od Starec » sob pro 01, 2012 11:34:08
Samozrejme všetci v niečom máte pravdu a netvrdím, že Hermetik, alebo rôzne tmeli sú nevyhovujúce, len ich neodporúčam. Aj ja ich sem tam použijem ak je dosadacia plocha veľmi poškodená a nedá sa opraviť, ovšem zásadne nie na Babette. Hermetik sa používal za čias keď ešte technologia úprav dosadacích plôch nebola na takej úrovni ako teraz. Tmele zas su iba akousi náhradou na opravu dosadacích plôch, ktoré je obtiažne opraviť, lenže na motore Babetty ( o iných motoroh to netvrdím) som presvedčený, že každá dosadacia plocha sa dá ľahko opraviť. Za svojej praxe som sa dokonca stretol z rôznymi úpravami dosadacích plôch, (samozrejme nie na Babette) vrúbkované, dierkované a plnilo to jednoduchý účel, že materiál ktorý sa použil na tesnenie sa stlačením dvoch častí jednoducho vtlačil do nich a lepšie tesnil. Ak si zoberieme ako príklad polobloky z Babetty, tak ak máte malí škrabanec od šrubováka na dosadacej ploche, to neznamená, že tam hneď musíte použiť niečo na tesnenie, stačí papierové tesnenie a to sa tomu škrabancu prispôsobí. Ak je dosadacia plocha už viac poškodená neodborným zásahom, napríklad Ruským, sekáč - kladivo, tak oprava je samozrejme nutná a preto ja osobne tvrdím, že na tesnenie všetkých dosadacích ploch na Babette stačí papierové tesnenie ak je plocha v poriadku.
Dosadacia plocha na Babette sa nemusí poškodiť iba neodborným zásahom, ale aj tepelnou deformáciou, prípadne nesprávnym dotiahnutím a takéto poškodenie nie je vôbec vidno. Ako príklad uvediem dosadaciu plochu na karburátore a sacom potrubí: skúste ak budete mať demontovaný karburátor dosadacou plochou (tou čo tam ide tesnenie medzi karburátor a sacie potrubie) priložiť na kus skla a pozrieť sa z boku ako to sedí, to isté zo sacím potrubím. Neraz zistite aký je tam rozdiel. Tak isto to môžte zistiť aj na poloblokoch a budete parkrát nemilo prekvapený, prečo vám napríklad do kľukovej skrini nasáva falošný vzduch a motor nie a nie pracovať ako má, i keď ste vymenili všetky guferá. Takže základ na dobré tesnenie je rovná a hladká dosadacia plocha, na babču papierové tesnenie jemne natreté vazelinou, nie olejom a to len preto, aby nám tesnenie ostalo na mieste kde ho chceme mať a neodpadlo náhodou pri montáži. Na poloblokoch Babetty sú dva zavádzacie kolíčky na ktoré ak správne nasadíme tesnenie a dáme trocha pozor nemusíme už tesnenie ničím natierať. To že už výrobca namáča celé bloky papiera na tesnenie do oleja, nechá odkvapkať, počujem po prví krát v živote, i keď som sa dosť často pohyboval vo výrobných priestoroch v Považ. strojárňach či Kolárove.
Oprava dosadacích plôch na motore Babetty je veľmi jednoduchá, ovšem treba k tomu aj trocha šikovnosti a rôzny materiál. Treba k tomu kus starého skla, veľkosť volíme podľa toho akú veľkú plochu chceme opraviť, brúsna pasta (hrubá a jemná, dostať v moto predajniach) prípadne na veľké poškodenia hárok vodného brúsneho papiera.
Postup pri hrubom poškodený: na sklo položíme namočený hárok brúsneho papiera a poškodenú plochu na ňom kruhovými pohybmi zabrusujeme, kým nevidíme, že na ploche nám všade to zabrusovanie zaberá. Potom to zopakujeme ešte z brúsnou pastou.
Pri jemnom poškodení nepoužijeme brusný papier, ale natrieme na sklo brúsnu pastu, zriedime ju (vodou, olejom podľa typu pasty) a tak isto krúživým pohybom to zabrusujeme, kým neodstránime všetky nerovnosti a nevidíme, že nám brúsenie zaberá pravidelne na celej ploche.
Myslím, že som sa celkovo vyjadril tak, že každý pochopí, prečo nepoužívať, prípadne ak už, tak kedy použiť pri oprave Babetty Hermetik a iné tesniace tmely.
Nič nie je tak zložité ako sa na prvý pohľad zdá, len treba vedieť ako na to ....