Spojka těžká stále mastná - Špatně řadí

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Spojka těžká stále mastná - Špatně řadí

Příspěvekod Zirky » ned dub 17, 2016 9:11:53

Zdravím
Jsem hrdým majitelem Báby 210.123
Pátral jsem po fóru, ale raději se opět zeptám, neboť dle rad jsem udělal snad vše co se dalo...

Po skorogenerálce se stále mastí a pak prokluzujou dvojkové čelisti. Především při vyšší rychlosti nad 50KM/HOD
1. Vyměněn olej - PP80 - hladina oleje při náklonu cca 30-45 stupňů
2. Podložky 2x tenké - O-kroužek(nový 19x15) - hrubá podložka (žádný úkos). Je znatelná menší vůle mezi kroužkem a unašečem
3. Vyměněny veškerá gufera - černá.

Otázka?
1. Ubrat ještě olej? Hrozí kolaps - málo oleje ?! Jaká je hraniční hladina oleje??
2. Přidat další podložku - O-kroužek ?
3. Nejezdit tak rychle :-) ?

Děkuji za rady
Naposledy upravil Zirky dne ned dub 24, 2016 22:45:33, celkově upraveno 2
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod tuningrob » ned dub 17, 2016 9:52:50

Jak v 50ce prokluzuje dvojka?
Babetta M210
Lancia Dedra 1.6
Uživatelský avatar
tuningrob
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 704
Registrován: stř čer 05, 2013 1:20:43
Bydliště: Příbor-> Prchalov

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » ned dub 17, 2016 10:37:17

Prostě se při vyšší rychlosti zamastí. Začnou prokluzovat, začne špatně řadit, nebo neřadí dvojku vůbec. Je třeba pak znovu odmastit.
Je pak znatelná mastnota na unašečích a tak.
Dělá jen když to moc ženu. Do 50-tky jsem tento problém nepostřehl.
Tj. jedu 45-50 řadí v klidu. Když třeba na chvíli jedu tak 55 na plný kotel, tak pak řazení z 1 na 2 je zdlouhavé, nebo nezařadí vůbec.
Napadá mě jen, že se olej v převodovce moc rozstřikuje a O-kroužek to prostě neudrží. Chybu třeba ve volnoběžce bych asi neviděl.
Uvažoval jsem dát další malou podložku, nebo třeba vhodný X-kroužek,,,
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod ridchey » pon dub 18, 2016 16:46:55

Zirky píše:2. Podložky 2x tenké - O-kroužek(nový 19x15) - hrubá podložka (žádný úkos). Je znatelná menší vůle mezi kroužkem a unašečem


jestlize mas po sestaveni podlozek a Okrouzku vuli mezi poslednim krouzkem a nasazenym vnitrnim unasecem,tak je neco spatne. Protoze spravne ma ten unasec ten posledni krouzek domacknout dovnitr,tim padem se natlaci na ten Okrouzek a pritesni ho...
to by mohlo ukazat na to,ze treba chybi podlozka pod ozubenymi koly na vystupni hrideli,protoze kdyz jsou vsechny komponenty spojek spravne dotlacene,tak bez podlozky bude jakoby hridel koukat vic ven
zaroven to ma za nasledek vetsi posun vystupní hridele v ose
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » pon dub 18, 2016 17:04:29

to by mohlo ukazat na to,ze treba chybi podlozka pod ozubenymi koly na vystupni hrideli,protoze kdyz jsou vsechny komponenty spojek spravne dotlacene,tak bez podlozky bude jakoby hridel koukat vic ven
zaroven to ma za nasledek vetsi posun vystupní hridele v ose


To by asi znamenalo půlit motor, abych to zjistil. Bábu jsem nedávno koupil. Vypadá to že do motoru už někdo lezl.
Nebo dát podložku ven k O-kroužku navíc jak jsem psal.
Hypoteticky. Kdyby vevnitř v převodovce podložka chyběla, hrozí nebezpečí? Vydření, opotřebení atd?
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » úte dub 19, 2016 10:10:08

Tento problém se řešil na zdejším fóru už hodněkrát. Stačí nebýt líný a prolistovat vlákno spojky za poslední 2 roky a hned budete vědět.

Když se mastí dvojkové pakny, tak může být problém následný:

- utopené gufero v karteru (gufero musí tak 1-1,5mm vyčnívat před karter)
- olej s nevhodnou viskozitou. Lijte jen PP80 nebo M6AD, nic jiného
- příliš mnoho oleje. Odšroubujte kontrolní šroub, nahněte Babettu na pravobok 45° a nechte vykapat přebytečný olej
- axiální vůle na výstupní hřídeli. Vypadnutá segerovka, špatně otočené hnací kolečko v převodovce, celkově špatný stav převodovky. Hnací kolečko musí být orientováno zkosením zubů směrem ke spojkám. Po sundání bubnu se lze přesvědčit o orientaci kolečka
- nevhodně vypodložený řadící buben. Použijte nový okroužek. Vždy by měla být tenká podložka, okroužek, tenká podložka, případně ještě jeden okroužek, pak distanční kroužek. Každá Babetta to má jinak
- špatně odvzdušnění. Setkal jsem se i s experty, kteří neměli z boku ze strany alternátoru odvzdušňovací dírku a koupili si nový nalévací šroub bez dírky. Pozor na to, Babetty z P.B. nemají odvzdušňovací otvor z boku

Ničím jiným to být nemůže.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » úte dub 19, 2016 11:04:30

Zirky píše:Po skorogenerálce se stále mastí a pak prokluzujou dvojkové čelisti. Především při vyšší rychlosti nad 50KM/HOD
1. Vyměněn olej - PP80 - hladina oleje při náklonu cca 30-45 stupňů
2. Podložky 2x tenké - O-kroužek (nový 19x15) - hrubá podložka (žádný úkos). Je znatelná menší vůle mezi kroužkem a unašečem
3. Vyměněny veškerá gufera - černá


Forum jsem pročetl. Hladinu nastavil na těch cca 45°. Nový O-kroužek. PP 80. Nové gufero. Gufero mám tak nějak zároveň co pamatuji. Když tak zkusím povystrčit. Ale spíš bych viděl problém s tím O-kroužkem.
Jinde na foru třeba píšou : podložky, kroužek, přítlačný. Složení podložka, O-kroužek, podložka, přítlačný jsem taky zkoušel - bezvýsledně.

Naposledy jsem ještě upustil kapku oleje. Doufám, že už to nebude moc... Složení : dvě podložky, O-kroužek, přítlačný.
Vůli na hřídeli jsem nepostřehl.
Odvzdušňovací dírku mám u altíku - v pořádku.
Taktéž ještě kouknu na to ozubení. Případně dám vědět.

http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=17&t=341
http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=17&t=418
http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=4&t=1553
a další

https://www.youtube.com/watch?v=7hdmrYbyCKo
https://www.youtube.com/watch?v=3lZjOO0qPuk

Samozřejmě jsem pročítal i jiné témy, ale jak správně píšete, tak co kus to originál.
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » úte dub 19, 2016 11:45:59

Jedno z těch videí jsem dělal já, ale je to už 5 let staré video, od té doby jsem značně pokročil v problematice spojek.

Ty vymezovací podložky a okroužky se dávají do každé Babetty jinak, protože každý díl má trochu jinou vůli, kterou bude třeba vymezit. Správně by to mělo být tak, že ten poslední distanční kroužek musí trochu vyčuhovat nad unašeč čelistí, aby ho poté vnitřní plech přimáčkl zpět dovnitř a moc o něj nedrhnul.

Jinak tě úplně chápu, jaký to je frustrující pocit, když Babetta furt mastí. Měl jsem jeden motor, který se mi prostě nepodařilo seřídit, aby nemastil, tak jsem nakonec vyměnil kartery. Všechny ostatní díly zůstaly původní a hle, už to nedělalo. Dělalo to přesně, jak povídáš. Krátký výlet ok, ale delší výlet než 10km zamaštěné všechny spojky včetně řemenu, že už se nedalo ani nastartovat Babettu. Podle mě musela být snad už někde nějaká mikroprasklinka, přes kterou to prosakovalo ven.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » úte dub 19, 2016 11:58:20

Nestraš....
Naposledy, co jsem upustil ten olej, tak to bylo zase o poznání lepší. Uvidíme jak se bude chovat dál. Zkusím koupit další podložku a O-kroužek + kouknu na to ozubeni a tak.
Lze nějak stanovit minimální hladina oleje?
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » úte dub 19, 2016 17:44:03

Minimální hladina je nula :)

Já bych se asi zaměřil na místo, kde k průsaku dochází. Jestli to je z gufera pod bubnem nebo od okroužku či z gufera bubnu.

Jinak minimální hladina by měla být taková, aby to největší kolečko v převodovce bylo alespoň trochu ponořené do olejové lázně a mohlo cákat olej po celé skříni a postříkat tím i ostatní kolečka.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » úte dub 19, 2016 17:55:42

Dnes jsem to opět preventivně rozdělal.
Tak je menší axialni vůle na hřídeli . Je tam nějaká povolená tolerance?
Znovu jsem zkoumal složení podložek. Při vytaženém bubnu při složení : dvě podložky, O-kroužek, přítlačný - je přítlačný kroužek cca 1 mm zapuštený, místo toho aby trochu přečníval.
Pokud jsem dal podložku, O-kroužek, podložku, O-kroužek a pak přítlačný - vyčníval přítlačný cca 1-2mm. To see mi zase zdálo moc.
Podařilo se mi získat O-kroužek 14x2,5 neboli19x14. Je trochu těsnější. Zkoušel jsem jen na pár metrech. Řadí v pohodě, uvidím při delší jízdě.

PS : k prusaku dochází zřejmě kolem O-kroužku
Naposledy upravil Zirky dne úte dub 19, 2016 17:58:21, celkově upraveno 1
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » úte dub 19, 2016 17:58:01

Říkáš tomu přítlačný kroužek, ten musí vyčuhovat asi 1mm a pak ho tam tím vnitřním unašečem zatlačíš zpět při smontování. Ty okroužky se přitlačením rozevřou a začnou těsnit. Axiální vůle 1mm je v pohodě. Někomu to lítá už půl centimetru, to už je moc.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » čtv dub 21, 2016 16:09:04

Zdravím.
Tak opět změna, tentokrát k horšímu. Ujel jsem v klidu 10km. Vše v klídku jen jsem ještě nebyl spokojený s přechodovou fází z 1na 2. Tak jsem vytáhl dvojku, znova vyčistil a zkusil dát dvě podložky. Bába jela jen za 1 do šílených otáček. Hned jsem dal zpět. A ejhle. Už nejde dvojka vůbec. Jestli tak jen při vysokých otáčkách a řádí moc dlouho .
Pak jsem asi tři hodiny čistil, zkoušel různé kombinace i původní stav. Bez výsledku. Vše odmastěno, čisté. Zkoušel jsem i trošku oživit smirkem.
Tak mě napadla už jen volnoběžka. Startuje normálně.
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Zirky » čtv dub 21, 2016 18:31:03

Zdravím. Tak asi odchází volnoběžka.
Zkoušel jsem chytnout sykovkama čelisti s bubnem a ne a ne otočit. Oleje je dost, trochu jsem i zpátky dolil. Řadí, ale trápí se. Trvá dlouho. Zkoušel jsem několikrát na pár metrech jestli se nerozchodí Vždy se chytla ale těžko.
Jestli se volnoběžka nerozpojí? Špatně chodí?
PS: couvat jde i při nastavovanem motoru
Zirky
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 51
Registrován: sob bře 12, 2016 10:13:27
Bydliště: Bohumín

Re: Spojka těžká stále mastná

Příspěvekod Pavel » čtv dub 21, 2016 19:23:17

Volnoběžkou to není.

Ta, když je špatná, tak může být buď zaseklá v obou směrech nebo prokluzuje v obou směrech. Když je zaseklá, tak ani nenastartuješ. Když prokluzuje v obou směrech, tak sice nastartuješ, ale nerozjedeš se, protože tam máš neutrál. Rozjedeš se jedině, když se rozšlapeš na rychlost, kdy to řadí dvojku. Když zpomalíš, máš tam opět neutrál.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Další

Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků