Butanovy hrátky s karburátorem

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod butan » úte srp 31, 2010 20:50:24

Několika lidem jsem už při problémech radil měnit trysky za nové. Né že by to bylo drahé, ale prodejna není vždy po ruce, rychlým řešením při problému s karburátorem je trysku změřit podle následujícího návodu.
Použijeme 2l PET láhev. Odřízneme dno, a fixem si označíme 277mm od konce zátky. Na mojí láhvi zde byl prolis, proto tak divné číslo.
Do zátky vyvrtáme přiměřenou díru, zátku povaříme ve vodě, a měřenou trysku do ní našroubujeme. Připravte si tedy 2 zátky, na velkou i malo trysku. Láhev naplníme vodou, a zkontrolujte zda voda nekape kolem závitu trysky. Protože stěna zátky je tenká, cca 1mm nešroubujeme trysku na doraz, ale jen pár závitů, aby stěna zátky byla uprostřed závitu trysky.
A můžeme měřit. Potřebujeme k tomu stopky, a něco na přesné měření proteklé vody do objemu 100ml.
Já třeba vodu vážím elektronickou váhou, s citlivostí .1g.
Do pet láhve zašroubujeme zátku, a do zátky měřenou trysku. Do ládve nalijeme vodu teplou 20°C po rysku.
A teď 100sec. cmrndáme vodu skrz trysku do odměrné nádobky.

Tryska Proteklo
35 15.5ml
50 32ml z karburátoru Bing
63 57ml
65 63ml
69 70ml

Pokud chcete s tryskami laborovat, můžete si sami zvětšit trysku, a vyzkoušet co to s motorem udělá. Zvětšování je velmi citlivé, stačí v trysce šoupat ocelovou strunou.
Ale nemá to moc cenu, tedy bez další přestavby motoru.
Třeba ta největší se chová nějak takhle:
špatný přechod motoru z volnoběhu do otáček
svíčka rychle černá, a přestane pálit.
babetta nejde vytočit přez 33km/hod, začne čtyřtaktovat a ztratí tah
pokud sundám plastový kryt sání, karbrátor plyvá benzín před sebe, směs se tím ochudí a jede dobře.
Ale z kopce se jí někdy podaří rozjet až na 60km/hod.

Předpokládám že kritickým místem v babettě je karburátor, který se při při vyšších otáčkách motoru začne chovat nelineárně, a ochudí směs. Větší tryska tedy nepomůže.
-Řešením je buď jiný karburátor s větším difuzorem, a k němu i větší kolínko a případně i klapkové sání. Takový karburátor je ovšen nutno znova nastavit, tedy vybrat trysku a zvolit polohu jehly. Právě zde tedy je příležitost pro zvětšování a měření trysek. Nastavení určené pro jiný motor asi nebude s babettou kompatibilní. Jeden takový karburátor z nějaké 125 mám, i s kolínkem, kdyby to někoho zajímalo mohu vystavit fotku.
-Protože při vysokých otáčkách nedojde k zásadnímu poklesu tlaku vzduchu v sání, (jen se ochudí směs) stojí za úvahu začít v tomto režimu obohacovat směs viz http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=4&t=1020 Zde popsaná metoda funguje, dokonce stačí menší tlak, asi 0-50Pa. Ale ten tlak by bylo potřeba inteligentně regulovat, v závislosti na otevření karburátoru, a otáčkách motoru. Musí se tedy vytvořit palubní počítač, který zlinearizuje vlastnosti původního karburátoru.

Ještě k plováku.
1) Nastavení plováku na horní okraj emulzní trubice není zcela ideální. Zvlášť když máte plovák zdeformovaný, dodatečně letovaný a pod. Ve staré dílenské příručce je doporučována kontrola skutečné hladiny benzínu, z nových příruček se to nějak vytratilo. Předpokládám že správná hladina benzínu je asi 2mm pod horním okrajem těsnění plovákové komory. (Zde myšlen karburátor v pracovní poloze, né na zádech) Kontrola se dá udělat tak, že rozebraný karburátor podržíme v uříznuté PET láhvi, hladina je pak dobře vidět. Ale abych nestrašil. To nastavení zase není tak extrémně kritické. Změna hladiny o 1mm změní bohatost dle mého odhadu tak o 2% a to zase na tahu ani nepoznáte.

2)Jehla pro regulaci hladiny má na sobě ocelový háček, aby pokleslý plovák jehlu (která může být zalepena starým benzínem) vytáhl. To je ale fikce. Plovák dřív dosedne na výstupek v plovákové nádobce, než za ten háček stačí zabrat. Možná náprava- háček přihnout, nebo odbrousit 2 výstupky na dně plovákové nádobky. Typicky se tedy ventil otvírá jen vlastní vahou, a stojí za to ho důkladně čistit, aby měl zcela volný chod.

3)Pokud ten háček nemáte, nebo naopak si uděláte nový z tlustějšího drátu (můj případ) poruší se tím vyvážení plováku, viz bod 1, a doporučené nastvení pak nezaručí přesnou hladinu.

Lubor

A ještě přidám odstrašující příklad jak jsem opravoval karburátor. Na jednom karburátoru jsem měl obroušenou zarážku proti osovému pohybu osičky plováku. Místo osičky tam byl hřebík, možná zarážku obrousil?. Snažil jsem se opravit zarážku naletováním měděného drátku. Mám slabou pájku, tak jsem při letování nádobku zdola nahřál plamenem letovací lampy. A nádobka se zdeformovala, a už na karburátor nešla nasadit. :cry:
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod butan » čtv zář 02, 2010 19:18:33

Dnes jsem přeměřil pár trysek ze starých, předrevolučních karburátorů, a velká tryska vychází o chlup větší řekněme 64,
zato malá je asi zarostlá? a vychází mi na 30.
Pročištění měděným drátkem jí vůbec nepomohlo.

Zároveň se domnívám, že první věc která se stářím rozladí na karburátoru, je emulzní trubice, přesně její horní hrdlo do kterého zasahuje škrtící jehla. Vlivem vybrací motoru i pohybu jehly se toto hrdlo zvětší, a projeví se to jako propad při přidávání plynu z volnoběhu. Malé změny lze dorovnat šroubem volnoběžné sytosti, později je třeba emulzní trubici vyměnit. Zkoušel jsem pár trubic repasovat, hrdlo slisovat.
Do kusu železa jsem vyvrtal slepou díru vrtákem 5, který jsem předem přebrousil, aby měl dlouhou špičku. Vznikne tak zápustka.
Do opravované emulzní trubice jsem vložil tyčinku průměr 2.5 (třeba stopku zlomeného vrtáku.)
Hrdlo emulzní trubice vložíme do zápustky, musí být svisle. Na druhý konec emulzní trubice (se zašroubovanou tryskou) několikrát klepneme kladivem, až se hrdlo zmenší kolem tyčinky.
Doplnění, emulzní trubice se snadno deformuje v místě kde jsou v ní otvory kolmé na osu. Proto je lepší jí do zápustky naklepávat namazanou olejem, a bez vložené tyčinky. V druhém kroku ji srovnáme zaražením tyčinky 2.5mm.


Ve Fabory se dají koupit vrtáky od .5mm po .1 pokud by někdo chtěl laborovat s úpravami trysek :P

Lubor
Po koupeli v kyselině sírové, asi 1hod. je volnoběžná tryska jako nová.
Tak už věřím lidem, co spravili karburátor vařením v octu.
Jinak malá odchylka volnoběžné trysky se dá kompenzovat šroubem sytosti. Ale odchylku hlavní trysky srovnáte jen její výměnou.
Naposledy upravil butan dne čtv čer 02, 2011 18:43:22, celkově upraveno 5
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod butan » ned zář 26, 2010 7:28:06

Dnes jsem čistil jeden karburátor vzduchem z kompresoru, a všiml jsem si že emulzní trubice dosedne horní částí pod difuzor, ale závitem mezi emulzní trubicí a tělem karburátoru přitom netěsní. Dělaly se mi tam bublinky.
Závěr
pokud máte problémy způsobené velkou tryskou - motor 4-taktuje a nechce jít do otáček,
a tyto problémy nezmizí ani po výměně trysky za novou,
zkuste trochou tmelu paulín utěsnit závit emulzní trubice. Aby benzín nemohl hlavní trysku obtékat. Po roce provozu se to stejně ucpe samo různými usazeninami, ale čerstvě vyčištěný karburátor bude dávat bohatší směs než před čištěním.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod Matrix » čtv říj 14, 2010 11:04:04

Pojem "čtyřtaktování" sem už slyšel mnohokrát, ale nikdo mi nebyl schopen vysvětlit, co to vlastně je. Můžu o to poprosit tebe ?
Babeta 210/000, r.v. 1988, najeto 22.500 km, S91+Stihl HP Ultra (zelený) 1:50
Uživatelský avatar
Matrix
Specialista II. třídy...
Specialista II. třídy...
 
Příspěvky: 276
Registrován: pon črc 06, 2009 17:42:11
Bydliště: Hradec Králové

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod martin110r » čtv říj 14, 2010 11:47:18

Jedného času som tiež nevedel čo to je. Údajne by to malo byť, že motor jednu otáčku vynechá. Skrátka že sa kľukovka dvakrát otočí, no zmes odpáli iba raz. U štvortaktu normálna vec, u dvojtaktu sa to nazýva štvortaktovanie. Aspoň tak som to našiel vysvetlené myslím na Jawamanii.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod butan » čtv říj 14, 2010 20:26:44

Matrix píše:Pojem "čtyřtaktování" sem už slyšel mnohokrát, ale nikdo mi nebyl schopen vysvětlit, co to vlastně je. Můžu o to poprosit tebe ?

Dobře to jde navodit na mém zahradním fukaru, chce to mít motor pod zátěží. Když na studeném fukaru dám asi půl plynu a jemně přidávám, najednou začne mít hluboký zvuk, a začne kouřit z výfuku. Výkon kupodivu nepoklesne, a čtyřtaktuje jen při úzkém rozmezí otáček, Je to stav, kdy rezonance ve výfuku zabrání správnému vypláchnutí válce. Asi se tam vrátí tolik spalin, že vzniklá směs nejde zažehnout.
U motorových pil to snad také běžně nastává, ale tu doma nemám.
Lubor
Na babettě je rozpoznání tohodle stavu poněkud ztíženo. Za jízdy nevidíš kouř z výfuku, a zvuk z výfuku je přehlušen mechanickým hlukem z motoru, dobře je slyšet jen když jedu kolem betonové zdi, od které se odráží, nebo kolem zábradlí s plastovou výplní. A hlavně zátěž se během jízdy stále mnění.
Naposledy upravil butan dne pát říj 15, 2010 20:20:16, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod milda » pát říj 15, 2010 14:42:38

Něco podobného se mi někdy stává na studené babettě, když se rozjedu tak na půl plynu. Motor má takový zvláštní zvuk, tišší a na nižší frekvenci, a nemá tah. Stačí cuknout s plynem, ubrat a opět přidat, a motor změní zvuk na normální a okamžitě zabere. Nevím jestli je to právě ono čtyřtaktování, na výfuk si nevidím, ale mohlo by být. Jak jsem psal, stává se mi to jen občas, častěji když mám už starší svíčku.
milda
Globální moderátor
Globální moderátor
 
Příspěvky: 552
Registrován: čtv led 18, 2007 16:55:10
Bydliště: Třinec

Re: Butanovy hrátky s karburátorem

Příspěvekod Starec » sob říj 16, 2010 8:28:35

Správne odrezať z kolena výfuku a bude to OK.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....
Uživatelský avatar
Starec
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1480
Registrován: pát čer 15, 2007 23:40:00
Bydliště: Slovensko-Ratková


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 11 návštevníků