Použijeme 2l PET láhev. Odřízneme dno, a fixem si označíme 277mm od konce zátky. Na mojí láhvi zde byl prolis, proto tak divné číslo.
Do zátky vyvrtáme přiměřenou díru, zátku povaříme ve vodě, a měřenou trysku do ní našroubujeme. Připravte si tedy 2 zátky, na velkou i malo trysku. Láhev naplníme vodou, a zkontrolujte zda voda nekape kolem závitu trysky. Protože stěna zátky je tenká, cca 1mm nešroubujeme trysku na doraz, ale jen pár závitů, aby stěna zátky byla uprostřed závitu trysky.
A můžeme měřit. Potřebujeme k tomu stopky, a něco na přesné měření proteklé vody do objemu 100ml.
Já třeba vodu vážím elektronickou váhou, s citlivostí .1g.
Do pet láhve zašroubujeme zátku, a do zátky měřenou trysku. Do ládve nalijeme vodu teplou 20°C po rysku.
A teď 100sec. cmrndáme vodu skrz trysku do odměrné nádobky.
Tryska Proteklo
35 15.5ml
50 32ml z karburátoru Bing
63 57ml
65 63ml
69 70ml
Pokud chcete s tryskami laborovat, můžete si sami zvětšit trysku, a vyzkoušet co to s motorem udělá. Zvětšování je velmi citlivé, stačí v trysce šoupat ocelovou strunou.
Ale nemá to moc cenu, tedy bez další přestavby motoru.
Třeba ta největší se chová nějak takhle:
špatný přechod motoru z volnoběhu do otáček
svíčka rychle černá, a přestane pálit.
babetta nejde vytočit přez 33km/hod, začne čtyřtaktovat a ztratí tah
pokud sundám plastový kryt sání, karbrátor plyvá benzín před sebe, směs se tím ochudí a jede dobře.
Ale z kopce se jí někdy podaří rozjet až na 60km/hod.
Předpokládám že kritickým místem v babettě je karburátor, který se při při vyšších otáčkách motoru začne chovat nelineárně, a ochudí směs. Větší tryska tedy nepomůže.
-Řešením je buď jiný karburátor s větším difuzorem, a k němu i větší kolínko a případně i klapkové sání. Takový karburátor je ovšen nutno znova nastavit, tedy vybrat trysku a zvolit polohu jehly. Právě zde tedy je příležitost pro zvětšování a měření trysek. Nastavení určené pro jiný motor asi nebude s babettou kompatibilní. Jeden takový karburátor z nějaké 125 mám, i s kolínkem, kdyby to někoho zajímalo mohu vystavit fotku.
-Protože při vysokých otáčkách nedojde k zásadnímu poklesu tlaku vzduchu v sání, (jen se ochudí směs) stojí za úvahu začít v tomto režimu obohacovat směs viz http://www.speaker.cz/motoboard_305/viewtopic.php?f=4&t=1020 Zde popsaná metoda funguje, dokonce stačí menší tlak, asi 0-50Pa. Ale ten tlak by bylo potřeba inteligentně regulovat, v závislosti na otevření karburátoru, a otáčkách motoru. Musí se tedy vytvořit palubní počítač, který zlinearizuje vlastnosti původního karburátoru.
Ještě k plováku.
1) Nastavení plováku na horní okraj emulzní trubice není zcela ideální. Zvlášť když máte plovák zdeformovaný, dodatečně letovaný a pod. Ve staré dílenské příručce je doporučována kontrola skutečné hladiny benzínu, z nových příruček se to nějak vytratilo. Předpokládám že správná hladina benzínu je asi 2mm pod horním okrajem těsnění plovákové komory. (Zde myšlen karburátor v pracovní poloze, né na zádech) Kontrola se dá udělat tak, že rozebraný karburátor podržíme v uříznuté PET láhvi, hladina je pak dobře vidět. Ale abych nestrašil. To nastavení zase není tak extrémně kritické. Změna hladiny o 1mm změní bohatost dle mého odhadu tak o 2% a to zase na tahu ani nepoznáte.
2)Jehla pro regulaci hladiny má na sobě ocelový háček, aby pokleslý plovák jehlu (která může být zalepena starým benzínem) vytáhl. To je ale fikce. Plovák dřív dosedne na výstupek v plovákové nádobce, než za ten háček stačí zabrat. Možná náprava- háček přihnout, nebo odbrousit 2 výstupky na dně plovákové nádobky. Typicky se tedy ventil otvírá jen vlastní vahou, a stojí za to ho důkladně čistit, aby měl zcela volný chod.
3)Pokud ten háček nemáte, nebo naopak si uděláte nový z tlustějšího drátu (můj případ) poruší se tím vyvážení plováku, viz bod 1, a doporučené nastvení pak nezaručí přesnou hladinu.
Lubor
A ještě přidám odstrašující příklad jak jsem opravoval karburátor. Na jednom karburátoru jsem měl obroušenou zarážku proti osovému pohybu osičky plováku. Místo osičky tam byl hřebík, možná zarážku obrousil?. Snažil jsem se opravit zarážku naletováním měděného drátku. Mám slabou pájku, tak jsem při letování nádobku zdola nahřál plamenem letovací lampy. A nádobka se zdeformovala, a už na karburátor nešla nasadit.
