Stránka 1 z 1

Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: pon srp 27, 2018 21:04:05
od jarmil
Zdar lidi, pohrávám si s myšlenkou nechat vyrobit ten zpropadený díl, který nelze nikde koupit. Je dle dotazů zde na fóru po něm poměrně sháňka, nicméně je to díl, který se asi žádnému výrobci nechce vyrábět. Sice nevím proč, ale zkrátka není.
Možná je to technologicky náročné, možná nerentabilní. Jenže tento díl bohužel časem odchází a náhrada není.
Myslíte, že by to nějaký soustružník a frézař zvládl? Možná to lze vyrábět i na cnc centru. Pak by se to spočítalo - čas mašiny, nástroje a nějaký rabat a šup s tím do prodeje. Stačil by výkres a patřičný nástroj. Mám ve svém okolí pár šikovných lidí, kteří by se do toho možná pustili. Jen by to chtělo nějaký podklad. Mám staré omydlené a bohužel již nefunkční soustrojí a nevím, zda by to k výrobě stačilo.
Vyjádřete se prosím. Je to reálné?

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: úte srp 28, 2018 7:22:16
od Azor
Všechno jde, ovšem chce to příslušnou odvalovací frézu kde "nástroj (fréza) má identický průměr, profil i stoupání budoucího šneku". Pochybuji, že to někdo bude mít v nástrojárně běžně k dispozici, takže by se fréza musela vyrobit na zakázku. Stálo by to asi dost peněz a návratnost víc než nejistá. Navíc je to piplačka s mrňavými díly, ale jistě existují firmy, které se takovými "srač..kami" zabývají. Já žádnou takovou neznám, takže by to chtělo hledat - je zapotřebí echt nadšenec. Ovšem píšeš, že máš šikovné kamarády, tak to konzultuj nejdřív s nimi (průměr, stoupání i počet chodů se dá odvodit i z poškozeného soukolí).

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: úte srp 28, 2018 9:18:21
od mhi
Neni toto presne prace pro 4 nebo 5ti osou CNC frezku s nastrojem vhodneho tvaru ? Nepamatuji se jak ten snekovy dil presne vypada, ale i jen 4 osy by mely stacit.

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: pon zář 10, 2018 23:08:23
od KubisO1
Není třeba nechávati nic vyrábět ;) Ikdyž, není to ověřený díl BkB, ani Motomaxem, takže je to trochu sazka-sportka...
https://www.motojelinek.cz/Soukoli-tach ... -d4918.htm

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: úte zář 11, 2018 7:05:07
od Azor
Ano, to je záslužné, ale z 95 % odejde jen to silonové šnekové kolo - a to bývalo max do stovky. Přece jenom ta cena za sadu je trochu nepříjemná. :?

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: stř zář 12, 2018 0:03:19
od mhi
Hnaci kolo https://motowiki.cz/dily/cisla/jawa/451 ... ychlomeru/ jsem na PL Szabo nasel za 312 Kc (je z nejakeho plastu, asi silon). Desiva cena.

Jestli to je skutecne tak, ze se dojizdi skladove zasoby a nektere dily jednoduse nebudou (resp. jsou jen nove), skoro bych mel zacit uvazovat o nejakem NCcku na deleni materialu a zacit to pri tech cenach vyrabet :).

Treba nechapu kde se berou nejake dily na Jawu 555, to uz prece nemuzou byt zasoby z 60. let, ne ? To bezi dal vyroba v tech zombie firmach co zustaly po rozpadu CSSR, nebo to frkaji na Taiwanu/CN / v PL ?

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: stř zář 12, 2018 16:07:37
od Pavel
Naštěstí je to díl, který dnes už nikdo nepotřebuje. V době, kdy jsou na trhu sdružené GPS přístroje, které vše přesně změří. Jinak nechápu, jak to lidem odchází. To je nesmrtelný díl. Když se to namaže vazelínou, tak vás to přežije :) Alespoň mluvím za sebe, kde mám na pár Babettách nalítáno už hodně přes 40 tisíc a díl je jako nový :)

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: stř zář 12, 2018 21:52:04
od jarmil
Já si tedy myslím, že potřebný je. Jelikož jsem zatím na trhu nenašel přístroj, který i bez napájení zachová stav tachometru. Mě nejde o rychlost, tu pravděpodobně (pokud nepojedu úsekem, kde je omezena na třicet km), nepřekročím. Já potřebuji znát vývoj km. A to bohužel stroje vyžadující napájení nedokáží uchovat.

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: čtv zář 13, 2018 9:40:27
od Azor
Nejen to, on ten tacho k Babettě prostě patří (pro vyznavače originality nezbytně), při jízdě se z něj hezky odečítá (i když neměří úplně přesně) a podle mě na tu klasiku žádné digi udělátko nemá. Samozřejmě to chce údržbu, nejlépe vždy po sezoně sundat štít, šnekový převod proprat odmašťovadlem a naplnit novým tukem, pak to, jak píše Pavel, opravdu vydrží "věčnost". Ale ruku na srdce, kdo to tak dělá - člověk si dá předsevzetí, pořád se k tomu nějak nemůže dostat a najednou je jaro, zase se to odloží - no a výsledek je, že se to silonové kolečko ohobluje (těm kdo na to kašlou úplně se pak ohobluje i ten kovový šnek). Ty ceny jsou děsivé, ale ona ta výroba něco stojí a při počtu prodaných kusů na tom žádný horentní zisk nebude. Přesto je fajn, že ta možnost koupě tady je a že ti, kteří renovují do stavu originálu, to nemusí zoufale shánět po všech čertech. Jinak samozřejmě ty kousky pro pařezy, 555 atd., to je všechno nová druhovýroba, zejména CN a TW (i někteří šikovní tuzemci) dokáží dnes zareagovat operativně, ale chceme-li rozumnou kvalitu, musíme pak sáhnout příslušně hluboko do kapsy.

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: sob čer 26, 2021 12:17:19
od RomanR
K té "masové výrobě" jednu poznámku. Stačí jeden neopotřebený kus, vyrobit formu a vylít třeba epoxidem. Nějaký čas to vydrží, možná více než ten původní plastový. Za pár korun jich lze vyrobit desítky a bez velké námahy. Tak o co jde? Podobně lze díl odlít i z hliníku, či bronzu. Ale to už je jiná liga. Na netu jsou i videa jak na to.

Re: Výroba šnekového převodu k tachometru ...

PříspěvekNapsal: stř čer 30, 2021 16:48:18
od Azor
Tak tady si dovolím trochu zchladit nadšení. U tohoto dílu velice záleží na přesnosti i na materiálu. Odlít to dokonale z epoxidu je zaprvé prakticky nemožné a za druhé ten materiál je k danému účelu naprosto nevhodný. Ideální by byl např. teflon nebo máčený alkalický polyamid (tzn.silon obch.ozn. MAPA) případně to udělat z klasického máčeného texgumoidu, z kovů by pak mohla vyhovět mosaz či bronz. Opracovat to na vhodné CNC mašině nebo klasické odvalovačce. Hliník by se musel odlévat pod tlakem a následně opracovat, byla by to práce na prd a výsledek stejně na 2 věci neboť to oz. kolečko by se "mazalo" a šlo obratem do kopru. Ona ta součástka není výrobně zdaleka tak jednoduchá jak by se na první pohled zdálo. Nechci se tady na nikoho vytahovat, nejsem všeználek, ale přece jen mám dlouholetou praxi strojního inženýra ve výrobě jeřábů, kde jsme mimo jiné frézovali i ozubená kola, pravda většího rozměru.