Rozběhový buben a gufero inside :(

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Rozběhový buben a gufero inside :(

Příspěvekod M3Power » pon dub 23, 2007 12:24:50

Pánové měnil jsem včera gufera na 210 a na rozběhovém bubnu bylo gufero jako by spečené a když jsem ho vyndal, zůstala mi část v té vnější drážce, takže tam nedám nové (resp. dám, ale nejde až do konce). Dá se s tím něco dělat ? Nějak to rozpustit nebo tak něco ? Zkoušel jsem to vyškrabat, ale je to moc tenké (ta drážka) ... PROSÍM POOOOMÓÓÓC :cry:
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod Jenda » pon dub 23, 2007 23:34:58

Vopatrně ty trosky gufera vyndej šábrem, nebo malým vostrým šroubovákem. Pozor na třísky a svinstvo, aby to nepadalo dovnitř. Nebude to takový drámo, dá se to vydejchat, měnil sem jednou, myslím že zrovna tohle gufero na cestě...
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod M3Power » úte dub 24, 2007 8:21:37

Jenda píše:Vopatrně ty trosky gufera vyndej šábrem, nebo malým vostrým šroubovákem. Pozor na třísky a svinstvo, aby to nepadalo dovnitř. Nebude to takový drámo, dá se to vydejchat, měnil sem jednou, myslím že zrovna tohle gufero na cestě...


Heh, co je to šábr ? :)
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod Jenda » úte dub 24, 2007 23:02:45

Šábr /to je název převzatej z němčiny, oficiální neznám/ si většinou brousí strojaři sami z trojhrannýho pilníku, nebo se dá snad i koupit v prodejnách s nářadím v různejch tvarech a provedeních, je to vlastně boční škrabka s vysoce kvalitní kalený oceli. Slouží především k "zaškrabávání" ložisek. Nikoli tedy kuličkových, ale těch kluzných s mosaznejma futrama, kdy se hřídel, která tam běhá, nepatrně namaže, spíše jen tak ušpiní kvalitní olejovou barvou /nejlépe pro malíře z tuby/, zpravidla pruskou modří. Pak se ta omodřená hřídel vloří do ložiska a otočí se s ní. Tam kde se to dotýká, zůstanou modrý skvrnky. Ty se vyškrabujou tím šábrem. Nikoli ovšem za to rvát, aby lezla špona, ale objevovaly se pouze drobounký mosazný pilinky, jemný jako práškovej pudr. To se mnohokráte opakuje, až je celý futro hezky souvisle modrý. Tím se nechá opracovat zakřivení futra s neuvěřitelnou přesností na 0,001mm. Důležitý hlavně u velkejch těžkejch strojů, kde demontáž ložiska by byla náročná a vlastně jiným způsobem je oprava ložisek tohoto typu nemožná /strojní obrobení nedosáhne nikdy takové přesnosti a navíc změní tvar ložiska natolik, že se musí vyměnit i původní, jinak zdravá hřídel/. Je to stará záměčnická finta, ale taky práce pro dost těžký machry v oboru, která může mýt klidně 100 a více cyklů /nabarvit, vložit, zjistit místa dotyku, vyškrabat, vymejt ložisko a znova/ a taky trvat řadu dní.

Mosazný futra u motorek ovšem už moc nejsou, bývaly u našich padesátek /též Banetta 207/na ojnici v místě pístního čepu, většinou se tam už dávají jehly /Babetta 210/ najdeš je ale u převodovek a klik Indiánů, Harleyů a těžkejch silničních moderních motorek od 500ccm a výše /pozor u Babetty 210 je vyjímka, jsou tam dvě, sice malý ale jsou. Běží v nich volnoběžka tuším/. Ale šábr, hlavně ten z pilníku se výborně hodí na takový operace, jako je například vyndání trosek gufera z karteru. Hlavně, pokud si jej půjčíš např. od souseda, který třeba strojařinu a zámečnictví provozuje, tak dej pozor na dvě věci. Pokud je půjčenej od fachmana, tak je to dost hnusně vostrej nástroj. Fikneš se, ani nevíš jak. Dáje jemně a netlačit. Hliník, ze kterýho karter je, to i se zbytky gufera krájí jako máslo. Když ti ty špony napadají dovnitř, dobře to nebude, ale naopak. Pak za druhý, vrátit šábr v pořádku, pokud jej otupíš, nebo dokonce pokurvíš, majitel ti nepůjčí příště ani kladívko. Na šábr je každej zámečník dost eklhaft, tak jako řezník na svý nože. Ale netřeba z toho dělat kovbojku, malej /2-3mm/ ostrej šroubovák poslouží také...
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod M3Power » čtv dub 26, 2007 9:06:37

Jendo, díky za vyčerpávající odpověď. Skoro se stydím, že to nevím, protože jsem vyučený zámečník, ale nikdy jsem tu práci nedělal (dělám do IT) tak to bude asi nedostatkem praxe :) Zkusím to vydlubkat nějakým super tenkým nožíkem. V prodejně, kde mi prodávali nové mi řekli, že to mám zkusit polít Acetonem, že to je na gufera to nejhorší, ale že neví jak dlouho to tak mám nechat. Zkusím teda nějakou kombinaci ....

Ten střed toho kola je z hliníku (je tam jakoby ozubená matice). Jde to nějak vyndat ven, nebo je to tam nalisované ?

Co se potom dělá s bubnem ? Ten se tam jen přitáhne tou maticí, nebo se tam musí nějak naklepnout ?

Díky,, ///M3Power
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod Jenda » čtv dub 26, 2007 18:28:29

Z hliníku? To je divný, většinou jsou spojky komplet železný, vyjma tý plastový dvojky /poslední dobou jako ND/ale to je ukrutnej shit, nebrat, zahodit. Spojka se složí standartním způsobem, tj. Složí se částečně venku a nasadí se na tu hřídel. Tochu je s tím potřeba povotáčet sem a tam, aby to zapadlo do těch vybrání vevnitř. Nesmí se zaleknout dost velký vůle hlavního hřídele dvojky, pokud je spojka dole. V tom momentě ji drží pouze zadní ložisko na druhým karteru. Až to tam nandáš, tak se to zpevní. To je normální stav. Pak se nandá vnitřek /dvě plažetky, "O" kroužek, rozpínací kroužek, pozor, tento vždy břitem dovnitř, vnitřní díl unašeče, velká podložka a nakonec plechovej dekl/. Pořadí je nutno dodržet, jinak to poteče a montuješ znova, též spojku nezamastit špinavejma rukama. Pak už nasadit matku a utahovat, bude potřeba zajistit zadní kolo proti pootáčení. Stačí dát něco mezi dráty a rám, nějakou delší tyčku, brzda to neudrží. Pak utahovat, je to klíč č. 16. Utahovat s citem, hřídel by při zarvání mohla prasknout. Tyčku vyndat, utažená spojka se musí otáčet zcela volně, bez odporu. Pokud nyní točíš bubnem dvojky, většinou se tah na řetěz zatím nepřenáší. Nasadit řemen, komplet buben jedničky a rozběhovky a utáhnout. Cvičně našlápnout. Pokud to zabere a motorka chytne, je vyhráno...
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod M3Power » pát dub 27, 2007 8:26:13

Jendo, díky za vyčerpávající odpověď. Zkusím to guvero nějak vyšprtat, dát nové a potom zo znovu složit dle tvého popisu. Asi to mám nějak špatně, protože Babetka jede, ale nevypíná spojka, takže když zastavím, tak to zdechne. Otáčky volnoběhu mám úplně na minimu, takže tím to nebude. Spíše si myslím, že mám špatně nasazenou spojku a potom je to pořád v záběru ... :( Přes víkend si s tím pohraju ...
Ještě jednou moc díky !
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod Jenda » pát dub 27, 2007 15:53:42

Řadí to normálně? Pokud ano, podívej se na rozběhovku, zda není prasklý pérko. Pak se to nedá ani tlačit, zabírá to při sebemenším hnutí motorkou...
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod M3Power » pát dub 27, 2007 16:03:08

Jenda píše:Řadí to normálně? Pokud ano, podívej se na rozběhovku, zda není prasklý pérko. Pak se to nedá ani tlačit, zabírá to při sebemenším hnutí motorkou...


Řadí to dobře, ale nedá se s tím hnout ... juknu i na ty pérka ... kolik jich tam je ? 2 ?
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod Jenda » pát dub 27, 2007 17:39:29

Koukni na to jsou tam dvě, k problému stačí prasknutí jednoho. Může být ale i prasklá rozběhová čelist /jsou tam také dvě/, ta se dá koupit, nestojí mnoho. Ale v tom případě to nejde tlačit /hned to spíná/, volnoběh však funguje normálně. Pak spíše to může být ještě prasklý pérko jedničky, tam jsou tři čelisti, menší a tři pérka, o hodně silněší. Rozběhový pérka jdou vyměnit v pohodě, chce to jenom takovej grif, vyndat ty čepy, na kterejch to vše drží v mělký drážce. Jedničkový už hůře, jsou na čepech a jištěný ségrovkama, pérka u nich mají velký tah a jsou společně provázaný těma čelistma, co stahují. Chce to trochu síly, ale jde to udělat. Stáhnout tři ségrovky, vytáhout to jako celek, pak vyměnit pérko, sestavit do polohy v jaký to na bubnu je /pozor, chce to sílu a pérka táhnou jako svině a má to celý snahu vystřelit a může to pěkně švihnout/. Nasadit čepama do děr v bubnu. Jinak to ani nede, čepy by byly dovnitř a spojka by nešla sestavit. Poté zajistit podložkama a nastrčit zpět ségrovky. Pouze dej pozor, jsou tam na hřídeli kliky dvě jehlový ložiska, naštěstí v klecích, tedy odpadá to děsný sraní s jehlama. Bacha se musí dát na to, aby ti ty ložiska nevypadla do prachu na zem, musely by se pak vyprat. Každopádně když to máš venku, namaž je běžnou vazelínou pro motory, tím se nic nezkazí, pozor však na zamaštění čelistí!. Tedy jen trochu vazelíny. Dvojka to asi nebude ta, pokud je složená blbě většinou teče a motorka ani nejde našlápnout, klouže to, nebo zase pokud je např. obrácenej unašeč, může se stát, že je tam dvojka trvale, motorka neřadí a špatně se rozjíždí /motor rozjezd na dvojku nepobere, obzvlášť v kopci/, volnoběh však funguje. Ale to přesně nevím. Spíše, pokud to nornálně řadí, ale na malý otáčky nevypíná, vidím to na tu jedničku, rozběhovka by měla být v pořádku, pokud motorku můžeš pomalu tlačit. Pouze by to při tlačení mělo takto spínat jen o něco dříve, jednička na rozdíl od rozběhovky chce o dost vyšší otáčky /od 1700 otáček a více/. Rozběhovce, pokud je prdlý pérko, k sepnutí stačí již tak 100 - 150 ot/min, tedy stačí jen motorkou hnout a sepne. Navíc rozběhovka je postavená tak, že zabírá v opačném smyslu, tedy přenáší při startu tah na motor, vlivem obráceného smyslu složení čelistí z běžícího motoru již tah nepřenáší, ačkoli je sepnutá. Jedničkovej /rozběhovej/ buben je navíc složen ze dvou dílů a pokud motorka jede a primární spojka je vzáběru, oba díly uzamkne. Jejich otáčky jsou proti sobě pak nulové, tedy startovací spojka, která již pro jízdu není nutná, zbytečně neklouže a nepálí se. Geniálně vymyšlený stroj.
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod M3Power » stř kvě 02, 2007 13:06:48

Jendo díky moc za rady. Nakonec jsem zjistil, že ta drážka, není drážka, ale zbytek starého gufera, nicméně to vypadalo tak autenticky, že mě to naprosto zmátlo. Když jsem vyndaval ty zbytky upraveným nožem, tak jsem si všimnul, že se to celé nějak hýbe a když jsem pořádně zabral, tak se to vylouplo ven a teprve potom mi došlo, na co se to vlatně dívám ! Uff, šlak by mě trefil ! Nicméně nandal jsem tam nové guferko, složil (pružinky byly OK) a heeen, heeen ... už to fičí ! Vše je jak má být, pěkně řadí, jede ... ještě jsem vyměnil i olej a chystám se na svíčku + vzduch. filtr ...

Jendo, moc díky za popis a trpělivost,, jsem rád, že ta moje holka zelená už zase jede s větrem o závod :)

PS : trochu mě ještě trápí, že někdy chcípne při zastavení, ale udělá to tak 1x z 10 zastavení ... tohle fakt nevím čím může být ... karbec jsem měl rozebraný, je vyčištěný a plováky nastavené ...
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod Jenda » stř kvě 02, 2007 14:39:50

Sorry, napsal jsem tam dost velkou hovadinu. Týká se to pouze čelistí jedničky, nebo také hlavní spojky. Pokud ta má prdlý jedno z pérek, při tlačení nikdy nespíná, je to tím že smysl složení čelistí nedovolí přenést tah z hřídele na motor, ale pouze z motoru ven. Rozběhovka je pak zase složená obráceně. Tento druh spojek je totiž mimo to, že se jedná o spojky odstředivé též typem samosvorným. Tedy pokud je prasklý pérko na hlavní spojce, tak ta sepne, jakmile naskočí motor a protože v tu chvíli je zpravidla bez plynu, okamžitě chcípne. Tedy motorka nejde natočit na stojanu, respektive jde, ale pokud ji ze stojahu sundáme, buď nám ujede, nebo zpravidla vždy chcípne. Ale dojet se s tím dá, tedy systémem naskočit, rozšlapat a pak už normálně jet. Na řazení to naštěstí nemá vliv. Pouze, pokud chceme zastavit nutno motor chcípnout /volnoběh nefunguje/, nebo ubrat úplně plyn a ono se to udusí samo /prasárna/, ale na nouzový dojetí to lze v pohodě použít. U dvojky se tento problém /tato spojka musí pracovat v obou směrech/ řeší tak, že při nakopávání jsou pakny udržovaný v záběru uměle, tedy pomocí unašeče, který je roztahuje tím, že část kroutícího momentu, přenáší jako radiální tlak na tyto čelisti, které by se v protisměru nemohly jinak udržet v záběru. Při tahu z motoru se už unašeč neuplatní a pakny jsou rozpínány jen odstředivou silou. Pokud sepnou /asi okolo 20 km v hodině/, je poháněna přímo předlohová hřídel a z ní hned pastorek. Jednička všal běží dál ale je v tom momentě rozepnutá volnoběžkou, tedy nastává kuriózní situace, kdy jednuška dál běží, ale dvojka ji předebíhá. Aby se to neservalo a kolečka nevylítly karterem ven, je tam právě na to ta volnoběžka. Je speciální druh převodovky, se dvěma trvale zařazenýma rychlostma, kdy je však činná, tedy aktivně v záběru ta rychlejší, tedy v rámci svého rozsahu. To ještě není vše! Pokud například jedem po rovině, nebo z kopce a kroutící moment na pastorku výrazně poklesne, posune se oblast přepnutí /elektronici specialisti přes IT a digitální techniku by řekli "rozhodovací úroveň"/ výrazně do nižších otáček. Tedy dvojka může být v záběru ještě při 15 km/h a někdy i níže. Bratři ze Slovenska to vychytali geniálně, myslím si, že pokud by koncem šedesátejch let spolupracovaly Povážské strojírny na programu Apollo, tak do roka by to mohli amíci zabalit, protože následně v červenci 1969 bychom neslyšeli v přímém přenosu z Měsíce ono známé. "je to malý krůček pro člověka, ale velký skok pro lidstvo" v americké angličtině, ale v ryzí sloveštině. Také první člověk na Měsíci by se jistě nejmenoval Neil Armstrong, ale zcela jinak.
Pouze jeden kaz na kráse tento mechanismus má: Někdy při jízdě s kopce s motorem bez plynu mají spojky /ne vždy a ne u všech strojů/ snahu k vibracím a klepání...
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod M3Power » stř kvě 02, 2007 15:05:39

:shock: - chlape, měl by ses živit psaním manuálů :)
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Příspěvekod IGI » stř kvě 02, 2007 21:05:47

jo jo, jenda je majster pera /klavesnice :lol: /...

M3: k tomu zdochynaniu: Nic si z toho nerob. Mne sa to tiez stavalo a zistil som, kde je problem, nicmene som ho neodstranil. Chyba je v elektrike /aspon u mna/. Mne to totizto robi iba pri zapnutych svetlach a nizkych otackach. Ak by si mal vyssie otacky, nikdy nezdochne, ak mas vypnute svetla dtto. Nesom elektrikar, neviem kde je problem, ale rozhodne v zasobeni el. prudom, inak si to neviem vysvetlit... no to je ina kapitola, to patri do elektriky.......
IGI
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 331
Registrován: pát led 05, 2007 23:03:49

Příspěvekod M3Power » čtv kvě 03, 2007 9:02:12

Já si s tím zdecháním zase takovou hlavu nedělám ... preventivně přidám malilinko plyn a je to OK
Uživatelský avatar
M3Power
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 11
Registrován: pon úno 26, 2007 16:33:06

Další

Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků