od Pavel » stř srp 21, 2019 13:08:27
Azore, Motomax je dnes jediným jakž takž důvěryhodným výrobcem náhradních dílů na Babetty, který dodává své produkty do všech obchodů. Pokud tedy zajdeš do kamenné prodejny nebo si objednáš na Moto Jelínek, Motokrámek, MotoÚstí, Fichtlkrámek, apod.., tak si kupuješ pravděpodobně díl z Motomaxu, protože všeci to berou od nich. Kromě toho nám sem ale se zahraničí dovážejí obchodníci nekvalitní padělky dílů, které tam nějaký podnikatel okopíroval bez jakékoliv znalosti problematiky a tyto díly se prodávají mnohdy jen o pár kaček levněji než díly z Motomaxu a lidé bohužel na to slyší a kupují ty Bčkové díly a pak se diví.
Co se týče dílů samotných, Motomax sice dokáže vyrobit díl tvarově přesně podle výkresové dokumentace, ale bohužel už nedává proces kalení, volbu vhodného materiálu. Hlavním problémem dílů z Motomaxu je nedostatečná tvrdost materiálu. Kritické díly jsou z měkkého materiálu a dlouho nevydrží. Mám na mysli např. unašeč řetězového kolečka, řadící plechy (malý - velký), pouzdra unačeče čelistí, atd... Chybí kalení na správných místech, tvrdochrom. Tohle totiž nedokážou firmy, který tyto zakázky berou, vyrobit. Resp. by to možná i dokázaly, ale pak by obyčejný plech do řadících spojek vyšel na 800Kč a ne na 80Kč. Zrovna včera jsem toto řešil s Ridcheym a ten říkal, že na začátku 90.let stály origo regulační plechy do Babetty kolem 150Kč. Jenže tehdy byl plat 5x menší než dnes. A dnes ten plech koupíš za 80Kč, tak už samo o sobě o něčem svědčí.
Dalším problémem je obložení, kde se mnohdy správně nalepí kostka na správné místo, ale už se nestočí. Zejména startovací pakny musíš zbrousit, aby se ti do bubnu vůbec vešly.
Svary jsou nedostatečné. Např. takový napínák řetězu je výsměch, ten svar dlouho nevydrží. Tady bych asi doporučil si rovnou nový díl lépe svařit.
Bohužel je to daň za to, že výrobci nejsou schopni vyrobit díl úplně přesně podle výkresové dokumentace, tak aspoň zachovají geometrický tvar. Je to čím dál horší, dneska nikdo nechce dělat kusovou výrobu ve stovkách kusů, to pro ně není kšeft a ani Motomax není tak velký pán, aby si objednal třeba 5000ks řadících bubnů, protože to pak bude rozprodávat několik let a bůhví, jestli by to prodali.
I přesto všechno, co jsem zde uvedl, můžeme děkovat právě Motomaxu, že na ty Babetty dnes ještě seženem díly, byť nebudou mít takovou žívotnost jako originální díly.
Osobně vidím budoucnost v tom, že my jako Babetta klub Brno budeme chtít dotlačit Motomax k tomu, aby alespoň ty kritické díly nechali někde vyrobit v nejvyšší kvalitě a za ten díl si pak rádi připlatíme. Resp. si vezmeme na starost výrobu některých dílů ve vlastní režii. Ale to je ještě hudba budoucnosti.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý
