Rozeta na liate disky - a predsa sa to dá

Rám, vidle, řetěz, gumy, úpravy, lak...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Rozeta na liate disky - a predsa sa to dá

Příspěvekod martin110r » čtv lis 04, 2010 21:30:31

Ako isto viete, mám na Babette liate disky. A práve tu je problém, zohnať novú rozetu. Skrátka nedá sa zohnať. A to mi verte, že som hľadanie neukončil po 10 minútach. Hľadal som ju asi pol roka po všetkých "čertoch-diabloch" a nemali ju nikde. Vraj už sa nevyrába a skladové zásoby sa minuli. No a rozeta na Babettu pre klasické vypletané ráfiky sa použiť nedá. Rozdielov je hneď niekoľko - odlišný vnútorný priemer, iný počet dier. Určite by som našiel aj viac, no už si ich nepamätám všetky. A už začína byť problém. Keďže som mal celú reťazovú sadu (rozeta + reťaz + primárne koliesko) nadmerne vyťahanú, začal som uvažovať čo ďalej. Pravdupovediac, už som aj zvažoval možnosť, že si kúpim vypletané ráfiky (aj keď sa mi nepáčia) a nebudem mať s rozetami problém. Nakoniec sa ale všetko trochu obrátilo na lepšie.

Dostala sa mi možnosť kúpiť rozetu na Korado. Dokonca 2 veľkosti: 51 alebo 45 zubov. Zobral som 45 zubovú. Problémov je ale niekoľko. Iná rozteč zubov a rozeta je takpovediac "plytšia". Skrátka netrčí toľko do boku a teda neni v ose s primárnym kolieskom. Ale čo je podstatné - vnútorný priemer a počet dier sedí na liaty disk. A teraz ako som vyriešil tie dva problémy vyššie spomenuté.
Iná rozteč zubov - toto je dosť blbé. Nová reťaz na Babettu vám na tejto rozete sedieť určite nebude. A keby ste použili reťaz z Korada, tak zase nebude sedieť na Babeťťáckom pastorku. Čo som si ale všimol - zuby ešte nie sú moc opracované a teda sú o čosi "hrubšie" než je nové primárne koliesko. Skrátka potrebujú sa trošku ojazdiť. Každý zlomok milimetra, ktorý ubudne z každého jedného zubu sa v konečnom dôsledku prejaví, že aj nová reťaz bude pasovať. No na novú reťaz je ešte čas. Nedávajte ju tam teraz, lebo zničíte aj rozetu aj reťaz. Všimol som si, že moja vyťahaná reťaz pasuje na novú rozetu bez problémov. Krásne zapadne do zubov, vôbec nedrhne. Tým pádom mám dobrý základ pre jemné opracovanie zubov. Primárne koliesko ale treba nechať vyťahané. Keď dáte nové, tak ho vyťahaná reťaz zase zničí. Takto pojazdím aspoň 200 km, aby sa zuby trošku ojazdili a potom bude pasovať aj nová reťaz. Samozrejme potom prehodím s reťazou aj primárne koliesko.
Druhým problémom je že nová rozeta nie je v osi s primárnym kolieskom. To sa vám prejaví tak, že reťaz bude skrížená a bude vám padať. To je dobré tak na zabitie. Treba rozetu podložiť, aby sa dostala do osi s primárnym kolieskom. Rozetu nám drží 5 šrobiek M6 x 35 s valcovou imbusovou hlavou. Tieto šrobky majú hlavu dosť veľkú a keď rozetu podložíte, budú trčať viac ku tej brzdovej páčke na bubne a zavadia o ňu. Čiže s tým sa jazdiť nedá. Ja som si kúpil šrobky M6 x 40 so šesťhrannou hlavou. Je aj o čosi nižšia, takže nebude prekážať brzde. Rozetu som podložil tromi podložkami s vonkajším priemerom cca 15 mm a vnútorným 6mm. Ale počet podložiek si musíte spočítať. Nie všetky majú rovnakú hrúbku. Treba rozetu dostať od kolesa cca o 4 mm. Ako som už spomenul, treba použiť dlhšie šrobky, teda aspoň M6 x 40. Keby ste použili rovnakej dlžky ako sú pôvodné (35 mm) mohlo by sa stať, že po vyosení rozety už šrobka nedosiahne na maticu z druhej strany disku.

Tým pádom je úprava v podstate na konci. Už som to bol odskúšať. Vzadu 45 zubová rozeta, vpredu 14 zubové primárne koliesko. Dvojku to radí zhruba pri rýchlosti 35 km/h a maximálka je približne 60 km/h. Možno by dala aj viac. Skúsim zajtra. Dnes bolo u nás dosť veterno a pri 60 km/h to už bol docela dobrý prievan okolo mňa, tak možno ju to pribrzdilo. 65 km/h by mohla dať. Fakt je že už to neni ten trhač asfaltu, ale to ma dáko netrápi. Jazdím prevažne dlhé trasy, pri rýchlosti 45 km/h si motor len tak ševelí (pri prevode 14/51 už to docela slušne revalo) a v kopcoch pomôže jednotka.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Rozeta na liate disky - a predsa sa to dá

Příspěvekod butan » pon lis 08, 2010 11:52:12

Martine, není toto ta rozeta kterou sháníš/nahrazuješ? Je na 5 šroubů.
http://www.plszabo.cz/eshop/rozeta-zadni-p-5231.html
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Rozeta na liate disky - a predsa sa to dá

Příspěvekod martin110r » pon lis 08, 2010 18:00:10

Môže aj nemusí byť. Aj keď je tam napísané, že je to na Babettu 225. Takýchto tvrdení predajcov, že majú rozetu na Babettu som sa napočúval niekoľkokrát a zakaždým to bola rozeta na Korado. Čiže vôbec by som sa nedivil, keby tomu bolo tak aj v tomto prípade.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš


Zpět na Pojezd

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 41 návštevníků