od Jenda » stř črc 18, 2007 19:56:48
Pravda občas nás motorka nasere, Babettu nevyjímaje. Ale to v čem se Babetta liší je levný provoz a možnost opravit na cestě i ty velmi dramaticky vypadající závady. Vyjma vysypání kliky a 23 km tlačení domů mne nikdy nikde nenechala. Pravda moderní motorky jsou komfortnější a lepší. I já sedlám na dlouhý štreky čtyřtaktního choppera. Je rychlej, pohodlnej a dá se s ním zvládnout i téměř 140 km v na jeden zátah po dálnici. To s Babettou nejde, i legislativně jaksi. Na druhou stranu, podělá se li mi choppřík, v 80% případů mohu jen vzít mobil a zavolat odtahovku, nebo servismana s vozíkem, pokud budu blízko domova. To u Babetty nehrozí. Jak popisuji, jel jsem před několika dny na Vápenky. Motorku mi všude obdivovali, to by se u Babetty nestalo. Ale když jsem jel zpátky a zdolal jsem "Babí lom" což je strašnej kopec nad Kyjovem /asi 1,5 km v 10-12% stoupání/ začaly mi tikat ventily. To je u ctyřtaktů známka toho, že se sype rozvod, /ten horší případ a nekompromisně servis/, nebo ten o něco lepší, že olej už na tom není dvakrát dobře /součadná náplň ná za sebou 1800 km/ a vzduchem a olejem chlazenej motor je vyhřátej / i když vnoci, bylo teplo asi tak 25 - 27 stupňů/. Měl jsem dvě možnosti: Pokud si to "nesedne" na rovině nepřestane, pokračovat v minimálních otáčkách na půl plynu na první pumpě koupit a vyměnit volej, to znamená 1 litr, bratru za 250,- peněz. A musí jej také mít /vizkozita přesně 15W40 podle SAE, což zase většinou mají/. Pokud i to selže, vzít mobil a protože mi domů zbývalo ještě víc jak 200 km, tak odtahovka. To je sranda za několik tisíc, pokud to ignoruju, tak vymlátím sedla a zničím vačky a bude to ještě dražší, včetně ztráty záruky. Na rovinách před Slavkovem se to začalo lepšit, také se začalo ochlazovat, olej jsem tedy neměnil, přesto jsem byl vyklepanej až do doby, kdy po 40km na D1, za jízdy v konstantních otáčkách a rychlosti si ventily daly říci a tikání ustalo úplně. Naštěstí. Otatně se také citelně ještě více ochladilo /18-20 st./ a jel jsem proti větru. I když choppřík jede zase jako z praku, musím co nejdříve navštívit servis, nechat si udělat ventilový vůle a vyměnit olej. Tedy 500,- peněz. A to jen pro jistotu. Doma si to udělat nemůžu /záruka/, je na to třeba autorizovaný servis, zápis do knihy oprav /součást dvouleté záruky/ a také speciální přípravek cenově pro mne absolutně nedostupný. Takže sice jezdím jako pán, ale něco to stojí. U Babetty je to sice bez komfortu, ale pokud se mi vysere například spojka, či to "jen lehce" přidřu, udělám si to na cestě sám. Těsnění pod válec stojí pár korun, náhradní koužky a čelisti do spojek není problém sebou vozit.
Tedy shrnutí:
Uvažuješ o koupi Yamahy. Dobře. Každej jednou dospějeme k velký motorce. To je zákonitá geneze motorkáře. I já uvažuju o chopperu Suzuki 650LS. Budeš jezdit jako pán, ale připrav se na to, že pokud svoji novou motku začneš zanedbávat /a to stačí se jen chovat k ní v době záběhu nešetrně/, zapomenout na interval výměny provozních kapalin, vrátí ti to pěkně i s úrokama, v tom špatným smyslu. V tom jo blbým případě /například nekontrolování stavu hydrauliky a náplně v brzdách /kapalina se povinně mění bez ohledu na kilometry po dvou létech provozu/ se rozstřelíš, či zabiješ. Ale také naopak. Pokud se o ní budeš na 100% starat bude ti věrně sloužit. Babetta si toho nechá líbit hodně. Někdy až neskutečně moc. Nový motorky sice jezdí krásně a čtyřtakt je šlechta mezi motory. Ale vyžaduje také adekvátní péči. A složitost postupu údržby. Že by si jako jen tak sundal hlavu /třeba pro kontrolu válce a kroužků/ tak na to v pohodě zapomeň. To je na servis. Nebo ztráta tlaku v mazací soustavě. Pokud to není "jen" malým množtvím oleje /prasárna/ tak to je konec jízdy na 100%, pokud nechceš odepsat motor. Improvizace zde neexistují, na to vždy mysli.
Nebudu tady moc jednotlivě srovnávat náklady na ježdení na Babettě a velký motorce. Počítej ale asi s 10x vyššími náklady. Asi měsíc před Vápenkama jsem si nechal udělat celkovou prolídku, volej a tak, za 600,- peněz. Počítat nutno se vším. Koupil jsem si taky náhradní sadu lanek: Plyn, o plynu /jen origoš/ nemluvě, spojka /ta se dá nahradit taky jen originálem, má speciální napínák v půli délky bowdenu/ a pokud nebudu moci spojku správě nastavit na manuálem předpsaný vůle záběru, po 10 km jízdy vysypu převodovku. Tady nejde šetřit. Pak taky bowden zadní brzdy. Ten už tak jen pro klid. Zadní bowden totiž můžu měnit jen doma, nedá se vozit sebou, má s sobě 70 cm dlouhou tyčku, nedá se to nikam složit. V nouzi se toto sice nechá nahradit obyčejným lankem se elektrikářkou spojkou, ale vyřadím tím zřejmě zadní brzový světlo. To spíše dojet na předek, kotouč vepředu to zvládne. Tak jen ty lanka 1700,- peněz /srovnej s Babettou/. Nemluvím o hlídání a dolejvání baterky, kontrolování elektriky. Pokud ti to například přestane dobíjet, vyjížďka se rázem mění v ruskou ruletu /jak daleko dojedu na chcípající totálně vybitou baterku/ a pokud dojedeš s práznou a vyřízenou baterií, je to na novou, starou již neoživíš, ani umělým dýcháním /300-4500,- peněz podle typu a kapacity/ a dalších kratochvílích /žárovky například/ pokud budeš mít v nový motce halogen, jakože asi ano, počítej s 250-400,- penězi za kus. Já mám naštěstí asymetrický S2 "jen" za 90 - 120,- peněz, s paticí Ba20d. Ty ale zase nemůžu sehnat. Pokud se mi to nepovede /Woozie slíbil, že pošle/, tak komplet nový světlo /2700,-/ se žárovkou H4 /350,-/ která je k mání na každý pumpě. Jinak povinná náhradní sada, kterou musím vozit /benga to pod Vápenkama kontrolovali/ je sedm kusů /předek, brzda a zadní světlo, blinkry, osvětlení SPZ/ tak za 550,- peněz...
Abych to uzavřel: Babetta mi stále stojí ve sklepě. Ložisko na klice. Již snad po desáté. Ale byla to moje první motorka. Jak budu mít čas, nechám jej vyměnit a zase bude jezdit. A pokud se vysype, tak se zase vymění. Ale jak říkám, je to tvoje záležitost, nikdo se na tebe nebude hněvat. Neexistuje nějakej předpis že příští rok musíš přijet na Vápenky /bacha na rychlost a policajty nad Suchovem/ zrovna na Babettě. Důležitý je přijet. Klidně třeba na koni, pokud jej budeš mít kde ustájit. Možná pouze tý motorce to přijde líto. Neměli bychom opouštět staré věci pro nové...