili. Tedy k věci: Nejdříve je třeba simulátor stáhnout. Není problém. Klikněte sem>> Objeví se vám samospustitelný soubor Railsim2.exe Ten si uložte někam, kde máte místo. Poklikáním na jeho ikonu se sám rozbalí a vytvoří stejnojmenný adresář, kde naleznete množství souborů a adresářů. Mezi nimi také textový cti_mne.txt Ten si dobře prostudujte. Program se nikterak neistaluje, možno jej hned spustit poklepáním na RS290cz.exe nebo jeho zástupce. Chodí to bez problému pod W3.11, W95 a W98. Pro Widle XP budete potřebovat asi emulátor DOSu. Ze začátku Vám asi ovládání lokomotivy, či 810 /Orchestrionu/ bude dělat potíže a vlak také najednou zastaví a na panelu strojvedoucího se rozsvítí tři varovná červená světla. Tak abychom tomu předešli, odložíme odjezd tak o hodinku, za účelem studia, cestující to pochopí. Tedy čtěte...

Co lze od simulátoru očekávat? Použitý simulátor je německý Railsim 2.91 Je sice postarší a dosová grafika úděsná, ale na druhou stranu je to jeden ze simulátorů, který věrně simuluje jízdu skutečného vlaku, zrychlení a brzdný chod, včetně reakcí lokomotivy, či motorového vozu. V tom nechává daleko za sebou takové dokonalé giganty, jako například Trainz. Zde se mi například při testování trati stalo, že jsem poznal, co dovede na kralovické poměry těžký nákladní vlak o čtyřiceti nápravách, chtěje zastavit v Keblově, kdy byl konec vlaku ještě ve svahu nad stanicí. Toho písku, co padlo. A stejně jsem přejel. Byl to docela mazec. Railsim dovede  napodobit i takové chuťovky, jako zoufale pomalý pokles tlaku v brzdné soustavě dlouhého vlaku, tedy i patřičně pomalou reakci vlakové brzdy. A vy se modlíte abyste to ubrzdili, zatím co se přednosta na peróně chytá za hlavu... O takových "maličkostech", jako je např. dodržování jízdního řádu a předepsaných rychlostí nemluvě. Projet návěst "Stůj" se v Railsimu nepokoušejte ani náhodou. Program Vám to zatraceně spočítá, zrovna tak jako špatné zastavení v zastávce. V tom prvním případě skončíte a v tom druhém se aktivuje rychlobrzda a dostanete patřičnou pálku trestných bodů. Z toho důvodu si také vybírejte pečlivě lokomotivy a hnací vozidla. Pokud si například vezmete  zmíněnou 810 a navěsíte za ni dva vlečné baafx, počítejte s tím, že už v kopci pod zastávkou Dubějice budete v pěkným problému. Zrovna tak, jako s těžkým nákladní vlakem, kdy si na poslední chvíli před Královicemi vzpomenete, že by se mělo u předzvěsti, kde je na potvoru "Výstraha", začít jaksi také nějak brzdit. Tady už to není problém, to je rovnou zaděláno na dost velikej malér... Dobrá vychytávka je též dvojkombinace Alt+F7. Venku se uprostřed léta, z čista jasna, rozpoutá taková sibérie, že ledové pláně za Uralem jsou proti tomu Riviéra. Vy ale musíte dojet, i když v lijáku a bouři sněhové to na mokrejch kolejích začne pěkně klouzat. Stlačením samotné F7 se mraky jakoby zázrakem roztrhají, běsnění živlů ustane, sluníčko a pohoda. Železniční specilaisti si mohou přehodit občas adresář s trakčními vozidly loks a dát tam ten německý. Jsou tam i parní lokomotivy... Pozor! Simulátor sestavuje jízdní řády podle strojového času počítače. Tedy v noci bude za okny Vaší lokomotivy egyptská tma. Moc toho neuvidíte, pouze světla návěstí a rychlostníky. Pokud můžete k počítači jen večer a v noci, stiskněte několikráte F10. Hned se rozední...

Jak se to ovládá? Podrobný manuál, z němčiny přeložený Zdeňkem Michlem je sice zde>> ale stejně si tuto kapitolu přečtěte. Tedy k ovládání: Pro začátek vám stačí kurzorové šipky. Dopředu přidáváte tažnou sílu, dozadu ubíráte. Doleva brzdíte, tedy vypouštíte vzduch z primární soustavy průběžné vlakové brzdy. Zde ale pozor! Pokud opomenete přestat brzdit, naskočí 100% brzdného chodu /rychlobrzda/ a to znamená dost velké penále v trestných bodech. Tak tedy jednou klepnout a po druhém klepnutí zvyšování brzdné síly zastavit. Strojvedoucí to znají. Kurzorovou šipkou doprava se odbržďuje. Též klávesou 9. Zde toho moc nezkazíte, pokud se ovšem neblížíte u Kralovic k návěsti "Stůj". Jízdní řád dodržujte, není tu pro legraci. Pravda, můžete jet jako utržený ze řetězu, nezpomalovat na přejezdech a přetahovat limit. Počítejte ale s tím, že program ví i o každém překročení limitu o pouhý 1 km/h!!! Pokud nevypadnete v oblouku, či se nespustí rychlobrzda a po následném zastavení Vám německý automatický systém INDUSI /Induktive Zugsicherung/ nepovolí až do Kralovic vyšší rychlost, než 45 km/h. Odblokovat jej může pouze návěst "Volno" Ta je až v Kralovicích. Ale i kdyby jste to přežili a urvali 4-5 minut navíc, budete stát v Kralovicích u vjezdu tak dlouho, až se rozdíl v časech srovná. Navíc Program si Vás vychutná i v zastávkách, pozdrží Vás v odjezdu. Projet předepsanou zastávku v JŘ se nepokoušejte ani náhodou. To se nedělá a program Vám to dá zatraceně dobře najevo, včetně drastického omezení rychlosti na celém zbytku trasy!
Pár důležitých rad: Jak bylo řečeno program je německý. Z toho vyplývá značení zastávek opakuje se 4x zkratka názvu zastávky na malých tabulích /např Sed = Sedmpány/ a pak jsou malé tabule H1 až H4. Tedy Haltenpunkt. Vlak staví u vyššího haltenpunktu, čím je delší. Pokud vezete osobák s deseti vozy, budete stavět zřejmě u H4, pokud se do Kralovic vydáte s Orchestrionem a jedním baafx, co by vlekem, budete stavět na H1. Program vám to jasně řekne hláškou Halten Kurz vor H1, která se Vám rozsvítí na panelu lokomotivy, či motoráku. Zastavení 49 až 1 metr před označeným haltenpunktem je správně. Vše ostatní je chyba, přejetí průser.
Všechna trakční vozidla mají tzv. SIFA /Sicherheitsfahrschaltung/, tedy po česku "živák" ten musíte nejpozději každých 30 sekund zmáčknout, /aktivuje se mezerníkem/ jinak se ozve v kabině klakson, pokud to i pak ignorujete, rychlobrzda a vlak zastaví. To sice na Kralovické lokálce nebylo, ale tady to je a fertig, jak říkají Němci...
U Královic bylo návěstidlo s předzvěstí, tady je to také tak, pravda sice už to není "mechanika" ale návěsti jsou světelné, německý typ HL, je hodně podobný návěstem u ČD. Zde pozor, vjezdové návěstidlo ukazuje i vjezd do odbočky, to se ostatně dozvíte i z předzvěsti. Přezvěst volno je pohoda, nic neřešte, pouze hlídejte omezení rychlosti v úseku na 40 km/h. Pokud na předzvěsti volno nebude, platí že musíte ihned za touto zpomalit na 30 km/h a v okamžiku jejího míjení stlačením tlačítka ENTER dát najevo systému INDUSI, že o signálu víte. Jinak do 10 vteřin rychlobrzda a je vymalováno. Pokud jste to stihli, houkne na vás klaksonem a rozsvítí na panelu v mašině blikající zelenou a žlutou, která po 25 vteřinách zhasne. Také v tomto případě, musíte již 200 m před předzvěstí jet maximálně o 15 rychleji, než je tento limit. Jinak následuje stejné divadlo. Pro jistotu tedy, až se budete blížit ke starému silničnímu přejezdu do Kralovic, mějte tam raději za 50. Za jedno, jak pamětníci vědí, předzvěst byla /a tady také je/ v oblouku a je blbě vidět. A za druhé, i kdyby bylo na předzvěsti volno, v km 46,250 /na simulátoru něco přes km 13,200/, jak bylo zmíněno výše, jsem omezil cedulí rychlost na 40 km/h, takže nic nezkazíte. Cedule tam není pro legraci, stejnou hodnotu jsem zadal i do paměti programu. Navíc se může stát, že bude v Kralovicích vjezd na "Stůj" Zde bacha, systém INDUSI to hlídá a 250m před návěstidlem, pakli je tam červená, můžete jet maximálně 25 km/h! Poznáte to že tak, že na panelu se Vám rozsvítí 1x červená a jedno blikající zelené světlo. I když to pak přednosta v Královicích laskavě postaví na volno, žádné "akcelerantto presto"! Musíte se plížit touto rychlostí až k semaforu, který INDUSI odemkne a obě světla zhasnou. Moc tím nevyděláte, pokud pojedete v Kralovicích do odbočky, je tam stejně max. 30 km/h, na první kolej pak 40km/h. Pokud chcete znát můj názor, tak celý systém Induktive Zugsicherung pokládám za německou buzeraci, ale co naděláme...
Ještě připomínka. Při odjezdu ze Štepánova INDUSI bliká dvěma zelenými světélky, což znamená až k odjezdovému návěstidlu max. 45 km/h, jinak si koledujete o malér hned na začátku. Pokud jedete s dlouhým vlakem a stojíte blíže k odjezdovému návěstidlu, počítejte na panelu dokonce s červenou a zelenou, což znamená až k návěstidlu jen 25km/h. Odjezdové návěstidlo pak systém INDUSI vypne, ale to neznamená, že úplně. Přepísknete li limit, či projedete haltenpunkt na zastávce, dá Vám o sobě INDUSI dost nepříjemně vědět. Pokud vám až do Kralovic dá pokoj a oprudí Vás jen u předzvěsti, či dokonce tato bude na volno a tak bude klid i zde, můžete si říci, že to byl hezký den...

Ještě na závěr: Pokud jste udělali vše správně a Railsim spustili, najdete zde velkou banku českých tratí, na osmi stranách seznamu, které přepínáte ENTEREm. Hned na první straně je královická lokálka a to ve dvou verzích. Normální a Light Version, která se od první liší tím že je lehčí:

Normální verze - volí se písmenem X a je dost náročná, stejně jako ve skutečnosti, je o něco rychlejší /max. 60 km/, ale na přejezdech pozor, zde dodržovat předepsaných 30 km/h a další omezení, které program bedlivě sleduje. A to aby nebylo málo, tak zde je u viaduktu v Keblově nařízena pomalá jízda 20 km/h v úseku hned za mostem, 100 m dlouhém. Letošní velké tání tam sesulo svah v zářezu a pracuje se tam. Zpomalení je navěštěný postupným snižováním rychlosti běžnými rychlostníky, za postupného snižování limitu i pamětové stopě programu, takže pozor, brzdit už musíte sami, jinak malér a trestné body. Dokonce ani tabule "Z" a "K" nechybí. Návěst "Začátek pomalé jízdy" je sice bílá /žlutou simulátor neumí/, ale sekerou okno neumyjeme... Původně jsem tam také dával, jak drážní předpis káže, klasický žlutý trojúhelníky s oznámením následného omezení, též i před přejezdy /je to vidět i na náhledu/, ale systém INDUSI na ně reagoval a nedalo se to zrušit, protože nejbližší návěstidlo je až v Královicích. Takže sorry, je to sice proti drážním předpisům, ale jistě tuto nepřesnost prominete. Hlavně respektujte pokles rychlosti, můžete jej sledovat po stisku F1, kdy si zapnete monitoring limitů rychlosti, tyto se vám pak zobrazují pod tachometrem spolu s názvem projížděných míst a dalších upozornění. Dále je také důležité, že povolený limit nemusí být vůbec povolený, i když je tam stále vypsaný, pokud máte třeba navěštěnou výstrahu před Kralovicemi, musíte brzdit na 30 km/h, zrovna tak jako ve Štěpánově, kdy, pokud jedete s lehkým krátkým vlakem, nesmíte v úseku před odjezdovým návěstidlem přesáhnout 45 km/h. Nebo, pokud vyjíždíte ze zadní 4. koleje, nesmíte překročit 40 km/h, pokud nevyjedete z výměn!
Light version - volí se písmenem W a je to okleštěná verze normální. Má jednotnou rychlost 50 km/h, tedy omezení na přejezdech můžete ignorovat, i když tam rychlostníky stále jsou. Ovšem limit překračovat nesmíte, jak traťový, tak staniční. Též dodržovat jízdní řád a stavět tam, kde je přikázáno, protože i zde INDUSI nespí. Živák mačkejte též, to je povinný, to Vám nikdo neodpustí... Na mostě u Keblova se v této verzi nepracuje. Tedy to tam můžete tou padesátkou klidně propálit. Ovšem předzvěst a návěstidlo u Královic platí i zde tak, jako v ve verzi normální. Light verzi jsem stavěl především pro beginery a též pro ty, co si chějí jen trať nezávazně projet, drážní discipliny nemaje...

Až se na královický lokálce vyučíte,
můžete zkusit i ostatní tratě. Jsou stažený právě ze stránky Zdeňka Michla. Jsou buď od něho, či dalších autorů. Jsou to samý lahůdky, včetně rychlíkových koridorů, s rychlostmi do 200 km/h, užijete si. Mimo jiné, na první straně banky tratí /STR 0/ najdete i jednu zajímavou trať Modrava - Rázová - Vidly a její druhou verzi s odbočkou Modrava - Rázová - Pláně/Rozmezí. Ta první verze je kmenová dvoukolejná trať pojatá jako elektrifikovaný koridor s max. rychlostí 160 km/h. se zabudovaným německým liniovým vlakovým zabezpečovačem LZB. Ten však mají jen některé lokomotivy a trakční vozy, mám takový dojem, že pouze ty v tom německém adresáři. Tedy pokud použijete vozidlo vybavené LZB, nemusíte hlídat předzvěsti a regovat na ně, LZB to hlídá a brzdí za vás sám. Pokud použijtete německý adresář lokomotiv, najde tam i elektrickou motorovou jednotku Disalpino, což je obdoba Pendolina a z Modravy do Vidlí to můžete kalit až 200 km/h. Ovšem pozor na brždění! LZB to sice hlídá, ale brzdí před návěstí "Stůj" doslova "na krev" tedy na 100% brzdného chodu a jsou za to trestné body. Tedy jak uvidíte, že LZB začne stahovat rychlost, buďte ve střehu a začnete přibržďovat sami. Druhá verze je až do Rázové stejná, ale pak se vydáte z Rázové po jednokolejné vedleší trati do Plání a Rozmezí. Zde je maximální rychlost asi 130 km/h, tedy Pendolino může 150km/h. Pokud ovšem nebudou navěštěný výstrahy a vjezdy do odbočky, což bývá občas mimo stanic i na výhybnách, jsou tu dvě: Výhybna Klokočka a Výhybna Souš. Tuto trať byste ale v síti ČD marně hledali. Je to hypotetická tať, převzatá ze simulátoru Multikon. V nabídce naleznete také trať Praha Hl. n. - Benešov u Prahy. To si užijete. Pomalý jízdy, průjezdy odbočkou, problémy. Pokud to absolvujete bez jediné nouzové rychlobrzdy a následného penále, při nejbližší cestě panťákem do Prahy pak půjdete strojvedoucímu osobně poděkovat a podělit se o zážitky...

Poznámka: Královická lokálka je moje první dílo, tak buďte shovívaví a nadávejte mi minimálně. Přesto jsem se snažil o co možná nejvyšší věrohodnost, včetně orientace trati ke světovým stranám a nadmořské výšce, kam jsem se podle GPS vešel s tolerancí do +10 metrů. To potěší. Simulace kopíruje poměrně přesně původní trať, jako podklad bylo použito leteckých ortofotomap Geodis Brno. Do konce bylo pracováno s mapovým měřením a zmíněným přenosem údajů GPS. Přesto jsou zde topografické odchylky dané vlastnostmi simulátoru, který není stavěn na oblouky o R=180 metrů, které sice šly postavit, ale byly průjezdné pouze do rychlosti 20 km/h a jízda po nich připomínala cokoli, jen ne jízdu po železnici. Inu, v Německu jsou samý roviny. Z tohoto důvodu nebylo možno také vykroužit plně keblovský oblouk u Sedlice, který se ještě pokusím řešit, začíná v simulátoru těsně za sedlickým přejezdem, což pochopitelně tak nebylo a finální sestup do Královic. Proto je královické nádraží o asi o 450 metrů dále, než ve skutečnosti bylo. Všechny přejezdy mají závory, což je také trochu mimo skutečnost. Simulátor ale jiné přejezdy neumí. Nástupiště zastávek jsou delší, zkoušel jsem je krátit, ale pak ze zase zobrazovaly špatně budovy. Pokud mi bude dopřáno, pokusím se postavit královickou lokálku i obráceně Z Královic do Štěpánova, či spíše až do Vlašimi. Také bych se pokusil simulovat některé neuskutečněné projekty, jako například dráhu Vlašim - Mladá Vožice - Tábor. Tedy jak je psáno v návodu: Viel Spaß, und stets gute Fahrt...

Oprava/patch: Pokud jste si stáhli simulátor až dnes /5.4.2006/ po 23. hodině, máte tam už opravu chybného zhlaví kralovického nádraží /prohození výměn/, přidány názvy v místopisu a některá varování a bylo přeprogramováno snižování rychlosti u přejezdů a v pomalé jízdě u viaduktu v Keblově. Bez upozornění je nyní pouze přejezd u Bernartic /hláška se tam nevešla/ a přejezd nad Královicemi, který ale, jak jistě víte se již přes 30let nepoužívá, /silnice byla zrušena/, takže tam nemusíte ani zpomalit, ani houkat. Patch je pouze platný zatím jen pro normální verzi, Light je stále s chybou, jak budu mít čas, opravím to. Light verze  vypisuje jen základní názvy stanic a omezeně některé zajímavosti z okolí...



[Akt. známka: 2,57] 1 2 3 4 5

Článek Nasedejte, odjíždíme je otevřen...
Vložil: admin | Komentováno: 2723x | Komentuj! | Upozorni na článek | Tiskni! | Zavři>>



Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

Tato webová diskusní sekce byla vytvořena prostřednictvím phpRS - přesněji částí jádra tohoto redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.