Otačkomer

Jak vyřešit palubní přístroje na Babettě a jiných strojích.

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Otačkomer

Příspěvekod Starec » ned čer 17, 2007 21:00:20

Náhodov som našiel takú zaujímavú vec. Jednoducho otáčkomer. Dalo by sa to realizovať aj na babettu :?: Dokázal by to niekto vyrobiť :?:
Kód: Vybrat vše
http://wiku.ic.cz/navody/led_otackomer.htm
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Re: Otačkomer

Příspěvekod Mr.babetta » ned čer 17, 2007 21:14:52

Starec píše:Náhodov som našiel takú zaujímavú vec. Jednoducho otáčkomer. Dalo by sa to realizovať aj na babettu :?: Dokázal by to niekto vyrobiť :?:
Kód: Vybrat vše
http://wiku.ic.cz/navody/led_otackomer.htm


mě zase napadlo...........co takhle koupi ještě jeden tachometr z náhonem,no prostě se všim tím co je v tom kole ve předu a to nějak namontovat na výstup klikovky.........a ten tachometr předělat na otáčky a je to........třeba by to fungovalo........ :?: :idea: :!: :!: :!:
Babetta 210,1988.přes 21380 km,modro-zelená metalíza. Druhá 210,44317 km,......konečne mám nastříkáno....tedka ještě čeká menší oživovací kůra motoru a pak se jedéééééééééé
Mr.babetta
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned čer 10, 2007 22:25:47

Příspěvekod Starec » ned čer 17, 2007 21:39:16

Fú-ha to aby znás niekto tak bol konštruktér. Možná si to niekto prečíta ( to určite ) a začne si na tom lámať hlavu :idea:
Ale ináč by to nebolo až také špatné, hodz ja si myslím, že na Babettu je to zbytočné. :P
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková

Příspěvekod Mr.babetta » ned čer 17, 2007 21:48:48

Starec píše:Fú-ha to aby znás niekto tak bol konštruktér. Možná si to niekto prečíta ( to určite ) a začne si na tom lámať hlavu :idea:
Ale ináč by to nebolo až také špatné, hodz ja si myslím, že na Babettu je to zbytočné. :P


jj.......já mám někdy vcelku donrý napáda si myslim--------ale at každej posoudí sám.....ale mě už toho na babettu napadlo tolik co vylešit atd.... :shock: :lol:
Babetta 210,1988.přes 21380 km,modro-zelená metalíza. Druhá 210,44317 km,......konečne mám nastříkáno....tedka ještě čeká menší oživovací kůra motoru a pak se jedéééééééééé
Mr.babetta
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned čer 10, 2007 22:25:47

Příspěvekod Jenda » pon čer 18, 2007 0:10:49

Zapracuju na tom. Vypadá to, že by se nechá použít jednoduchý čítač pulsů, Babetta jako dvoutakt má jeden impuls na 360 stupňů, tedy jedno otočení kliky. Což je dobrý a měřidlo by mohlo bejt relativně jednoduchý. U 4T motorů je to složitější, tam se počítá u jednoválce jeden puls na 720 stupňů tedy na dvě otáčky a musí se to tedy dělit. U teploměru by to taky neměl bejt problém, buď přímo měření odporu termistoru, použitýho jako čidla, nebo přes A/D převodník. Pouze pokud budeme využívat palubní síť jako napájení, bude se muset toto usměrnit a přesně stabilizovat. Podívám se na tom v tejdnu. Kouknu se i po relativně levným teploměru s vnitřní baterií, což by bylo úplně nejlepší.
Uživatelský avatar
Jenda
Site Admin
Site Admin
 
Příspěvky: 487
Registrován: pát led 05, 2007 18:24:56
Bydliště: Vlašim

Příspěvekod Mr.babetta » pon čer 18, 2007 0:19:34

Jenda píše:Zapracuju na tom. Vypadá to, že by se nechá použít jednoduchý čítač pulsů, Babetta jako dvoutakt má jeden impuls na 360 stupňů, tedy jedno otočení kliky. Což je dobrý a měřidlo by mohlo bejt relativně jednoduchý. U 4T motorů je to složitější, tam se počítá u jednoválce jeden puls na 720 stupňů tedy na dvě otáčky a musí se to tedy dělit. U teploměru by to taky neměl bejt problém, buď přímo měření odporu termistoru, použitýho jako čidla, nebo přes A/D převodník. Pouze pokud budeme využívat palubní síť jako napájení, bude se muset toto usměrnit a přesně stabilizovat. Podívám se na tom v tejdnu. Kouknu se i po relativně levným teploměru s vnitřní baterií, což by bylo úplně nejlepší.


teda když tak na to koukám co tady máme všichni za nápady, tak mě napadá,že za chvíli s těch našich babett budou supermoderní stroje vysokejch výkonů!!!! Ovšem komu by ten nějakej přírůstek výkonu vadil žejo? :!:
Babetta 210,1988.přes 21380 km,modro-zelená metalíza. Druhá 210,44317 km,......konečne mám nastříkáno....tedka ještě čeká menší oživovací kůra motoru a pak se jedéééééééééé
Mr.babetta
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned čer 10, 2007 22:25:47

Příspěvekod igoreva » pon čer 18, 2007 7:53:58

Jenda, ak sa ti podarí urobiť jednoduché meranie teploty a otáčok tak si trieda a máš to u mňa. Technické predpoklady na to máš. Ide len o to aby prístroje boli z ľahko dostupných dielov v Čechách a na Slovensku.
Inak umiestniť dva rovnaké budíky nad reflektorom, simetricky v umelohmotných krytoch ktoré sa používaju na tachometer môže byť aj dizajnovo elegantné.
Skús tie merače umiestniť do týchto krytov.
Ja osobne mám záujem hlavne o meranie teploty motora (alebo oleja v prevodovke).
Igor
Babetta 210 je naozaj jednoduché a dômyselné približovadlo (jazdí mi max. 48 km). Pridal som jej brzdové svetlo.
Uživatelský avatar
igoreva
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 220
Registrován: čtv kvě 10, 2007 10:01:39
Bydliště: Zvolen, SK

Příspěvekod avar » čtv čer 21, 2007 12:01:31

Osobne si myslím, že otáčkomer je na babette možno efektný, ale zbytočný. Pravda pokiaľ človek nemá problém so sluchom a dokáže mať trochu citu pre motor.
Iné je to s meraním teploty. Najmä v tomto nesmierne teplom období, keď tropické horúčavy začínajú už takmer v apríli a v máji sú viac pravidlom ako výnimkou, dostávajú motory babiet riadne do tela.
Tiež som dosť prekvapený, že sa tu na fóre ešte nikto nevenoval podrobnejšie téme možného vylepšenia chladenia valca a jeho hlavy.
avar
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 284
Registrován: sob čer 02, 2007 15:42:11

Příspěvekod igoreva » pát čer 22, 2007 7:27:52

"Avak", máš úplnu pravdu čo sa týka potreby merania teploty a zbytočnosti otáčkomeru. Otáčkomer by bol síce dobrí pri sledovaní radenia ale nič by som s tým aj tak neurobil. Iná situácia je z meraním teploty motora. Údaj o teplote je pre babettistu životne dôležitý najmä ak ide na dlhé trasy.
Mal by tu niekdo založiť tému na zvyšenie chladenia motora!
Babetta 210 je naozaj jednoduché a dômyselné približovadlo (jazdí mi max. 48 km). Pridal som jej brzdové svetlo.
Uživatelský avatar
igoreva
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 220
Registrován: čtv kvě 10, 2007 10:01:39
Bydliště: Zvolen, SK

Příspěvekod Pajavlk » pát čer 22, 2007 8:32:37

problém palubních přístrojů přes který se nepřenesete je absence stálého napájení..bez baterky nemá smysl se o cokoli pokoušet protože kolísání napětí vám stopro udělá z budíku korouhvičku, vím to když sem se pokoušel udělat si otáčkoměr a blinkry na fichtla.. :(
Pajavlk
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: čtv čer 14, 2007 6:17:28

Příspěvekod igoreva » pát čer 22, 2007 10:24:38

Najlepšie sa mi pozdáva merač teploty z toho ZETOR-a. Nie je založený na elektrickom principe ale na ortuťovom čo je dostatočne presné a spoľahlivé.
Treba len upraviť čidlo lebo kapilárna trubka je prílič dlhá a nejak to zabudovať na volant.
Má s tým niekdo skúsenosť.
Má niekdo foto toho prístroja?
Babetta 210 je naozaj jednoduché a dômyselné približovadlo (jazdí mi max. 48 km). Pridal som jej brzdové svetlo.
Uživatelský avatar
igoreva
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 220
Registrován: čtv kvě 10, 2007 10:01:39
Bydliště: Zvolen, SK

Příspěvekod avar » pát čer 22, 2007 13:11:21

Nechcem streliť capa, ale práve tá kapilára sa mi zdá ako možný zdroj budúcich problémov.
Osobne sa mi kábel vidí omnoho odolnejší najmä pokiaľ ide o prepojenie pevnej časti babetty s pohyblivou vidlicou na ktorej by mal byť budík. Obávam sa, že ani stočenie trubice do špirály tento problém úplne neodstráni. Hoci uloženie kapiláry v nejakej bužírke či hadičke by určite pomohlo... Na babette to však bude vyzerať ako päsť na oko.
Nemám s tým praktickú skúsenosť, je to len úvaha. Život ma ale naučil, že ak sa niečo posrať dá, tak sa to aj poserie a zvyčajne v tom najnevhodnejšom okamihu.
Musím však priznať,. že momentálne sa toto riešenie aj mne vidí ako najschodnejší kompromis zrejmej ceny a funkčnosti, pokiaľ sa pravda dá ešte niečo takého zohnať.
avar
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 284
Registrován: sob čer 02, 2007 15:42:11

Prax

Příspěvekod Mato_babetak » ned led 25, 2009 23:32:39

Po dlhej prestavke som spet, takze ten otackomer z led som vyrobil, dokonca 3x a prisiel na jednu velmi neprijemnu skutocnost. zdroj iskri je vysoke napetie a to velmi ovlivnuje meranie, ked mate externy zdroj a meradlo 1 m od babety pracuje perfektne, ale akonaahle sa priblizite alebo spojite napajanie z babety vybudite otackomer na plno a je po merani, skusal som aj drahe odrusovace, vlastny zdorj enerie a po mesiaci prac som to vzdal, je to citac impulsov a impulsy vznikaju nielen na vstupe ale aj na kostre, rame cize vsade okolo.
treba nie nieco co snima imlupulzy so zapalovania ale mechanicko elektricke meradlo.

K tomu teplomeru mal som tam to spominane kapilarove ortutovve do 120°C, pri jazde pohoda, ale po zastaveny vyskocila teplota nad max rozsah a bolo po meradle....skor by som doporucoval merac teploty oleja, cidlo bolo umiestenene priamo na valcy. Elektornicky teplomer do 150 °C bol perfekty az na to ze ten moj bol velky 8x14x3cm a nedal som oddelit displej od dosky takze ste mal mali velku krabicu a blbo to vypadalo.

Na tom teplomery este popracujem ale otackomer je mrtva vec, tolko moj nazor ...
Mato_babetak
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 141
Registrován: sob led 24, 2009 10:48:23
Bydliště: Piestany, SK

Příspěvekod milda » pon led 26, 2009 10:09:42

Mám stejnou zkušenost jako Mato-babetak, zapalování na babettě je takovým zdrojem rušivých napětí, že jakákoliv elektronika na babettě je problém, teda hlavně ta která zpracovává nějaký impulsový signál. Tedy určitě otáčkoměr a já jsem měl velký problém i u těch ledkových blinkrů. Ale teploměr by fungovat mohl a je to užitečná věc, možná o něm pouvažuju.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Příspěvekod Mato_babetak » čtv úno 19, 2009 0:01:04

napadlo ma ze na traktore Uni system MT 7 - 32 je tiez 6 voltov a tyristorove zapalovanie, lenze inducka je s tyrystorovim v jednom puzdre, stoji asi 800 sk a alternator tam ma tiez 3 cievky na iskru a jednu na svetlo, mam jedno ny vyse a skusim hu pouzit na babete, urcite ma mensie rusenie ako to povodne na babete
Mato_babetak
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 141
Registrován: sob led 24, 2009 10:48:23
Bydliště: Piestany, SK

Další

Zpět na Měření a palubní přístroje

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků