Další přírůstek do webu, tentokráte z archivu pana Gabrisse,
za což mu velmi děkuji...
Lidé od dráhy a skalní příznivci železnice mni ten obsáhlý
úvod prominou, je totiž nutno počítat s tím, že tyto stránky občas shlédnou i
ti, co mají sice vlaky rádi, ale zase nejsou tak kovaní v drážních předpisech.
Pokud patříte k těm, co jsou v obraze, nebo dokonce je dráha váš denní chléb, můžete to povídání o sešitových jízdních řádech s chutí přeskočit. Tedy:
Sešitový jízdní řád je pojmem, který běžný cestující nezná. Od jízdního řádu,
civilního, vyvěšeného v nádražní dvoraně se poněkud liší. Tedy především obsahem
a velikostí. Na rozdíl od jízdního řádu běžného, jež například v podobě knihy
zasahuje celou republiku a někdy i mezinárodní dálkové spoje, tento je útlejší. Obsahuje potřebné údaje pouze pro jednu trať. Těch údajů, tedy v
sešitovém jízdním řádu, je zde, na rozdíl od běžného jízdního řádu, mnohem více.
Najdete zde mimo čísla vlaku a odkud a kam jede, druh vlaku, normu zatížení,
také výpis zvláštních opatření, pokud jsou zavedena, pravidelnou a krátkou
jízdní dobu mezi každou stanicí a zastávkou, kde vlak staví. Také zvláštní
položku, a tou je pobyt. Nikoli tedy trvalý, co máte v občanském průkaze, ale
pobyt vlaku ve stanici. Tato veličina je zvláště důležitá u vlaků manipulačních.
Jeho délka, tedy pobytu vlaku ve stanici, je zde též pochopitelně v minutách
zanesena, u vlaků osobních a rychlíků, často i v polovinách minut. Nechybí ani
předepsaná brzdná procenta ve vztahu k počtu náprav vlaku. Málem jsme zapomněli
na příjezd a odjezd, ten tu také najdete. A to pro každou stanici a zastávku ve
zvláštní kolonce. Také občas například důležitou poznámku, že kdy jede vlak
číslo to a to, nesmí jet vlak jiný, opět je uvedeno jeho číslo. A sešitový
jízdní řád se mu říká proto, že má podobu malé, útlé brožurky, připomínající
školní sešit.
Jak je tedy vidno, používají tento jízdní řád strojvedoucí, vlakvedoucí a další
drážní zaměstnanci. Takže teď víme o co běží a zde je pár ukázek. Pochopitelně
se jedná o sešitový jízdní řád z doby, kdy se ještě jezdilo do Dolních Kralovic

Jízdní řád pro Motorový osobní vlak č. 3517, odjíždějící z
Dolních Kralovic v 16.13 hodin odpoledne. Pokud byl svátek, či neděle, jednalo
se o vlak parní, s přímými vozy do stanice Praha - Hlavní nádraží.

Ve všední den jste se mohli svézt motoráčkem 3516 z
Benešova /odjezd v 18.47 hodin/ do Dolních Kralovic. Tam jste byli, tedy v
Kralovicích, za 1 hodinu, 45 a půl minuty...

Pokud by vás vzali, pakli by vám v Kralovicích vlak ujel,
do manipuláku 8325, což se sice nesmí, ale dejme tomu že by se to nějak
zařídilo, dokodrcali by se se do Benešova za čtyři a půl hodiny, přesněji za 4
hodiny, 32 minut. Bylo by dobré si vzít něco na čtení a nepřekážet vlakové četě
při posunu ve Vlašimi. Nebo, což vidím jako rozumné, si zajít na oběd.
Máte na to 111 minut, tedy skoro dvě hodiny. Zajímavá je také poznámka o
přípřeži na vlaku č. 8327. Postrk na Vlašimce jezdit nesměl.

Perlička na konec. Pokud si myslíte, po spatření vlaku
jedoucího na vlečce do nějaké továrny, že si tam jede jak jej napadne, šeredně
se mýlíte. Na dráze není nic ponecháno náhodě. I posun na vlečce, zde na vlečce
do zbrojovky Sellier & Bellot, v době platnosti tohoto sešiťáku ještě Blanických
strojíren, koncernového podniku. Jezdilo se tam často a strojvedoucího čekaly
perné chvilky. Hned za výměnou z hlavní trati do Trhového Štěpánova jej čekalo
víc jak 38‰ stoupání, což je dost kopec, jako na alpský dráze. Za slabou
půlhodinku musel být vlak z fabriky zpět...
Ještě poznámka nakonec: Uvedené "sešiťáky" platily na přelomu
šedesátých a sedmdesátých let minulého století...