od Jenda » čtv črc 22, 2010 21:07:15
Čidlo od teploměru je na spodní straně válce, asi 5mm nad olejovým kanálem, který vede od čerpadla v klikové skříni. Takto jsou mazány pouze vačky a rozvod, mazání pístu je řešeno jako rozstřikovací, pomocí širšího třetího kroužku na pístu s voštinovou výplní. Stejný olej maže i mokrou, tuším tří, nebo pětilamelovou spojku. S tou teplotou je to asi takto: Za běžného počasí a pokud jedu, se teplota pohybuje mezi 80 - 90st., těch 90st. je tam, pokud jedu v kopcích. Za chladných podzimních dnů a za deště, nejsou vyjímkou teploty 60 -70 st. Někdy i nižší. Stačí ale chvíli zastavit / za chladného dne/ a s běžícím motorem pomalu stoupne teplota tak na 95 st. Pokud motor vypnu /u tohoto motoru je chlazení kombinované, vzduchem a obíhajícím olejem/ kterého obíhá celý litr. Motor má tedy dost malá žebra, jako vodník. Jakmile se motor zastaví, olej přestane obíhat a teplota rychle vyletí tak na 105 st. za běžného počasí tedy. To pochopitelně nevadí, motor neběží. Teploty nad 105 při zastavení např. na křižovatce také ne, po rozjetí se to rychle vrátí zpět. Pokud teplota stoupne na 100 st. a více za běžné rychlé jízdy, je to problém. Zpravidla se musí zastavit a počkat, až to vychladne na snesitelnou míru. Všechny typy olejů mají problémy s mazáním nad 120 st., kdy se může začít pálit olejový film a hrozí zadření. U čtyřtaktů to může ohrozit i spojku, pokud je to mokrá spojka tedy.
Pochopitelně v základní konfiguraci, když jsem motorku koupil, chladič oleje nebyl. U padesátky nebylo třeba olej chladit. S přechodem na vyšší obsah už to bylo žádoucí /vyšší objem stlačované a zapalované směsi a tím i vyšší ořev válce/. Součástí soupravy chladiče je i speciální mezikus, který nahradí na pravém boku hlavy původní díl s rozvodovými kanály k vačkám, kde se pak olej již bez tlaku vrací okolo rozvodového řetízku zpět do motoru. Z mezikusu jde tlakovými hadicemi do chladiče a odtud zpět k vačkám, srazí to teplotu oleje tak o 5 - 10st., což je dost. Protože jsou hadice přímo napojeny na tento mezikus, který je součástí hlavy válce a olejové kanály mají průměr asi 4mm, ta teplota tam je. To bylo ostatně příčinou propálení původních hadic dodaných s chladičem a mezikusem. Sice byly pěkný, pancéřovaný, ale tím to končilo. Dost sračky to byly. Koupil jsem u nás pak občejné hadice k hydraulickému nakladači /20,-kč za jeden metr/, které mají specifikaci olej, petrolej a do 120st. při 20atm. Jsou tam už rok a zatím bez problému. Pochopitelně vozím sebou náhradní, již nařezané přesně na míru. Na delší cesty i rezervní litr 4T oleje 10W40. Jako nejhorší variantu stále sebou vozím původní díl s přímými kanály k vačkám a sadu těsnění pod tento /použil jsem jej loni na Vápenkách, kdy se původní hadice po zkrácení propálila po několika hodinách podruhé/ a už nebylo co krátit. Díl je malý a nezabere moc místa. Kdyby se však něco semlelo, rozhoduje o dojetí, nebo maléru a odtahovce. Bez chlazení oleje se na vyším objemu dá taky jet, sice opatrně, ale bez oleje nikoliv. Po tom loňském průseru s propálenou hadicí jsem vyměnil i všechny "O" kroužky v mezikusu, jsou tam dva i průměru 7mm. Zatím je to O.K.