Spojka těžká stále mastná - Špatně řadí

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » čtv dub 21, 2016 20:06:42

Jaktože tedy nemohu otočit bubnem když chytnu čelisti k bubnu sykovkama? Točí se jen na volno - čelisti se otáčejí pomaleji. Viz http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=17&t=389

Řetěz volný, kolo se neblokuje

milda píše:Řazení dvojky se účastní dvojkový buben, dvojkové čelisti s unášeči a volnoběžka v převodovce. Možnost takové poruchy volnoběžky aby zůstala seknutá v sepnuté poloze se tu už probírala a nikdo se s ní nikdy nesetkal. Takže je nejpíš porucha klasicky v sestavě čelistí a bubnu. Máš opravdu vše poskládané jak má být, není přehozené pořadí součástek nebo něco naopak? Čelisti i unášeč musí být volně pohyblivé i když dotáhneš tu centrální matku. Dobře se to kontroluje tak že tam nedáš ten plechový kryt, ten to jen chrání před nečistotou. Hlavně zkontroluj jestli ti čelisti při roztažení dobře doléhají tou třecí ploškou na buben. Mohl jsi koupit nějaký šmejd který nesedí. Volnoběžka se dá zkontrolovat bez demontáže tak že když pomalu otáčíš dvojkovým bubnem, čelisti se točí stejným směrem, ale pomaleji, zůstávají pozadu. To je jako jednička. Pak zkus chytit dohromady kleštěma čelist k bubnu a otáčej zároveň buben i čelisti. Volnoběžka se musí lehce rozpojit a musí to jít.
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » pát dub 22, 2016 10:19:41

Když chytneš kleštěmi do ruky čelisti, tak neprotočíš bubnem. Jde vidět, že o funkci převodovky nemáš ani tucha a tím pádem se ani nedivím, že ti to neřadí, když nevíš, jak funguje automatická převodovka v Babettě.

Doporučuji si nastudovat Ďurkoviče str. 192-196 a všechno si několikrát namalovat, abys to pochopil. Obrázek 13.11 výstižně ukazuje, jak jde hnací síla od motoru skrz převodovku.

Hnací síla jde přes řemen na ozubený dvojkový buben, který svými zuby uvnitrž roztočí všechny ozubené kolečka a vrací se zpět na unašeč čelistí, na které jsou čelisti. Už chápeš, že když zasekneš čelisti, tak se nemůže hýbat buben, ani zadní kolo?

Unašeč čelistí se na jedničku točí pomaleji než dvojkový buben (dvojkový buben se otáčí 1,78x rychleji než unašeč). Až se čelisti roztáhnou natolik, že se obložení dotkne dvojkového bubnu, dojde ke srovnání úhlových rychlostí, volnoběžka vyřadí z činnosti první stupeň a máš zařazenou dvojku.

V tvém případě došlo ke špatnému smontování vnější převodovky.
Opět bych doporučil svůj manuál na opravu všech poruch. viewtopic.php?f=4&t=3595&hilit=%C5%99e%C5%A1en%C3%AD+v%C5%A1ech+poruch
Závada K11, K12

Buď se ti to obložení napilo olejem a bude se muset vypálit ujetím několika kilometrů a intenzivním řazením nebo ti tam drhnou plechy a čelisti se neroztáhnou natolik, aby se srovnala úhlová rychlost a zařadil jsi dvojku.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » pát dub 22, 2016 10:35:44

To mám za to že se snažím studovat forum... Viz http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=17&t=389 a dle toho vyzkoušel.

Volnoběžka se dá zkontrolovat bez demontáže tak že když pomalu otáčíš dvojkovým bubnem, čelisti se točí stejným směrem, ale pomaleji, zůstávají pozadu. To je jako jednička. Pak zkus chytit dohromady kleštěma čelist k bubnu a otáčej zároveň buben i čelisti. Volnoběžka se musí lehce rozpojit a musí to jít.
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » pát dub 22, 2016 10:50:40

nečekej, že je toto fórum je plné profesionálů, kteří přesně ví, co jak funguje. Je zde skupina fandů, kteří mají nějakou úroveň znalostí a mnohdy se snaží poradit na téma, kterému sami ani moc nerozumí, a tak se stane, že radí špatně, nebo jsou úplně mimo. Ale to máš tak v životě ve všem. Zprávy v televizi, rodiče, přátelé. Bohužel. Nenadarmo se říká důvěřuj, ale prověřuj :) Musím ale směle konstatovat, že zdejší aktivní členové mají mnohem vyšší úroveň, než ti, co jsou na fórech na Facebooku. To je úplná katastrofa.

Podle mě to ten člověk myslel, že když roztáhneš ty čelisti tak, aby se už zakously do bubnu, tak by se měly pak točit stejnýma otáčkama jako buben. Tím se ověří, že se volnoběžka protáčí ve správném směru. Akorát jsem nepochopil, proč kleštěmi, když to lze rozevřít 2 prsty :)
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » pát dub 22, 2016 11:12:13

Teď jsem si to po sobě ještě přečetl a zjistil jsem, že jsem přečetl špatně to chytnutí čelistí. Já myslel, že ty čelisti držíš, aby se nehly, ale ty je máš přitisklé k bubnu. Volnoběžka by se měla rozpojit a buben s čelistmi by se měl volně protáčet. Pokud se neprotáčí, tak je zaseklá volnoběžka v obou směrech.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » pát dub 22, 2016 11:19:57

To, že je volnoběžka zaseklá v obou směrech, poznáš jednoduše, když pomalu točíš šlapátky a přitom se ti točí i dvojkový buben a rukou nejde zastavit.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » pát dub 22, 2016 12:40:31

Kdyby byla zaseklá, tak ani nenastartuji. Viz citace

Ta, když je špatná, tak může být buď zaseklá v obou směrech nebo prokluzuje v obou směrech. Když je zaseklá, tak ani nenastartuješ. Když prokluzuje v obou směrech, tak sice nastartuješ, ale nerozjedeš se, protože tam máš neutrál. Rozjedeš se jedině, když se rozšlapeš na rychlost, kdy to řadí dvojku. Když zpomalíš, máš tam opět neutrál.


každopádně vyzkouším a dám vědět jak se chová. Popř zkusím nahrát video na tel...
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » pát dub 22, 2016 12:55:01

No, to se těžko vysvětluje, protože při dotyku čelistí na dvojkový buben budou ten buben brzit. Mě se to teda nikdy nestalo, ale podle mě s tím startem bude problém. Nejlepší bude odstrojit ty spojky, aby tam nebyly ty krycí plechy a ukázat na videu, jak startuješ, jak testuješ s těmi sikovkami, jak se rozjíždíš, jak ti to nemůže přeřadit. A nafotit to obložení a tvar obou plechů unašečů čelistí
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » pát dub 22, 2016 16:37:33

Zdravím
Posílám nějaké fotky. Video
https://youtu.be/tlhz72pikKc - šlapání, couvání, start
https://youtu.be/KKa1iNWJJMY - zablokovaný buben
https://youtu.be/OtWsgXZDvNs -vůle plechů při složení
https://youtu.be/BPLU6BOfHHM řazení za jízdy

Vyčistil, odmastil, projel smirkem. Jakž takž řadilo. Chvíli to dokonce řadilo normálně - asi 2x. Pak nic a jak se zajelo (zahřálo) zase to samé, neli vůbec. Šíleně jede do otáček než zařadí. Nebo musím krotit plyn a držet kolem 25KM/Hod než dvojka poooomaličku zařadí. Dvojku řadí strašně zdlouhavě. Po kontrolním rozdělání bez známek mastnoty. Šlo špatně nastartovat. startovací a řadící buben docela teplé až horké.

Jinak jede až 55- Pouze zkrácené koleno výfuku - jezdec 92Kg. Svíčka cihlová. Pastorek 14 zubů. Homodomo tyristor.

PS: teď jsem si uvědomil že jsem blbec těma sykovkama točil na opačnou stranu. Příště vyzkouším správně :-)
To však neřeší problém s řazením


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

[img=http://s19.postimg.org/u14dxurlr/DSC_1500.jpg]
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » sob dub 23, 2016 0:20:45

Mám takový pocit, že ti po smontování drhou plechy unašečů čelistí. Přidal bych distanční kroužek, ať víc vyčuhuje zproza unašeč čelistí. Potom, jak dáváč tu velkou kulatou podložku, tak ji tam teď nedej a místo ní tam dej ten plechový kryt, podle mě to o tu velkou kulatou podložku také dře.

Jinak řadí ti to celkem v pohodě. Sice pomalu, ale řadí.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » sob dub 23, 2016 19:38:19

Zdravím.
tak jsem zkoušel mezi malý vnitřní unašeč a velkou podložku dát ještě jednu podložku, aby eventuálně nedocházelo ke dření velké podložky o unašeče. Kryt se taky čelistí nedotýká.
Bohužel stále řadí zdlouhavě.
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » sob dub 23, 2016 22:30:42

Tak pak máš špatné čelisti nebo sjeté obložení. To ale bohužel takto na dálku nejde proměřit, na to je speciální přípravek. Spíš se zaměř na to, jestli se ti to ještě mastí nebo už ne.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » ned dub 24, 2016 20:08:40

Nevím co si představit pod pojmem "špatné čelisti " . Odtláčecí válečky vypadají dobře. Vůle mezi obložením a bubnem je cca 1mm. Spárové měrky nemám.
Axiální vůle cca 1mm. Nevypadá že by někde drhlo
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná - Špatně řadí

Příspěvekod Pavel » pon dub 25, 2016 9:09:44

Pod pojmem špatné čelisti jsem myslel, že čelisti resp. plechy unašečů neodpovídají technické dokumentaci. Před 2 lety jsem se nechal vyškolit na seřizování řadícího mechanismu a můžu zodpovědně říci, že cca 90% řadících čelistí, které si dnes můžeš koupit v obchodě, můžeš rovnou hodit do koše, prostě to neseřídíš. A to dokonce i u originálních čelistí z neskládaných plechů je občas potřeba provést úpravu. Člověk si v dobré víře koupí nové plechy nebo čelisti a pak se diví, že mu to neřadí a to i přesto, že třeba délku obložení upraví pole původního originálu. U plechů a čelistí záleží na desetinách milimetru. Stačí trochu jiný rádius, utopené válečky, křivý odlitek, posunuté nalepení obložení a už ti to nebude řadit správně a nenaděláš nic bez přípravku na řadící čelisti. Jsem tedy schopen poradit, jak odstranit maštění bubnu, případně říct, co cca ovlivňuje řazení, ale v čem je u tebe konkrétní problém, to nezjistím, nejsem věštec z křišťálové koule. Tohle lze řešit jen osobně s přípravkem v ruce.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná - Špatně řadí

Příspěvekod Zirky » čtv dub 28, 2016 18:34:58

Dnes jsem projel cca 20 km. Ještě předtím jsem znovu odmastil a upustil olej na naklon motorky cca 30-45stupnu. Cestovní rychlost kolem 45. Max 50. Víc jsem to nehnal. Řazení celou dobu jakž takž v klidu.
Pak jsem zkušebně jel na Max po rovině 55 cca 5 minut. Spojka pak začala zlobit.
Kolik oleje můžu max upustit, aby nehrozilo poškození volnoběžky? Tedy třeba kolik Babettu maximálně naklonolit aby se přesto ozubené kolo brodilo v oleji.
Ještě spekuluji v tomto ohledu s možností částečně přehřátého motoru a ztrátou výkonu motoru. Když ale už přeřadí tak v klidu jede. Jen zlobí to řazení. Jede do otáček a ne a ne zařadit. To se stane po tom když to ženu na Max jak už jsem psal.
Ale asi to přestanu řešit.
Rychlost 45-50 je v klidu. Babetta je na pohodu a není jí třeba hnát .
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

PředchozíDalší

Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků