Otáčky a teplota...

Jak vyřešit palubní přístroje na Babettě a jiných strojích.

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Otáčky a teplota...

Příspěvekod Jenda » úte čer 12, 2007 23:30:25

Někdo mne tu žádal, abych vyhodil obrázky budíku až jej naistaluju. Pravda, není to na Babettě, ale do příštího týdne bych měl na babettový stránce vyhodit článek, jak se s tím u Babetty poprat a vejít se max do 1500,- peněz.
Tedy:
Vzhledem k tomu, že se Vápenky blíží a kopců je cestou víc než málo, byla otázka teploty voleje aktuální. O otáčkách jsem neuvažoval /slyším přece ne?/, ale nakonec se to dost šíleně zvrtlo...
Několik týdnů jsem procházel motorkářský ishopy s budíkama a technikou. Líbil se mi teploměr Hawkey Hawk, nádhernej kousek v oldtime stylu, ale: 1890,- za budík a 999,- za čidlo, to by mne mohli líbat... A navíc to čidlo neměli ve verzi M12x1,5 pro motory Honda, kterou potřebuji, takže do Rakous a u Luise za 29,- E koupit to pravý a tohle si doma nechat zarámovat. O otáčkoměrech nemluvím; tam to bylo děsný. Od 2600,- přes 6900,- a více. Naftu na zahradě netěžím a tisícovky u nád doma na stromech nerostou. Pak jsem narazil na jeden obchůdek v Praze. Blbě se hledá, je ve Vysočanech až nakraji vsi, v polích. Ale stálo to za to. Na svých stránkách nabízejí výrobky italský firmy KOSO a firmy STAGE 6. První dělá jen budíky a měřící techniku pro tunnig, ta druhá mimo budíků také speciální měřáky pro testy motorů /drahý jak svině/, světla, spojky, variátory, závodní karbece, kartery a tunnigový válce s pístama a kity. Též moto doplňky. Důležitý je ale to, že obě firmy spolu kooperují a tak čidla a senzory od obou jsou vzájemně kalibrovaný a univezálně zaměnitelný.
Odehrálo se to asi takto: Vešel jsem dovnitř a nesměle špitl: Máte prosím teploměr voleje? Za chvíli se maník vrátil ze skladu s náručí krabic a krabiček. Vyložil jsem mu svůj problém a že bych na těch votáčkách tak nebazíroval, ta teplota je aktuální. On na to: "Ale mrkněte na tohle, teploměr tam máte taky a digitální. Celsius, nebo Farnheit, jak si to tam podle libosti a nálady namačkáte. Potom to nejdůležitější - v manulálu máte názorně vysvětlený jak si naprogramujete budíka podle motoru, zda 2T, či 4T a kolik máte válců". Vyndal z krabice s logem firmy KOSO nádhernej měřák. Nikoli chromovanej, ten má na motorce každej blb, ale v provedení z ušlechtilé nerez oceli. Takto se dělají měřáky na kultovní stroje Harley Davidson, či nejdražší motorky britské provenience. Vypadly mi voči z důlků.
Je to na 12 voltů? A s mínusem na kostře? Zablekotal jsem jako správnej drn z vidlákova. A co to jako stojí?? Čekal jsem strašlivou sumu...
Že jste to vy, máte to za 2530,- Pak to šlo rychle. Bankomat byl v dosahu, sympatickej mladej majitel prodejny a servisu /prodávají a tuní se tam skůtry/ mi vysvětlil jak na to, co se s tím smí a nesmí, abych to při montáži nevodprásk. Pohled na čidlo dodávané k přístroji mi opět řekl že to není to pravý. Ale hned jsem na jeho radu koupil univerzální od výše zníněné firmy STAGE 6, které jde montovat i na hlavu a s objednanou redukcí i tam, kam protřebuji. Stálo 399,- peněz i s doplňkama. Omluvil se mi, že má k budíku manuál jen v angličtině. Odvětil jsem, že mi je to zcela jedno, takovej budík koupím, i kdyby k němu byl manuál swahilsky, či v jazyce Zulu. Pokecali jsme o motorkách, do krámu mezitím vkročil mlaďas, hotovící se koupit novej válec, tedy kit na 70ccm, aby mu jeho padina frčela rychleji. Nezdržoval jsem, popad škatuli a vypadl na autobus do polí. Celou cestu v busu domů jsem jako idiot študoval ten anglickej manuál...

No a tady je výsledek:

Obrázek

Uchycení budíku na řídítkách. Je vidět krása toho nerezovýho pláště, držák má malý silenbloky s mosazným jádrem tlumící vibrace z motorky.

Obrázek

Umístění čidel: 1. Snímač teploty válce /mám již objednanou redukci na volej/, 2. Snímání impulsů s kabelu svíčky pomocí návlečný cívky /memusel jsem se hrabat v CDIčku, sláva/, 3. Uzemění budíku na karter převodovky startéru, 4. pevný /neodpojovatelný/ přívod k paměti měřáku z baterie jištěný pojistkou.
Poznámky. K uchycení na hlavu bylo použito upravený čidlo na svíčku. Tento motor má na spodní části válce volnou montážní díru se závitem M8 pro uchycení testeru ventilový vůle pro servisní dílnu. Nandal jsem to prozatím tam.

Obrázek

Detail nového napájení budíku na rámu motorky

Obrázek

Budík v klidu, elektrika vypnuta

Obrázek

Zapnutí elektriky klíčkem. Budík se prosvětlí a první 4 sekundy testuje měřící síť motorky, ručička se otočí až k nule /z druhý strany/ a pomalu se vrátí zpět. Na displeji je INF - 0 tedy počet chyb v síti nula, tedy vše O.K.

Obrázek

Test skončil. Na displeji je nyní teplota válce, pokud nastartuju, bude ukazovat votáčky. Naprogramoval jsem jej tak, že měří nikoli x1000, ale x500, tedy například pokud je ručička na číslici 8, znamená to ve skutečnosti 4000 otáček. Udělal jsem to proto, že max točky mám do 8500 a optimum 6250. Tedy by to ukazovalo jen v první půli ciferníku. Takto to vypadá lépe. Programovací tlačítka jsou na zadní straně budíku nad pravou upevňovací matkou.

Obrázek

Nastartování. Motorka si chrochtá asi na 2000 RPM mírně pod plynem ve volnoběhu. Protože jsem to prohnal trochu v kopcích a pak to chvíli stálo, tak teplota byla 77 st. Po nastartování se opět rozběhlo olejový čerpadlo a pere do hlavy již chladnější olej. Teplota klesla na 76 st /motorka stála si 5 minut/. Nejvíc jsem to "vařil" asi 104 st. V kopcích u Pozova za odpoledního hicu, tak 28 - 30 st.

Obrázek

A to je celkovej pohled. Fotil jsem to u servismana. V dílně čekají další motorky na svý nový zákazníky.

Tedy to máte pro ispiraci. I Babettě by takovej budík slušel. Pravda pro mladýho, nevydělávajícího a mnohdy studujícího motoristu je to cenová darda, ale tady je skutečně za relativně málo peněz dost dobrý muziky. A když to vezmu že jsou to dva měřáky v jednom, tak je to vlastně budík za 1250,- peněz. Jak sem psal nahoře, na babettový stránce bych měl /zkusím to na příští tejden/ vystavit článek jak na to, již od 500,- peněz pro Babettu, včetně adres a spojení na prodejnu. Mají tam moc dobrejch věcí a hlavně i filiálku na Slovensku. Dokonce by se našlo řešení /ohledně teploty motoru/ velice elegantní pro Babettu s digi teploměrem od firmy STAGE 6 za 1180,- peněz. Zde je výhoda, že tento budík má svý vlastní baterky a s elektrikou si tedy lámat hlavu nemusíte. Nadrátujete to tam a fertig. Navíc dokoupený čidlo má adaptér na svíčku a měří přímo teplotu hlavy. Pokud jej přichytíte na karter, tak teplotu motoru...
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Re: Otáčky a teplota...

Příspěvekod avar » čtv čer 14, 2007 9:03:54

Je to paráda, lež obávam sa, že to má väčšiu hodnotu ako moja babetta aj s plnou nádržou.
avar
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 284
Registrován: sob čer 02, 2007 15:42:11

Příspěvekod igoreva » čtv čer 14, 2007 10:34:51

Meranie teploty motora je pre motor Babetty naozaj užitočná vec.
Ak sem niekto dá námet na lacný a dostupný prístroj má u mňa velké pivo a plnú nádž.
Uvítal by som aj otáčkomer ktorý by snímal impulzy priamo z VN káblika.
Píšte, navrhujte, testujte.
Ďakujem
Babetta 210 je naozaj jednoduché a dômyselné približovadlo (jazdí mi max. 48 km). Pridal som jej brzdové svetlo.
Uživatelský avatar
igoreva
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 220
Registrován: čtv kvě 10, 2007 10:01:39
Bydliště: Zvolen, SK

Příspěvekod Ondrassek » čtv čer 14, 2007 10:41:55

igoreva píše:Meranie teploty motora je pre motor Babetty naozaj užitočná vec.
Ak sem niekto dá námet na lacný a dostupný prístroj má u mňa velké pivo a plnú nádž.
Uvítal by som aj otáčkomer ktorý by snímal impulzy priamo z VN káblika.
Píšte, navrhujte, testujte.
Ďakujem

jj u mě taky :)
Ondrassek
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 188
Registrován: ned úno 04, 2007 20:39:56
Bydliště: Vyškov

Příspěvekod ben » čtv čer 14, 2007 14:40:58

igoreva píše:Meranie teploty motora je pre motor Babetty naozaj užitočná vec.
Ak sem niekto dá námet na lacný a dostupný prístroj má u mňa velké pivo a plnú nádž.
Uvítal by som aj otáčkomer ktorý by snímal impulzy priamo z VN káblika.
Píšte, navrhujte, testujte.
Ďakujem

take veci su na scooter-tuning cz ale rozhodne su neni lacne :wink:
babetta je jednoducho genialny velkoobjemovy zavodny stroj :)


Neklikat!!!
Uživatelský avatar
ben
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 246
Registrován: stř kvě 09, 2007 13:37:56
Bydliště: PN

Re: Otáčky a teplota...

Příspěvekod pENA » stř črc 11, 2007 2:55:24

hezký to se musí nechat
pENA
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pát črc 06, 2007 17:42:51

Příspěvekod ic3d3m0n » pon srp 20, 2007 13:51:21

Do kolika by musel být rozsah teploměru k babettě ? Stačilo by do 110°C ?
ic3d3m0n
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř črc 04, 2007 20:50:56
Bydliště: Opava

Příspěvekod IGI » pon srp 20, 2007 22:20:37

urcite nestacilo. skus po 20 minutovej jazde pluvnut na valec a uvidis preco...
IGI
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 331
Registrován: pát led 05, 2007 23:03:49

Příspěvekod ben » pon srp 20, 2007 22:45:25

prave do 110 by bolo uplne idealne, lebo hned ako dosiahnes 110 mal by si bezodkladne zastavit a nechat schladit, bo pri 120 ti uz vrie prevodovy olej a olejovy film z valca a piesta sa uz spaluje=velka prilezitost zadret motor :lol: a mimochodom IGI tych 20min. je relativnych, ked jazdim po dedine(system plny plyn a hned brzda :) ) tak to je hned vrete ale ked idem na dlhsiu jazdu po rovine stalou rychlostou a proti vetru, tak to ani neni sanca uvarit to :)
babetta je jednoducho genialny velkoobjemovy zavodny stroj :)


Neklikat!!!
Uživatelský avatar
ben
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 246
Registrován: stř kvě 09, 2007 13:37:56
Bydliště: PN

Příspěvekod ic3d3m0n » pon srp 20, 2007 23:34:22

No existuje jeden super integrac co by byl pro tohle idealni. Je to LM35 a jeho poddruhy. Umi měřit teplotu až do 150°C podle druhu. Napajet lze jakýmkoliv napětím od 4V do 30V protože má vlastní stabilizaci. A na výstupu má 10 mV za každý stupeň. Takže měřák jde z jakéhokoliv voltmetru nebo LED dioda se zenerovou diodou pro zajištění rosvícení při dané teplotě. Problém je že verze co měří do 150°C se u nás nedá sehnat... Jedině verze LM35CZ, která umí právě do těch 110°C (stojí asi 150,- Kč)...

Příklad takového teploměru:

Obrázek
ic3d3m0n
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř črc 04, 2007 20:50:56
Bydliště: Opava

Příspěvekod milda » úte srp 21, 2007 9:37:45

Jaké je k tomu obvodu teplotní čidlo? Nebo je zabudované uvnitř a sám IO slouží jako čidlo teploty s kalibrovaným analogovým výstupem? To by bylo super jednoduché řešení, jen by bylo třeba vyřešit napájení (usměrnění a ochrana proti indukovaným napěťovým špičkám). Až budu mít čas, zkusím to někde najít, pokud nikdo neodpoví.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Příspěvekod ic3d3m0n » úte srp 21, 2007 10:39:34

Jo on ten IO je sám čidlo. Je to rozměrově stejné jako tranzistor (TO-92 package). Jinak stabilizaci to má vlastní takže ať do toho pustíš cokoliv od 4 do 30V tak to pojede dobre... Leč nejsem velký odborník na Babetty tak nevím jak moc velké napěťové špičky Babetta produkuje :wink: Nejjednodušší použít na stabilizaci jiný integráč a nebo usměrňovač.

Jinak zde se dá koupit. A zde je k němu datasheet.
ic3d3m0n
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř črc 04, 2007 20:50:56
Bydliště: Opava

ahoj

Příspěvekod vlamir » sob říj 20, 2007 19:30:14

nahodou som nasiel na nete stranku o nejakom teplomery. keby to niekto, kto tomu rozumie pozrel a pripadne poradil.
diky
http://www.elweb.cz/clanky.php?clanek=87
vlamir
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 68
Registrován: sob kvě 19, 2007 14:07:36
Bydliště: Zvolen

Příspěvekod milda » úte říj 23, 2007 7:58:09

Nemám zkušenost s tímto IO, odpovím tedy obecně. Hlavním problémem tohoto teploměru je displej z LED, má příliš velkou spotřebu proudu. Pro babettu spíš displej z tekutých krystalů, jehož odběr je zanedbatelný. Dále nevím jak by to měřilo vyšší teploty než 100°C, i když čidlo z výkonového NPN tranzistoru, jehož chladič by se přišrouboval přímo na válec by mohlo vyhovovat. Tyto tranzistory mají max. dovolenou teplotu 170°C, což by mělo stačit. Pokud by si někdo chtěl tento teploměr na babettu dát, musel by k němu ještě vyrobit stabilizovaný zdroj 5V. Vzhledem k tomu že altík dává 6V střídavých, je to problém. Jednoduchý usměrňovač se stabilizátorem by vzhledem k malé rezervě napětí nemusel stačit. Možná by vyhověl kapacitní zdvojovač napětí a za něj stabilizátor, jinak použít spínaný zdroj.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Otáčky a teplota...

Příspěvekod milda » stř dub 22, 2009 22:14:39

Už asi dva týdny mám na babči teploměr na motor. Jedná se o origo výrobek, pouze jsem změnil provedení čidla a dodělal napájení. Teploměr se má napájet 12V, ale odzkoušel jsem napájení z 9V baterky, je to naprosto o.k., odběr asi 10 mA. Čidlo teploty mělo jít původně pod svíčku, ale bylo tak "kvalitní" že mi při montáži prasklo. Naštěstí samotný snímač to přežil, tak jsem ho vestavěl do šroubu M5x20, kterým jsem nahradil šroub kolena sání.Takže neměřím teplotu hlavy, ale samotného válce, což je nakonec lepší. Baterka napájení je ve speciálním držáku pod nádrží i s vypínačem. Samotný displej je na řídítkách, všechno je ale lépe vidět z fotek.
PICT0001.jpg
PICT0001.jpg (1.34 MiB) Zobrazeno 12693 krát
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG (1.01 MiB) Zobrazeno 12698 krát
PICT0003.jpg
PICT0003.jpg (897.62 KiB) Zobrazeno 12696 krát
PICT0167.jpg
PICT0167.jpg (1.03 MiB) Zobrazeno 12694 krát
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Další

Zpět na Měření a palubní přístroje

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron