Stránka 4 z 4

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: stř črc 24, 2013 12:20:31
od Azor
Jen tak mimochodem, řešil někdo už problematiku postupného odmagnetování rotoru ? Na jiných motorkářských fórech se to dost probírá, tady jsem toho zatím moc nezaznamenal. Ale je pravda, že u často již třicetiletých strojů může být ztráta síly magnetů zalitých v hliníkovém rotoru dost výrazná, výkon pak jde rapidně dolů. Ty návody k znovuzmagnetování na jiných fórech jsou přitom dost hrůzostrašné, zdá se, že často může jít opravdu o život. :roll:

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: stř črc 24, 2013 12:42:59
od Pat
Potom vyvstava otazka jestli neni lepsi koupit rotor z druhovyroby....

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: stř črc 24, 2013 12:45:07
od kolos
Rozdíly mezi rotory určitě jsou. Porovnával jsem dva rotory na stejné zapalovací cívce při zátěži žárovkou 12v 2w, při stejných otáčkách (pohon vrtačkou) a při stejně nastavené vzduchové mezeře. S jedním rotorem bylo napětí na žárovce 2,8V a s druhým 3,1V

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: čtv srp 25, 2016 21:48:15
od mareks4
mazby65 píše:Taky jsem trochu experimentoval s osvětlením. Zjistil jsem, že při použití původních žárovek
(15 + 5 W) na 6 V se velká část výkonu alternátoru ztrácí v cívkách a v "měkkosti" magnetického
pole. Proud přes 3 A je prostě moc.
Ale stačí trochu snížit odebíraný proud a napětí podstatně vzroste. Např. použitím žárovek
na 12 V lze dát dopředu 20 W a dozadu 2x 5 W (tj. celkem 30W, proud se snížil na 2,5 A)
- při původních cívkách. Při vysokých otáčkách napětí dosahuje až 15 V, což 12 V žárovkám
moc nevadí, protože v automobilové síti se napětí k této hodnotě přibližuje.
Já jsem si ale po delší době udělal triakový regulátor a žárovky na 12 V/ 20W + 5 W svítí
skoro konstantně od volnoběhu až po max. otáčky.


Takze ked dam dopredu 12v 30w a dozadu led (podla navodu tu na fore) bude mi to vpredu svietit 2krat viac ako teraz (6v 15w) ?

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: pát srp 26, 2016 7:03:25
od Azor
To nejde říct jednoznačně, musíš experimentovat, zkoušet různé varianty. Bylo tu již mnohokrát řečeno, že co Babetta to originál, každá se chová trochu jinak. Také byla vyráběna magneta 20W a 30W a byly osazovány různé typy cívek (malé, velké, s tenčím drátem, se silnějším, s 2 světelnými cívkami, se třemi ... ). Záleží samozřejmě také na zmagnetování rotoru, na vzduchové mezeře etc. Prostě chce to pohrát si s tím a najít nejlepší variantu pro daný stroj. :)

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: ned říj 09, 2016 21:36:35
od butan
Přechodem na 12V jde výkon zvýšit, ale zároveň se rozhodí původní rovnováha, kde 6V žárovka svítí skoro stejně od volnoběhu až k maximálním otáčkám. 12V žárovka bude svítit různě podle otáček motoru.
Lubor

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: ned říj 09, 2016 22:27:18
od Azor
Je to individuální, žádná teorie zde neplatí :D , mám celkem 4 babety a každá svítí jinak. Jsem s tím už trapnej, ale můj "OldDevil" svítí s halogenkou 24V/70W jako kráva už od volnoběhu. Naopak třeba 207/300 sotva bliká s 6V/15W i při vyšších otáčkách (vše originál cívky). Stále platí: Babetta = černá magie. :twisted:

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: ned lis 06, 2016 18:54:11
od mareks4
mareks4 píše:
mazby65 píše:Taky jsem trochu experimentoval s osvětlením. Zjistil jsem, že při použití původních žárovek
(15 + 5 W) na 6 V se velká část výkonu alternátoru ztrácí v cívkách a v "měkkosti" magnetického
pole. Proud přes 3 A je prostě moc.
Ale stačí trochu snížit odebíraný proud a napětí podstatně vzroste. Např. použitím žárovek
na 12 V lze dát dopředu 20 W a dozadu 2x 5 W (tj. celkem 30W, proud se snížil na 2,5 A)
- při původních cívkách. Při vysokých otáčkách napětí dosahuje až 15 V, což 12 V žárovkám
moc nevadí, protože v automobilové síti se napětí k této hodnotě přibližuje.
Já jsem si ale po delší době udělal triakový regulátor a žárovky na 12 V/ 20W + 5 W svítí
skoro konstantně od volnoběhu až po max. otáčky.


Takze ked dam dopredu 12v 30w a dozadu led (podla navodu tu na fore) bude mi to vpredu svietit 2krat viac ako teraz (6v 15w) ?


Zamyslem som sa a nemozem tymto odpalit cievku ked ta je konstruovana na vykon 20w ?

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: pon lis 07, 2016 14:17:45
od Azor
Když se podíváš na drát z kterého je cívka vinutá, tak myslím není šance, že bys ji takto odpálil. Ale jinak ti asi nikdo neřekne, co to přesně bude dělat. Když chceš v oblasti svícení něčeho dosáhnout, nezbývá než experimentovat, vyzkoušet třeba 5 i více možností a pak zvolit to nejlepší. Už to tu bylo řečeno mnohokrát, co babetta, to originál - stejná úprava může dopadnout na 2 kusech úplně jinak - jednomu to šajní a druhému sotva žhne, někdo musí přidat plechy a přemotat, jiný naopak bastlit omezovače atd. atd. :twisted:

Re: Úprava alternátora na vyšší výkon

PříspěvekNapsal: stř pro 30, 2020 23:30:56
od RomanR
martin110r píše:Každý, kto jazdí na Babette v noci mi isto dá za pravdu, že 15 W je na osvetlenie cesty skutočne málo. Práve tento nedostatok Babetty sa dá vyriešiť aspoň štyrmi spôsobmi.
Prvý je úplne najjednoduchší a nestojí vás nič. Jednoducho sa rozplývajte nad tým, akú máte krásnu Babettku, ešte pár rokov a je z nej veterán, no a veterán je škoda kaziť úpravami a zaslúži si 100 percentný originál. Tým aspoň nadobudnete presvedčenie, že keď vám 30 rokov stačila 15 W žiarovka, nie je dôvod to teraz meniť.
Druhý spôsob je taktiež jednoduchý. Dá sa zohnať halogénka 6V 15W. Svieti o čosi lepšie než klasická 15 W žiarovka, ale musíte natrafiť na dobrú značku. Ja som natrafil na zlú značku a halogénka mi svietila ešte horšie, ako obyčajná žiarovka.
Tretí spôsob je o niečo zložitejší, avšak je otázne, či toľká robota stojí za ten výsledok. Zrušíte žiarovku v zadnom svetle a použijete LED diody. Takže musíte si vyrobiť plošák, osadiť súčiastkami, a vhodne ho umiestniť do zadného svetla. Tým získate cca 4 W naviac, ktoré môžete "pustiť" do predného svetla. Touto úpravou by sa dala použiť vpredu žiarovka s atypickým výkonom 6V 18W. Svietilo by to lepšie ako 15 W, ale nie o moc.
Štvrtý spôsob je najzložitejší, ale dovolí vám použiť žiarovku s výkonom 35-45 W. To už je o niečom inom, len to nespravíte za hodinku.

V prípade, že sa rozhodnete pre štvrtý spôsob, znamená to, že dva dni sa rozhodne nebudete nudiť. Treba totižto prevíjať na alternátore cievky. Pokiaľ cievky máte, môžete sa pustiť do samotného prevíjania. Takže starú cievku rozmotáte. Ostane vám len jadro s "kostričkou". Následne si kúpite medený lakovaný drôt. Lakovaný drôt zoženiete v každej firme, ktorá sa zaoberá výrobou a prevíjaním elektromotorov. Skôr, než si nakúpite materiál, musíte si uvedomiť, aké vlastne chcete mať napätie na Babette. Jednoznačne odporúčam 12 V, pretože pri 6 V sieti a rovnakom výkone by ste potrebovali o polovicu vyšší prúd, než pri rovnakom výkone v prípade 12 V siete. No a vyšší prúd znamená hrubšie drôty a káble, a taktiež vyšší úbytok napätia v prípade prechodového odporu. Takže radšej zvýšiť napätie a tým znížiť prúd. Keď už máme cievky previnuté, môžeme ich prehodiť v alternátore. Takže alternátor rozoberieme, staré cievky z neho vymontujeme a na ich miesto dáme nové, previnuté cievky.

EŠTE NEJAKÉ FOTO:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Martine, tvůj příspěvek mne zajímá. Ale nezapomněl si dát informaci jak silným drátem a kolik závitů je potřeba na převinutí starých cívek pro nových 12V ?