Abych srovnání obou zapalovacích systémů uzavřel, zkušebně jsem si na stole zapojil oba systémy.
Tyristor s indukčkou
Staré zapalování s kondíkem 8uF a cívku 4V. Kdyby někdo chtěl měřit holou cívku, tak je to autotrafo, s převodem asi 1:250, indukčnost primáru je cca 500uH.
Místo zapalovací cívky jsem je napájel z regulačního trafa, výstup jsem sledoval na zkušebním jiskřišti.
Oba systémy pálí při zhruba stejném napětí na vstupu, považuji je tedy za srovnatelné.
Na svíčku jde v obou případech záporný zapalovací umpuls.
Další zajímavosti vážící se k zapalování.
Tyristor s indukčkou uvnitř obsahuje násobič napětí, takže zapalovací trafo pak může mít menší (poloviční) převod, je konstrukčně jednodušší. Zapalovací pól od simpsna ze stejného důvodu taky dává větší napětí než babetový.
Kdyby někdo chtěl za každou cenu použít cívky 8V mohu nakreslit schéma zapalování s násobičem (jen 2 součástky navíc oproti standardu) a s tím by ta cívka měla fungovat, navíc se zlepší chování při vyšších otáčkách, protože násobič využije i zápornou půlvlnu z magneta, vezme si z něj tedy víc energie.
Otevřeno zůstává jak se oba systémy zachovají při přepětí. Principielně se může prorážet kondík, a při opakovaném přepětí odejít. Testoval jsem do napětí 250V a vše fungovalo, a nepůsobilo při tom žádné přepěťové omezení.
Našel jsem katalogový list od tesláckého tyristoru KT206/600.
Zdá se že byl vyvinutý speciálně pro babetu. Při výrobě se totiž zkoušel tak, že se připojil na obvody jak zde ve fóru bylo nakresleno staré zapalování, kondík přesně 8uF na 160V připojilo se i babeťácké magneto, a musel dávat jiskru 6mm při 600 i 6000 otáčkách. Magnetem přitom točil elektromotor. Tím nechci navádět abyste tuto starou součástku kupovali, jen to považuji za zajímavé.
Lubor
PS všiml jsem si že si někdo stěžoval na problémy při vysokých otáčkách, někdo že zmenšuje vzdálenost elektrod ve svíčce aby se problémům vyhnul, ozvěte se mi případně, pomohu věc vyřešit, pokud je v zapalování.