Vnitřek ráfku kola

Rám, vidle, řetěz, gumy, úpravy, lak...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod Grunt » sob led 30, 2016 15:48:03

Zdravím soudruzi,
přes léto jsem řešil problém s pukajícími dušemi u zadního kola. Bylo toho nějak podezřele moc a vždy v nejméně vhodnou dobu. Navíc mi přišlo že duše nebyla propíchnutá zvenku (bordel na ceště) ale zevnitř ráfku. Podezření padlo na paprsky vylézající z matic na ráfku. Neobrušoval jsem je, ale rovnou koupil nové, provedl si výplet, kolo jsem si nechal vyncentrovat, vykukující paprsky jsem zabrousil. Bohužel ráfek má už své roky, nechce se mi kupovat nový, zevnitř nevypadá nic moc a paprsky s maticemi po vynecentrování a zabroušení též nevypadají nějak oslnivě. Přikládám ilustrační foto:
1.jpg
1.jpg (83.57 KiB) Zobrazeno 3788 krát

2.jpg
2.jpg (70.44 KiB) Zobrazeno 3786 krát

3.jpg
3.jpg (69.71 KiB) Zobrazeno 3786 krát

Osobně mi zbývá už pouze nasadit duši, nafouknout, namontovat na stroj. Před tím než tak ale provedu, rád bych měl na dalších 20 let s pukajícími dušemi pokoj, proto tedy následuje otázka: Zaléváte něčím paprsky v maticích (silikonový tmel, pájka popř něco jiného) a nebo je to lepší nechat tak jak to je a až používáním paprsky vylezou je lepší je prostě zabrousit? Provádíte nějakou povrchovou úpravu vnitřku ráfku? (broušení, konzervační sprej - rozhodně to nebudu nechávat znova chromovat) Nebo až zrezne úplně, je lepší prostě koupit nový? Dbejte na to že zrovna o tuhle plochu je opřená duše a neodděluje ji žádný plášť ale pouze jakási pofidérní gumová podložka.
Uživatelský avatar
Grunt
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 110
Registrován: ned črc 07, 2013 0:16:43
Bydliště: Morava

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod Azor » sob led 30, 2016 17:43:19

Trochu nechápu to "používáním vylezou" - pokud se jedná o kvalitní dráty, neměly by se ani po létech moc vytáhnout a případné mírné dotažení nemůže způsobot žádnou katastrofu. Origo, resp. jiné kvalitní dráty správně zvolené délky není ani nutno zabrušovat a ta "pofidérní guma" pak úplně stačí. Silikon i pájka jsou zcela mimo - v případě, že to potřebuješ dotáhnout, tak se to stejně oddrolí (zbytky pájky pak zničí duši spolehlivě). Pokud nevěříš gunové vložce, lze v cykloprodejnách sehnat i kvalitnější plastové, třeba i teflonové vložky, které vydrží léta a jejich případné zkrácení nedělá problém - stačí dát kus přes sebe a pojistiit lepicí páskou, o dobré držení se postará tlak duše. To že to rezaví, tak s tím asi moc nenaděláš - vzduchotěsné to není. Ona ta rez zas tak moc nevadí, ale přirozeně to jde odrezit a natřít. Rozhodně ale žádný konzervační prostředek, zejména ne na bázi oleje! Já používám drátová kola na motorkách a jízdních kolech už přes 50 let a tebou popisovaný problém jsem nikdy nezaznamenal.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1035
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod Grunt » sob led 30, 2016 18:30:36

Azor píše:Trochu nechápu to "používáním vylezou" - pokud se jedná o kvalitní dráty, neměly by se ani po létech moc vytáhnout a případné mírné dotažení nemůže způsobot žádnou katastrofu.

Něco vážím. Řekl bych že po třiceti letech provozu to nebude nic neobvyklého že paprsky vylézají ze závitů. Resp. nepředpokládám že soudruzi ze závodů v PB je tam tak nechali při výrobě. Čím víc matičku dotahuješ, tím víc se zadírá do ráfku a o to víc potom přetrčuje paprsek ven z matičky.
Azor píše:Pokud nevěříš gunové vložce, lze v cykloprodejnách sehnat i kvalitnější plastové, třeba i teflonové vložky, které vydrží léta a jejich případné zkrácení nedělá problém - stačí dát kus přes sebe a pojistiit lepicí páskou, o dobré držení se postará tlak duše.

Dík. Po tom se ještě zkusím zeptat. To se může hodit.
Uživatelský avatar
Grunt
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 110
Registrován: ned črc 07, 2013 0:16:43
Bydliště: Morava

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod marhalu » sob led 30, 2016 21:36:11

Ted jsem to taky resil. Prosoupala se mi duse zevnitr. Pak jsem zjistitl ze se mi posunula tahle ochrana. http://www.motokramek.cz/pasek-rafku-jawa-pionyr-simson-jawa/
Tu si dam dej a mas vyreseno... Je to stejny jako na kole. Tam to taky je.
Současně Babetta 207, 210, 215 a spousta dalších jako servisman :)
marhalu
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 208
Registrován: úte črc 20, 2010 8:27:33
Bydliště: Praha 9, Česká Lípa

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod Grunt » sob led 30, 2016 22:35:22

marhalu píše:Tu si dam dej a mas vyreseno... Je to stejny jako na kole. Tam to taky je.

Však tu tam mam, ale jak jsem říkal, je ještě z výroby. Za ta léta změkla. Navíc ještě než jsem to opravil jsem na té gumě našel díry, pravděpodobně jak přes ni prošly původní paprsky:
4.jpg
Díry v gumě ještě z před opravy
4.jpg (70.15 KiB) Zobrazeno 3767 krát

A než tam dávat zas další gumu za 20,-Kč s DPH, tak to se podívám po něčem pevnějším jak tady doporučoval spolubojovník Azor nech to zas nemusím řešit. Proto jsem řešil to tmelení. I zabroušené paprsky jsou dost ostré a další gumou by po nějakém čase zas prošly, ale jestli tam bude nějaký pevný plast tak to nemusím řešit.

A ještě jsem tam našel jiné lahůdky. Vrypy po stranách vnitřku ráfku (s tím já nemám nic společného) a jakýsi návarek v rožku:
5.jpg
5.jpg (68.28 KiB) Zobrazeno 3767 krát

To vidím na práci pro soudružku Parksajdku a její kolegy řezný a brusný kotouček. Vnitřek ráfku by měl být hladký jak dětská prdelka ať se mi o něj ta duše neprošoupává. Ta duše má i tak dost práce s bordelem na silnici.
Uživatelský avatar
Grunt
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 110
Registrován: ned črc 07, 2013 0:16:43
Bydliště: Morava

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod alexandr-t » pon úno 01, 2016 22:40:44

Promiň, ale docela sem se zasmál :lol: . Pokud nemáš moc dlouhý dráty, tak ti nikdy nepolezou přes niple, to je blbost. Tu pásku v ráfku měls vyměnit už hooodně dávno, jak vidim jak je zteřelá a děravá, tak se vubec nedivim...

A natahování drátů ve výpletu je nesmysl, divil by ses kolik toho dobře upletený kolo snese (momentálně narážím spíš na kolo než na motorku).
'85 Babetta 210 Chrome edtiton aka pankostroj :twisted:
'99 Fileta 1,3 mpi Cold weather rider :twisted: HP sporitng podvozek, 3 stabilizátory, prostě pecka!
Uživatelský avatar
alexandr-t
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 235
Registrován: sob kvě 18, 2013 2:55:27
Bydliště: Bošovice

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod ridchey » úte úno 02, 2016 8:20:23

a ty navarky a obrousena bocnice zevnitr,jsou pozustatky scelovani rafku pri vyrobe
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Vnitřek ráfku kola

Příspěvekod Grunt » ned úno 14, 2016 15:58:05

alexandr-t píše: Tu pásku v ráfku měls vyměnit už hooodně dávno, jak vidim jak je zteřelá a děravá, tak se vubec nedivim...

Měl, o tom žádná. No na druhou stranu sem si zajel koupit fungl novou pásku za 13Kč a když ji porovnám se svou téměř třicet let starou, změklou, zteřelou a děravou verzí, tak nevim. Moc mi to na jistotě nepřidává:
guma.jpg
guma.jpg (41.63 KiB) Zobrazeno 3683 krát

ridchey píše:a ty navarky a obrousena bocnice zevnitr,jsou pozustatky scelovani rafku pri vyrobe

Též jsem na to přišel. Kvalitní práce. No v každém případě jsem to provedl následovně:
  • Návarky jsem odbrousil a vyleštil, veškeré nerovnosti jsem se pokusil téže zaleštit, díry jsem zasenkoval, vše ještě vzal aluchromem a utřel do lesku
  • Vzal Konkor 101, nastříkal po celém obvodu, týden jsem to nechal stát a když jsem viděl do jakého žlutého smradlavého blivajzu se to srazilo sem zase vše důkladně poutíral a trošičku stříknul pouze na vybroušený svár a místa u niplů kde je to zreznuté. Mám i bezbarvý lak, ale asi bych to neměl přehánět.
  • Tak jak mi tu poradil kolega Azor jsem si sehnal cyklistickou plastovou pásku na ráfek (15Kč/ks) zastřihl na potřebnou délku a
  • Oblepil kolem dokola izolační lepící páskou
  • Na to jsem dal ještě tu novou gumovou vložku z toho důvodu že tam prostě patří
  • Nasadil duši a cvičně nafoukl
1.jpg
1.jpg (82.28 KiB) Zobrazeno 3683 krát

2.jpg
2.jpg (82.78 KiB) Zobrazeno 3683 krát

Ještě musím dořešit nějaké věci, ale mám koupený i nový plášť a jestli nebudu muset dalších 20 let řešit defekty na zadním kole, má u mě Azor pivo za dobrý nápad.
Uživatelský avatar
Grunt
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 110
Registrován: ned črc 07, 2013 0:16:43
Bydliště: Morava


Zpět na Pojezd

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků