Babetta 207 - špatný tah do kopce (vina spojek?)

Spojky jsou kultovní součástí našich strojů. Zde mají samostatnou rubriku...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Babetta 207 - špatný tah do kopce (vina spojek?)

Příspěvekod CErin » sob led 24, 2009 0:53:19

Klucí ahoj, tak i letos přes zimu trochu trápím Babettu občasnýma jízdama po městě. Minulý týden jsme chtěli jet na delší výlet, ale ukázal se problém...

... mám před rokem dělaný výbrus, letos honování válce, měněná ložiska a gufera v motoru. Bába docela šlape, ale problém je, že když se zahřeje, začnou blbnout asi spojky a Bába nevyjede do kopce :oops: . Nevím, jestli je to problém nezajetého motoru, ale spíš to vidím na ty spojky.

Obložení se zdá být ok, mám ale starou verzi rozběhovek s jednou pružinou okolo těch 3 čelistí, může to dělat problém? Nevím, jestli nekoupit rozběhovky nové, bojím se však, že to budou šmejdy křivé, jako všechny nové ND.

A dotaz poslední: Kdysi se mi stalo, že při rozšlapávání seskočil celý buben s rozběhovkama dolů a bylo vidět až na spouštěcí čelisti. Podle mě je to blbě nalisované, vždyť se na sundávání má použít stahovák, ne?

Díky za rady!

EDIT: Upřesnění - Při rozjezdu se Bába chová OK, problém nastává, když jedu tak 10-15 km/h a nastává pokles otáček, v tuto chvíli se stroj začne dusit (po rovině to ještě zkousne, ale do kopce vůbec). Kde je chyba, v rozběhových paknách?
CErin
Uživatelský avatar
CErin
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 226
Registrován: sob led 06, 2007 18:35:28
Bydliště: Brno

Příspěvekod Starec » ned led 25, 2009 3:28:22

Na prvom mieste by som dal do poriadku kónus na kľukovke a potom aj v rozbehovom bubne, jednoducho to nelícuje a môže tam dochádzať k preklzávaniu, no a to môže byť príčina prehrievania spojok. Aj preto ti to zhodí sem tam rozbehový bubon. Ak to je veľmi poškodené, niekedy dočasne stačí aj poriadne nakirnerovať osku na kľukovke a tak isto aj vnútrajšok bubna, ale je to len dočasne. Ono to už budú obidve časti zodraté a bude nutná výmena. Ak by to nepomohlo, tak si premeraj kompresiu, môže byť aj pripálený piest, a preto sa to môže hriať
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Příspěvekod CErin » ned led 25, 2009 16:29:14

Starec: Dík a prosimTe jak se to tam má nalisovat? Stahovákem vím, jak sundat rozběhovky, ale jak se dávají zpátky nevím. Snad je chyba v tomto, studoval sem princip funkce spojek u 210, potřeboval bych i polopaticky 207
CErin
Uživatelský avatar
CErin
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 226
Registrován: sob led 06, 2007 18:35:28
Bydliště: Brno

Příspěvekod Duro » pon led 26, 2009 9:18:44

Prepacte pani, trochu sa Vam do debaty zastariem.

CErin, najprv skontroluj nasledovne:

1. Pozri http://www.babetta.eu.sk/10q.jpg - urcite mas tie celuste dobre zalozene a nie naopak? To Ti prave moze robit problem pri rozbehu /mne sa to tiez skoro stalo/.

2. Ked zasunies pol.c. 5 t.j. vodiace teleso segmentov s rozbehovymi celustami /to nie je bubon - ten je pol.c. 1/ na konus kuzela a rukou volne dotlacis, tak je kuzel ok, ak ho rukou uz nedas dole /pri dotlacani uplne citit, ako tam prilne/. Potom uz len zalozis pol.c.10 - zotrvacnik, dotiahnes srobami a je to! Ak vodiace teleso loga a rukou ho das lahko dole, tak treba zrejme osustruzit konus klukovky alebo vodiaceho telesa, podla toho, co je poskodene /alebo vymenit/ - to uvidis.

3. Ak motor este nema ubehnutych aspon 100 km, tak do kopca je to veeeelky problem - 207-cka je na to velmi hakliva /este viac ako 210-na, ma horsie chladenie, je slabsia a nema 1-tku - ani to velmi nedoporucujem, ak to nechces znicit - to nie je YBRo ci V-Strom :wink: /. Mne sa zhruba po cca 60km od vybrusu zacal motor uvolnovat a zacinal slapat aj do kopca /ale to uz bolo citit, ze mozem/.

Starec: Prosim, oprav ma, ak som nieco zabudol, alebo zle povedal ...
Babetta 207 ... co k tomu dodat ?!
Uživatelský avatar
Duro
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 202
Registrován: pát úno 22, 2008 9:02:58
Bydliště: Ružomberok, SK

Příspěvekod CErin » pon led 26, 2009 12:26:13

Duro: Vela díkov 8) ..... Co tak koukám, celisti bych mel mit nasazeny OK. Ono je to i poznat podle jejich opotřebení a podle toho, kde je lesklá plocha a kde je to zašpiněné. Zkusím zbytek podle Tvého návodu ve volné chvíli a uvidím. Jen doufám, že se to zas celé nebude muset rozebírat skrz nějaké soustružení. No a budu pamatovat, že je motor v záběhu, nevěděl jsem, jestli pri tom honování se motor taky postupně rozbíhá. Díky!
CErin
Uživatelský avatar
CErin
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 226
Registrován: sob led 06, 2007 18:35:28
Bydliště: Brno

Příspěvekod Starec » stř led 28, 2009 2:17:39

OK som za, len v jednom nie. Ak je kónus porušený buď na oske, alebo v bubne, tak tomu nepomôže už žiadny sústružník, jedine výmena, alebo ako som písal, dočasné nakyrnerovanie obidvoch častí.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Příspěvekod Duro » stř led 28, 2009 9:00:04

CErin: Este doplnim - zabeh trva cca 300 km, podla mna lepsie 500 km ci po vybruse alebo honovani /to je vlastne to iste/, dovtedy pocitaj s tym, ze Babca ma zvyseny odpor valca pri uz beztak nizkom vykone motora. Tak jej dovtedy do kopca pomahaj, ked nevladze.

Starec: Dakujem za opravu! ... a ako sa prevadza "nakyrnerovanie"?
Babetta 207 ... co k tomu dodat ?!
Uživatelský avatar
Duro
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 202
Registrován: pát úno 22, 2008 9:02:58
Bydliště: Ružomberok, SK

Příspěvekod CErin » stř led 28, 2009 15:43:02

Ano, dobrá. Díval jsem se na rozběhovky a jsou lesklé jen zčásti, tak jsem zkusil zabrousit, jestli to pomože...

Klucí ještě takový laik-dotaz: U 207 je spouštěcí spojka ta vnitřní při jízdě pořád v záběru? Může i ona klouzat? Při plném plynu je slyšet zvuk jakoby se uvnitř něco v rytmu otáček protáčelo, přitom moped nevystartuje z místa (v rámci možnosti výbrusu).
CErin
Uživatelský avatar
CErin
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 226
Registrován: sob led 06, 2007 18:35:28
Bydliště: Brno

Příspěvekod Duro » čtv led 29, 2009 10:21:39

Ano, CErin, ta startovacia spojka /2-celustova/ sa dostava do zaberu, akonahle sa Babca rozbehne, t.j. pri 15-20 km/h, ale je to dost individualne, zalezi od stavu pruzin. Ked uz drzi, tak nepusti, az kym znova rychlost neklesne pod tych 15 km/h. Moze presmykovat, ale to je zle, lebo ma horsie chladenie a moze az rozzeravit treciu plochu na vodiacom telese segmentov. To poznas, ked plocha na vodiacom telese, kde sa tieto startovacie celuste pritlacaju, je sfarbena az do modrofialova. Vtedy je dobre skontrolovat volny chod tychto celusti, pripadne ich vymenit, ak su zodrate /ale nederu sa tak velmi ako rozbehove - dalej vysvetlim preco/ a popripade vymenit aj pruziny celusti, ak su prilis slabe /inac su podstatne maksie ako pruziny rozbehove - inac by si babcu cez pedale nenastartoval/.

Tolko v skratke. Ak chces detaily, citaj dalej:

Pri startovani roztacanim pedalov, alebo spustenim sa z kopca /menej caste/ sa prenasa krutiaci moment od zadneho kolesa /samozrejme cez retaz/ cez pevne prevody prevodovky az na ozubene koleso 20 z. pol.c. 1 - http://www.babetta.eu.sk/11q.jpg. Toto ozubene koleso je pevne spojene s bubnom spojky pol.c.1 - http://www.babetta.eu.sk/10q.jpg. Na bubne spojky su capy, na ktorych su zavesene celuste startovacej spojky. Po roztoceni bubna na urcitu rychlost odstrediva sila sposobena vahou celusti premoze silu pruzin a tak sa oblozenie celusti spoji s trecou plochou na vodiacom telese segmentov, ktore je zase pevne spojene s klukovou hriadelou. A takto sa vlastne prenesie krutiaci moment od zadneho kolesa cez klukovu hriadel az na piest vo valci a startuje motor. Po nastartovani, ked sa motor dostava na volnobezne otacky, rychlost zadneho kolesa sa spomaluje, az sila pruzin znovu premoze odstredivu silu startovacich celusti, ktore odlepi od trecej plochy vodiaceho telesa segmentov, koleso sa odpoji od motora a toci sa volne.

Pri startovani pedalmi vzhladom na velmi nizky vykon cloveka /cca 0,2-0,4 kona - zavisi od kondicky/ musia byt pruziny v startovacich celustiach makke, aby sa vobec celuste roztiahli a prilepili na treciu plochu vodiaceho telesa segmentov. Pre tento isty dovod sa trecie plochy startovacich celusti prilis neopotrebovavaju.

Z opacnej strany zase, ked motor uz bezi /toto je zrejme kazdemu jasne/, krutiaci moment od motora sa cez klukovu hriadel prenasa na vodiace teleso segmentov, na ktorom su capy pre rozbehove celuste pol.c.6 - http://www.babetta.eu.sk/10q.jpg. Tieto celuste odstredivou silou sposobenou ich vahou pri urcitej rychlosti otacania premozu silu pruzin a tak sa oblozenie tychto celusti spoji s trecou plochou na bubne spojky pol.c.1. Bubon, ako vieme z predosleho, je pevne spojeny cez prevody a retaz so zadnym kolesom, ktore takto roztoci a my sa vezieme.

Dalej si treba uvedomit suhru startovacich a rozbehovych celusti pri beziacej babci. Ked to uz rozfofrujeme na tych 20km/h a viac, tak obe spojky zopnu, lebo odstrediva sila v tejto rychlosti posobi na obidve spojky rovnakym sposobom - t.j. aj koleso, aj motor sa tocia tak rychlo, ze trecie plochy a oblozenia celusti su pevne spojene na obidvoch spojkach. /To je prave problem tych, ktori sa pokusali vymontovat startovacie spojky a pouzivat len rozbehove s tym, ze pri ubrati plynu sa tieto rozpoja a babca pojde na volnobeh - toto je mozne jedine vtedy, ked rychlost poklesla pod hranicu, pri ktorej sa rozbehove spojky silou pruzin uz odlepili od trecej plochy bubna spojky pol.c.1 a potom uz bolo mozne zvysovat rychlost pri jazde dolu kopcom, ale nesmel sa pridat plyn, aby sa rozbehove spojky znovu nezlepili. Ma to aj dalsie uskalia, ale to je mimo temy .../

Potom, ked zase spomalujeme /bud chceme dobrovolne alebo nam dosiel benzin/, tak sa otacky kolesa aj motora pevne spojene oboma spojkami znizuju az do tej miery, kedy sa spojky zacnu odlepovat - odstrediva sila celusti je premahana silou pruzin. Je zrejme jedno, ktora spojka sa odpoji neskor - je to len kratky okamih odpojenia, oblozenie sa nezodiera, ani trecie plochy sa neprehrievaju.

Pozor ale na to, ked sa startovacie celuste /u rozbehovych to bezne nepripada do uvahy - silne pruziny/ v capoch bubna spojky zadieraju, resp. ked pruziny su velmi makke - vtedy sa oblozenie startovacich celusti zostava triet o trecie plochy vodiaceho segmentu /ked babca stoji/ a vyvija sa teplo, ktore moze prehriat a az zdeformovat vodiaci segment ... vieme co to znamena. Tuto poruchu skontrolujeme tak, ze dame babcu na stojan a zadne koleso sa zostane otacat aj pri volnobeznych otackach. Na toto otacanie sa niekedy stazuju clenovia fora - kazdy spekuluje s volnobeznymi otackami motora, ale malokoho napadne skontrolovat startovacie spojky /uznavam - je jednoduchsie otacat srobikom, ako rozoberat spojky/. Toto sa inac tyka aj 210-ok - aj preto tento prispevok tak detailne rozpisujem.

Startovacia spojka byva dost zanedbavana hlavne u 207-ciek, lebo je schovana zo zadu vo vodiacom telese segmentov a ked ju chces demontovat musis pouzit stahovak na vodiace teleso segmentov.

Dufam, ze som to vysvetlil dost jasne, hoci aj obsirne a pomoze to aj dalsim clenom fora /ak to samozrejme budu citat/. A Ty sa s optimizmom vrhnes vo svojom volnom case do odhalovania dalsich tajov Tvojej Babce. A jaj ju mam preto rad, ze je to taka uzasna a genialne jednoducha masinka.
Babetta 207 ... co k tomu dodat ?!
Uživatelský avatar
Duro
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 202
Registrován: pát úno 22, 2008 9:02:58
Bydliště: Ružomberok, SK

Příspěvekod CErin » čtv led 29, 2009 14:44:21

Duro: Skládám Ti poklonu. Teď už mám dá se říci jasno. Díky
CErin
Uživatelský avatar
CErin
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 226
Registrován: sob led 06, 2007 18:35:28
Bydliště: Brno


Zpět na Spojky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků