Myslím že butan presne trafil klinec po hlavičke. O kšeft ide až v prvom rade. Okrem snahy o presadenie čínskych skútrov je tu tiež zrejmá snaha vrchnosti o spoplatnenie používania ciest. To by bez zaevidovania všetkého čo má kolesá bolo dosť problematické. Tiež si myslím, že nejaký apel na snahu o záchranu babetty argumentovaním vysokou cenou legalizácie je vopred odsúdený na neúspech. Nehovoriac o tom, že petíciu v tom lepšom prípade podpíše pár desiatok ľudí.
Vysoko si vážim Starcovu snahu o záchranu babetty, ale domnievam sa, že celá táto záležitosť bola šitá príliš horúcou ihlou. Áno je najvyšší čas čosi pre záchranu babiet urobiť. O tom niet čo debatovať. Ale nesúhlasím s textom petície tak ako je napísaný a preto osobne túto nepodpíšem ani nepodporím.
Jedna vec je niečo tvrdiť s súkromnom rozhovore a iná vec je vložiť do verejnej listiny, akou petícia rozhodne je, tvrdenia, pre ktoré nemáme vecné dôkazy.
Konkrétne:
po sprivatizovaní koncom roku 1997 pre neschopnosť manažmentu a rozkrádania cestou majiteľov firmy, výroba svetoznámej Babetty končí.
ak má niekto dôkazy o rozkrádaní je povinný ich predložiť orgánom činným v trestnom konaní, ale ak ich nemá, nemá ani právo čosi také do petície napísať.
Ďalej:
90% Babiett jazdiacich po cestách Slovenskej republiky VIN čísla na ráme nemá. Tých 10% ich má preto, že boli kúpené v zahraničí, alebo boli u nás vypredané z niektorej vrátenej zásielky zo zahraničia, kde už tieto VIN čísla boli na ráme povinné.
Podľa mňa (možno nemám dostatok podkladov a mýlim sa) žiadna z babiet nemá VIN čísla ako ich požaduje súčasná legislatíva a sú vybavené iba výrobnými čislami. Naviac argumentovať percentami, keď pre ne nemáme presné podklady, ani pramene odkiaľ sme ich čerpali, je nieže dvojsečná zbraň, ale podľa mňa skôr argumentácia vo svoj neprospech. Na podklade takejto zaiste dobre mienenej argumentácie sa totiž môže spochybniť celá petícia a zmiesť zo stola šmahom ruky. Akiste nemusím vysvetľovať prečo. Bolo by preto vhodné túto pasáž petície prepracovať.
Myslím že omnoho účinnejší je butanov argument hovoriaci o tom, že babetta nie je uspôsobená pre umiestnenie tabuľky s evidenčným číslom, keďže v dobe jej výroby toto nebolo vzhľadom k vtedajšej legislatíve potrebné. Hlavne je asi potrebné poukázať nato, že elektroinštalácia babetty nie je schopná bez zásadnej prestavby zniesť pripojenie ďalšieho spotrebiča - žiarovky, alebo lampy pre osvetlenie evidenčného čísla, ktoré je predpismi požadované. Nejde len o inštaláciu nových káblov, ale hlavne o to, že zdroj elektrického prúdu babetty, alternátor nie je dimenzovaný na pripojenie ďalšieho spotrebiča. V prípade inštalácie osvetlenie tabuľky EČ dôjde k poklesu napätia a tiež k poklesu svietivosti hlavného i koncového svetla, čo môže v konečnom dôsledku znamenať ohrozenie bezpečnosti.
Pokiaľ by sa argumentovalo týmito skutočnosťami, možno by nebolo od veci získať odborné vyjadrenie niekoho z bývalých konštruktérov, či vývojárov babetty, ktorým by sa podporila petícia pri predkladaní kompetentným miestam.
Ďalej by možno stálo za uváženie skontaktovať prevádzkovateľov servera motoride.sk a požiadať ich o prípadnú podporu, pomoc a spoluprácu, keďže majú s takýmto niečím už vlastné skúsenosti a hlavne ide o omnoho väčšiu komunitu.
Tiež by možno nebolo od veci dať dokopy hoci len v rámci virtuálnej spolupráce, zopár ochotných ľudí, ktorí by sa tejto problematike venovali, pripravili znenie prípadnej petície a koordinovali ďalší postup petičnej akcie, prípadne by hľadali spôsob ako zalobovať v jej prospech.
Navrhujem preto petíciu v súčasnom znení okamžite stiahnuť, pozastaviť jej podpisovanie, ak už náhodou bolo rozbehnuté a ľudí ktorí sa pod ňu podpísali kontaktovať, vec im vysvetliť a prípadne ich prizvať k ďalšej spolupráci.
Babetta si zaslúži aby nešla takto neslávne do hrobu, ale ak už pre to chceme niečo urobiť, aspoň nech to má aspoň minimálnu šancu na úspech.