Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » ned čer 28, 2020 15:10:59

Zdravím,dostala se mi pod ruky 207ička na GO. Tak trochu jsem v koncích díky ojničnímu ložisku. Je mi jasné,že se vnitřek po nalisování musí projet stavitelným výstružníkem... Nevím však na jakou hodnotu,dokázal by mi ji tedy někdo sdělit?

Druhá věc je ta,že toto ložisko je větsí i venkovním průměrem a soustružník se moc netvářil na obrábění z venčí. A to chápu i já,jelikož to nemá moc jak upnout a zaručit souosost. Navíc ten kus co mi přišel neměl ani vnitřní drážku pro mazání. Vlastním také 207 a když jsem to kdysi řešil,radši jsem tuto výměnu vzdal a ložisko uschoval. Ze zvědavosti jsem jej našel a zjistil jsem, že drážku má.
Soustružník mi nabídl ,že mi to osoustruží,jelikož má i bronz. Z toho plyne další otázka. Má to být bronz,nebo mosaz ? Na stránkách,kde jsem obejdnával je psáno mosazné ložisko.
No ať už to dopadne jakkoliv,jaký má být přesah venkovního průměru,tak aby to tam šlo nalisovat a neklouzalo to tam?
Předem díky za info...
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Ba.betton » úte čer 30, 2020 19:51:47

Futro se protahuje stavitelným výstružníkem na konkrétní čep, nelze to vystružit na jeden daný rozměr. Nejprve musíš vybrat čep tak, aby měl správné uložení v pístu (někdo říká suvně, já pořád věřím na lisované, ale Bůh ví, jaké to pak je, když se motor ohřeje na provozní teplotu). Následně musíš ve futru vysoustružit drážku na mazání (bohužel to, jak říkáš, dodávají bez ní). Dále futro nalisovat do oka ojnice (jde to i truhlářským ztužidlem) a vyhotovit otvory pro jeho mazání (nezapomenout na dírku ze strany vyvažováků). Ty futra mají opravdu přesah a musí se to do oka lisovat, ale jak moc „natvrdo“ je to ještě přípustné, to nevím.

Co se týče materiálu, tak si myslím dá použít oboje, resp. slyšel jsem jak o bronzu, tak o mosazi. Taková perlička - nějaký rok nazpět, jsem měl nachystané ty futra k spektroskopii na elektronovém mikroskopu, ale nakonec se to nestihlo :D .

Já osobně raději preferuji jehly (ať už volné, nebo v kleci - oboje se používá i u závodních strojů). Stalo se mi, že jsem na motoru s futrem musel vyměnit píst, jenže čep, který k futru patřil, byl zas volný v pístu a už to fest cinkalo. Někdy se ty vůle sejdou. Ty jehly jsou na tohle o dost tolerantnější, mám osobně pocit. Přerod na jehly ale znamená novou ojnici!

Určitě Ti lépe poradí někdo jiný, kdo sem nepřestal chodit, třeba Azor, to je opravdový profesionál.
Uživatelský avatar
Ba.betton
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon zář 05, 2016 20:03:51
Bydliště: Vyškov

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Azor » stř črc 01, 2020 9:36:01

Kdepak profesionál, to už dávno neplatí, svého času jsem sice dělal ve strojírenství, ale to je fakt dávno. Soustružník by si s tím měl poradit, přesahy se dělají podle systému "jednotná díra/jednotný hřídel", najde se to v každých strojnických tabulkách (mám je někde na půdě, ale hledat to nepůjdu, trvalo by to ...). Osobně bych volil uložení tak H7/r6, ale to je jen nástřel (soustružník bude vědět o co se jedná). Bronz je podle mého názoru materiál pro daný účel velmi vhodný. No a doporučuji oko ojnice ohřát a futro zmrazit, teprve pak lisovat. Mazací drážka, dírky a výstružník tak, jak psal kolega Ba.betton (nevystružit moc, oko ojnice se při práci motoru teplem roztahuje (čep méně), tak aby to pak nebylo příliš :? . Valivé ložisko je samozřejmě lepší, zejména jehly v kleci jsou lepší volbou než volné jehličky, ale výměna ojnice je porod, kdo nemá potřebné vybavení a zkušenosti, ať se do toho sám rozhodně nepouští.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 982
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » stř črc 08, 2020 18:06:51

Díky Vám oběma za obohacení mých vědomostí...
Asi se to v tom slohu ztratilo,ale našel jsem doma jiné futro,které jsem chtěl použít na svou babettu,ale pro složitost jsem se na to vykašlal.
Vnitřní mazací drážku má. Venkovním průměrem je ještě větší,než to bez drážky.
Ale stáhnout by se musely obě.
Pístní čep mi byl dodán k výbrusu ,je však stejný jako jiný,který mi ležel doma. Na i-obchodě,kde jsem bral nějaké díly,jsem dokonce v popisu toho futra našel požadovaný výstružník (14H7).
No nechám na soustružníkovy,zda to vyrobí celé znova ,nebo použije jedno z nich.
A co se týká postupu-
1) vyvrat dírku a nalisovat do oka ve správné poloze
2) udělat zářez pro mazání
3) projet výstružníkem
Je tento postup OK,nebo mám špatnou představu?
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Azor » stř črc 08, 2020 21:40:50

Futro s drážkou nalistovat, pak teprv vyvrtat dírku podle dírky v ojnici, zkrátka to projet a nakonec vystruzit. S dirkou napřed se netrefíš.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 982
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » sob srp 01, 2020 20:09:52

Děkuji za instrukce,motor už běží... Ale mám problém.Ať dělám cokoliv,babetta jede pouze bez hadičky ,která propojuje rám s krytem sání... Drátěnka je čistá a vše je průchozí.
Zkoušel jsem i vrátit jehlu z třetího na druhý zářez,ale beze změny. Hladinou to nejspíše nebude,z karburátoru nic nepřetíká a plovák je nastaven tak jak by měl. Se šroubem bohatosti směsi mohu taky točit jak chci a bez výsledku...
Už mi docházejí nápady,nevíte někdo co s tím?
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Ba.betton » ned srp 02, 2020 20:47:54

Jakou máš barvu svíčky? Podle popisku to vypadá, že je to s hadičkou moc bohaté. Předpokládám, že „těleso sání,“ v kterém je drátěnka, spolu s celou vzduchovou cestou, máš také čisté. První pomoc by mohla být zkusit drátěnku jinak poskládat, nebo ji experimentálně vyhodit. Pokud to dál nepomůže, musí se jít jinou cestou ... Jakou máš trysku v karburátoru? Ve 207 má být standardně č. 58.

Píšeš, že hladinu máš OK. Ta se letmo kontroluje zarovnáním plováků s emulzní trubicí. Přesnější nastavení se ale dosáhne když odšroubuje plovákovku. Místo šroubů, co ji drží, našroubuješ nějaké fest dlouhé a karbec postavíš do nějaké průhledné misky / sklenice. Pak se normálně připojí hadička na benzín a sleduje se, kam až hladina v nádobě vystoupá. Ideálně by měla vystoupat, pokud si dobře pamatuju, tak 1 - 2 mm pod oválnou dírku, která je pod difuzorem (tou velkou dírou). Tohle je JEDINÝ způsob, jak nastavit bohatost směsi. Šroubek pro bohatost šteluje pouze volnoběh (je vlastně v tunýlku na spojnici mezi dírkou pro sání volnoběhu (cca 2 mm velká dírka napravo od difuzoru) a volnoběžnou tryskou.

Další možnost je ta, že si to teprve „sedne“. Mně 207 po složení jela naopak jen s přicpaným sáním. Po půl hodině ježdění jsem sání plně zprůchodnil a začalo se to chovat normálně.
Uživatelský avatar
Ba.betton
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon zář 05, 2016 20:03:51
Bydliště: Vyškov

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » pon srp 03, 2020 12:45:29

Tryska je tam 58,dokonce jsem tam při včerejším bádáním dal úplně novou... Trochu jsem při tom snížil hladinu. Jsem ve fázi,kdy jsem schopný jezdit i se sáním,ale nastartovat ji aby běžela je porod. Sytič nereaguje,musím různě přicpávat tu zmiňovanou trubici abych dosáhl toho,že babetta půjde sama na volnoběh ,než se zahřeje natolik,aby byla schopná jízdy... Všiml jsem si ,že po zahřátí se zvednou otáčky,což je divné... Svíčka je nová N15C ,uvažuji o N17C... Jehlu jsem vrátil na třetí zářez.... Možná to chce trochu pojezdit,než to sedne a pak řešit...
Už mi pár babett pod rukami prošlo a po GO,to vše šlo relativně na drc... I když je pravdou,že mé 210 taky trvá než se zahřeje a nedusí se po přidání plynu,ale pak jede jako střela...
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Azor » pon srp 03, 2020 14:25:22

