Úprava alternátora na vyšší výkon

Vylepšení na elektrice, pojezdu a motoru, vzhledu a tunění...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » pát črc 16, 2010 14:08:38

Každý, kto jazdí na Babette v noci mi isto dá za pravdu, že 15 W je na osvetlenie cesty skutočne málo. Práve tento nedostatok Babetty sa dá vyriešiť aspoň štyrmi spôsobmi.
Prvý je úplne najjednoduchší a nestojí vás nič. Jednoducho sa rozplývajte nad tým, akú máte krásnu Babettku, ešte pár rokov a je z nej veterán, no a veterán je škoda kaziť úpravami a zaslúži si 100 percentný originál. Tým aspoň nadobudnete presvedčenie, že keď vám 30 rokov stačila 15 W žiarovka, nie je dôvod to teraz meniť.
Druhý spôsob je taktiež jednoduchý. Dá sa zohnať halogénka 6V 15W. Svieti o čosi lepšie než klasická 15 W žiarovka, ale musíte natrafiť na dobrú značku. Ja som natrafil na zlú značku a halogénka mi svietila ešte horšie, ako obyčajná žiarovka.
Tretí spôsob je o niečo zložitejší, avšak je otázne, či toľká robota stojí za ten výsledok. Zrušíte žiarovku v zadnom svetle a použijete LED diody. Takže musíte si vyrobiť plošák, osadiť súčiastkami, a vhodne ho umiestniť do zadného svetla. Tým získate cca 4 W naviac, ktoré môžete "pustiť" do predného svetla. Touto úpravou by sa dala použiť vpredu žiarovka s atypickým výkonom 6V 18W. Svietilo by to lepšie ako 15 W, ale nie o moc.
Štvrtý spôsob je najzložitejší, ale dovolí vám použiť žiarovku s výkonom 35-45 W. To už je o niečom inom, len to nespravíte za hodinku.

V prípade, že sa rozhodnete pre štvrtý spôsob, znamená to, že dva dni sa rozhodne nebudete nudiť. Treba totižto prevíjať na alternátore cievky. Pokiaľ cievky máte, môžete sa pustiť do samotného prevíjania. Takže starú cievku rozmotáte. Ostane vám len jadro s "kostričkou". Následne si kúpite medený lakovaný drôt. Lakovaný drôt zoženiete v každej firme, ktorá sa zaoberá výrobou a prevíjaním elektromotorov. Skôr, než si nakúpite materiál, musíte si uvedomiť, aké vlastne chcete mať napätie na Babette. Jednoznačne odporúčam 12 V, pretože pri 6 V sieti a rovnakom výkone by ste potrebovali o polovicu vyšší prúd, než pri rovnakom výkone v prípade 12 V siete. No a vyšší prúd znamená hrubšie drôty a káble, a taktiež vyšší úbytok napätia v prípade prechodového odporu. Takže radšej zvýšiť napätie a tým znížiť prúd. Keď už máme cievky previnuté, môžeme ich prehodiť v alternátore. Takže alternátor rozoberieme, staré cievky z neho vymontujeme a na ich miesto dáme nové, previnuté cievky.

EŠTE NEJAKÉ FOTO:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil martin110r dne čtv led 06, 2011 12:01:19, celkově upraveno 4
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2125
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Waverley » pát črc 16, 2010 16:06:02

Krásně napsané. Stručné, jasné.
Samozřejmě na fotkách nemůže být svítivost H4 vidět tak jasně jako ve skutečnosti.
Dost jsem o převinutí cívek přemýšlel, jenomže ještě nemám dodělaný řidičák, a tak si tuhle záležitost nechám na pozdější časy.
Jenom jsem se chtěl zeptat, jestli jde sundat levá rukojet ze starších 210 (jakože asi ne, nevím, raději se zeptám, jestli to nějak jde) a namontovat místo ní a pravé rukojeti ty novější - Domino. Nebo jestli vůbec pasují atp.
Světle zelená Babetta 210, r. výroby 1989
Zatím jí dávám dohromady,
...ale časem jí čeká převinutí cívek na 12V, zapojení tlum./dál. světel, brzdové světlo a klakson.
Doufám, že to nezmrvím :)
Uživatelský avatar
Waverley
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř čer 23, 2010 21:07:18
Bydliště: České Budějovice

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Angelo » pát črc 16, 2010 22:03:12

Pěkná slohovka, aspoň to tu máme shrnutý všechno co potřebujeme, chválim.
Černá Babetta 210/100, rv.1991, max 55km/h, po výbrusu -> konečně zajeto :)
Ať vám to jezdí!
Uživatelský avatar
Angelo
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 843
Registrován: pát srp 21, 2009 17:15:52
Bydliště: Beroun

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » pát črc 16, 2010 22:05:53

Díky za chválu. Napísal som to hlavne preto, lebo ma nebavilo dokola osobitne každému záujemcovi vysvetlovať, ako som zvýšil výkon altíku. Snáď tento článok niekomu pomôže.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2125
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Ajo » ned črc 18, 2010 12:51:21

Waverley: ano ide dať dole lenže za tie roky sa tam "zapiekla" ja som zobral kolík z tvrdého dreva+kladivo a dal som ju dole. no ja sa tiež chystám previnúť cievky akurát musím ešte kúpiť domino páčky keďže mám ešte tie staršie :evil:
3x Babetta 210
ČZ 250/455
Jawa 350/362 CALIFORNIAN-OILMASTER
Jawa 350/640
Uživatelský avatar
Ajo
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 183
Registrován: sob črc 26, 2008 10:37:00
Bydliště: Slovensko

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Waverley » ned črc 18, 2010 15:48:26

Ajo: No právě to je můj případ. :) Ale nejspíš si to nechám na zimu. Jinak dík za tip.
Světle zelená Babetta 210, r. výroby 1989
Zatím jí dávám dohromady,
...ale časem jí čeká převinutí cívek na 12V, zapojení tlum./dál. světel, brzdové světlo a klakson.
Doufám, že to nezmrvím :)
Uživatelský avatar
Waverley
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř čer 23, 2010 21:07:18
Bydliště: České Budějovice

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Ajo » stř črc 21, 2010 18:12:34

asi si to tiež nechám na zimu, musím to ešte domyslieť keďže chcem previnúť cievky aby som uživil tlmené/diaľkové + brzdové svetlo + smerovky 8) + páčky a všetko ostatné to bude dosť drahé takže aj našetriť treba niečo :D
3x Babetta 210
ČZ 250/455
Jawa 350/362 CALIFORNIAN-OILMASTER
Jawa 350/640
Uživatelský avatar
Ajo
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 183
Registrován: sob črc 26, 2008 10:37:00
Bydliště: Slovensko

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Waverley » čtv črc 22, 2010 19:57:01

Kde sehnat ty ''tvrdší'' cívky? Nejsou z pionýra?
Světle zelená Babetta 210, r. výroby 1989
Zatím jí dávám dohromady,
...ale časem jí čeká převinutí cívek na 12V, zapojení tlum./dál. světel, brzdové světlo a klakson.
Doufám, že to nezmrvím :)
Uživatelský avatar
Waverley
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř čer 23, 2010 21:07:18
Bydliště: České Budějovice

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » čtv črc 22, 2010 20:23:50

Nie. Sú to originál Babeťťácke, nejaký novší typ, alebo čo.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2125
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Waverley » ned črc 25, 2010 15:31:40

Ještě otázečka:
Ty máš brzdové světlo, že? Když si ho zkoušel, nekleslo napětí a nepohasínala ostatní světla? Ono s tím domácím omezovačem napětí to asi nebude problém, ale raději se zeptám. Přeci jenom - práce kvapná, málo platná :)
Světle zelená Babetta 210, r. výroby 1989
Zatím jí dávám dohromady,
...ale časem jí čeká převinutí cívek na 12V, zapojení tlum./dál. světel, brzdové světlo a klakson.
Doufám, že to nezmrvím :)
Uživatelský avatar
Waverley
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř čer 23, 2010 21:07:18
Bydliště: České Budějovice

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » ned črc 25, 2010 15:35:34

No malinko svetlá pohasli. Ale veľmi málo. Pri brzdení mi napätie kleslo možno o 1 V, čiže žiadna brutalita a pokles napätia ani nebol poznať. To je spôsobené tým, že už ani magnet nestíha pri tak vysokej záťaži sýtiť cievky, a sú pri vysokom prúde malinko strhávané siločiary, čiže učinnosť trošku klesá. Chcelo by to silnejší magnet.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2125
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Waverley » stř črc 28, 2010 8:46:02

Tak tady jsem našel tu cívku s větším jádrem:
http://www.motojelinek.cz/index.php?p=p ... -Ba.(velka)
Ale zdá se mi to moc drahé. Nemáte někdo nějaký odkaz, kde prodávají levněji? Nic jiného jsem zatím nenašel :(
Světle zelená Babetta 210, r. výroby 1989
Zatím jí dávám dohromady,
...ale časem jí čeká převinutí cívek na 12V, zapojení tlum./dál. světel, brzdové světlo a klakson.
Doufám, že to nezmrvím :)
Uživatelský avatar
Waverley
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř čer 23, 2010 21:07:18
Bydliště: České Budějovice

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » stř črc 28, 2010 9:08:50

Tak kupovať nové cievky a následne ich prevíjať podľa svojich požiadaviek, to by sa vám naozaj predražilo. To už by bolo jednoduchšie a za relatívne podobnú cenu kúpiť originál alternátor 12V/60W a mali by ste to bez práce.Poobzerajte sa niekde po používaných cievkach. Ja som tu minulého roku dal inzerát že kúpim cievky a ozval sa mi vtedy Starec. Už neviem, za koľko som ich kúpil, ale bolo to určite lacnejšie, ako keby som kupoval fungl nové z obchodu.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2125
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod Waverley » stř črc 28, 2010 11:39:03

Na http://shop.motomaxsro.cz/ jsou 20W cívky, napětí tam není, ale zdá se mi, že to je 12V. Psal jsem jim a napsali, že jádro má 20 plechů. V elektro oboru jsem úplně levej... :D
Ale když se zapojí 3 x 20W, tak se výkon sčítá, ne? Tam by to vyšlo na 624Kč včetně dobírky, což už je přijatelnější cena. Mám je koupit, nebo se ještě někde poptat, tak, jak píšeš?
Jsem radši pečlivější, je mi 15 a peněz nemám zrovna plný pytle :) Sem by se hodilo přísloví: Dvakrát měř, jednou řež.
Světle zelená Babetta 210, r. výroby 1989
Zatím jí dávám dohromady,
...ale časem jí čeká převinutí cívek na 12V, zapojení tlum./dál. světel, brzdové světlo a klakson.
Doufám, že to nezmrvím :)
Uživatelský avatar
Waverley
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř čer 23, 2010 21:07:18
Bydliště: České Budějovice

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod butan » stř črc 28, 2010 12:49:11

A kolik bys chtěl aby ten pól měl?
Když si koupíš ten brzdový, bude mít 6V, Světelný 20W bude mít 3V. To jsou jmenovité hodnoty. Těch 20W ale platí pro 2 póly dohromady.
Už jsem tu jednou psal, že ten brzdový je vlastně přesně to na co si někteří převíjejí své světelné póly, a je to bez práce.
Atypické póly pro jednoduché použití žárovky 12V v Motomaxu určitě neprodávají.
Lubor
Když si zapojíš ty světelné póly 20W 3 do série, tak halogenku 12V 60W ti to za jízdy rozsvítí ale
-musíš použít omezovač napětí
-na volnoběh to bude svítit málo
Naposledy upravil butan dne stř črc 28, 2010 21:19:29, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 902
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Vychytávky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron