teploměr

Jak vyřešit palubní přístroje na Babettě a jiných strojích.

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Re: teploměr

Příspěvekod butan » sob bře 26, 2011 15:39:41

Tak jsem v Ikea byl a teploměr přivezl. Na Slevensku snad Ikeu máte taky?
Popis teploměru:
Čidlo tvoří malý NTC termistor 47KOhm, je na konci stíněnáho kabelu.
Ten termistor vypadá jako malá dioda ve skleněném pouzdře, a dá se snadno kamkoli umístit. Přilepit na povrch, nebo vložit do malého otvůrku. Termistory by se daly i koupit třeba v gm http://www.gme.cz/cz/k164nk047-p118-012.html a přepínat potom několik různých čidel k jednomu měřidlu.
Trochu problém je rozsah, měří jen do 130 st.
Lubor

Teploměr jsem i otevřel, je tam jen "asfaltový flek" tedy čip přímo na DPS, kalibrace čidla je dělaná 2ma smd odpory.
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: teploměr

Příspěvekod Citr0nik » úte čer 28, 2011 23:12:58

Butan ako hlboko si vrtal dieru pre to cidlo ? ci to nejako nebude posobit alebo ? .. kolko treba to cidlo dat do nutra.. a vrtal tam kde je kompresia vybuch ? .. tam bude predsa teplota odost vyssia ako na valci ne ?
Citr0nik
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 614
Registrován: ned led 30, 2011 19:14:35

Re: teploměr

Příspěvekod martin110r » ned zář 04, 2011 23:41:10

Keď už tak riešite teplomery, napadlo niekoho merať teplotu v oblasti kľukovky - teda čo najbližšie k ložiskám, čo sú na kľukovke? Bude sa vám to zdať blbosť, ale upresním.

Teraz po 3 000 km som polil motor. Škoda ložísk SKF, ešte by dačo vydržali, ale proste nemám odvahu rozpoliť motor a znovu ho poskladať so starými ložiskami. No dosť som sa divil, keď jedno pri točení začalo byť hlučnejšie. Pridreté nebolo, ešte by ďalších cca 4 000 km vydržalo, ale proste už bolo hlučnejšie než nové. Dôvod, prečo sa takto rýchlo opotrebovalo sa ukázal neskôr. Po osadení novými ložiskami a poskladaní motora bolo cítiť rozdiel za studena. Totižto keď tam ešte neboli guferá ani valec - teda bola iba klukovka nalisovaná v kartroch, tak sa za studena ťažšie otáčala. Bolo malinko cítiť odpor - vonkajšia časť ložiska sa v kartri malinko stiahne. Od toho je väčšia radiálna vôľa - u Babetty doporučovaná C3. Za tepla sa ložisko otáčalo krásne bez odporu.

Z tohto teda vyplýva motor pri zohrievaní šetriť a nepridávať moc. Lenže - kto z vás skúšal teplotu motora pri ložiskách? Ja som vždy chytil valec, a keď mal podľa odhadu cca 70 - 80°C, tak som z Babetty "ťahal" plný výkon. A to bola podľa mňa chyba. Vymenil som ložiská a skúsil zohriať motor ako vždy. Tak zatiaľ čo valec po pár km kľudnej jazdy už bol horúci (cca 80°C), samotný karter v oblasti ložiska nemal viac ako 30°C. Takže síce už vôľa medzi valcom a piestom bola prevádzková, v prípade ložísk na kľukovke sa to povedať nedalo. Ložiská pri vyšších otáčkach teda dosť trpeli.

Z toho vyplýva len jedno.Ohrievať motor dlhšie. 2 km naozaj nestačia. U 4 taktu je to v podstate jednoduchšie. Motor sa ohreje rovnomernejšie, keďže olej cirkuluje a prenáša teplo. U Babetty sa kartre zohrejú jedine malou styčnou plochou na spoji valec - karter a prenos tepla trvá podstatne dlhšie.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: teploměr

Příspěvekod butan » úte zář 06, 2011 9:40:39

Martine, nevěřím, že se ložisko může nabitím do kruhové díry v karteru zdeformovat tak že jde ztuha. Nemáš tu díru válcovou? Nebo nějak špinavou, narušenou vrypem? Nebo nedostal se do ložiska při montáži nějaký bordel? Zahřívat ložiska před jízdou podle mne nemá cenu.
Pro Citroníka. Pro teploměr z TME mám díru (jímku) hlubokou 15mm, najdeš tu i fotky umístění díry.
Teploměr z ikea jsem zatím na babettu nedával, mám ho v šuplíku. U něj je nezbytné vytáhnout termistor ze zapichovacího hrotu, s originálním hrotem je to moc neohrabané, a samotný termistor se do díry pro TME čidlo vejde, nebo ho můžeš přilepit jen na povrchu válce, pak to ovšem naměří méně. Všechna tato měření je třeba brát jako relativní, když začne teplota růst oproti normálu není něco v pořádku, ale ke skutečné teplotě vložky ve válci (a ta nás právě zajímavé s ohledem na rozklad oleje a pod.) má takové měření daleko. V literatuře se často cituje teplota pod svíčkou, takové měření bude snadno přenositelné mezi motory, ale ten držák, aby nenarušil těsnost svíčky si moc nedokážu představit, nikdy jse originál neviděl. Jestli ho někdo máte, dejte foto. Možná se to používá jen ke krátkodobému měření-diagnostice, a pak drobná nětěsnost nevadí?
Lubor
Doplňuji k ložisům:
-Teda i ložiska se zabíhají. Platí to pro krytá ložiska, plněná tukem. Ta by se měla několik minut zabíhat pomalu se zvyšujícími otáčkami, aby se ta vazelína v nich nějak usadila. Občas někdo dává krytá ložiska do kol, ale tam jsou otáčky tak nízké, že zde záběh není potřeba.
-Na ložiscích v pohonech se někdy v rámci bezdemontážní diagnostiky měří teplota a zvuk které ložisko vydává, prodávají se na to docela drahé analyzátory. Pro babettistu by zde mohl být zajímavý malý stetoskophttp://www.uni-max.cz/servisni-stetoskop/d/
Naposledy upravil butan dne čtv zář 15, 2011 10:10:32, celkově upraveno 2
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: teploměr

Příspěvekod Dr.House » úte zář 06, 2011 13:54:35

ten odpor při otáčení bych spíš typoval na způsob montáže klikovky do ložisek. jak dáváš klikovou hřídel do ložisek? já to dělám tak že nejprve do jednoho karteru jí dám klasicky s ohříváním a ochlazením a do druhého jí jakoby vtáhnu přes trubku ,šroub a matku když už mám kartery skoro u sebe pak teprve dám šrouby a ty utahuju přitom pořád vtahuju tu kliku, blbě se to vysvětluje ale snad mě chápeš, nesmí tam být žádné pnutí, ideál je když se klika po montáži otáčí jako na tomhle videu http://www.youtube.com/watch?v=b9JUeyyj ... re=related
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Re: teploměr

Příspěvekod luk5555 » ned říj 09, 2011 20:01:09

Toto by možno bolo dobré: http://www.zetor-shop.cz/cz/menu/1032/nahradni-dily-zetor/zetor-uri-/clanek-5087-teplomer-s-kapilarou-se-sklem-/ -čidlo strčiť medzi rebrá ale neviem ako a kde umiestniť ten budík :?:
Babetta 210.100 a 207.500 - moje lásky :-)
luk5555
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 107
Registrován: sob říj 08, 2011 15:47:19
Bydliště: Slovensko-Humenné

Re: teploměr

Příspěvekod butan » pon říj 10, 2011 6:48:56

Spoustu teploměrů s kapilárou, i menších se sežne jako díly do kotlů, ale do babetty se moc nehodí.
-rozsah je moc nízký, odpovídá měření vody.
-kapílární budík nelze montovat na řídítka, kapilára by se brzo ulomila
-čidlo je velké, a musí se montovat do jímky, tedy do otvoru v měřeném dílu.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 910
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: teploměr

Příspěvekod Dr.House » úte lis 13, 2012 13:53:03

Dneska nám přišel domů leták a v něm zajímavá věc, vařečka s teploměrem do +300°C
v popisu stojí: možnost odejmutí míchací části vařečky a použití pouze čidla k měření teploty masa hrotem
když by se to rozkuchalo určitě by to mohl být dobrý teploměr na babettu
Obrázek

nikde na internetu jsem to nenašel za takovou dobrou cenu takže asi jedině v prodejnách uvedených na konci letáku
Filmex CZ s.r.o. Osvoboditelů, Lovosice
Revoluční, Stráž pod Ralskem
Uživatelský avatar
Dr.House
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 224
Registrován: ned kvě 01, 2011 8:58:43
Bydliště: Ústecký kraj

Re: teploměr

Příspěvekod Pat » ned pro 16, 2012 23:10:47

Porad premyslim jestli pouzit analogovy budik na mereni teploty ze S 120 a k tomu cidlo, ktere bych dal mezi zebra valce (asi tam udelal nejakej zavit) a umistil ho co nejblize karterum.
Nebo koupit to vase zminovane digitalni od firmy TME.
Analogovy budik ma pro me vyhodu ze se mi vice libi a ma podsvetleni (casto jezdim v noci).
Digitalni ma zase vetsi rozsah, vetsi moznost umisteni cidla (je mensi).
Cenove to vyjde +- na stejno.
Myslite ze ma smysl ten skodovackej (vim ze je jen do 120), ale kdyz cidlo umistim nekam, kde ta teplota bude mensi tak to nevadi.
Uživatelský avatar
Pat
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1338
Registrován: stř zář 12, 2012 18:58:56
Bydliště: Brno

Re: teploměr

Příspěvekod ridchey » pon pro 17, 2012 0:13:33

kdysi na traboska jsem si delal taky pridavne budiky, a na budik tusim z wartasa,byl potreba 100ohmovy termistor, ale taky napajeni 12V....
Ten kopec dam,i kdybych mel zhebnout...
Bez boje mne nedostanou...
:-)
Uživatelský avatar
ridchey
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2010
Registrován: sob zář 25, 2010 11:10:36
Bydliště: u Prostějova

Re: teploměr

Příspěvekod Pat » pon pro 17, 2012 0:19:20

Napeti 12V neni problem, mam premotany civky, takze staci usmernovac a stabilizator, coz budu stejne delat pro led osvetleni budiku a zadniho svetla, takze to me netrapi :)
Spis jestli to nekdo zkousel primo s tim teplomerem ze skodarny.
Uživatelský avatar
Pat
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1338
Registrován: stř zář 12, 2012 18:58:56
Bydliště: Brno

Re: teploměr

Příspěvekod abo » pon pro 17, 2012 0:28:41

Na babette som to neskúšal, ale vlastním iný vzduchom chladený približovák. Škodovácky termoodpor je fajn, funkčný, ale má hrubé medené púzdro. (d=1cm) Nerozoberal som to pretože sa tváril nerozoberateľne. Ja použil čo som našiel, teplomer z fiatu croma. Priemer 4mm a budík. Funguje skvelo. Umiestnil som ho do hlavy. Na babette si ale neviem predstaviť, kam by si to chcel umiestniť. Už len z dôvodu, že hlava bude zrejme chladnejšia ako priestor niekde okolo kolena karburátora alebo kolena výfuku. Vyvaruj sa ale akýmkoľvek lepidlám a plastom. Na kontaktoch sa mi odpájkovali pricínované kontakty, hoc motor mal do 130°C. Nakoniec som to zalial epoxidom.
abo
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 152
Registrován: úte čer 05, 2012 12:57:46
Bydliště: Košice

Re: teploměr

Příspěvekod PetrT30 » pon pro 17, 2012 7:06:53

já to budu řešit takto viewtopic.php?f=18&t=974&p=18502&hilit=teplom%C4%9Br#p18463
Už jsem ho měl, ale nevydržel 3 měsíce ve dveřích udírny (zapomněl jsem na něj) :D
- B@BeTT@ 210 moje
- B@BeTT@ 207/500 moje =prodaná=
- B@BeTT@ 210 renovace
- B@BeTT@ 207/300 renovace
Uživatelský avatar
PetrT30
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1186
Registrován: stř říj 29, 2008 20:21:41

Re: teploměr

Příspěvekod Pat » pon pro 17, 2012 7:41:18

No asi pujdu do toho budiku ze skodovky, cidlo bych chtel dat az dozadu na valec ke karterum, kde tolik nefouka :) Melo by to mit nejakej zavit, ale nevim jestli se mi povede najit takovej zavitnik, kdyztak to asi dopadne tak ze tam jen udelam diru a nejakym tmelem to prilepim.
Uživatelský avatar
Pat
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1338
Registrován: stř zář 12, 2012 18:58:56
Bydliště: Brno

Re: teploměr

Příspěvekod rondob » ned pro 30, 2012 18:08:29

Tak chlapi, mám teplomer ktorý sa tu spomína odzačiatku, je to ten digitálny z rozsahom merania do 300 stupňov celsia. Používam ho už asi trištvrte roka je na batériu takú okrúhlu 3V. Moja skúsenosť s ním je výborná. Najviac mi teplotu ukázal asi 186 stupnov v letnej horúčave po ceste do tiahleho kopca. S použitím polosyntetického oleja Valvoline durablend 2t je to v pohode. S olejom Husqvarna som už pri 160 stupňoch pridieral... Teraz mám kontrolu a je to super. Teplomer odporúčam každému. Stál ma 9 eur.- a hliníkový rámček som si urobil sám.
Přílohy
DSCF7046.JPG
DSCF7046.JPG (103.67 KiB) Zobrazeno 12382 krát
DSCF7045.JPG
DSCF7045.JPG (101 KiB) Zobrazeno 12382 krát
DSCF7044.JPG
DSCF7044.JPG (90.69 KiB) Zobrazeno 12382 krát
rondob
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 111
Registrován: čtv zář 29, 2011 12:05:48
Bydliště: Košice - Prešov

PředchozíDalší

Zpět na Měření a palubní přístroje

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků