Ak chce niekdo zrýchliť jazdu mopedu pridaním jedneho zuba na pastorku (z 13 zubov na 14 zubov) tak rýchlosť sa zvýši o cca 4 až 5 km/h. Viac určite nie. Mne to urobilo prírastok zo 45 km na 49 km/h. Samozrejme v kopcoch zase klesne krútiaci moment čo postrehnete na overených stúpaniach, tam kde Babča preradila v strede stúpania teras po výmene zubov preradí oveľa skorej.
Pokiaľ ide o zadnú rozetu, jej zmenšením o jeden zub sa rozdiel v rýchlosti ani nespozná (nenastal prírastok ani o 1 km).
Záver:
Zmena o jeden zub na pastorku sa prejaví podstatne viac ako na rozete.
Kto býva v rovinatom kraji a nechodí do veľkých stúpani pridanie jedného zuba na pastorku doporučujem. Ale kto často jazdí do kopcov tak by si mal ponechať 13-zubový pastorok.
Poznámka:
Ak chcete mať kvalitne vyvážený a zabehnutý reťazový prevod (ktorý nebude hádzať) je potrebné pri výmene hnacieho pastorka vymeniť súčasne aj reťaz a rozetu. Tieto tri komponenty treba vymieňať a zabehávať súčasne a nekombinovať starý dielec s novým, len tak bude mať reťazový prevod najväčšiu účinnosť a malú hlučnosť. Navyše to má vplyv aj na napnutie reťaze. Zistil som, že keď sa dá stará reťaz na nové reťazové kolesá (alebo aj pôvodna ale obrátene) tak vám bude kolísať jej napnutie behom jednej otáčky. Dokonca aj 2x za otáčku. Je to zapríčinené tým, že niektoré články nezapadnú dobre do zubových medzier.
Igor