N15 (dříve PAL 14-8) tam v žádném případě nepatří, původně je na B 207 předepsána N19 (PAL 14-5), někomu to ale jezdí líp na N17 (PAL 14-7). Ovšem na start by to nemělo mít vliv, nesprávná svíce se projeví až po chvíli jízdy. Nová svíčka neznamená vždy dobrá svíčka, ale to jen tak na okraj, k laborování by člověk měl mít vždy svíček dostatečnou zásobu. Pokud opravdu v rámu není vzduchu v cestě nějaká chcíplá myš apod. (což by zvyšovalo bohatost), zkusil bych to nejdříve úplně bez drátěnky a pokud by se to zlepšilo, tak místo drátěnky dát nějaký řidší molitan (byl vkládán do posledních serií Babett). Špatné startování může být přirozeně důsledkem více příčin, např. horší stav fajfky (může mírně probíjet), starý VN kablík, zoxidovaný bakelit VN cívky (opět může mít horší izolační pevnost), nedobrý stav cívky v magnetu, stářím oslabené magnety v rotoru, atd. atd. a pak je tu samozřejmě otázka celé palivové cesty - dobrý průtok a čistý seřízený karbec jsou nezbytnost. Že by nefungoval sytič, resp. vzduchová přívěra (pokud tedy správně zaskakuje) je z principu nemožné, spíš je to naopak přechlastané - což zase navádí na problém dostatku vzduchu (nějaké přicpání sání) - ovšem je tu ta ochota naskočit při dalším přicpání, takže opět černá magie :? . Ale radit takhle na dálku je těžké, chce to laborovat, prostě si s tím pohrát. Mimochodem už si někdo všiml, že nově prodávané jehly jsou mnohem tlustší a neumožňují seřízení volnoběhu ? Psal jsem to do MOTO Jakuba, odkud jsem to bral naposled, a tam tvrdili, že si zatím nikdo nestěžoval, ovšem stejné jehly byly i od jiných prodejců.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 982
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » pon srp 03, 2020 17:24:30

Velice děkuji za osvětu ohledně svíček. Týká se to i babetty 210? V rámu nic není,profukoval jsem to kompresorem a je to plně průchozí.
Co se týka startu ,tak to chytne vždy,jen to pak chcípne.
Proto musím dělat sytič já... Přijde mi ,že přes origo sytič jde toho vzduchu málo,proto funguje spíše to mé přiškrcování trubice. V podstatě babetta začne fungovat ,až když se ohřeje opravdu na provozní teplotu... Ještě teda podotknu,že je na tomto stroji Tranzimo,tak snad není problém v tom. Pravda je,že jsem se modlil,aby to vůbec hodilo jiskru....Co se týká jehel,to jsem ještě neřešil,ale nedivil bych se. Ke všem dílům by měli dávat popisek "urob si sám"
Nedávno jsem chtěl dát novou prachovku a musel jsem ten plech obrousit ,zmrazit a uložení v bubnu ohřát. Stejně to nedopadlo dle mých představ. A o paknách ať už spojkových nebo brzdových radši ani nemluvit....
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Azor » pon srp 03, 2020 18:15:04

Pro 210 je třeba studenější svíce než pro 207, tedy N17 je zde úplně v pořádku. Ten sytič jsem blbě pochopil, domníval jsem se, že je v poloze aktivní a přesto je nutno dále přiškrcovat. Tady by mohlo pomoci zvětšit dírku v cloně, ale to se přirozeně špatně vrací zpět, takže uvážlivě. Tranzimo je krásná retrověc, babče v origo stavu sluší, ale je známo, že to byla nejporuchovější součástka původních Babett a přechod na JTZ byl pak přímo skokem ve zvýšení spolehlivosti. Tím netvrdím, že tranzimo musí fungovat špatně, ale je to dost loterie (kus od kusu) a zejména po delší době používání se na něj už moc spoléhat nedá.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 982
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » pon srp 03, 2020 18:16:11

Tak jsem dost možná kápl na to pravé... Je mi divné,že když úplně ucpu výfuk ,babetta dál běží jako by nic... Někde je nějáká netěsnost a proto začne fungovat až po zahřátí,až se něco roztáhne... Může to mít na svědomí chcípák ,tam dole ve spoji,mezi hlavou a válcem?
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » úte srp 04, 2020 8:46:45

Tak má úvaha mířící k netěsnosti výfuku apod. byla nejspíše špatná...
Mezi hlavou a válcem(dekompresor)má být tuším těsnění,které jsem tam neměl.
Nevím z jakého materiálu má být,já doma našel jen gumový okroužek,ale na zkoušku stačí... Když jsem motor skládal,válec jsem zlehka rovnal smirkem na skleněné podložce a hlavu kupoval novou,jelikož stará byla do U. Pro případ že by to unikalo mezi samotnou hlavou a válcem jsem tam teď vložil hliníkové těsnění,které dodávají na babettu 210. Výsledek se bohužel nedostavil a já jsem opět na začátku. Ještě mne napadlo,že by to unikalo přes samotný dekompresor,ale to nejspíš nebude pravda. Ale fakt je mi divné,že po ucpání výfuku motor běží dále. Co vím,tak má babetta vždy chcípla...
Hold se budu muset pohrabat v tom karbecu ,zkusím tam dát z mé 207 a uvidím.
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Azor » úte srp 04, 2020 13:11:20

S dekompresorem já moc zkušeností nemám, používám babety spíš k ježdění a blbnutí, takže na origo stav si nepotrpím (i když je hezké mít babču jako veterána, tedy v originálním stavu). U obou svých 207 mám válce a hlavy z 210 a tedy bez dekompresoru. Dokud jsem ho měl, tak co si pamatuju, ten dek. přepouští plyny malým kanálkem do výfukového hrdla válce, těsněno to bylo určitě gumovým kroužkem (jestli z nějaké spec. pryže, to netuším). S ucpaným výfukem by to ale zajisté běžet nemělo, ty výf. plyny prostě někam jít musí a to samozřejmě musí být vidět (přece jen z babeťáckého motoru jde dým, ne nic takového co vychází z moderních aut, která jsou téměř pračkami vzduchu). Aby dvoutaktní motor dobře běhal, musí mít určitý odpor ve výfuku (ale né ucpání). Časem na to určitě přijdeš, čím to vlastně bylo, tak pak nezapomeň podělit se o zkušenost.
Korupce je nejodpornější způsob parazitování na společnosti.
Uživatelský avatar
Azor
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 982
Registrován: stř led 24, 2007 9:15:09
Bydliště: Domažlicko

Re: Babetta 207(Ojniční pouzdro)

Příspěvekod Aladin92 » stř srp 05, 2020 21:37:40

Na své babettě mám sytič odstavený a používám vypínač... Ale než jsem ho odstavil,nikdy jsem neměl problém a to jsem tam neměl ani ten okroužek...
Nicméně jsem pokročil... Už to fakčí,relativně jak má,jen se to možná déle zahřívá,než to jde za plynem... Neměl jsem moc času,tak se ještě uvidí.
Snažil jsem se to nastavit v té nádobě ,ale nějak jsem zjistil,že ať dělám cokoliv hladina byla plus mínus stejná ať jsem plováky nahnul jakkoliv. Po chvilce laborování jsem došel k názoru,že záleží i na ohnutí plíšku nad jehloým ventilem. Když je to moc ohnuté,je úplně jedno v jaké poloze vůči emulzní trubici jsou plováky. Takže jsem ohýbal pro snížení hladiny a ona se kvůli deformaci nad ventilem zvýšila. Tak jsem se na to vys... a porovnal plovák tak jak mi přišlo přirozené a když jsem ho hodil do karbecu,víceméně lícoval s em. trubicí. Až někdy bude čas,zkusím to znovu v té nádobě u nějaké své Babetty. Rozvahou i tím co už vím to bude lepší... Pokud tento karbec nepoteče a tato babetta pojede jak má,už do toho nepolezu ať je to jak chce. Pán kterému to dávám do kupy už chce jezdit a není čas se v tom hrabat...
Aladin92
Více pokročilejší...
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 08, 2020 21:27:36

Další

Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků