Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř črc 30, 2014 8:53:55

Zdravím, potřeboval bych zhodnotit stav těchto lehkých čelistí - jedná se ještě zřejmně o původní, tyhle sem vytáhl z Babetty před dvěma lety když sem Babettu poprvé vytáhl ze stodoly na čerstvý vzduch. Na první pohled bych řekl že jsou docela OK - tvrdá mosazná ploška která ani po třiceti letech nemá pozorovatelnou drážku po unašeči, obložení si myslím že má použitelnou tloušťku. Ale jejich velkým problémem který doteď nechápu je to že velmi špatně řadily dvojku. Strašně dlouho. Naopak na rozdíl od druhovýroby dobře startovaly a neprokluzovaly při startu. Ale to řazení fakt nechápu. A tak nechám na vás zhodnocení stavu těchto čelistí. http://roman-kincl.rajce.idnes.cz/celisti/
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod ridchey » stř črc 30, 2014 10:33:01

pri startovani je vlastne manualne roztahnes a pritisknes na buben,takze kdyz je oblozeni dobre a nemastne,tak dobre startujes.
pri jizde,protoze jsou lehke,je potreba vetsich tocek a vykonu motoru pro zarazeni dvojky,takze jsou ponekud pomalejsi nez tezka spojka.
takze bych rekl- nic jim neni
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř črc 30, 2014 10:37:58

...protože jsem nedávno (cca před rokem) koupil težké čelisti i se vším co k tomu patří a ta druhovýroba stojí za nic. Z unašeče se urval váleček, v rolničce čelisti byla vysoustružená od regulačního unašeče solidní drážka. A měli opačný problém než ty starý lehký. Vcelku dobře řadily (spíš moc brzo což se mě ani motoru moc nelíbílo) ale zase se s nima témeř nedalo startovat. Při šlapání strašně smýkaly.

Tak jsem obložení těch čelistí pěkně opálil horkovzduškou. Je totiž možný že pokud se v Babettě kdysi zmastily tak se mastnotou ty obložení nasáknou a potom to po sebevětším odmašťování stejně moc nefungujou. Takhle se zbytky mastnoty pěkně vypálily tak uvidíme.
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Pavel » stř črc 30, 2014 12:06:47

Od lehkých čelistí se upustilo kvůli výraznému servoúčinku, který způsoboval náhlé rychlé skokové zařazení druhého stupně. Já tyhle čelisti každému automaticky měním za těžké. Je to levná investice v řádu do 1000Kč.

U těžkých čelistí je situace už mnohem lepší, ale zase jsou náchylné na typ obložení a hmotnost (skládané plechy vs. odlitek je rozdíl víc než 100g!) Jelikož se už obložení nevyrábí se stejnými parametry, jako byl originál, tak proto Babetta řadí při jiných rychlostech.

Aby řadila Babetta při těch správných otáčkách, tak toho lze dosáhnout pouze experimentálně. Rovnoměrně mírně odlehčit těžkou čelist. V praxi jsem sebral pilku a odřezával materiál tak dlouho, až to řadilo dobře. Také pomohla výměna bubnu za originální, který má trochu větší průměr. Pak by se taky daly upravit dosedací plošky unašeče čelistí, ať se rozevírají později. Je to jedno s druhým a velká věda (možná i hlavní nevýhoda 2.rychl. Babett), myslím, že by vám kontruktér Babetty Zdeno Metzker pověděl víc než já :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř črc 30, 2014 12:12:28

Bohužel dneska se solidní čelist nedá sehnat. Kor ty těžký stojej z druhovýroby za hnědý a zatočený. A právě ty nekvalitní rolničky zřejmě měli vliv na zlé startování. Ty starý lehký jsou takový robustní, mosazný plošky který jsou bolestí lehkých čelistí jsou bytelný a jak sem psal tak ani po třiceti letech nejsou moc vydřený. Chtěl bych se zeptat co říkáte na tloušťku obložení těch čelistí v odkazu? Je dostatečné?
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Pavel » stř črc 30, 2014 12:16:01

To obložení je tak na 20tisíc km minimálně :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř črc 30, 2014 12:18:41

Teď nevím jestli to brát jako ironii vzhledem k užitému smajlíku ale pokud je to pravda tak jsem rád :D
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Pavel » stř črc 30, 2014 12:52:22

Myslel jsem to vážně. Obložení máš dostatečně tlusté.

Občas se setkávám, že přijede někdo, který nemá žádné obložení a také mu to řadí. Sice hůř, ale řadi :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř črc 30, 2014 12:57:55

Tak to jsem rád, problém tedy spíše byl v mastnotě a unašečích než čelistech samotných. Když jsem ty obložení opálil tak třeba bude fungovat líp :)
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Pavel » stř črc 30, 2014 12:59:32

Ty obložení se časem opálí a vyčistí od oleje i samy. Stačí ujet třeba 100km v kopcovitých terénech, kde to často řadí.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod ridchey » stř črc 30, 2014 14:52:14

no,dyt to pisu,nic jim neni :-)
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř črc 30, 2014 15:52:01

Já jen že se jim kdysi dávno vůbec nechtělo řadit. Ale jak říkám mohla to bejt nějaká mastnota která už se do obložení nasákla a potom to blbo furt. Každopádně použiju je. Doufám že budou fachčit. Pomůžu jim drcenou kalafunou a bude.
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Roman Kinčl » stř srp 06, 2014 19:44:09

No, nechce se mi tam dávat ty starý lehký tak zrepasuju staronový težký. Koupil jsem si do nich nový válečky který maj bůh ví proč vyšlehaný drážky od unašeče takže přenejtuju válečky a čelisti jako nový (obložení ještě ani není pořádně zajetý) - zánovní). Pokusím se nějak zavařit upadlý čep unašeče čelistí a uvidíme. Ale mám závažný dotaz. Jak psal Pavel ty čelisti z druhovýroby jsou o dost težší než původní a já se ptám, jakou hmotnost měly původní težké čelisti protože tyhle řaděj zase zbytečně brzo. Takže bych vhodným vrtákem odvrtával materiál a čelisti odlehčil na původní hmotnost aby řadily tak jak mají. Ale právě proto potřebuji znát hmostnost originálů.
Uživatelský avatar
Roman Kinčl
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 261
Registrován: pon dub 16, 2012 16:41:48
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Kruan » pon srp 11, 2014 7:59:58

Ja se zeptam uplne blbe. Kde tohle najdu ?? Ja tam tyhle lehky celisti nenasel :) Mam tam jen ty tezke.
Babetta 210 zelená žába
EX - Jawa 21, Jawa 350/634, Jawa 350/638, Suzuki RF600R, ČZ 150C
Uživatelský avatar
Kruan
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv čer 19, 2014 1:10:06

Re: Zhodnocení stavu lehkých řadících čelistí

Příspěvekod Pat » pon srp 11, 2014 8:52:17

Asi bych byt tebou neodvrtaval na hmotnost originalu, ale dle tve potreby. Proste vem 10ku vrtak, navrtej to nejlepe v krajnim miste celisti (ne u osy otaceni, kvuli momentu). Uvidis jak ti to bude radit, kdyztak bys navrtal dalsi diru kus vedle treba.
Uživatelský avatar
Pat
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1338
Registrován: stř zář 12, 2012 18:58:56
Bydliště: Brno


Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků