Filosofie oprav a údržby

Volný pokec o všem, co se jinam nevejde...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Filosofie oprav a údržby

Příspěvekod Paczek » pon lis 06, 2017 9:42:34

Ahoj vespolek!

Vrtá mi hlavou, jaký přístup k opravám a údržbě zvolit. Ohledně oprav a údržby zde vidím teoreticky dva přístupy:

  • Když už vyměňuji támhleto, tak vyměním i tohle, přestože jsem na tom nezaznamenal žádnou poruchu.
  • Vyměním támhleto, na tamto sahat nebudu, protože jsem na tom nezaznamenal žádnou poruchu.

U počítače a problémů s ním spojených je známá pravda "nesahat na nic, dokud to funguje". Platí to i v případě oprav a údržby? Jak o tom smýšlíte? :)
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48

Re: Filosofie oprav a údržby

Příspěvekod Pavel » stř lis 08, 2017 15:47:28

Já s oblibou říkám, že Babetta je motorka, která není určena pro blbce. Zdánlivě jednoduchý princip motoru dokáže zamotat hlavu i nejkušenějším expertům na tomto fóru. Proto se vždycky pousmívám, když nějaký chytrák napíše, že udělá GO Babetty za víkend :) Já třeba motor dávám měsíc dokupy :)

U Babetty platí stonásob Nešahej na to, dokud to jezdí. Výměna dílu za nový již vyžaduje léta praxe a expertní analýzu, zda to bude provozuschopné s novým dílem. Tím nemyslím obyčejný tyristor, ale třeba řadící čelisti...Jak na to šáhneš, jsi ztracený, pokud nemáš praxi.

My staří mazáci v praxi používáme fígl, že vybíráme komponenty, které si k sobě nejlíp sednou, ale na to potřebuješ mít v garáži už pár Babett a velkou základnu dílů, aby jsi mohl různě pošolichat díly mezi stroji. Jde o to najít ideální protikusy, které svoji zemědělskou vůlí do sebe zapadnou a rotující díly, které nejmín hážou z toho, co máš po ruce.

Pak je celkem velký rozdíl mezi Babettami. Jedna se spasovanými komponentami, druhá jen ledabyle složena z nákupu nových dílů z eshopu...No hádej, která pojede líp?
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Filosofie oprav a údržby

Příspěvekod Paczek » pát lis 10, 2017 9:44:05

Já se zatím držím pravidla nevrtat se v něčem, čemu tak docela nerozumím. Mám k tomu kromě nezkušenoti ještě ten důvod, že nejsem strojírenský onanista, tedy, přestože mě vrtání se ve věcech těší, nepořizoval jsem si Babettu proto, abych se v tom vrtal, nýbrž proto, abych na ní jezdil.

Na druhou stranu, přestože jezdí, už jsem se v ní musil trochu vrtat - zrovna třebas ty čelisti, které zmiňuješ. Poněvadž jsem měl čas a záviděl jsem profíkům, že jim Babetta chytá na našlápnutí, zatímco já ji musím pracně rozšlapávat (čehož příčinou dle zdejšího fóra jsou nečistoty na čelistech a bubnu, eventuálně způsobené průsakem převodového oleje přes gufero) a taky mě zlobilo, že uvnitř něco cinká, pročež jsem si koupil čelisti a pružinky z novovýroby s tím, že to vyměním. Ale když jsem to už měl rozhozené, zvítězila ve mě hamižnost, protože vevnitř nic nevypadalo vyloženě sešle, nechal jsem tam původní, a teď koukám, že jsem vlastně udělal celkem dobře, vzhledem ke Tvé poznámce o spasovaných dílech :) Cinká to sice dál, ale chytá na našlápnutí i po měsíci stání v garáži. Sice jenom když je studená (což přičítám blbě nastavené směsi), ale přece aspoň to.

Tázal jsem se nicméně proto, že se mi přihodila taková věc: Jel jsem tuhle po táhlé rovince na plný plyn, když Babetta z ničehož nic chytila druhý dech a začala ještě zrychlovat (podotýkám, že mám dvě stě sedmičku). V tu chvíli jsem měl zbystřit, ale vzhledem k své nezkušenosti jsem jenom pokrčil rameny, vlastně se mi to líbilo, že ještě přidala, a tak jsem jel dál. A o kilometr dále se najednou zaseklo zadní kolo v plné rychlosti, z takového nenadání se, že jsem se ani nestačil vylekat. Ale bylo sucho, jel jsem po rovince, nezpanikařil jsem, tak jsem ani neskočil na brzdy, trochu jsem si zatancoval křovácké zadnicové tance a v klidu jsem to ustál. Pak jsem se drbal za uchem, co mám teda jako dělat, když se zadře motor; kousek dál byla benzinka, tak jsem odpojil motor, došlapal jsem k ní, abych byl ze silnice. To celé si vzalo asi čtvrthodinku, takže Babetta trochu vystydla, říkal jsem si, že ozkouším rozsah napáchané škody, připojil jsem znovu motor a zkusil ji prošlápnout, jestli se přecijen třebas netočí - a ono se točil!

Podle mě byla příčina závady v přírubě mezi karburátorem a motorem. Dle seznamu dílů tam má mezi přírubou karburátoru a přírubou kolínka motoru být těsnění, to jsem tam ale před tím neměl - to mi před tím způsobovalo, že se nedala rozumně nastavit směs, když si to bralo nahodile falešný luft skrz tenhle spoj. Těsnění jsem tedy koupil a osadil, ale nedošlo mi, že tam taky mám dát delší šroubky, že bude závit karburátoru na začátku pravděpodobně stržený, tedy že se mi celý spoj vyklepe, což se mi při téhle jízdě taky stalo. Tím šla do motoru chudá směs (falešným luftem skrze příruby), motor tak nedostatečně mazal, pročež se zadřel.

Tak jsem spoj na kolínku na místě v rámci možností opravil (stahovací páskou), zkusil to natočit - podařilo se, tak jsem s tím opatrně dojel ještě dvacet kilometrů domů.

No a teď: Nějaká závada se evidentně stala, na druhou stranu stroj dále jezdí. Žasnu tedy, že Babetta přežila i takovou závadu, která jiné stroje pošle nadobro do křemíkového nebe - ale otázka zůstávala stejná: Mám se vrtat ve válci? Zkontrolovat kroužky, jestli nejsou spečené, nebo tak něco? Když to vlastně pořád jezdí?

(Od téhle příhody jsem najel zatím asi 100 km bez problému, jen jsem na radu starších dal do nádrže navíc panáka M2T. Zdá se, že je všechno v nejlepším pořádku, žádná nepravidelnost v chodu, ani divné zvuky - jen když jedu na plný plyn delší dobu, a Babetta z ničehož nic přidá, tu sundám z plynu ruku a trochu to krotím :) (mimochodem čím to vůbec může být?!))

Poznámka při druhém čtení: Ono se to má tedy taky tak, že jsem si tuhle Babettu pořídil nedávno (před půl rokem), a tak se taky jedná o nějakou základní generálku "nového" stroje, o jehož historii a stavu nevím nic. Tím, že jezdí od začátku, jsem usoudil, že se v tom nebudu vrtat, dokud to tak bude, ale pořád ve mě hlodá červík, jestli dělám dobře. Jestli jsem takhle náhodou neměl u "nového" stroje přecijen něco radši vyměnit rovnou...
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48

Re: Filosofie oprav a údržby

Příspěvekod Pavel » pát lis 10, 2017 17:12:21

Občas se to stane, že chytne Babetta druhý dech a vystřelí do neskutečných otáček. Důvod nevím, mě se to stalo 2x v životě a to mám nalítáno odhadem hodně přes 40 tis km. Lepší je ihned zpomalit nebo zastavit a nechat to zchladnout. Tobě se jemně přidřel píst a když bys to sundal, uvidíš tam prasátko. Nic nerozdělávej, jezdi dál, ono si to už po 100km sedlo a zajelo se to.
Je to marný. Vysvětlíš jim to a za pár dnů se stejně zeptají znovu úplně na to samý :D
Uživatelský avatar
Pavel
Lokální moderátor
Lokální moderátor
 
Příspěvky: 1357
Registrován: stř srp 04, 2010 10:20:09
Bydliště: Brno

Re: Filosofie oprav a údržby

Příspěvekod Wisly » ned lis 26, 2017 17:37:43

Drobna udrzba po sezone - taham novu elektriku, halogenka v prednom svetle, vymienam GYT za klasiku, vycistene spojky, vyprane retaze, vycistena nadrz, umyty motor, ... este sa pohram so zadnou brzdou, nebrzdi potvora...
Přílohy
DSC_0497.JPG
Drobna udrzba po sezone :)
DSC_0497.JPG (229.02 KiB) Zobrazeno 4064 krát
Wisly
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 75
Registrován: čtv úno 02, 2017 18:26:06

Re: Filosofie oprav a údržby

Příspěvekod Paczek » stř kvě 23, 2018 9:02:07

Já to spíš tak flikuju a beru to po malých krůčcích, když se mi něco nezdá. Pořád si nejsem jistý z nedostatku zkušeností :)
Paczek
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned zář 17, 2017 17:15:48


Zpět na Všeobecný pokec, smetiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků