James píše: A jak vlastně dojde k přeřazení na jedničku? U dvojky to asi chápu, řadící čelisti při zvýšení otáček odstředivou silou přibrzdí velký buben a dojde k zařazení dvojky. Ale u té jedničky? Díky všem za odpověď.
Čelisti jsou rozvírané odstředivou silou, a samosvorností která závisí na momentu.
Čelisti jsou svírané regulačním unašečem, ta síla závisí na momentu a na stavu regulačního unašeče. Při vyběhaném motoru bude moment menší, a dvojka rozepne později, problém může být i v motoru. Samosvorná síla určuje ten rozdíl (hysterezi) mezi zapnutím a vypnutím spojky.
Nízké obložení a hodně vybroušený buben samosvornost zvýší, to může být základní příčina poptávaného problému. Druhým problémem je suché tření nebo vymačkané zuby v regulačním unašeči.
Každé čelisti, (staré, nové) májí své specifické záludnosti.
K podřazení dojde když síla vyvozená regulačním unašečem překoná sílu odstředivou i samosvornou, a čelist utrhne od bubnu.
Lehké čelisti
Samosvornost záleží na tom, ve kterém místě obložení čelisti doléhá na buben. Když trochu obrousíš obložení směrem k ose čelisti, podřazování se zlepší.
Vymačkaný regulační unašeč (má mít nepoškozený tvrdochromový povrch), nebo poškozený mosazný povrch na čelisti zhorší podřazování.
Těžké čelisti
Obložení je poměrně malé, jeho vliv na samosvornost je omezen.
Vymačkaný regulační unašeč, nebo ploška na rolničce která se po něm má odvalovat zhorší podřazování.
Těžké čelisti moc neznám je na nich taky tvrdochrom??? Myslím na jejich regulačním unašeči. Doplňte mně někdo.
Lubor