
mazby65 píše:Taky jsem trochu experimentoval s osvětlením. Zjistil jsem, že při použití původních žárovek
(15 + 5 W) na 6 V se velká část výkonu alternátoru ztrácí v cívkách a v "měkkosti" magnetického
pole. Proud přes 3 A je prostě moc.
Ale stačí trochu snížit odebíraný proud a napětí podstatně vzroste. Např. použitím žárovek
na 12 V lze dát dopředu 20 W a dozadu 2x 5 W (tj. celkem 30W, proud se snížil na 2,5 A)
- při původních cívkách. Při vysokých otáčkách napětí dosahuje až 15 V, což 12 V žárovkám
moc nevadí, protože v automobilové síti se napětí k této hodnotě přibližuje.
Já jsem si ale po delší době udělal triakový regulátor a žárovky na 12 V/ 20W + 5 W svítí
skoro konstantně od volnoběhu až po max. otáčky.
mareks4 píše:mazby65 píše:Taky jsem trochu experimentoval s osvětlením. Zjistil jsem, že při použití původních žárovek
(15 + 5 W) na 6 V se velká část výkonu alternátoru ztrácí v cívkách a v "měkkosti" magnetického
pole. Proud přes 3 A je prostě moc.
Ale stačí trochu snížit odebíraný proud a napětí podstatně vzroste. Např. použitím žárovek
na 12 V lze dát dopředu 20 W a dozadu 2x 5 W (tj. celkem 30W, proud se snížil na 2,5 A)
- při původních cívkách. Při vysokých otáčkách napětí dosahuje až 15 V, což 12 V žárovkám
moc nevadí, protože v automobilové síti se napětí k této hodnotě přibližuje.
Já jsem si ale po delší době udělal triakový regulátor a žárovky na 12 V/ 20W + 5 W svítí
skoro konstantně od volnoběhu až po max. otáčky.
Takze ked dam dopredu 12v 30w a dozadu led (podla navodu tu na fore) bude mi to vpredu svietit 2krat viac ako teraz (6v 15w) ?
martin110r píše:Každý, kto jazdí na Babette v noci mi isto dá za pravdu, že 15 W je na osvetlenie cesty skutočne málo. Práve tento nedostatok Babetty sa dá vyriešiť aspoň štyrmi spôsobmi.
Prvý je úplne najjednoduchší a nestojí vás nič. Jednoducho sa rozplývajte nad tým, akú máte krásnu Babettku, ešte pár rokov a je z nej veterán, no a veterán je škoda kaziť úpravami a zaslúži si 100 percentný originál. Tým aspoň nadobudnete presvedčenie, že keď vám 30 rokov stačila 15 W žiarovka, nie je dôvod to teraz meniť.
Druhý spôsob je taktiež jednoduchý. Dá sa zohnať halogénka 6V 15W. Svieti o čosi lepšie než klasická 15 W žiarovka, ale musíte natrafiť na dobrú značku. Ja som natrafil na zlú značku a halogénka mi svietila ešte horšie, ako obyčajná žiarovka.
Tretí spôsob je o niečo zložitejší, avšak je otázne, či toľká robota stojí za ten výsledok. Zrušíte žiarovku v zadnom svetle a použijete LED diody. Takže musíte si vyrobiť plošák, osadiť súčiastkami, a vhodne ho umiestniť do zadného svetla. Tým získate cca 4 W naviac, ktoré môžete "pustiť" do predného svetla. Touto úpravou by sa dala použiť vpredu žiarovka s atypickým výkonom 6V 18W. Svietilo by to lepšie ako 15 W, ale nie o moc.
Štvrtý spôsob je najzložitejší, ale dovolí vám použiť žiarovku s výkonom 35-45 W. To už je o niečom inom, len to nespravíte za hodinku.
V prípade, že sa rozhodnete pre štvrtý spôsob, znamená to, že dva dni sa rozhodne nebudete nudiť. Treba totižto prevíjať na alternátore cievky. Pokiaľ cievky máte, môžete sa pustiť do samotného prevíjania. Takže starú cievku rozmotáte. Ostane vám len jadro s "kostričkou". Následne si kúpite medený lakovaný drôt. Lakovaný drôt zoženiete v každej firme, ktorá sa zaoberá výrobou a prevíjaním elektromotorov. Skôr, než si nakúpite materiál, musíte si uvedomiť, aké vlastne chcete mať napätie na Babette. Jednoznačne odporúčam 12 V, pretože pri 6 V sieti a rovnakom výkone by ste potrebovali o polovicu vyšší prúd, než pri rovnakom výkone v prípade 12 V siete. No a vyšší prúd znamená hrubšie drôty a káble, a taktiež vyšší úbytok napätia v prípade prechodového odporu. Takže radšej zvýšiť napätie a tým znížiť prúd. Keď už máme cievky previnuté, môžeme ich prehodiť v alternátore. Takže alternátor rozoberieme, staré cievky z neho vymontujeme a na ich miesto dáme nové, previnuté cievky.
EŠTE NEJAKÉ FOTO:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků