dlouho přeřazuje na dvojku

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » pon srp 16, 2010 12:45:02

Zdravím,

udělal jsem si GO celého motoru. Všechny součásti kromě karterů jsou nové, ale pořád to dlouho řadí na dvojku. Na rovince když se rozjedu, trošku uberu plyn, tak dobrý(dejme tomu 20 metrů), ale když jedu do mírného kopce, tak ne a ne tam hodit dvojku, i když na to motor má. To klidně i 100metrů, než to zařadí. Někde to prokluzuje asi. Mám ještě druhou Babettu, která řadí v pohodě i do kopců, tak jsem všechny díly od bubnů přes čelisti namontoval do druhé babetty a pořád stejný problém. Samozřejmě benzínem všechno dokonale odmaštěné. Když jsem to vrátil zase zpět do té dobré Babetty, tak krásně řadí.

Nevíte, čím by to mohlo být? Napadá mě už jen snad slabý výkon motoru (s tím mám zatím problém, že táhne tak na 60-70%). Navíc to nechci tůrovat, když je to zrovna po GO.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod martin110r » pon srp 16, 2010 12:53:50

Klídek, nemáš žiadnu závadu. Obloženia na spojke sa musia zabehnúť. Ovšem na dlhej trase ich moc nezabehneš. Prevetraj Babettu niekde cez mesto, kde stojíš na každej križovatke a máš spojky zabehnuté po 10 km.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » pon srp 16, 2010 13:34:48

No, už s tím mám nalítáno po městě aspoň 100km a necítím žádné zlepšení. Četl jsem poctivě i jiné témata, řešilo to tady v průběhu minulých let hodně lidí. Já mám výhodu, že mám 2 Babetty, z toho jedna je v top stavu, tak můžu zkoušet zaměňovat díly tak dlouho, až přijdu na závadu. Ale tady jsem už vyčerpal všechny možnosti, které mě napadly a nic. Ještě dnes porovnám kompresní poměry na válcích obou Babett otáčením kliky.

Jinak už jsem to četl zde několikrát a přesvědčil se na vlastní oči, že originální díly byly lépe dílensky zpracované,než ty nové. Už jen ten nový buben úplný je mnohem tenčí, než byl původní originál a těžké čelisti jsou skládané z plechů, kdežto původní byl jeden kus odlitku. A to platí i o dalších dílech. Raději si zatím všechny staré díly nechávám.

Ještě jedna perlička na závěr. Poté, co moje Babetta 3 týdny stála v garáži s plnou nádrží a já ji chtěl poprvé nakopnout s novým motorem po GO, tak to nechtělo ani za boha nastartovat. Asi po hodině kurvování, co jsem zvoral, proměřování elektriky, předstihu, měnění svíček jsem zjistil,že se mi za tu dobu olej v nádrži pěkně oddělil od benzínu a usadil se na dno nádrže a když jsem povolil palivový kohout, tak natekl do karburátoru jen olej s troškou benzínu a mohl jsem se snažit nastartovat, jak jsem chtěl :) Kdybych měl bílou hadičku, tak si toho všimnu hned, ale já měl tu původní zažloutlou a tam to nebylo poznat, že mi teče do karburátoru červená kapalina :) Takže vypustit nádrž a karburátor do kanystru, promíchat a znovu nalít a nakoplo to na první pokus a chvíli jsem docela solidně dýmil a pak už to bylo ok:)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod martin110r » pon srp 16, 2010 13:53:24

Unášače máš dobré? Tie plôšky nesmú byť otlačené.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » pon srp 16, 2010 15:06:19

Je to všechno nový - 100km najeto cca. Mám těžké čelisti. Mrknu na ty unašeče dnes večer, jestli je to nějaké otlačené. Pokud jo, udělám nějaké foto a hodím to sem. Ještě zkusím smirkovým papírem jemně buben zdrsnit.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod martin110r » pon srp 16, 2010 15:16:23

Ten bubon ani nemusíš zdrsňovať. Škoda roboty. Spojka si ho po 2-3 preradniach zase vyhladí tak, ako je teraz. Je to len taký technický prežitok, ktorý nikam nevedie. Na aute si tiež nezdrsňuješ kotúče smirkom, aby ti to lepšie brzdilo.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » pon srp 16, 2010 23:56:51

Tak jsem dnes rozebral válec, abych se podíval, jak to tam vypadá 100km po GO. Až na připečený karbon na krajích pístu se mi to zdá dobrý. Vůle pístního kroužku je téměř nulová, když ho zasunu do válce. Přikládám také fotky unašečů a bubnu. Myslím si, že celý problém řazení z 1 na 2 je v malém výkonu motoru. Už to řadí líp, než včera, ale už mě nenapadá, čím bych si vysvětlil malý výkon motoru. Že by to chtělo ujet ještě víc km, než si sednou všechny díly? Mám 47/14 převod, na rovince mi to vytáhne sotva 35-40kmh, přitom před GO to jelo skoro 50kmh. Bohatost směsi na karbecu jsem zkoušel o 1,1.5, 2 otáčky, předstih větší, menší, ale pořád to jede tak nějak chcíple. Výfuk je dekarbonizovaný. Oproti druhé referenční Babettě se mi nezdá, že by bylo někde nějaké větší tření a komprese ve válci je srovnatelná podle otáčení rukou bubnem spojky. Mrkněte na to zkušeným okem, zda se vám tam něco nezdá. Na detail obrázku se dostanete kliknutím na náhled.

Obrázek
píst zepředu
Obrázek
detail na připečený karbon
Obrázek
píst z boku
Obrázek
válec zezadu
Obrázek
válec zepředu
Obrázek
pístní kroužek ve válci
Obrázek
složený stav
Obrázek
unašeče
Obrázek
vrstva obložení
Obrázek
unašeč čelistí zezadu
Obrázek
unašeč zepředu s čelistmi
Obrázek
buben svařený
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Starec » úte srp 17, 2010 6:17:09

Vôľa zámku na piestnon krúžku sa nemera tak ako ten krúžok máš zasunutý ty. Musíš ho posunúť nižšie, tam kde behá piest. To ako len informácia do budúcna. Pokiaľ si robil totálnu GO, tak nečakaj od motora čo ma nabehane 50-100 km. dáke zázraky. Sám si prišiel nato, že sa to začína chovať lepšie. Podľa mňa by som to poskladal a najazdil aspoň tých 300 km a potom hodnotil. Čo by som ti odporučal, tak to je zo zámkov krúžku trošička odbrúsiť, ale iba fakt troška. Môže sa stať, že pri zohriatí motora piest behá na tesno. Neviem aký olej používaš do benzínu, lebo po 100 km. by ten piest podľa mňa mal vyzerať trocha inak.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » úte srp 17, 2010 10:34:49

>Starec:Děkuji za info. Je to moje první úplná generálka motoru, takže se teprve učím a sbírám zkušenosti. Hodně mi pomohlo toto fórum a fórum Babettron. Trvalo mi týden po večerech, než jsem si vyrobil různé pomůcky na sundávání, lisování, dokonce i ty mosazné kroužky jsem vyměnil (zašrouboval jsem šroub M14 do mírně obroušeného kroužku a udělal jsem vlastně do něj závit a šrouboval tak dlouho, až se opřel o karter a kroužek se vyšrouboval ven na šroubu). Složení karterů jsem raději zkonzultoval a udělal s profesionálním opravářem na Babetty poté, co se mi to nepodařilo složit napoprvé. Někde jsem četl tvůj postup, jak složit kartery. Že nejdříve ložiska nechat na doraz padnout na kliku a pak kliku i s ložisky do karterů, ale mě se zdá lepší nejdříve usadit všechny ložiska do karterů a pak až ve finále teprve nasadit kliku. Mě se to totiž šprajclo při finálním nasazování levého karteru. Ložisko v pravém karteru bylo správně, ale jak jsem nandával levý karter, tak to nedosedlo na doraz a měl jsem mezi kartery škvíru a tu už jsem neutáhl. Koupil jsem si na to horkovzdušnou pistoli, takže zahřáté to bylo dostatečně a klika zmražená na -30. Nechtěl jsem při skládání karterů vyvíjet násilí a klepat po tom silně kladivem.

Teď po smontování samozřejmě nevím, co mám od toho motoru očekávat a tak se raději ptám, než abych na tom vesele jezdil a zničil součástky za několik tisíc. Aspoň si mě utvrdil v tom, že nemám očekávat hned plný výkon, že se to prostě musí zajet. V podstatě to teď jede po rovince 35kmh s převodem 47/14 a víc ani ťuk. Dnes tam dám raději zpět originální převod, ať se to do kopců tolik netrápí a spojka se tolik nezahřívá.

No a pak mě trápí ještě jedna věc a to, že na pístním čepu mám nyní jehlovou klec (dostal jsem ji v kitu s novým pístem) a píst má teď docela vůli do všech stran, takže slyším mírné klepání, když brzdím motorem nebo když se prudce rozjíždím. Mám pocit, že kdybych tam dal těch 25jehliček z původního pístu, co se tam byly originálně, tak by tam nebyla taková vůle a neklepalo by tolik. Co si o tom myslíš?

Co se týče toho oleje, tak dávám kvalitní Valvoline Completition 2T http://www.motokramek.cz/completion-valvoline/ a ředím to na 1:30. Ještě podotknu, že jsem pro jistotu před první montáží potřel silně olejem celý válec a pístní kroužky a navíc, jak jsem se už zmiňoval v jiném příspěvku, poté, co mi Babetta 3 týdny stála, olej klesl na dno nádrže a já po otevření palivového kohoutu napustil do karburátoru skoro samý olej a asi hodinu jsem hledal příčinu, proč mi to nechce startovat. Takže se to ještě víc namazalo ve válci a pak to dýmilo asi 10 minut, než jsem to vyjel. Tak možná proto tolik připečeného karbonu?
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod martin110r » úte srp 17, 2010 18:35:55

Pavel píše:...na rovince mi to vytáhne sotva 35-40kmh


Sakra ty zgenerálkuješ motor, najazdíš 100 km a už skúšaš koľko dá maximálku? To nemyslíš vážne! Maximálku by som skúšal minimálne po 600 km od generálky. No k veci. Motor je ešte strašne "surový". Všetko v ňom momentálne chodí s vyšším trením, než zabehnutý motor. Zodpovedne ho zabehni a hlavne už neskúšaj maximálku. Práve zábeh rozhoduje o ďalšej životnosti motora, tak nedodrb ten zábeh.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » stř srp 18, 2010 10:55:30

>martin110r: maximálku jsem rozhodně nezkoušel, nejsem blázen. Mám převod 47/14, takže místo 25-30kmh je 30-35kmh zajížděcí rychlost...Víc to ale po rovince jet nechtělo, když jsem to na chvíli zkusil. Dal jsem tam tedy zpátky původní převod, teď jezdím cca těch 25kmh, ale netáhne do kopce. Podezírám už jen malý výkon motoru. Myslím si, že po 100km by to už mělo táhnout téměř jako po zajetí. Teď mi to nechce skoro vyjet na jedničku ani kopec, který jsem dřív vyjel v klidu na dvojku. Teď už to řadí líp na dvojku, zbývá už jen podle mě malý výkon motoru. No nic, budu teď hodně jezdit, ať nalítám těch 500km a když nic, tak asi zkusím jiný píst, jiné kroužky, nebo zkušebně vrátím původní píst s válcem. Je to teda fakt věda :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod martin110r » stř srp 18, 2010 11:09:03

Tak po 100 km naozaj nemôžeš čakať zázraky.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Starec » stř srp 18, 2010 18:27:20

Podľa mňa sú ihličky lepšie ako ložisko v klietke, tak ak to chceš vymeniť tak to urob. Len je problém bez prípravku založiť piestny čep. Zároveň môžeš zo zámku na krúžkach obrúsiť dáku desatinku milimetra. Mám dojem, že ti bude piest tesniť ak sa motor zohreje. Už viackrát sa mi vyskytla takáto chyba a tiež som nevedel prísť nato, prečo to ani po 250 km. zábehu, čo by už ako tak malo všetko sedieť, nemalo dostatočný výkon.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod martin110r » stř srp 18, 2010 18:29:48

Dá sa aj bez prípravku. Jediný prípravok sú rukavice, bez nich to ide naozaj blbo :lol: . Stačí zohriať piest aspoň na 120°C a piestny čap dať na pár hodín do mrazničky. Potom ho tam nalisuješ rukou.

Inak súhlasím. Jednoznačne ihličky. Je ich viacej, to znamená, že sa zaťaženie "rozloží" a ložisko nie je toľko namáhané.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: dlouho přeřazuje na dvojku

Příspěvekod Pavel » stř srp 18, 2010 23:58:28

>Starec a martin110r: Chtěl bych vám poděkovat za náměty a rady.

Jehličky jsem dal do pístního čepu už včera. Je to fakt úplně o něčem jiném. Mnohem lepší, než tam dát jehlovou klec.

A teď k tomu výkonu motoru, na který si tu už pár dnů stěžuju. Mám 2 Babetty a díky tomu můžu porovnávat. Ta jedna je v perfektním stavu (4000km), při rozjezdu skoro trhá asfalt a do kopců táhne úplně perfektně. Bohužel motor po GO je oproti tomu úplná chcíplotina (řekl bych, že dává sotva 50% výkonu). Kopec, který v klidu vyjedu na dvojku nezgenerálkovanou Babettou, musím u GO Babetty přišlapávat na jedničku (zkoušel jsem také prohodit karburátory, jestli náhodou a je to stejný). Při otáčení bubnem spojky má za studena i za tepla o něco lepší kompresní poměr ta nezgenerálkovaná Babetta. Já vím, že mi martin110r už párkrát psal, ať to nejdříve zajedu, apod, ale zlepší se kompresní poměr po záběhu až skoro na dvojnásobek? Už mám najeto asi 150km od GO, ale stav je pořád stejný, jak na začátku. Necítím nějaké postupné zlepšování výkonu.

A tak mě napadlo, že to buď bude nějakou netěsností (přece jenom kartery byly dřív půleny asi šroubovákem nějakým "šikovným" opravářem) nebo mám šmejd píst s kroužkama. Ale na druhou stranu za druhým pístním kroužkem jsem po zkušebním rozebrání žádný karbon nenašel, takže v pístu to asi nebude....

Jo a ještě mě napadlo, co nalívací šroub oleje? Já blb zahodil ten starý vyžvejkaný s dírkou a ten nový je bez dírky a když jsem ho dnes povoloval, byl tam pěkný přetlak i hodinu po jízdě. Je mrška z dobrého kovu. Zkusil jsem vyvrtat do něj dírku, ale ztupil jsem vrták. Podle mě to ale nemá vliv na výkon motoru, protože klika je oddělená v jiné přepážce, ale jak jsem již četl, může mi to protlačovat olej přes gufera.

A pak ještě jedna zajímavost ohledně řemenů. Mám 2 černé řemeny různých značek(jeden z nich má 500km najeto, druhý úplně nový-Goodyear) a pak ještě další originální černý, který je v referenční Babettě. Je trošku tenčí a dokonale sedne i na GO Babettě. Není tak našponovaný, takže tam není takové tření a všechno se hýbe s citelně menším odporem. Tohle taky určitě ubírá výkon, když používám neorig. řemen. Když jedu na neorig. řemen delší trasu,tak jak vypnu motor a točím pomalu pedály, tak slyším, jak to úplně "křupe", jak je řemen teplý, nebo že by tak křupalo ložisko na klice? Dělalo to i před GO.

Už jsem věnoval strašně moc času pročítáním fór, různým zkoušením, prohazováním dílů z lepší Babetty a už mě nenapadá, co dál. Máme tu v Bílovicích nad Svitavou specialistu na Babetty, a tak se za ním vydám, aby to zkoukl zkušeným okem a vyjádřil se ke kompresi válce a třením, které jsou v motoru, jestli to je normální.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Další

Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků