úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod Pavel » ned bře 06, 2011 21:06:58

Ahoj,

pomalu zajíždím zgenerálkovaný motor s Almet pístem a Buzuluk kroužky a dokonce jsem se vrátil i k původní hlavě a válci a musím říct, že ten rozdíl v tahu a jízdě je fakt poznat na první pohled.

U převodovky a spojky jsem ale bohužel musel všechny díly vyměnit za díly z druhovýroby, protože po 26 letech provozu (zvlášť prvních 23 let, kdy tomu nikdo nerozuměl) byly čepy a některé komponenty docela vymlácené a každou chvíli se zdálo, že mi z převodovky něco upadne.

S tím souvisí můj problém, že mi to s aktuální konfigurací nových dílů (1500km najeto) řadí příliš brzo, tak při 15-17kmh a to mám převod 14/51. Jinak řečeno, motor se nedostane do optimálních otáček, aby po zařazení dvojky táhl a dále akceleroval do mírného kopce. A proto se šinu do kopce sotva 15kmh a neustále mi to tam háže dvojku, ale na tu to pak nedokáže táhnout a tak musím ubrat, aby to zas podřadilo a skoro mě předjíždějí cyklisté. Přitom, kdyby to řadilo při 20-25kmh, tak by to bylo v pohodě a motor by pak i na dvojku dále akceleroval.

Přečetl jsem si Ďurkoviče a jiné manuály, ale nikde se tam neřešil tento problém. Jelikož nejsem ještě úplný expert na převodovku, tak nevím, kde co upilovat, ohnout, apod, aby to řadilo při rychlostech tak o 5-7km vyšších a nechce se mi to řešit amatérsky tím,že si do bubnu nakapu pár kapek oleje ;)

Díky za případné náměty.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod Pavel » sob bře 12, 2011 23:45:24

Začetl jsem se znovu a podrobněji do literatury a ta říká, že při zvyšování rychlosti se odstředivou silou začínají opírat řadící čelisti o buben, avšak unašeč čelisti je svým tvarem stahuje zpátky. Při určitých otáčkách ale čelisti překonají unašeč, opřou se o buben a zařadí se dvojka. Takže podle tohoto by stačilo, kdybych ty moje těžké čelisti trochu odlehčil a pak budou potřebovat čelisti vyšší otáčky, aby se opřely o buben. Otázkou je kolik ubrat? :D Mám kotoučovou brusku, tak bych prostě ubrousil co nejvíc na obvodu někde pár desítek gramů. Stačilo by mi přidat 5km/h na přeřazení.

Druhá varianta je zkusit přejít na lehké čelisti,ale to je 800Kč cca, co jsem tak koukal na seznam součástek.

Co vy na to?
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod MrUffon » sob bře 12, 2011 23:51:49

Hale a nemyslíš, že když tu spojku tolik odlehčíš aby ti to "řadilo podle tebe" :D
Tak sice to budeš mít o pár gramů lehčí ale kde je pak pevno ?
Radši nic :D
MrUffon
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát úno 25, 2011 18:34:48
Bydliště: Velvary

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod MrUffon » sob bře 12, 2011 23:52:52

Hale odlehči si zdrcátko, to pak pojede :D
MrUffon
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát úno 25, 2011 18:34:48
Bydliště: Velvary

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod Pavel » ned bře 13, 2011 9:04:47

> MrUffon.

Nemusíš tady všechny urážet nebo si z nich dělat srandu. Nemusíš mít vždycky úplnou pravdu, i když ti Babetta řadí při vyšší rychlosti.

Probral jsem ten tvůj názor se servismanem na Babetty. Ten mi řekl, že částečně máš pravdu. Babetta se ti bude líp rozjížďet, protože ti zabere rozběhová spojka až při větší rychlosti a tím pádem při větším momentu motoru, ale buben se ti bude víc zahřívat, než se čelisti přitlačí. Při řazení ti to asi také bude řadit při vyšší rychlosti, ale zase jen díky tomu, že ti rozběhová spojka trošku s těmi tvrdšími pružinkami prokluzuje.

Jinak viděl si někdy těžké čelisti? Tam je tolik materiálu, že i kdyby si odbrousil půlku, tak je to stále pořád pevné. Možná sis nečetl o mém problému detailněji, já ten problém nemám na originálních těžkých čelistech, ale na čelistech z druhovýroby, které jsou o něco težší a právě to dělá asi ten problém, že mi to řadí brzo. Bohužel nikde nemůžu sehnat původní čelisti, už jsem se díval ve třech obchodech. Tak mám dvě možnosti, buďto zkusím obrousit těžké čelisti nebo si koupím lehké, ale to je investice 800Kč, kterou bych udělal jako poslední variantu.

A tady je video, které názorně demonstruje řazení v mírném kopci při nižších otáčkách. Tachometr není moc vidět, ale stačí, když slyšíte zvuk, jak to jede sotva 16kmh a zařadí to dvojku a pak se to na ni trápí.

http://www.youtube.com/watch?v=7D4xBzqgj4Q

Jinak nevíte někdo, které čelisti se vyráběly dřív? Jestli těžké nebo lehké? Já mám jednu z prvních Babett 210 a ta měla těžké, tak myslím, že dřív byly těžké a pak se inovovalo na lehké, ale to je jen moje doměnka.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod MrUffon » ned bře 13, 2011 9:31:58

Mě to pomohlo, taky mi to řadilo v nízkých otáčkách, a teď mi to přeřazuje na dvojku kolem 25kmh...
Když mi "nevěříte" tak si třeba brušte co chcete!
MrUffon
Pokročilý diskutér...
 
Příspěvky: 35
Registrován: pát úno 25, 2011 18:34:48
Bydliště: Velvary

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod Angelo » ned bře 13, 2011 16:14:21

Pokud se nepletu, tak první se vyráběli lehké, pak se přišlo na to, že těžké vlivem větší odstředivé síly řadí líp, tak se přešlo na těžké. Já jsem nikdy nejel na Babettě, která má lehké, tak nevím, jestli jde poznat rozdíl. K tomu broušení, určitě bych je zkusil trochu odlehčit, na dědový Babettě dřely o buben, tak jsem je zbrousil rozbrušovačkou(byly tam opradu hluboké rýhy) a podle mých pocitů, to řadí při stejné rychlosti, nevím teda v kolika km/h to řadilo předtim.
Černá Babetta 210/100, rv.1991, max 55km/h, po výbrusu -> konečně zajeto :)
Ať vám to jezdí!
Uživatelský avatar
Angelo
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 843
Registrován: pát srp 21, 2009 17:15:52
Bydliště: Beroun

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod Dave842 » ned bře 13, 2011 16:31:49

Já mám lehké a paradoxně to hodně vytáčí motor. Já teda řadím "manuálně", když slyším že už je motor ve správných otáčkách, tak trochu uberu plynu a hned to přeřadí. Horší je to ze 2 na 1. To drží furt 2 a nechce se 1. Někdy musím úplně zastavit aby to pak hodilo 1.
Babettář Dave!
Uživatelský avatar
Dave842
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 249
Registrován: úte pro 14, 2010 19:43:39
Bydliště: Olomouc

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod Pavel » ned bře 13, 2011 23:00:12

Tak pánové, musím se pochlubit. Podařilo se mi zvýšit rychlost, při kterých to zařadí dvojku zhruba o těch 5-8km/h. Nyní mi to začne řadit na dvojku kolem 20-25km/h podle teploty v řadícím mechanismu a do kopce při poklesu pod 25km/h mi to zase krásně podřadí na jedničku.

Je to přesně tím, co jsem tu včera tvrdil, že se musí upilovat kus železa z řadící čelisti, které mám z druhovýroby. Doma jsem ještě vyštrachal obě původní čelisti s unačečem čelistí (bohužel hodně vymlácené) a tento celek jsem zvážil a pak jsem zvážil ten nový komplet z druhovýroby a ejhle, ty nové jsou těžší o 130 gramů!!!!!!! (740g resp. 870g) A v tom byl celý ten problém, já si pořád myslel, že motor netáhne a ono to řadilo při nízkých otáčkách.

Řekl jsem si tedy, že trošku uřežu a jelikož jsem nevěděl kolik, tak jsem experimentálně zkusil odřezal zhruba 1x 1.7cm na vnitřním okraji (kdo chce, můžu poslat obrázek, kde přesně jsem to ubral (každopádně u mě to bylo 13 gramů na čelist). Pak jsem to smontoval a ono to teď řadí, jak má.

Malá rada na závěr. Nevyhazujte nikdy originální díly, i když už jsou třeba na vyhození. Když si pak koupíte nový šmejd z druhovýroby, tak budete moci aspoň porovnat, jak to má vypadat a podle toho to dodělat doma.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: úprava pro řazení při vyšších otáčkách

Příspěvekod martin110r » pon bře 14, 2011 9:24:46

Pravdu máš. Ja keď som robil GO, všetky diely som si nechal a asi som urobil dobre. Zrovna sa chystám, že si idem do jednej firmy nechať nalepiť nové obloženie na čeľuste z prvovýroby.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš


Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků