Světla B210

Vylepšení na elektrice, pojezdu a motoru, vzhledu a tunění...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Světla B210

Příspěvekod MrEugene » stř pro 24, 2014 17:07:34

Ahoj, otázka ohledně "vylepšení osvětlení".
Pro úvod - jako elektrikář jsem naprostý začátečník. Mé první úvahy směřovaly nejdříve k úspoře energie pro předek na zadku a v tacháku. Tachák bude "pouze" ledka s odporem a polovodičová dioda abych zpětným proudem neprorazil ledku. Zadek bude řešen devíti ledkami: vždy tři v sérii a takto třikrát v paralele (tři, protože se jedná o superjasné ledky s napětím 2,1V) a opět polovodičová dioda. Schéma hotové, ještě zaměřím rozteče šroubů abych věděl jak veliký mohu mít tišťák - ledky co nejdál od sebe aby byla lampa celá pěkně osvětlená. Jako usměrňovač mám objednaný transil šestivoltý - šest voltů nemají na skladě. Do zásoby si jich vezmu víc, 4,90 je pěkná cena. Radu potřebuji s předním světlem. Ideálně bych si představoval dvacetiwattou halogenovou šestivoltou žárovku, ale takovou asi neseženu - ne s uchycením pro babču. Mohu Vás tedy požádat o pomoc s výběrem žárovky? Pokud mám něco špatně, nebo hloupě řešeno, prosím, opravte mě. Děkuji všem mnohokrát a přeji klidné svátky a mnoho úspěchů v novém roce. Ať to jezdí (svítí :D ) (y)
Tmavě zelená 210 - poslední Považsko Bystrická, dědečkova zatím bílá 210 deluxe - "Litolka" ( = lito-kolka), pozdní typ.
MrEugene
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: sob zář 27, 2014 1:58:22

Re: Světla B210

Příspěvekod adam2 » stř pro 24, 2014 18:05:05

ja mam v peredu halogen H3 55w na 12v a vzadu sulfid 5w 12v spolu to ma 60w čo v pohode da alternátor. Svieti to uplne super. do svetla stači dať podložku z original žiarovky a je to.
Babetta 207 rv. 82
Babetta 210 rv. 86-aktualne
Honda CG 125-aktualne
Uživatelský avatar
adam2
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 60
Registrován: čtv bře 06, 2014 3:28:15
Bydliště: Košice

Re: Světla B210

Příspěvekod MrEugene » čtv pro 25, 2014 1:07:19

A ty máš převinuté cívky na 12 voltů?!
Tmavě zelená 210 - poslední Považsko Bystrická, dědečkova zatím bílá 210 deluxe - "Litolka" ( = lito-kolka), pozdní typ.
MrEugene
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: sob zář 27, 2014 1:58:22

Re: Světla B210

Příspěvekod Max11 » čtv pro 25, 2014 10:58:51

Cievky netreba prevíjať na 12V. Stačí zmeniť žiarovky zo 6V na 12V a alternátor bude generovať napätie 12-14V. Ja som špekuloval tiež so "šetrením energie" ale nemá to význam. Vyskúšal som viac druhov obmedzovačov a nič nefungovalo pokiaľ nebol alternátor zaťažený aspoň na 80%. Úplne najspoľahlivejšie drží napätie keď je zaťažený na 100 a viac %. Ja som nakoniec ostal pri štandardných žiarovkách, ktoré mám doplnené vpredu o prídavný LED reflektor a v zadnom svetle mám 2 panely dokopy so 66 SMD ledkami typu 5630. Svieti to priam fašisticky a žiadny šofér sa nemôže sťažovať, že ma nevidel hoci aj za totálnej hmly a tmy :) A okrem toho, vidím perfektne na cestu aj za tmy.

Obrázek
Max11
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 83
Registrován: pon srp 12, 2013 21:02:11

Re: Světla B210

Příspěvekod MrEugene » čtv pro 25, 2014 14:04:43

Nějak se neorientuji - takže mám dozadu a do tachometru nechat 6V zapojení, a dát si ten transil vždy jen před zadní lampu a před tachometr, abych nespálil žárovku / neuvařil ledku a do přední lampy mám dát silnou žárovku 12V s příkonem vyšším, než kolik zvládne poskytnout alternátor? :?:
Tmavě zelená 210 - poslední Považsko Bystrická, dědečkova zatím bílá 210 deluxe - "Litolka" ( = lito-kolka), pozdní typ.
MrEugene
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: sob zář 27, 2014 1:58:22

Re: Světla B210

Příspěvekod wenca084 » čtv pro 25, 2014 21:21:59

Hele , ještě nic nerozebírej a počkej až odpoví někdo znalejší , přece ti tu nemůže někdo tvrdit , že při 6V origo zapojení babetty si tam dá 12V /60W zátěž a ono to svítí stejně , je to proti ohmovím zákonům !! ( při 12V a zachování stejné watáže budou světla svítit polovičně )
Babetta 207/500 , Simson SR 70
wenca084
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 348
Registrován: úte led 14, 2014 3:09:14
Bydliště: Středočeský kraj

Re: Světla B210

Příspěvekod adam2 » čtv pro 25, 2014 21:39:38

pri 6v 30w je ten istý odpor ako pri 12 60w. Či? Dúfam že tu nikoho nezavádzam pretože mne to naozaj veľmi dobre svieti.
Babetta 207 rv. 82
Babetta 210 rv. 86-aktualne
Honda CG 125-aktualne
Uživatelský avatar
adam2
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 60
Registrován: čtv bře 06, 2014 3:28:15
Bydliště: Košice

Re: Světla B210

Příspěvekod ridchey » pát pro 26, 2014 1:15:10

jde o to,ze babetacky altik je relativne mekky zdroj.
naprazdno da klidne i 60V , coz cloveka uz slusne rajcne,kdyz si neda pozor.
zatizenim napeti altiku klesa, a omezovac napeti funguje tak,ze "sezere" nadbytek energie nad nastavenou mez s prihlednutim ke zvolenemu zatizeni.
nebo-li, jak prdne predni zarovka,altik se odlehci a energii se bude snazit odvest omezovac. coz nevydrzi dlouho. a za nim pak pujde do pytle i to co jeste zbylo,pokud vubec neco zbylo.
transily se nehodi,protoze je nejde poradne uchladit. tranzistorovy omezovac jaky se prodava je lepsi reseni,ale da se i vyrobit za par korun a na napeti jake potrebujeme.
v nekterych babettach (mam ji doma) se vyskytuji svetla s vnitrni patici pro dvouvlaknove zarovky 6V/25W coz povazuji asi za jedno z nejlepsich reseni,pri dostatecne udrzovanych kontaktech v paticich. neni treba omezovace,altik je dostatecne zatizen.
(ale neuskodi).
na druhem stroji provozuji komplet Led osvetleni 12V a dle zkusenosti to je nejvyhodnejsi v sestave: omezovac,usmernovac,regulator pro hlavni led,regulator pro ostatni led. takto jezdim celou sezonu.
jednoduche zapojeni,jen s usmernovacem se neosvedcilo prave pro velke napetove spice pri nizkem proudovem odberu,ledky sly do....
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2004
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Světla B210

Příspěvekod MrEugene » ned pro 28, 2014 23:00:18

Děkuji mnohokrát Ridchey,
dozadu tedy dám ledky s diodou, do tacháku is dám také ledku a dopředu silnou žárovku. Doporučil bys mi prosím silnou žárovku - zadek a tachák bude mít spotřebu pod 1W? Předpokládám, že to bude ona pětadvaceti Wattová. Problém bude s paticí. Děkuji mnohokrát.
Tmavě zelená 210 - poslední Považsko Bystrická, dědečkova zatím bílá 210 deluxe - "Litolka" ( = lito-kolka), pozdní typ.
MrEugene
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: sob zář 27, 2014 1:58:22

Re: Světla B210

Příspěvekod butan » pon pro 29, 2014 0:01:14

Musím se zastat MAXe11. Má pravdu že na 12V nemusíš nic převíjet. Dopředu dej 12V 20-25W žárovku, nejlépe halogenku a k tomu ty ledky spočítané na napájení z 12V a bude ti to svítit dobře. Jen při volnoběhu reflektor trochu pohasne. A k tomu raději připoj omezovač na 12V, (nebo si ty ledky nějak jinak zabezpeč, stabilizátorem který snese 100V na vstupu.)
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 904
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Světla B210

Příspěvekod Max11 » pon pro 29, 2014 8:57:33

Ďakujem za podporu Butan :) Ide to vyriešiť presne ako píšeš. Ja som mal najskôr vpredu 12V 25W žiarovku a všetko ostatné bolo LED. Problém ale nastal, keď po čase žiarovka odišla a alternátor bol náhle málo zaťažený. Po chvíli odišiel obmedzovač a ja som si všimol, že sa niečo deje až keď som za jazdy začal cítiť smrad spáleného plastu, keď sa začala topiť LEDka v prednom reflektore. Potom som vyskúšal ešte X typov obmedzovačov a nakoniec som zistil, že najlepšie funguje kombinácia klasických žiaroviek (6V5W a 6V15W), LED reflektora a zadných LED panelov.
Žiarovky fungujú asi ako najspoľahlivejší obmedzovač a aj keď jedna teraz odíde, prebytočný výkon sa rozdelí medzi LED reflektor a LED panely. Ešte podotknem, že LED mám pripojené cez dvojcestný mostíkový usmerňovač s filtrom. To znamená, že striedavé napätie 6V-7V sa násobí koeficientom cca 1.44 (ak sa dobre pamätám), takže na LED je stále medzi 8.6V - 10V, čo je na ich svetelnom výkone takmer nepostrehnuteľný rozdiel oproti 12V a zároveň je tam stále rezerva ak by sa napätie zvýšilo poškodením jednej "obmedzovacej" žiarovky.
Riešení je mnoho, treba vyskúšať čo funguje na konkrétnom stroji najlepšie. Ja osobne by som rád prišiel na to ako funguje regulátor v spomínanom LED reflektore. Svieti stále rovnako pokiaľ dostáva napätie v rozsahu 6-85V DC alebo AC a neuškodí mu ani keď do neho ide dlhodobo celý výkon alternátora. Čínski soudruzi inžinieri ma týmto milo prekvapili :)
Max11
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 83
Registrován: pon srp 12, 2013 21:02:11

Re: Světla B210

Příspěvekod Azor » pon pro 29, 2014 10:54:28

Maxi, specifikuj prosím trochu ten zázračný čínský LED reflektor. Nějaké údaje, jak moc to svítí, případně foto a za kolik se to dá sehnat. Bastlení je sice prima, ale když to člověk časem spočítá, co všechno postupně odpálil, tak se mu ježí vlasy. (Jenom pro ilustraci, sem to přirozeně nepatří, ale zasmějte se - 4 roky jsem se chystal vrazit přepínač k bednám, které jsem používal společně k historickému gramofonu a moderní DVD/TV/radio/moc moc kombinaci. Před vánocema jsem se při úklidu dostal až k tomu gramu a z nostalgie jsem si to pustil /2 x 80 W - potenciometry chrčely, tak jsem to ještě párkrát razantně prokroutil/, ale zapomněl jsem vypnout tu kombinaci, na což mě upozornil až smrad pálící se elektroniky, prostě odpálil jsem tu modernu komplet. Starý tranziwat u grama naštěstí vydržel všechno. A přepínač, na který jsem se léta chystal už dělat nemusím.) :mrgreen:
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 982
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Světla B210

Příspěvekod ridchey » pon pro 29, 2014 11:23:38

v prednim svetle druheho stroje mam vevnitr tuhle sestavu:
http://www.fichtlkramek.cz/nahled/zarov ... w_25w.html
http://www.fichtlkramek.cz/nahled/uzave ... rovky.html
http://www.fichtlkramek.cz/nahled/objim ... rovky.html
do zadniho svetla uz mam udelanou zarovku s jednocestnym usmernenim , odporů a z komponentnich Led 5mm
L5RED30000 (http://www.ezk.cz/e-shop/select.php?sad ... o&rozsah=1)
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2004
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Světla B210

Příspěvekod MrEugene » pon pro 29, 2014 13:48:48

Děkuji všem za odpovědi, jak píše Azor - nic nechci bastlit a odpalovat. Popravdě nejblíže mi vše osvětlil, jakožto elektroamatérovi, Ridchey - na ve škole probíraný pojem měkký zdroj jsem jaksi zapomenul. Řešení: předek - tachák - zadek: kvalitní žárovka 6V - ledka s odporem dohromady 6V - sérioparalelní zapojení ledek 6V; s tím, že ledky bych proti "zápornému" proudu zabezpečil polovodičovou diodou měl na mysli a součásky pro zadek už mám nakoupené, schéma navržené, a po svátcích vyrobím tišťák. Odkazy jsem pochopil jako doporučenou žárovku, a redukce s patřičnou paticí pro uchycení žárovky do paraboly - je tomu tak? Mimochodem odkaz na EZK.cz nefunguje, ledky pro zadek už mám však nakoupené - http://www.ges.cz/cz/l-53src-h-g-GES05180060.html
Tmavě zelená 210 - poslední Považsko Bystrická, dědečkova zatím bílá 210 deluxe - "Litolka" ( = lito-kolka), pozdní typ.
MrEugene
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 10
Registrován: sob zář 27, 2014 1:58:22

Re: Světla B210

Příspěvekod butan » pon pro 29, 2014 17:15:36

Pro ochranu před spálenou žárovkou doporučuji na chladič omezovače napětí přilepit http://www.gme.cz/axialni-tepelna-pojistka-nec-tsf099-p530-036 A ta tepelná pojistka musí odpojit přímo světelný pól alternátoru.
A další modifikace jsou:
-tepelná pojistka vlastní výroby z woodova kovu
-vratná bimetalová tepelná pojistka http://www.ges.cz/cz/sm4-100-r-GES07900418.html
Lubor
PS.
K ledkám se běžně dávají měniče zapojené jako zdroj proudu. Třeba led denní svícení do auta které mám (né v Babettě) papírové vydrží 10-30V, to aby se dalo montovat i do náklaďáků.
Pokud takový měnič splňuje i homologační podmínky pro nákladní, mělo by to myslím vydržet nějakých 65V, ale raději bych na to nespoléhal. Moje čínské denní svícení homologaci v návodu napsanou nemá. Ale kdo máte zájem o odolný proudový zdroj pro ledky hledejte tímto směrem.
To ta tepelná ochrana omezovače mi přijde spolehlivější.
Ze zde publikovaných regulátorů napětí je myslím jediný který by si uměl poradit s odešlou přední žárovkou, a to je konstrukce od Masbyho, ale pro ledky se nehodí protože stabilisuje efektivní hodnotu napětí.
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 904
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Vychytávky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků