rovnání komponent po pádu

Rám, vidle, řetěz, gumy, úpravy, lak...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » pát zář 26, 2014 13:20:55

Jelikož jsem nedávno absolvovat celkem slušný pád a Babettu si docela rozflákal, tak bych se chtěl podělit o své zkušenosti s rovnáním jednotlivých komponent po pádu do původního stavu. Třeba někdo zkušenější z vás popíše lepší způsob nápravy vykonatelný v domácích podmínkách. Myslím si, že tyto informace můžou být ostatním hodně užitečné, protože občas spadne každý z nás. Opravy se dělají ve 2 lidech, žádné nahřívání materiálu.

Rovnání přední vidlice - zde jsem zkoušel několik postupů, pokaždé mordování bez kloudného výsledku. Nakonec jsem přišel s kolegou na to, že nejjednodušší metoda je, když jeden uchopí oběma rukama přední kolo za plášť a začne otáčet s pneu proti směru deformace vidlice. Druhý přitom sedí na Babettě a drží řídítka kontra a sleduje, aby se rovnáním neohly i řídítka. S citem se vám to podaří bez větší síly narovnat tak, že to nepůjde téměř vůbec poznat.

Rovnání dorazu řídítek - vybrat vhodnou kulatinku s co největší styčnou plochou, nejlépe zase měkčí než materiál dorazu a postupně zvyšovat údery kladivem přes kulatinku do dorazu, aby se zjistil správný úder, při kterém se začíná doraz vracet zpět. Mezitím kolega sedí celou váhou na Babettě a zajišťuje ji ve stabilní poloze. Po chvíli zkontrolovat, zda už to je ok, případně kterým směrem ještě bouchat. Pozor, abyste nebouchali až moc, abyste si neurvali doraz, někdy je jen tak nabodnutý pár svary na kostře. Pokud se tak stane a upadne, nejlepší je to svařit COčkem.

Rovnání řídítek - opět 2 lidé, kteří řídítka narovnávají silou proti směru deformace. Řídítka při rovnání zůstávají namontované na Babettě. 1 člověk je málo, 2 už to zvládnou docela v pohodě.

Rovnání kliky šlapátek - stačí 1 člověk. Klika se sundá z hřídele, demontuje se šlapka, klika se upevní do svěráku, ale pozor, do čelistí je nutno dát nějaký měkčí plech (např. hliníkový 1-2mm tlustý), aby se vám neobtiskly čelisti do kliky. Pak s citem klepat gumovým kladívkem proti směru deformace. někdy je potřeba pořádné síly, gumové kladívko už není vhodné, protože pruží, tak vzít pořádné kladivo a přes hliníkový plech či dřevo bouchat do kliky. Tímto způsobem jsem vždy narovnal jakoukoliv deformaci kliky šlapátek, že nikdo nepoznal, která klika byla ohnutá.

Rovnání zadní kyvky - Babetta se dá na stojánek, demontuje se zadní kolo, tlumiče, výfuk. Pomocník obkročí Babettu, stlačí ji mezi nohy a zapře se o řídítka a drží kontra. Druhý vezme cca 1m dlouhou tyč, zahákne ji mezi obě ramena kyvky ve směru požadované deformace a lehce se zapáčí. Poté se zkušebně namontuje kolo, a zkontroluje se pohledem zezadu (pomocník sedí na Babettě bez stojánku), zda už je kolo svisle a pak se případně postup opakuje znovu. Narovnat kyvku jde opravdu velmi jednoduše, není třeba použít žádne velké síly.
Naposledy upravil Pavel dne pon říj 13, 2014 11:22:43, celkově upraveno 2
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod miraspk » pát zář 26, 2014 15:53:01

Tak to je nepříjemná zkušenost. Mně se minulý rok taky zadařilo. Kochal jsem se, přede mnou zastavila felicie na přechodu a já to do ní zezadu v cca 40km/h napasoval. Vidle a přední kolo to kupodivu přežily bez újmy, ale ohnul se rám a řidítka. Přední kolo bylo tak 2cm od hlavy válce. Po několika marných pokusech to srovnat jsem to vzdal a sehnal druhý rám. Muselo by se to nahřát a tomu rámu bych už nevěřil. Felicie dopadla dobře, jenom jsem ji trošku vyleštil. Jinak po tom rovnání hlavně všechno pořádně zkontrolovat, jestli někde nejsou prasklinky. Takže ať to jezdí bez nehod. :)
miraspk
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 53
Registrován: čtv čer 26, 2014 3:16:37
Bydliště: šumperk

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Azor » pon zář 29, 2014 11:29:12

Mně se osvědčilo používat při rovnání dvě delší trubky (čím delší, tím citlivější a snazší práce), jednu vrazím do řidítek/přední vidle, její druhý konec někde zašprajcnu (o plot, díru ve zdi, prostě o cokoliv) a druhou trubku nasadím proti a pomalu táhnu. Jde to dělat i v jednom člověku a pomalý tah má proti mlácení kladivem tu výhodu, že to nepřeženu. Mezi trubky a řidíttka/přední vidli atp. je dobré dát něco proti otlačení laku/chromu. Trubkou rovnám i kliky upevněné ve svěráku. Zadní kyvka se dá přihnout tak, že na jedné straně sundám pružicí jednotku a s citem nasednu (s citem - nepřehnat !). Akorát rovnání rámu (hlavy řízení) po nárazu bych nedoporučoval, tady už jde o hubu a je lepší sehnat jiný rám. :D
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod ridchey » pon zář 29, 2014 13:45:40

no,kdyz uz je ram hnuty a neni zbyti a je nutno ho nahrat a vyrovnat,pak uz je vhodne doplnit stangli a tak v podstate udelat zaklad pro prestavbu na "sportku" s nadrzi nahore na stangli.....
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » pon zář 29, 2014 14:33:42

To rovnání kyvky sundáním jednoho tlumiče se mi moc líbí, vyzkouším, díky za tip. Tomu říkám inženýrský způsob řešení problému a hluboce smékám.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Azor » pon zář 29, 2014 15:38:15

Musím skromně přiznat, že to není v důsledku chytrosti, ale naopak mojí blbosti :oops: , opravoval jsem jeden stroj a byl jsem tak nedočkavý, že jsem sjel z hrbu bez jednoho tlumiče, výsledek - hnutá kyvka. V té chvíli bych si nakopal, ale přehodil jsem tlumič na druhou stranu, opět přes hrb, a naštěstí se to srovnalo :lol: , samozřejmě tak nejde postupovat donekonečna, buď by to prasklo nebo by se to mohlo zkroutit už nadobro, ale je fakt, že jako východisko z nouze se mi to osvědčilo.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » pon zář 29, 2014 23:59:16

Tak jsem to vyzkoušel a bohužel v mém případě to nefunguje. Docela jsem si pohopsal po sedle a kyvka se ani nehla. Takže budu muset zvolit jinou metodu.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod wenca084 » stř říj 01, 2014 22:15:32

Přidat na hřbet pytel cementu :lol:
Babetta 207/500 , Simson SR 70
wenca084
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 359
Registrován: úte led 14, 2014 3:09:14
Bydliště: Středočeský kraj

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Azor » čtv říj 02, 2014 8:46:46

Je to tak, v té době jsem měl přes 100 kilo a ten hrb byl min. půl metru vysoký, ale bál jsem se to říct naplno, že to chce trochu větší drbu, aby mě pak někdo nekamenoval, že to ohnul moc.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » čtv říj 02, 2014 13:49:09

S váhou zrovna u mě problém není :) Stačilo na to sednout a už jsem byl pneumatikou na blatníku, už není kam jít
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod ridchey » čtv říj 02, 2014 15:51:27

ale je kam jit, vyndat kolo a podlozit tu cast ktera je bez tlumice a "hajsnout".
ono totiz kdyz tam mas to kolo,tak ti nedovoli poradne zatizit a kdyz mas utazenou osku kola,tak uz vubec ne.... bo ti to pomaha drzet - ovsem v tomhle pripade nezadoucne doprotivky...

ovsem doporucuje se asistence, bo jak u toho clovek vezme vangl,tak to muze koncit El Tlamo Grande
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » čtv říj 02, 2014 19:22:12

Tak jsem to chtěl udělat původně, než tady Azor napsal, že není třeba sundávat kolo a že to zvládl svépomocí. Takže zajedu někdy ke Kobymu a narovnáme to, on už to jednou s Pepou dělal.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » pon říj 13, 2014 11:18:02

O víkendu jsem s Kobym úspěšně provedl narovnání kyvky. Šlo to úplně jednoduše bez použití hrubé síly. V prvním příspěvku je doplněný postup, jak na to. Resp. je tam popsáno rovnání všech možných komponent. Tohle by bylo bývalo i v knize o Babettách, ale ta bohužel po anketě nevyjde, tak jsem to hodil aspoň sem.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod SIMPLiCITY » stř říj 15, 2014 12:04:55

Pavel píše:Tohle by bylo bývalo i v knize o Babettách,...

planovala sa nejaka servisna prirucka??
Martin, Babetta 210-000 a Manet Korado 216 95' :)
SIMPLiCITY
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 42
Registrován: ned črc 27, 2014 1:13:49
Bydliště: Považská Bystrica

Re: rovnání komponent po pádu

Příspěvekod Pavel » stř říj 15, 2014 14:27:27

V současné době neexistuje žádná pořádná kniha o Babettách, která by Babetty popisovala komplexně tak, jak tomu je třeba u Stadionů. Od údržbu, přes opravy, závodní úpravy, historii, různé tipy a triky, jak na co, známé osobnosti kolem Babett, cestovatele, seznam klubů, atd.

Pro každou informaci musíte pracně googlovat a nachytřovat se u zkušených lidí. Uvedu příklad: Např. konverzní tabulku svíček, barevné odstíny laku použitých během celé výroby, recenzi pneumatik, dešifrování vin kódu, srovnání výrobců pístů a jejich kvalit, atd...

Ďurkovič je jediná odborná kniha, bohužel obsahuje jen suché technická data bez užitečných informací pro většinu lidí. Začátečníkovi bude k ničemu si přečíst větu rozpůlíme motor a pak vylisujeme klikovou hřídel. Chápe, o co se jedná, ale neví, jak na to. A to by budoucí kniha všechno popisovala, jak se to dělá i v domácích podmínkách. U Babetty je to hlavně o know how, chápat souvislosti, co se jak dělá, co k čemu slouží a tohle žádná kniha nepopisuje.

Byl jsem několikrát osloven, ať napíšu nějakou pořádnou knihu o Babettách. Potenciál na to mám, je to jen o nesmírném množství času a energie, který bych do toho musel investovat. Tak jsem se pustil do předběžných kalkulací, kolik by stálo tu knihu sepsat a vyšlo mi, že aby se tento projekt mohl realizovat, musel bych shromáždit minimálně půl miionu Kč. Je to i tak hodně málo na to, co by to všechno obnášelo. 1-2 roky práce ve 2-3 lidech, objíždění zajímavých lokalit a lidí, shánění materiálu a know how, co ještě nemám.

No ale jak získat půl milionu? Tzn. prodat 1000 online knih po 500Kč nebo 2000 papírových knih za 500Kč, aby se zaplatila vstupní investice.

Tak jsme udělali anketu na pár fórech specializovaných na Babetty s celkovým počtem 1800 lidí. Zacílení bylo dokonalé. Jedná se vesměs o mladé lidi 13-30 let, kteří začínají na Babettách a nejvíce by tyto informace právě ocenili. Po pár dnech jsme zjistili, že z tohoto počtu má reálný zájem jen 44 lidí.

Takže jsme odsunuli projekt na neurčito. Zklamaný byl hlavně kamarád, čekal několik set zájemců, nečekal tak malý zájem o knihu zrovna od lidí, kteří se Babettám věnují.

Ono se ale není čemu divit. Bohužel a teď ruku na srdce, většina lidí kolem Babett má hluboko do kapsy, takže by neinvestovali 500Kč do nějaké knihy.

Jediná možnost by byla, kdyby se našel nějaký sponzor, který by projekt zasponzoroval, kniha by se doplnila o reklamu a pak se třeba šířila zadarmo online. Ale najdi důvěřivého investora, který ti vyplatí na ruku předem půl milionu Kč, když není nic ještě udělané :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Další

Zpět na Pojezd

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků