rovnání komponent po pádu

Jelikož jsem nedávno absolvovat celkem slušný pád a Babettu si docela rozflákal, tak bych se chtěl podělit o své zkušenosti s rovnáním jednotlivých komponent po pádu do původního stavu. Třeba někdo zkušenější z vás popíše lepší způsob nápravy vykonatelný v domácích podmínkách. Myslím si, že tyto informace můžou být ostatním hodně užitečné, protože občas spadne každý z nás. Opravy se dělají ve 2 lidech, žádné nahřívání materiálu.
Rovnání přední vidlice - zde jsem zkoušel několik postupů, pokaždé mordování bez kloudného výsledku. Nakonec jsem přišel s kolegou na to, že nejjednodušší metoda je, když jeden uchopí oběma rukama přední kolo za plášť a začne otáčet s pneu proti směru deformace vidlice. Druhý přitom sedí na Babettě a drží řídítka kontra a sleduje, aby se rovnáním neohly i řídítka. S citem se vám to podaří bez větší síly narovnat tak, že to nepůjde téměř vůbec poznat.
Rovnání dorazu řídítek - vybrat vhodnou kulatinku s co největší styčnou plochou, nejlépe zase měkčí než materiál dorazu a postupně zvyšovat údery kladivem přes kulatinku do dorazu, aby se zjistil správný úder, při kterém se začíná doraz vracet zpět. Mezitím kolega sedí celou váhou na Babettě a zajišťuje ji ve stabilní poloze. Po chvíli zkontrolovat, zda už to je ok, případně kterým směrem ještě bouchat. Pozor, abyste nebouchali až moc, abyste si neurvali doraz, někdy je jen tak nabodnutý pár svary na kostře. Pokud se tak stane a upadne, nejlepší je to svařit COčkem.
Rovnání řídítek - opět 2 lidé, kteří řídítka narovnávají silou proti směru deformace. Řídítka při rovnání zůstávají namontované na Babettě. 1 člověk je málo, 2 už to zvládnou docela v pohodě.
Rovnání kliky šlapátek - stačí 1 člověk. Klika se sundá z hřídele, demontuje se šlapka, klika se upevní do svěráku, ale pozor, do čelistí je nutno dát nějaký měkčí plech (např. hliníkový 1-2mm tlustý), aby se vám neobtiskly čelisti do kliky. Pak s citem klepat gumovým kladívkem proti směru deformace. někdy je potřeba pořádné síly, gumové kladívko už není vhodné, protože pruží, tak vzít pořádné kladivo a přes hliníkový plech či dřevo bouchat do kliky. Tímto způsobem jsem vždy narovnal jakoukoliv deformaci kliky šlapátek, že nikdo nepoznal, která klika byla ohnutá.
Rovnání zadní kyvky - Babetta se dá na stojánek, demontuje se zadní kolo, tlumiče, výfuk. Pomocník obkročí Babettu, stlačí ji mezi nohy a zapře se o řídítka a drží kontra. Druhý vezme cca 1m dlouhou tyč, zahákne ji mezi obě ramena kyvky ve směru požadované deformace a lehce se zapáčí. Poté se zkušebně namontuje kolo, a zkontroluje se pohledem zezadu (pomocník sedí na Babettě bez stojánku), zda už je kolo svisle a pak se případně postup opakuje znovu. Narovnat kyvku jde opravdu velmi jednoduše, není třeba použít žádne velké síly.
Rovnání přední vidlice - zde jsem zkoušel několik postupů, pokaždé mordování bez kloudného výsledku. Nakonec jsem přišel s kolegou na to, že nejjednodušší metoda je, když jeden uchopí oběma rukama přední kolo za plášť a začne otáčet s pneu proti směru deformace vidlice. Druhý přitom sedí na Babettě a drží řídítka kontra a sleduje, aby se rovnáním neohly i řídítka. S citem se vám to podaří bez větší síly narovnat tak, že to nepůjde téměř vůbec poznat.
Rovnání dorazu řídítek - vybrat vhodnou kulatinku s co největší styčnou plochou, nejlépe zase měkčí než materiál dorazu a postupně zvyšovat údery kladivem přes kulatinku do dorazu, aby se zjistil správný úder, při kterém se začíná doraz vracet zpět. Mezitím kolega sedí celou váhou na Babettě a zajišťuje ji ve stabilní poloze. Po chvíli zkontrolovat, zda už to je ok, případně kterým směrem ještě bouchat. Pozor, abyste nebouchali až moc, abyste si neurvali doraz, někdy je jen tak nabodnutý pár svary na kostře. Pokud se tak stane a upadne, nejlepší je to svařit COčkem.
Rovnání řídítek - opět 2 lidé, kteří řídítka narovnávají silou proti směru deformace. Řídítka při rovnání zůstávají namontované na Babettě. 1 člověk je málo, 2 už to zvládnou docela v pohodě.
Rovnání kliky šlapátek - stačí 1 člověk. Klika se sundá z hřídele, demontuje se šlapka, klika se upevní do svěráku, ale pozor, do čelistí je nutno dát nějaký měkčí plech (např. hliníkový 1-2mm tlustý), aby se vám neobtiskly čelisti do kliky. Pak s citem klepat gumovým kladívkem proti směru deformace. někdy je potřeba pořádné síly, gumové kladívko už není vhodné, protože pruží, tak vzít pořádné kladivo a přes hliníkový plech či dřevo bouchat do kliky. Tímto způsobem jsem vždy narovnal jakoukoliv deformaci kliky šlapátek, že nikdo nepoznal, která klika byla ohnutá.
Rovnání zadní kyvky - Babetta se dá na stojánek, demontuje se zadní kolo, tlumiče, výfuk. Pomocník obkročí Babettu, stlačí ji mezi nohy a zapře se o řídítka a drží kontra. Druhý vezme cca 1m dlouhou tyč, zahákne ji mezi obě ramena kyvky ve směru požadované deformace a lehce se zapáčí. Poté se zkušebně namontuje kolo, a zkontroluje se pohledem zezadu (pomocník sedí na Babettě bez stojánku), zda už je kolo svisle a pak se případně postup opakuje znovu. Narovnat kyvku jde opravdu velmi jednoduše, není třeba použít žádne velké síly.