od RomanR » sob čer 26, 2021 9:56:04
Před lety jsem zkusil zkrátit trubku (od motoru do tlumiče výfuku) podle rady na tomto fóru, ve snaze alespoň trochu zvýšit výkon. Došlo k pravému opaku. Nakonec jsem musel koupit trubku novou. Je sice pravda, že čím je menší odpor odvodu výfukových plynů, tím by se měl motor snáze dostat do otáček, ale podmínkou je, že sníženému odporu výfuku musí odpovídat také úměrně snížený odpor sání. Pokud dojde k nerovnováze sání - podtlaku a výfuku -tlaku plynů, pak k žádnému zvýšení výkonu nedojde, či spíše naopak.
Jak tu někdo psal, že trubku postupně po jednom centimetru zkracoval a testoval výkon, to je asi dobré řešení, protože u Babett v sériové výrobě docházelo k výrobním tolerancím a ty lze tímto způsobem na výkonu doladit. Proto někomu zkrácení trubky pomůže, jiném ne. Existuje ale ještě mnoho dalších způsobů, jak doladit (neřku-li) zvýšit výkon motoru. Už v minulosti jsem zde poukázal na video, jak odstranit nepřesnosti vzniklé ve výrobě maloobsahového dvoutaktního motoru. Ne nadarmo i závodní automobily byly opatřovány tlumiči výfuku systému Abarth. Kdysi jsem takový tlumič vyrobil podle techn. výkresu. Měl v tlumící vložce přepážku, kde bylo 90 vrtaných otvorů, v další jich bylo 120, které byly v kruzích a každý kruh měl otvory jiného průměru. Cílem bylo snížit odpor výfukových plynů s co nejmenší turbulencí a zároveň pokud možno snížit hluk. Jenže tomu odpovídal i snížený odpor sání vzduchu do karburátoru. Že se tím kromě výkonu zvýšila i spotřeba, o tom není pochyb. Jenže my nemáme k dispozici přístroje, ani znalosti o správném poměru odporu Výfuk/sání, takže někomu to výkon sníží, jinému naopak. K dispozici máme jen jeden způsob: pokus/omyl.
Pokud chce někdo z Babetty dělat složitou přestavbou soutěžáka (Karbec z Pionýra, převrtávat válec, upravovat výfuk a pod.), pak nechápu, proč si nekoupí nějakou výkonnější padesátku, která běhá ve dvou lidech 65/h ve standardní tovární úpravě, ale má už na tuto rychlost dimenzované brzdy, odpovídajícím způsobem odpružené pérování a robustnější konstrukci. Pokud má někdo ŘP jen do 50ccm, a chce jezdit rychleji, je to nejsnažší řešení a možná za stejné peníze. Pro ostatní je řešením silnější motocykl. Nedělejte z motokola závodní stroj. Není na to stavěný. Babetta je motokolo. Byla zkonstruována pro kratší jízdy, např. do zaměstnání, na nákupy a výlety po okolí. Při delších cestách jen když respektujete její možnosti, nemůžete od ní očekávat tolik, jako od klasického motocyklu.
Samotným výfukem nic nevyřešíte. Jen si zvednete spotřebu. Vsaďte spíš na poctivou a včasnou údržbu, na dekarbonizaci, na správné mazání, dobře nahuštěné pneu (já hustím na 3,5 Atm.) aby vám sloužila k vaší spokojenosti a aby jste vždy dojeli do cíle bez poruchy.