Babeta 207.500, r.v. 1982

Tak, vážení spoludiskutující, jsem se také na stárnoucí kolena stal babeťákem, víceméně náhodou a stal jsem, se díky tomu i členem tohoto fóra
. Dostala se ke mně babeta 207.500 z roku 1982 v krásné červeno-krémové barevné kombinaci, která 25 let stála, či spíše visela na stěně garáže u mé tety. Ta se rozhodla mi babuli věnovat s tím, že ji zase oživím (babetu, ne tetu) a obnovím tak vzpomínku na strýce, který na ní jezdil. Mám bohaté zkušenosti ze servisu starších aut a mám na to doma i malou autodílničku, kde si svá auta udržuju. Nicméně babča je prvním exemplářem dvoutaktní malé motorky v mém vlastnictví a hodně věcí teď díky ní objevuji a učím se. Moje předchozí zkušenosti s malými dvoutaktními motorkami jsou prakticky nulové, jako kluk jsem se párkrát projel na pinckovi (kde jsem neuměl řadit rychlosti). Měl jsem tedy několik let trabanta, takže vím, jak se ke dvoutaktu chovat, ale tím to končí.
Co jsem zatím udělal:
- výměna pístu a válce (byly rozpadlé pístní kroužky, které nadělaly docela slušné vrypy do válce a zohýbaly spodní okraj pístu - strýček prý jezdil do poslední chvíle a neříkal, že by něco nebylo v pořádku). Naštěstí to nenechalo stopy na klikovce nebo ojnici. Vůle ojnice a ložisek kliky OK.
- výměna oleje v převodovce
- výměna zapalovacího tyristoru (byl prasklý obal a tyristor nefungoval)
- kompletní vyčištění nádrže, kohoutu se sítkem a karburátoru, kontrola jehly v emulzní trubici (je na druhém zářezu, jak doporučuje dílenská příručka), hrubé nastavení plováků a šroubů bohatosti a volnoběhu dle příručky, aby motor nechcípal, ale netočilo se zadní kolo
- vyčištění sítka sání
- výměna popraskaných brzdových bowdenů, kontrola paken a jejich obložení, bubnů a seřízení brzd vpředu i vzadu
- výměna bowdenu dekompresoru
- kontrola a prostříkání kontaktů v elektroinstalaci
- kontrola předstihu (OK)
- dofoukání pneumatik na správný tlak
- výměna rozpadlých šlapek
- doplnění chybějících bočních krytů (byly v igelitce u babule)
Zbývá udělat:
- výměna 30 let starých pneu za nové
- výměna svíčky (na motorce je Brisk N15C, vyzkouším N17C, prý je doporučená)
- výměna gufer na motoru (ta původní budou asi na kámen)
- výměna startovacích čelistí
- není zatím urgentní, ale připravím se i na výměnu rozběhových čelistí, tady u nás v kopcích dostávají docela záhul
- není zatím urgentní, ale připravím se na výměnu hnacího řetězu, ten původní už začíná chytat rez, i když je promazaný
Výsledek oživení:
Babča nyní najezdila cca 400 km v režimu záběhu, přičemž se finálně naladil karburátor. Jezdí krásně, svítí, brzdí, průměrná spotřeba se pohybuje mezi 2 - 2.5 litru / 100 km (mám 109 kg a jsou tu krpály) a svíčka má cihlovou barvu na jiskřišti a kolem něj. Směs benzínu s olejem M2T je nyní během záběhu 1:25. Startuje na první našlápnutí studená i horká, ale musí se důrazněji šlápnout, jinak startovací čelisti prokluzují (vyřeší jejich výměna a případné odmaštění bubnu).
Poslední, co ještě chci vyřešit je, že motor nemá v nízkých otáčkách prakticky žádný výkon. Ve středních a vyšších otáčkách jede babča jako střelená a i prudší kopce nejsou problém, pokud otáčky motoru neklesnou pod určitou hranici. Jakmile se tak stane, ztratí babča téměř okamžitě dech a musím někdy i dost silně přišlapávat. Rozjezd babči na rovině bez přišlapávání by mohl být svižnější, ale každopádně je cítit, že motor od určité hranice otáček chytne dech (to už je po rozběhu a rozjezdové čelisti jsou sepnuté) a babča začne docela svižně akcelerovat i do mírného kopce. Soused má babetu 210, má také skoro metrák, ale ten kopec k nám nahoru, kde já šlapu jak barevný, on na té své babině vyjede bez problémů. Jasně, on má silnější motor a dvourychlostku, ale vzhledem k okolnostem by to až takový rozdíl být neměl, nebo ano?
Podle toho, co jsem se dočetl tady na serveru a podle svých vlastních úvah by za tím mohly být tyto příčiny:
- netěsnící gufera, takže motor v nízkých otáčkách nevytvoří pod pístem dost silný podtlak a nenasaje dost paliva. Ve vyšších otáčkách už je podtlak silnější a nasávaného paliva je dostatečné množství. Na netěsnost gufer by ukazovaly i prokluzující => zamaštěné startovací čelisti. Pístní kroužky bych zatím vyloučil, protože ty jsou nové, stejně jako válec, a obojí je správného průměru (pro 39 mm), komprese nad pístem se mi zdá být OK (nemám bohužel srovnání s jiným motorem), hlava i přepouštěcí kanálek pro dekompresor těsní a nefouká.
- špatně naladěný karburátor. Možné to je, ale svíčka je zabarvená správně, takže bohatost směsi by měla být OK. Volnoběh zahřátého motoru je klidný a bez škubání, starty studené i teplé na první dobrou. Spotřeba je rovněž v normě vzhledem k okolnostem a mé váze.
- nevhodný poměr rozet na motoru a na zadním kole => příliš do rychla. Malé kolečko má 12 zubů, zadní jsem nepočítal, vedu to v patrnosti a zkusím najít rozetu s větším počtem zubů dozadu.
Takže zatím pátrám dál, nicméně uvítám rady zkušenějších kolegů babetistů, kam se ještě podívat. Každopádně jako první vyměním gufera a pak se uvidí. Musím se ale přiznat, že se z každé jízdy s ní vracím s úsměvem od ucha k uchu jak Joker a začínám být na tom vrnění motůrku docela slušně závislý. Nikdy bych neřekl, že něco tak jednoduchého bude mít takový fun factor a být přitom tak užitečné
.

Co jsem zatím udělal:
- výměna pístu a válce (byly rozpadlé pístní kroužky, které nadělaly docela slušné vrypy do válce a zohýbaly spodní okraj pístu - strýček prý jezdil do poslední chvíle a neříkal, že by něco nebylo v pořádku). Naštěstí to nenechalo stopy na klikovce nebo ojnici. Vůle ojnice a ložisek kliky OK.
- výměna oleje v převodovce
- výměna zapalovacího tyristoru (byl prasklý obal a tyristor nefungoval)
- kompletní vyčištění nádrže, kohoutu se sítkem a karburátoru, kontrola jehly v emulzní trubici (je na druhém zářezu, jak doporučuje dílenská příručka), hrubé nastavení plováků a šroubů bohatosti a volnoběhu dle příručky, aby motor nechcípal, ale netočilo se zadní kolo
- vyčištění sítka sání
- výměna popraskaných brzdových bowdenů, kontrola paken a jejich obložení, bubnů a seřízení brzd vpředu i vzadu
- výměna bowdenu dekompresoru
- kontrola a prostříkání kontaktů v elektroinstalaci
- kontrola předstihu (OK)
- dofoukání pneumatik na správný tlak
- výměna rozpadlých šlapek
- doplnění chybějících bočních krytů (byly v igelitce u babule)
Zbývá udělat:
- výměna 30 let starých pneu za nové
- výměna svíčky (na motorce je Brisk N15C, vyzkouším N17C, prý je doporučená)
- výměna gufer na motoru (ta původní budou asi na kámen)
- výměna startovacích čelistí
- není zatím urgentní, ale připravím se i na výměnu rozběhových čelistí, tady u nás v kopcích dostávají docela záhul
- není zatím urgentní, ale připravím se na výměnu hnacího řetězu, ten původní už začíná chytat rez, i když je promazaný
Výsledek oživení:
Babča nyní najezdila cca 400 km v režimu záběhu, přičemž se finálně naladil karburátor. Jezdí krásně, svítí, brzdí, průměrná spotřeba se pohybuje mezi 2 - 2.5 litru / 100 km (mám 109 kg a jsou tu krpály) a svíčka má cihlovou barvu na jiskřišti a kolem něj. Směs benzínu s olejem M2T je nyní během záběhu 1:25. Startuje na první našlápnutí studená i horká, ale musí se důrazněji šlápnout, jinak startovací čelisti prokluzují (vyřeší jejich výměna a případné odmaštění bubnu).
Poslední, co ještě chci vyřešit je, že motor nemá v nízkých otáčkách prakticky žádný výkon. Ve středních a vyšších otáčkách jede babča jako střelená a i prudší kopce nejsou problém, pokud otáčky motoru neklesnou pod určitou hranici. Jakmile se tak stane, ztratí babča téměř okamžitě dech a musím někdy i dost silně přišlapávat. Rozjezd babči na rovině bez přišlapávání by mohl být svižnější, ale každopádně je cítit, že motor od určité hranice otáček chytne dech (to už je po rozběhu a rozjezdové čelisti jsou sepnuté) a babča začne docela svižně akcelerovat i do mírného kopce. Soused má babetu 210, má také skoro metrák, ale ten kopec k nám nahoru, kde já šlapu jak barevný, on na té své babině vyjede bez problémů. Jasně, on má silnější motor a dvourychlostku, ale vzhledem k okolnostem by to až takový rozdíl být neměl, nebo ano?
Podle toho, co jsem se dočetl tady na serveru a podle svých vlastních úvah by za tím mohly být tyto příčiny:
- netěsnící gufera, takže motor v nízkých otáčkách nevytvoří pod pístem dost silný podtlak a nenasaje dost paliva. Ve vyšších otáčkách už je podtlak silnější a nasávaného paliva je dostatečné množství. Na netěsnost gufer by ukazovaly i prokluzující => zamaštěné startovací čelisti. Pístní kroužky bych zatím vyloučil, protože ty jsou nové, stejně jako válec, a obojí je správného průměru (pro 39 mm), komprese nad pístem se mi zdá být OK (nemám bohužel srovnání s jiným motorem), hlava i přepouštěcí kanálek pro dekompresor těsní a nefouká.
- špatně naladěný karburátor. Možné to je, ale svíčka je zabarvená správně, takže bohatost směsi by měla být OK. Volnoběh zahřátého motoru je klidný a bez škubání, starty studené i teplé na první dobrou. Spotřeba je rovněž v normě vzhledem k okolnostem a mé váze.
- nevhodný poměr rozet na motoru a na zadním kole => příliš do rychla. Malé kolečko má 12 zubů, zadní jsem nepočítal, vedu to v patrnosti a zkusím najít rozetu s větším počtem zubů dozadu.
Takže zatím pátrám dál, nicméně uvítám rady zkušenějších kolegů babetistů, kam se ještě podívat. Každopádně jako první vyměním gufera a pak se uvidí. Musím se ale přiznat, že se z každé jízdy s ní vracím s úsměvem od ucha k uchu jak Joker a začínám být na tom vrnění motůrku docela slušně závislý. Nikdy bych neřekl, že něco tak jednoduchého bude mít takový fun factor a být přitom tak užitečné
