Ano, CErin, ta startovacia spojka /2-celustova/ sa dostava do zaberu, akonahle sa Babca rozbehne, t.j. pri 15-20 km/h, ale je to dost individualne, zalezi od stavu pruzin. Ked uz drzi, tak nepusti, az kym znova rychlost neklesne pod tych 15 km/h. Moze presmykovat, ale to je zle, lebo ma horsie chladenie a moze az rozzeravit treciu plochu na vodiacom telese segmentov. To poznas, ked plocha na vodiacom telese, kde sa tieto startovacie celuste pritlacaju, je sfarbena az do modrofialova. Vtedy je dobre skontrolovat volny chod tychto celusti, pripadne ich vymenit, ak su zodrate /ale nederu sa tak velmi ako rozbehove - dalej vysvetlim preco/ a popripade vymenit aj pruziny celusti, ak su prilis slabe /inac su podstatne maksie ako pruziny rozbehove - inac by si babcu cez pedale nenastartoval/.
Tolko v skratke. Ak chces detaily, citaj dalej:
Pri startovani roztacanim pedalov, alebo spustenim sa z kopca /menej caste/ sa prenasa krutiaci moment od zadneho kolesa /samozrejme cez retaz/ cez pevne prevody prevodovky az na ozubene koleso 20 z. pol.c. 1 -
http://www.babetta.eu.sk/11q.jpg. Toto ozubene koleso je pevne spojene s bubnom spojky pol.c.1 -
http://www.babetta.eu.sk/10q.jpg. Na bubne spojky su capy, na ktorych su zavesene celuste startovacej spojky. Po roztoceni bubna na urcitu rychlost odstrediva sila sposobena vahou celusti premoze silu pruzin a tak sa oblozenie celusti spoji s trecou plochou na vodiacom telese segmentov, ktore je zase pevne spojene s klukovou hriadelou. A takto sa vlastne prenesie krutiaci moment od zadneho kolesa cez klukovu hriadel az na piest vo valci a startuje motor. Po nastartovani, ked sa motor dostava na volnobezne otacky, rychlost zadneho kolesa sa spomaluje, az sila pruzin znovu premoze odstredivu silu startovacich celusti, ktore odlepi od trecej plochy vodiaceho telesa segmentov, koleso sa odpoji od motora a toci sa volne.
Pri startovani pedalmi vzhladom na velmi nizky vykon cloveka /cca 0,2-0,4 kona - zavisi od kondicky/ musia byt pruziny v startovacich celustiach makke, aby sa vobec celuste roztiahli a prilepili na treciu plochu vodiaceho telesa segmentov. Pre tento isty dovod sa trecie plochy startovacich celusti prilis neopotrebovavaju.
Z opacnej strany zase, ked motor uz bezi /toto je zrejme kazdemu jasne/, krutiaci moment od motora sa cez klukovu hriadel prenasa na vodiace teleso segmentov, na ktorom su capy pre rozbehove celuste pol.c.6 -
http://www.babetta.eu.sk/10q.jpg. Tieto celuste odstredivou silou sposobenou ich vahou pri urcitej rychlosti otacania premozu silu pruzin a tak sa oblozenie tychto celusti spoji s trecou plochou na bubne spojky pol.c.1. Bubon, ako vieme z predosleho, je pevne spojeny cez prevody a retaz so zadnym kolesom, ktore takto roztoci a my sa vezieme.
Dalej si treba uvedomit suhru startovacich a rozbehovych celusti pri beziacej babci. Ked to uz rozfofrujeme na tych 20km/h a viac, tak obe spojky zopnu, lebo odstrediva sila v tejto rychlosti posobi na obidve spojky rovnakym sposobom - t.j. aj koleso, aj motor sa tocia tak rychlo, ze trecie plochy a oblozenia celusti su pevne spojene na obidvoch spojkach. /To je prave problem tych, ktori sa pokusali vymontovat startovacie spojky a pouzivat len rozbehove s tym, ze pri ubrati plynu sa tieto rozpoja a babca pojde na volnobeh - toto je mozne jedine vtedy, ked rychlost poklesla pod hranicu, pri ktorej sa rozbehove spojky silou pruzin uz odlepili od trecej plochy bubna spojky pol.c.1 a potom uz bolo mozne zvysovat rychlost pri jazde dolu kopcom, ale nesmel sa pridat plyn, aby sa rozbehove spojky znovu nezlepili. Ma to aj dalsie uskalia, ale to je mimo temy .../
Potom, ked zase spomalujeme /bud chceme dobrovolne alebo nam dosiel benzin/, tak sa otacky kolesa aj motora pevne spojene oboma spojkami znizuju az do tej miery, kedy sa spojky zacnu odlepovat - odstrediva sila celusti je premahana silou pruzin. Je zrejme jedno, ktora spojka sa odpoji neskor - je to len kratky okamih odpojenia, oblozenie sa nezodiera, ani trecie plochy sa neprehrievaju.
Pozor ale na to, ked sa startovacie celuste /u rozbehovych to bezne nepripada do uvahy - silne pruziny/ v capoch bubna spojky zadieraju, resp. ked pruziny su velmi makke - vtedy sa oblozenie startovacich celusti zostava triet o trecie plochy vodiaceho segmentu /ked babca stoji/ a vyvija sa teplo, ktore moze prehriat a az zdeformovat vodiaci segment ... vieme co to znamena. Tuto poruchu skontrolujeme tak, ze dame babcu na stojan a zadne koleso sa zostane otacat aj pri volnobeznych otackach. Na toto otacanie sa niekedy stazuju clenovia fora - kazdy spekuluje s volnobeznymi otackami motora, ale malokoho napadne skontrolovat startovacie spojky /uznavam - je jednoduchsie otacat srobikom, ako rozoberat spojky/. Toto sa inac tyka aj 210-ok - aj preto tento prispevok tak detailne rozpisujem.
Startovacia spojka byva dost zanedbavana hlavne u 207-ciek, lebo je schovana zo zadu vo vodiacom telese segmentov a ked ju chces demontovat musis pouzit stahovak na vodiace teleso segmentov.
Dufam, ze som to vysvetlil dost jasne, hoci aj obsirne a pomoze to aj dalsim clenom fora /ak to samozrejme budu citat/. A Ty sa s optimizmom vrhnes vo svojom volnom case do odhalovania dalsich tajov Tvojej Babce. A jaj ju mam preto rad, ze je to taka uzasna a genialne jednoducha masinka.