Stránka 1 z 2

babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: čtv srp 11, 2016 21:41:35
od maroW3
Viete mi povedať ako možno vymeniť na babette 215 gufero pod veľkým uzubeným bubnom? dá sa to vôbec bez polenia motora?
Chcem ho vymeniť, pretože keď som mal motor natočený na reťazové koliesko, tak všetok olej vytiekol tak som tam vymenil gufero, a obávam sa že aj z druhej strany - pod velkým bubnom to bude rovnako vylágrované.

Zároveň sa pýtam koľko gufer má 215 v motore? ako tak rozmýšľam tak len 4? 2 krat na kluke a 2 krat na výstupnom hriadeli?

Pri mnohých diskusiách k 215 som sa stretol s názorom že 215 má lepšiu maximálnu rýchlosť ako 210, ale neviem si vysvetliť prečo by to tak bolo.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: čtv srp 11, 2016 23:50:45
od Koby
Jedna otázka-proč leješ olej do B 215?to je suchej motor.Nemá se tam prakticky co mazat :)

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pát srp 12, 2016 8:22:35
od maroW3
ďakujem, ale máš skúsenosti s b215?
ten olej mi vytiekol, ale ja som ho tam nedával ale preschádzajúci majitel. Nie všetky b215 mali vazelínu, boli aj s olejom :!: Čakám ale na odpoveďe k mojmu postu.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pát srp 12, 2016 10:43:31
od Azor
Bohužel bez půlení to nejde, vadí tomu segrovka uvnitř. Olej se zpočátku do 215 dával, a to dokonce víc než do 210 - kontrolní otvor je výš. Ložiska byla otevřená, mazala se tím olejem a hladina dosahovala až k nim. Při rozpůlení je vhodné dát tam zakrytovaná ložiska např. 2RS a pak odpadá nejen olej, ale zbytečná jsou v podstatě i ta gufera. Ve výčtu gufer motoru jsi zapomněl, že na straně rozběhové spojky jsou gufera dvě. No a ta vyšší maximálka je hloupost, origo se dával pastorek 12 zubů, aby to trochu kompenzovalo lenost při rozběhu a v kopcích, takže maximálka byla naopak nižší. A jinak je 215 vlastně 210 s natvrdo zařazenou dvojkou, takže žádný důvod k vyšší rychlosti tu není.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pát srp 12, 2016 13:33:39
od Pavel
Do B215 se žádný převodovkový olej neleje, takže gufera tam jsou úplně k ničemu. Pokud máš originál B215, tak tam ani nejsou žádné otvory na nalití. Ložiska výstupní hřídele se osazují samomazné 2RSH.

Co se týče vyšší rychlosti, tak zde bych si s Azorem dovolil nesouhlasit. Motor obsahuje naprosté minimum dílů, takže pokud nevibruje klikovka a B215 buben nehází, tak se tento motor ochotně vytočí na mnohem vyšší otáčky než motor B210, který musí roztáčet mnohem více rotujících dílů a je tam tudíž nějaké tření navíc. V kopcích je to ještě víc markantní. Není tam ten okamžik, kdy B210 neví, jestli už podřadit nebo ne. B215 pěkně táhne až do té doby, než začnou prokluzovat rozběhové spojky.

Jediná nevýhoda je tedy zřejmá a to, že s touto Babettou můžete jezdit jen tam, kde to vyjedete s B210 na dvojku. Tam, kde vám B210 už podřazuje, tak budete na B215 s největší pravděpodobností už šlapat

Přesto jsem si tento motůrek oblíbil, protože prostě nemastí a je spolehlivý. Váhový handicap řeším úpravou výkonu motoru, takže se zvyšuje akční rádius cest, na které se můžu vydat. I přesto je to vždy o pečlivé přípravě cesty, abych někde nezůstal viset v nějakém krpále a tlačil.

Na víkendové srazy jezdím an B215, ale kdybych měl jet někde na týden, tak beru na 100% B210, která je stvořena na dálkové cestování bez starostí.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pát srp 12, 2016 14:43:36
od Azor
Nemíním se hádat, ale mám originál motor 215 a má nalévací, kontrolní i vypouštěcí šroub. Pokud se podíváš na některý novější motor 210, uvidíš kousek vlevo nad kontrolním šroubkem nálitek, ve kterém je u 215 otvor a kontrolní šroubek - ten chybí naopak ve spodním nálitku (starší odlitky karteru to nemají) a ložiska se u této varianty opravdu mazala tímto olejem. U 215 z pozdějších sérií už se používala ložiska 2Z a tam už byl olej i otvory opravdu zbytečné. A ta ztráta výkonu v složitější převodovce u 210, to je pravda, ale pokud je vše v richtigu, jedná se o ztrátu spíše teoretickou. A pokud nejsi z rovinaté krajiny, je pastorek s méně než 13 zuby zcela nezbytný, takže to pak rychlejší prostě být nemůže. :?

A doplním pro maroW3 : vyrýpni opatrně gufero u pastorku, pak by s trochou štěstí mohlo být vidět, zda jsou osazena ložiska zakrytovaná nebo holá. Pokud budou zakrytovaná (ať už plech nebo plast), tak to neřeš a olej bez náhrady vypusť. Pokud budou otevřená a gufero pod řemenovým bubnem zjevně nepropouští, tak jezdi s olejem a taky na to kašli. Pokud jsou holá a olej prosakuje, tak já osobně bych zatím jezdil bez oleje a někdy v zimě to v klidu rozpůlil a ložiska vyměnil (do té doby se s největší pravděpodobností nezadřou).

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pát srp 12, 2016 20:59:39
od maroW3
Plne súhlasím s Azorom 8) .
To že žiadna b215 nemá olej nie je pravda. Najlepšie argumentovať tým, že kontrolný šrób má vyššie ako b210. A čo sa týka reťazového kolieska tak mám otázku. Prečo mám na babette 210 12z reťazové - nahradil som ho 14z reťazovým a na babette 215 13z koliesko. Prečo dávali do b210 12z? To by som skôr u b215 chápal. Ďakujem

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pon srp 15, 2016 10:27:42
od Pavel
Obrázek

Obrázek

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pon srp 15, 2016 15:51:37
od Azor
Obrázek

Obrázek

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pon srp 15, 2016 18:23:04
od Pavel
No tě pic. Pokud je to fakt originál, tak tohle asi byla nějaká slepá vývojová větev. Ložiska plavaly v oleji.

Popravdě si nedokážu představit, jak mohlo gufero zvýšenou hladinu oleje udržet. To se tam lilo tak půl litru aspoň :)

Já už jsem viděl asi 20ks B215 motorů a tohle je poprvé, co vidím olejovou variantu.

A popravdě ten šroub je tam umístěn tak nešikovně, že musíš možná i demontovat řetěz, abys mohl šroubek povolit.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pon srp 15, 2016 18:43:26
od maroW3
Pavel píše:Já už jsem viděl asi 20ks B215 motorů a tohle je poprvé, co vidím olejovou variantu.
Je to originál, presne rovnako to mám aj ja. To že si videl 20ks 215 tak možno si si to nevšimol, alebo si mal také štastie že tých 20ks bolo novších ako 1992 respektíve kedy prešli na novú technologiu - lebo usudzujem že tie ložiska s celoživotným mazaním dávali neskorej.
Pavel píše:A popravdě ten šroub je tam umístěn tak nešikovně, že musíš možná i demontovat řetěz, abys mohl šroubek povolit.

A skontroluješ to aj bez demontovania reťaze. ten kryt čo vidíš na neho nejde reťaz, takže ono reťaz nezhorší prístup k tomu šróbu

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: pon srp 15, 2016 18:52:51
od Azor
Originál to je, ale já si spíš myslím, že to odpovídá duchu té doby. Já jsem už starší člověk, takže si ještě pamatuju, jak to za totáče chodilo. Tehdy byla každá s..čka bilancovaná a dobře si pamatuju, jak jsme pro fabriku sháněli zakrytovaná ložiska, RS nebo Z ještě občas byla, 2Z nebo 2RS ale šla sehnat jen pokoutně jako "výpomoc mezi socialistickými organizacemi". A vůbec bych se nedivil, kdyby mocipáni dali zákaz i ZVL jako výrobci ložisek, ona ta zakrytovaná šla většinou na export, neboť tvrdé měny se zoufale nedostávalo. :twisted: V pozdější době pak asi už přece jenom zvítězil rozum.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: úte srp 16, 2016 0:58:09
od ridchey
dovolim si tvrdit,ze lozisko s celozivotni naplni je tzv past na hlupaka.
loziska ve vyrobe maximalne trochu ofouknou od pilin a namazou, nikdo je poradne necisti,
takze celozivotni-ale kratkeho zivota.....

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: úte srp 16, 2016 15:18:23
od Pavel
Chtěl jsi snad napsat šetrně odstranit těsnění, propláchnout v benzínu, vyfoukat na kompresoru, namazat a zakrytovat a pak tě to ložisko přežije.

Jinak na podzim budu mít už na Bábě s těmito 2RSH ložiskami nalítáno 4000km, tak se uvidí, až dojde nový buben od Hlavatého, jestli jsou už vyběhané a zralé na výměnu.

Re: babetta 215 vymena gufera

PříspěvekNapsal: úte srp 16, 2016 17:34:14
od Azor
Životnost zakrytovaných ložisek je poměrně slušná i když samozřejmě ne 20 let. Ty piliny to byl zajisté fór :mrgreen: , žádné tam přirozeně při sesazování ložiska nejsou, tuky se používají kvalitní a přiměřené množství (laik to vždy přeplní). A proboha ať se to nikdo nesnaží otevřít, zpátky už to nepůjde :cry: , pak už by z toho bylo jen ložisko obyčejné, které se dá koupit o dost levněji.