Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Vylepšení na elektrice, pojezdu a motoru, vzhledu a tunění...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod martin110r » ned lis 08, 2009 13:40:32

Takže podľa toho mám na Babette zapaľovanie CDI. Super, tak si na Babettu napíšem označenie JAWA 210 CDI. A každý, kto nebude vedieť, čo CDI znamená si bude myslieť, že I znamená injection a teda asi mám Babettu s priamym vstrekovaním :lol: .
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod butan » stř lis 18, 2009 19:51:05

Abych srovnání obou zapalovacích systémů uzavřel, zkušebně jsem si na stole zapojil oba systémy.

    Tyristor s indukčkou

    Staré zapalování s kondíkem 8uF a cívku 4V. Kdyby někdo chtěl měřit holou cívku, tak je to autotrafo, s převodem asi 1:250, indukčnost primáru je cca 500uH.

Místo zapalovací cívky jsem je napájel z regulačního trafa, výstup jsem sledoval na zkušebním jiskřišti.
Oba systémy pálí při zhruba stejném napětí na vstupu, považuji je tedy za srovnatelné.
Na svíčku jde v obou případech záporný zapalovací umpuls.


Další zajímavosti vážící se k zapalování.
Tyristor s indukčkou uvnitř obsahuje násobič napětí, takže zapalovací trafo pak může mít menší (poloviční) převod, je konstrukčně jednodušší. Zapalovací pól od simpsna ze stejného důvodu taky dává větší napětí než babetový.
Kdyby někdo chtěl za každou cenu použít cívky 8V mohu nakreslit schéma zapalování s násobičem (jen 2 součástky navíc oproti standardu) a s tím by ta cívka měla fungovat, navíc se zlepší chování při vyšších otáčkách, protože násobič využije i zápornou půlvlnu z magneta, vezme si z něj tedy víc energie.
Otevřeno zůstává jak se oba systémy zachovají při přepětí. Principielně se může prorážet kondík, a při opakovaném přepětí odejít. Testoval jsem do napětí 250V a vše fungovalo, a nepůsobilo při tom žádné přepěťové omezení.
Našel jsem katalogový list od tesláckého tyristoru KT206/600.
Zdá se že byl vyvinutý speciálně pro babetu. Při výrobě se totiž zkoušel tak, že se připojil na obvody jak zde ve fóru bylo nakresleno staré zapalování, kondík přesně 8uF na 160V připojilo se i babeťácké magneto, a musel dávat jiskru 6mm při 600 i 6000 otáčkách. Magnetem přitom točil elektromotor. Tím nechci navádět abyste tuto starou součástku kupovali, jen to považuji za zajímavé.

Lubor

PS všiml jsem si že si někdo stěžoval na problémy při vysokých otáčkách, někdo že zmenšuje vzdálenost elektrod ve svíčce aby se problémům vyhnul, ozvěte se mi případně, pomohu věc vyřešit, pokud je v zapalování.
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod milda » čtv lis 19, 2009 7:22:49

Výborně butan, vidím že jsi expert na elektriku :wink:
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod butan » sob lis 21, 2009 21:09:24

Obraz010.jpg
Obraz010.jpg (8.27 KiB) Zobrazeno 19351 krát

Tato zapalování jsou na prodejnách. Obojí mají svorky v pořadí G I 1 15
Ta 15 je odsazená od ostatních.
Jestli někdo znáte jiná tak je sem přidejte. A jestli znáte výrobce tak taky napište. Odhaduji že to na levo je maďarské?
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod butan » ned lis 22, 2009 8:56:14

CErin píše:A ještě dotaz č. 2 - v replice už se nevyrábí kryty sání na Babetty. Tak jestli se Vám doma někomu kus neválí, bo tam nemám co dát :roll:


Jestli myslíš černý plast co je hned na karburátoru, tak včera jsem to viděl v
http://www.bartunkovi.cz/?p=prodejna.html Bylo to pro 210, bohužel nevím jak 207 vypadá.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod butan » úte pro 15, 2009 16:41:16

zapal.jpg
zapal.jpg (7.67 KiB) Zobrazeno 19333 krát

Viděli jste někdy podobný transformátor?
Zhruba kostka o hraně 25mm, ze spoda nožičky k zaletování do tišťáku.
Je z kovošrotu, z plynového kotle, kde zapaloval hořák. Má převod zhruba 1:130, odpovídá tedy 6-ti voltové indukční cívce. Kdyby si někdo chtěl postavit svoje (pro levnost, pro to že namá rád černé skříňky, nebo pro radost z práce) zapalování, adekvátní maďarskému "tyristoru" je takovýhle transformátor správná volba. K tomu tišťáček s pěti součástkami,a je hotovo.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod Maroni » úte pro 22, 2009 10:40:40

Můžete mi prosím upřesnit kde přesně je ten tyristor s indučkou na babette 210 ? Pořád tomu nerozumím,protože mi nejde pořád zapalování (elektřina je správně kontroloval jsem to asi10krát a jsem nahraný z toho) .
Babetta 210 - užitečný nástroj a velmi rychlý zavodní stoj :-)
Moje sestava : Originální Babetta 210 - karburátor dell orto (sani mimo)
max. speed v roce 2003 - 65 km/h z mírného kopce (žádný výbrus,orig karbec)
Uživatelský avatar
Maroni
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 129
Registrován: ned led 25, 2009 10:28:40
Bydliště: Darkovice

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod Starec » úte pro 22, 2009 20:06:11

Bože Maroni: máš Ty ale problém, z hore publikovaných obrázkov musíš vedieť ako ten tyristor vyzerá, či nie? Tak si zmontuj bočné kryty a si ho pohľadaj. Je to jedná obyčajná čierna krabička zo 4 alebo z 3 vývodmi, podľa typu. Kto hľadá nájde!
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod martin110r » úte pro 22, 2009 20:20:55

No podľa tejto fotky to musíš nájsť aj keby si nechcel.

Obrázek
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod Maroni » stř pro 23, 2009 14:06:44

Jo tak to já už vím . Díky a nezlobte se :|
Babetta 210 - užitečný nástroj a velmi rychlý zavodní stoj :-)
Moje sestava : Originální Babetta 210 - karburátor dell orto (sani mimo)
max. speed v roce 2003 - 65 km/h z mírného kopce (žádný výbrus,orig karbec)
Uživatelský avatar
Maroni
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 129
Registrován: ned led 25, 2009 10:28:40
Bydliště: Darkovice

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod kompressor33 » pát úno 25, 2011 14:25:48

Pôvodný stav: indukčka Magneton CZ, tyristorová jednotka ZVL Veľký Meder, 4 kolíky na tyristorovej jednotke boli kruhového prierezu.
Etapa 1 : integrovaná JTZ, firma Marcali (Maďarsko), značenie GYT 90 / A alebo B,C (zdokonaľovali sa diódy), 4 kolíky boli ploché
Pôvodný stav a Etap 1 boli rovnocenné, čo sa týka elektrických vlastností (energia a preskok iskry pri nízkych a vysokých otáčkach). Samozrejme berme do úvahy rozptyl výroby. V pôvodnom prevedení bol nestabilný materiál, do ktorého sa to zalievalo a časom krehol a praskal, čím došlo k navlhnutiu. V prípade Etapy 1 sa vyskytoval problém s nedobrým zalievaním elektrickej časti do krabice a dochádzalo k navlhnutiu veľmi skoro a tiež neboli najkvalitnejšie použité diódy.
Pri oboch sa používala tá istá nabíjacia (generačná cievka)(ide z neho červený vodič na kolík G).
Etapa 2: integrovaná JTZ, firma Magneton, Kroměříž, dvojnásobne väčšia krabica ako pôvodná, nabíjacia cievka s viac plechmi jadra.
Etapa 3: zapaľovanie AET Tolmin, Slovinsko (alternátor úplný tiež AET Tolmin =Iskra, Slovinsko)
kompressor33
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 54
Registrován: čtv úno 03, 2011 15:46:14

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod butan » sob úno 26, 2011 19:17:46

Takže zapalovácí pól s více plechy (nabíjecí cívka), který je dodnes v prodeji patří k té druhé etapě? Ale to zapalování je asi nesehnatelnené. V motoprodejnách naopak mají nějaké italské zapalování, které odpovídá původnímu stavu.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod kompressor33 » úte bře 01, 2011 14:53:00

Pozriem sa do predajní a urobím si prehľad.
kompressor33
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 54
Registrován: čtv úno 03, 2011 15:46:14

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod pankac1985 » stř kvě 22, 2013 20:19:25

Zdarvim Vas,panove lze nejak zjistit ze je funkcni jako promerenim jelikoz jsem pri uklidu nasel asi tri kusy z toho jedna s integrovanou indukční civku a dve bez :D ale do babety je dat nemohu zatim je v e stavu nepojizdne a davam ji do kupy diky všem za odpoved
210,121 najeto 12tis, loukote-slovenske, viz album

http://pankac1985.rajce.idnes.cz/Babetta_210_lux_Adrianka
pankac1985
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 143
Registrován: stř kvě 22, 2013 14:03:37
Bydliště: Příbram-dobříš

Re: Tyristor nebo tyristor s indučkou?

Příspěvekod Neeo » stř kvě 22, 2013 20:30:40

Neeo
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 45
Registrován: sob říj 02, 2010 19:41:57
Bydliště: Slovensko - Senica

PředchozíDalší

Zpět na Vychytávky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků