Úprava alternátora na vyšší výkon

Vylepšení na elektrice, pojezdu a motoru, vzhledu a tunění...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » stř črc 28, 2010 17:26:01

A keď si spočítaš prúd a prierez vodiča pri sériovom zapojení, tak zistíš, že pri 60 W za z cievky zadymí :lol: . Už pri sériovo paralelnom zapojení je dosť na úvahu, či je dobré hnať tade 5 A, a nie pri sériovom zapojení.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod butan » stř črc 28, 2010 21:28:07

No cívka neshoří, ona je navržená aby byla zkratuvzdorná, ale máš pravdu že to těch 60W nedá, zvlášť u 20-ti plechových pólů. Tak snad to dá 45W.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod martin110r » stř črc 28, 2010 21:35:35

Tak 45 W to dá úplne v pohode. Ja mám vyskúšané, že 3 cievky zapojené paralelne mi spálili 45 W žiarovku. Keď sa to celé zapojí sériovo paralelne, tak by to mohlo zvládnuť ešte viac W, keďže píšeš, že vinutie to prežije, pričom celé si to "posilníš" väčším napätím. Schválne, až dám dohromady Babettu, chcem alternátor zapojiť práve sériovo paralelne. Omezovač tvojej konštrukcie je samozrejmosť. Bez omezovača ani rana v prípade takýchto úprav.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod mazby65 » sob srp 14, 2010 20:02:55

Taky jsem trochu experimentoval s osvětlením. Zjistil jsem, že při použití původních žárovek
(15 + 5 W) na 6 V se velká část výkonu alternátoru ztrácí v cívkách a v "měkkosti" magnetického
pole. Proud přes 3 A je prostě moc.
Ale stačí trochu snížit odebíraný proud a napětí podstatně vzroste. Např. použitím žárovek
na 12 V lze dát dopředu 20 W a dozadu 2x 5 W (tj. celkem 30W, proud se snížil na 2,5 A)
- při původních cívkách. Při vysokých otáčkách napětí dosahuje až 15 V, což 12 V žárovkám
moc nevadí, protože v automobilové síti se napětí k této hodnotě přibližuje.
Já jsem si ale po delší době udělal triakový regulátor a žárovky na 12 V/ 20W + 5 W svítí
skoro konstantně od volnoběhu až po max. otáčky.
Přílohy
DSCF0735.JPG
DSCF0735.JPG (147.14 KiB) Zobrazeno 16191 krát
DSCF0566.JPG
DSCF0566.JPG (170.39 KiB) Zobrazeno 16191 krát
DSCF0564.JPG
DSCF0564.JPG (181.13 KiB) Zobrazeno 16191 krát
mazby65
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát srp 13, 2010 14:05:45

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod milda » stř srp 18, 2010 18:59:43

Jsem rád že ti to funguje, taky jsem to chtěl takhle zkusit. Převíjení cívek, které vyzkoušel martin110 je dobré, jenže pro mně příliš pracné, nemám tolik času na hraní s babettou. Jaké tam máš přesně žárovky, na fotce jsem viděl halogenku do stolní lampičky upravenou pro babettu, není nějaká origo na 12V co by seděla do reflektoru babetty ? A ještě by mně zajímal tvůj regulátor, nějaký MAA436 mám určitě ještě v šuplíku, takže za dlouhých zimních večerů bych se možná do něčeho pustil :wink: Jinak tvoje babetta vypadá skvěle, viděl jsem její fotku s tím ručním startérem a skříňkou.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod mazby65 » ned srp 29, 2010 20:04:31

Se zapojením jsem dost laboroval, nebylo jednoduché údělat zpětnou vazbu tak,
aby napětí bylo pokud možná konstantní v celém rozsahu otáček.
Nakonec jsem použil žárovkový optočlen z důvodu jeho necitlivosti na úhel otevření
triaku. Schéma dám časem do publikovatelné podoby.
mazby65
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát srp 13, 2010 14:05:45

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod butan » sob zář 11, 2010 21:01:32

Perfektní řešení Mazby. Jak je vidět nejsi jen mechanik, ale i bastlíř. Přečetl jsem tvůj příspěvek teprve dnes. Tu MAA436 by šlo nahradit mikrokontrolerem, ale žárovkový optron jako true rms převodník bude asi to jediné správné řešení pro babettu. Chce to v převodníku použít žárovičku z palubní desky auta (odolnou proti vibracím) a ješte ji hodně podžhavit, aby vydržela.
Povedlo se ti udělat bezztrátový regulátor k babettovému alternátoru, o kterém já jenom snil 8) . Máš ten triakový regulátor jako propustný, nebo jako zkratovací, já bych voli druhý?
Lubor

Dovoluji si ještě jednou připomenout halogenku s tyčinkovými vývody, a vláknem v ose, píši o ní ve vaše stroje. S ní to svítí plnohodnotně dálkově.
Naposledy upravil butan dne úte srp 14, 2018 17:22:49, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod mazby65 » pon zář 20, 2010 19:09:51

Stabilizátor je propustný, má menší ztráty, než by měl paralelní.
mazby65
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát srp 13, 2010 14:05:45

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod butan » úte zář 21, 2010 22:12:19

No to je pravda, ale zase na té žárovce budou při každém sepnutí triaku přepěťové špičky. Díval ses osciloskopem?
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod mazby65 » úte led 04, 2011 18:43:30

Konečně sem dávám odkaz na (dost neuměle vytvořené) schéma regulátoru a náčrt plošného spoje.
Součástky jsou ze starých zásob, není problém použít ekvivalenty, např. z GM.
Se zpětnou vazbou je potřeba si trochu pohrát, dle použité žárovičky.
Plošný spoj je na 5 mm čtverečkovaném papíře, z toho vyplývají rozměry.
Z nějakého důvodu sem už nejdou vkládat obrázky, tak aspoň odkazy na stažení:

http://www.uloz.to/7244661/regulace-jpg
http://www.uloz.to/7244711/dscf0563a-jpg
Naposledy upravil mazby65 dne úte led 04, 2011 20:02:10, celkově upraveno 1
mazby65
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 26
Registrován: pát srp 13, 2010 14:05:45

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod kubo HC » úte led 04, 2011 19:38:55

chlapi a chcem sa spýtať aký počet závitov a aky priemer drôtu by som potreboval kebiže nechcem použit tie 22plechové póly ale ked mam doma tri zapalovania komplet a všetky su len 11plechové a dalšia ot. treba tam ten stabilizator? ved ked sa vypali žiarovka kašlať nanu nech si zobere aj druhu ked si samozrejem nechcem komplikovať život stavaním toho regulatoru alebo dalsia možnosť bol by niekto ochotný postaviť mi ho? velmi Ďakujem !!
tu nájdete info o mojej babče čo sa týka ladeného výfuku, motora, fotiek a podobne http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=18&t=1350&p=14722#p14722 PREDANÁ do Rumanovej blízko Hlohovca
Uživatelský avatar
kubo HC
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 267
Registrován: úte pro 21, 2010 18:28:36
Bydliště: Hlohovec

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod jarmil » úte led 04, 2011 23:26:27

Díky Mazby za schéma. Mám pár otázeček.

1. Napájecí napětí MAA 436 je v rozsahu 13,5 až 19,5 V. Nemůže kolísají a tím pádem vyšší napětí na altíku zničit IO? Ten dělič 2K2 máš spočítaný na toto napětí?

2. Ty čtyři kusy KY 132 máš vyvedené na externí konektor k napájení přídavných zařízení? Pokud to nepotřebuji, tak můžu vynechat?

3. Ty dvě ledky předpokládám, že slouží k indikaci, že je žárovka a tudíž celá zpětná vazba funkční. Podle mne je ale antiparalelní zapojení dvou led zbytečné. Vždyť ten proud teče přes 100 ohmů rezistor a z úbytku napětí na tomto děliči je napájená dvojice ledek. Pro kontrolu protekajícího proudu přes žárovku (byť se jedná o střídavý proud) stačí jedna LED. Nebo se pletu?

4. Orientační vzdálenost mezi žárovkou a tranzistorem KP101 je asi kolik? A zároveň jak velký je asi tak rozsah proudu tekoucí přez žárovku v závislosti na napětí zpětné vazby? Respektive v jakém rozsahu výstupního napětí mohu v tomto zapojení pracovat?

5. Lze zapojení seřídit z pomocného zdoje sřídavého proudu 50 Hz anebo pouze na babettě?

Díky za odpověď.
jarmil
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 153
Registrován: čtv pro 09, 2010 6:59:06

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod RofliXuS » stř led 05, 2011 21:39:31

kubo HC píše:chlapi a chcem sa spýtať aký počet závitov a aky priemer drôtu by som potreboval kebiže nechcem použit tie 22plechové póly ale ked mam doma tri zapalovania komplet a všetky su len 11plechové a dalšia ot. treba tam ten stabilizator? ved ked sa vypali žiarovka kašlať nanu nech si zobere aj druhu ked si samozrejem nechcem komplikovať život stavaním toho regulatoru alebo dalsia možnosť bol by niekto ochotný postaviť mi ho? velmi Ďakujem !!

Stabilizátor napätia s usmerňovačom využívaju hlavne ludia ktorý zapájaju na moped súčiastky ktore vyžadujú jednosmerný prúd... v martinovom prípade je to komplikovanejšie lebo ak si správne pamätám má aj akumulátor a dobíjaci obvod preň ... ale pokial nepotrebuješ zapájať diody a podobné blbostičky na babettu a potrebuješ zvýšiť len silu svietenia nepotrebuješ stabilizátor :)
Uživatelský avatar
RofliXuS
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 488
Registrován: stř zář 08, 2010 16:57:06
Bydliště: Slovensko - Pezinok

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod kubo HC » stř led 05, 2011 23:58:15

a ked budem potrebovat tak si spravim len jednoduchy mostik a zan nieco napojim hej?
tu nájdete info o mojej babče čo sa týka ladeného výfuku, motora, fotiek a podobne http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=18&t=1350&p=14722#p14722 PREDANÁ do Rumanovej blízko Hlohovca
Uživatelský avatar
kubo HC
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 267
Registrován: úte pro 21, 2010 18:28:36
Bydliště: Hlohovec

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

Příspěvekod butan » čtv led 06, 2011 13:07:35

Souhrnně odpovím na několik různých dotazů.

Nejjednoduší řešení jak rozsvítit 20Whalogenku vpředu a 5W žárovku vzadu je ponechat 3malé světelné póly v sérii bez převíjení.
Halogenku doporučuji s vláknem v podélné ose, je k mání v GESu, s reflektorem dá rovnoměrný světelný kužel.
Takto "přetaktovaný" alternátor už nestíhá svítit na plno při volnoběhu, ale je to použitelné řešení.
Doporučuji toto řešení kombinovat s omezovačem 12V který je běžně v prodejnách náhradních dílů, ale stabilizátor podle Mazbyho je technicky mnohem dokonalejší, hlavně má vyšší účinnost.
Světla je takto mnohem víc než dá původní 6V žárovka.
Pokud jezdíte mimo civilizaci, nebo v civilizaci jen ve dne, je vhodné odstranit clonku z reflektoru. Světelný tok reflektoru se tím zdvojnásobí, jen už nebudete mít tlumené světlo, ale trvale dálkové. První 207 ale taky neměly tlumený reflektor, a v nejhorším ho prostě sklopíte k zemi.

K dotazům na Mazbyho stabilizátor.
-Zapojení snese i vysoké napětí které dá odlehčený alternátor, uvnitř MAA436 je zenerka.
Zmíněný integráč se už nevyrábí, zatím je různě k sehnání, ale za pár let se to bude muset překonstruovat třeba na U2008B
-Usměrňovací diody lze vynechat
-Oživit to ze sinusového zdroje 50Hz určitě půjde, ale na babettě bude nutno napětí dostavit. Regulátor436 je totiž citlivý na sinusový průběh napětí, od kterého odvozuje časovou referenci, a napětí na babettě sinusové není.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Použití 436 má drobný koncepční nedostatek. Tento regulátor předpokládá že napájecí napětí je konstantní. Na změny napájecího napětí reaguje přesně opačně než v propustném měniči potřebujeme, při zvýšení napájecího napětí zvýší úhel otevření triaku, to je dáno rampou na kondenzátoru 68n. Smyčka záporné zpětné vazby zareaguje a úhel zase sníží, použití jako zkratovací regulátor by bylo čistejší.
Naposledy upravil butan dne čtv led 06, 2011 21:05:20, celkově upraveno 2
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Vychytávky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků