od Jenda » pon srp 13, 2007 0:23:30
Jenom to upřesním: Motor Honda Monkey je jeden z typově nejstarších motocyklových motorů /po H&D/, po ukončeným vývoji byl zaveden do výroby asi v roce 1964. Od té doby se bez nejmenší konstrukční změny víc jak 40 let vyrábí. Jediná inovace byla, že se od začátku sedmdeátých let používají elektronická a později CDI zapalování. Dělá se v kubaturách 50, 70, 90, 100, 110, 125 ccm a o něco mladší Honda Gorilla 250ccm. Všechno jsou pomaloběžný čtyřtakty, chlazený olejem a vzduchem. Proto válec má jen malý zcela "symbolický" žebra, je to vlastně nepravý vodník. I přes velký horka letos v létě jsem nikdy teplotu válce nedostal přes 120 st., což je víc než dobrý. Chlazení je řešený tak, že olej pohání tlakový čerpadlo přes celej motor, převodovku, komoru spojky, kterou maže, přes blok válce /část jde na mazání pístu/ a hlavy, kde maže vačky ventilů. Z toho vyplývá, že pokud na sjezdu dlouhýho kopce dojde benál, nic se nestane. Motor je mazanej normálně dál. Jediná nevýhoda je ta, že olej musí být předepsaný druh s patřičnou viskozitou a musí se měnit v přesně manuálem stanovenejch intervalech. Pokud se na výměnu /v době záruky/ v servise vyseru, tak mám okamžitě po záruce. Motory vyrábí skutečně Čínané, ale není to běžná kopie, je to klasická licenční výroba, tzn. že některé klíčové díly stále Japonci dodávají /záruka kvality materiálu/ a ve výrobním závodě je nastálo malý dozorčí tým Hondy, který monitoruje výrobu a její kvalitu. Část motorů je odebírána na neskutečně přísné testy. V případě jakéhokoliv problému je licence odebrána. I kdyby se tak stalo a přes zákaz poskytovatele licence by se dál motory v Číně vyráběly, žádný dovozce /EU a USA obzvláště/ takový stroj nekoupí, neustál by pak právní spor s Hondou. Potom další věc: Motorky se montují u nás, tedy u dovozních firem, z Číny chodí v dílech. Pokud jsou nedotažený šrouby je to většinou naše prasárna. Je potřeba hlavně hlídat sváry, ale to se již rapidně zlepšuje a pak některý plastový díly. Jinak celková bilance; na Vápenky a zpět byla cca 640 km, zcela bez problému. Jediný, co je u těchto motorů otravný, je extrémní doba záběhu: Povinných 1000 km, z toho prvních 150 km v drasticky omezeném režimu výkonu, kdy je povolena jízda pouze na 1/4 plynu, musí se povinně řadit a to i na rovině a po hodině chodu dělat přestávky. Zbylých 850 km se už jezdí pouze opatrně, bez plného plynu a nesmí se tomu dávat kapky. Po 1000 km je motor zajetý, ale otevírá se dále a výkon se zlepšuje ještě v 5000 km. Možno se na to vysrat, ale spláčeme nad výdělkem /malý výkon, úniky a velká spotřeba oleje a další problémy/.
Jinak, jak jste se mohli na Motorkářích.cz dočíst, jakýsi maník na čínským New Pionýru s tímto motorrem o 50 ccm za jeden měsíc dojel až do Portugalska, pak to vzal přes Maroko /Afrika/ a zpět do Evropy a jako zákusek si dal švýcarský Alpy. Bratru 8000 km za 30 dní. Jediná závada byla prasklá žárovka v hlavním světle...