Meranie výkonu motora

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Meranie výkonu motora

Příspěvekod martin110r » úte čer 22, 2010 19:09:33

Na tejto stránke som našiel návod na meranie výkonu a krútiaceho momentu motora. Návod je pre 4 valcový 4 taktný motor. Ale miernou úpravou by sa to dalo prispôsobiť pre 1 valcový 2 takt. Tak čo, kto bude prvý, kto zmeria na svojej Babette výkon?
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod butan » úte čer 22, 2010 19:46:27

Ta popisovaná metoda meří jen relativní záislost momentu na otáčkách. To na babettě by se při troše snahy dal měřit absolutní výkon. Základem je měření momentu motoru, a to by se docela přesně dalo realizovat měřením prohnutí hnacího řetězu. Na hací řetěz by bylo třeba uprostřed, na horní vlákno tlačit kladičkou (pomocí pružiny, řekněme silou 2N) a sledovat velikost průhybu pod kladičkou. Při záběru motoru se kladička zvedne, v závislosti na momentu.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod martin110r » úte čer 22, 2010 22:02:13

No na prvý pohľad by tvoja metóda bola možno jednoduchšia. Žiadna elektronika a podobne. Na druhej strane, kde vezmeš pružinu so silou presne 2 N. No a taktiež si nedokážem predstaviť priebeh merania. To budeš za jazdy sledovať, o koľko sa napne reťaz s kladkou, alebo ako? To sa mi zdá, ako slušný držkopád.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod Fajn-Tom » úte čer 22, 2010 22:18:16

Ta první metoda se da používat na babette bez jakychkoliv uprav, stačí v programu nastavit 1 impuls za 1 otáčku. Kdysi jsem si tak ladil výkon na motardu (1 valcovy čtyřtakt - 0.5 impulzu za otáčku), na babette to chci taky zkusit jenže u sebe právě nemam nic na nahraní záznamu.
111.jpg
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod butan » stř čer 23, 2010 6:15:05

martin110r píše:No na prvý pohľad by tvoja metóda bola možno jednoduchšia. Žiadna elektronika a podobne.


No já bych tam stejně dal snímací potenciometr, a záznamovou elektroniku. Výhodu vidím v tom, že je to absolutní měření. Po nakalibrování (obyčejným siloměrem, váhou a pod, co kdo má) by mohlo dát výkon motoru v HP v závislosti na otáčkách, jako skutečná brzda. Ale komu elektronika nesedí, poloha kladky by šla měřit i úchylkoměrem, babetta na stojánku, brzdit zadní brzdou, a výkon změříte taky. A otáčky měřit cyklopočítačem přímo na zadním kole.

K těm relativním metodám, pro nastavení maximálního výkonu motoru, třeba bohatostí směsi a přesdstihem se dá použít i měření teploty spalin. Stačí termočlánek (dva svařené tenké drtátky) vložit do výfukováho kanálu. Průduch k dekompresoru z mého vlákna "Motor bez trubiček" je na takovéhle měření jako dělaný.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod Fajn-Tom » stř čer 23, 2010 7:35:11

butan píše:
martin110r píše: Po nakalibrování (obyčejným siloměrem, váhou a pod, co kdo má) by mohlo dát výkon motoru v HP v závislosti na otáčkách, jako skutečná brzda.

Tím skutečná brzda myslíš co? Ze školy vím o dvou základních typech válcových zkušeben na měření výkonu. Jedna je z bržděnímy válci, kde se měří moment motoru při ruzných otáčkách. A druhá je s nebrždenímy válci, tam je jako odpor použita jen váha válcu a i moment setrvačnosti motoru. U té první se dá dostat přesný výkon motoru, což u té druhé je jen odhad, protože většinou neznáme moment setrvačnosti motoru, převodovky a kol, ale na ladění křivky výkonu to stačí, protože nepotřebujem vědět kolik výkonu tam máme, ale o kolik se to zvedlo a to už se zjistí přesně.

A stim meřením bohatosti směsi je jako levný řešení si sehnat napětovou vyhřívanou lambdasondu a ta dáva napěti kolem 1V a to právě podle přebytku kyslíku. Ne internetu jsou na to chémata na spájeni. Ale nevýhodou je že musíte mít po ruce 12V zdroj, ktery utáhne ohřev sondy, takže se to nedá měřit na babette za jizdy
Uživatelský avatar
Fajn-Tom
Zasloužilý uživatel
Zasloužilý uživatel
 
Příspěvky: 1039
Registrován: sob kvě 08, 2010 9:04:35

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod butan » stř čer 23, 2010 8:25:29

Ta lamda mně zajímá, vyrazil bych pro ní na vrakoviště, ale jseš si jistý že jí spaliny z dvoutaktu hned neotráví? S ní by se dal opradu optimálně nastavit karburátor. A stačí ji připojit za výfuk, na už vychalzené spaliny?
Když chci ale krátkodobě maximální výkon s bohatou směsí, (lambda .85, tady je měření teploty spalin vhodnější)

Měření momentu motoru, (průhybem řetězu) dává možnost změřit absolutní výkon motoru. Tedy podobně jako bržděné válce, ale navíc to měření uděláš přímo v terénu.
Lubor
Naposledy upravil butan dne stř čer 23, 2010 10:27:10, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod martin110r » stř čer 23, 2010 9:40:00

V prípade, že by si použil vyhrievanú lambda sondu, tak ju môžeš v podstate umiestniť kdekoľvek. Vyhrievanie sa postará o to, aby mala sonda optimálnu pracovnú teplotu. V prípade, že by si použil nevyhrievanú lambda sondu, tak ju nesmieš umiestňovať vo výfuku na miesto, kde sú spaliny už vychladnuté. To by nefungovalo. Lambda sonda má svoju pracovnú teplotu pri ktorej je schopná pracovať. Táto teplota je až 600°C. Čiže keby si ju umistnil na miesto, kde spaliny schladli, už by lambda sonda nefungovala správne. Musel by si ju umiestniť čo najbližšie k valcu. Ale neviem, či by Babetta bola schopná vyvynúť teplotu 600°C. To by už to koleno muselo v noci svietiť červeno pri tejto teplote. Čiže zrejme tú vyhrievanú použiť.

EDIT
Ja by som tiež rád zmeral výkon tak ako to je na stránke, len mám rovnaký problém ako ty. Impulzy nemám do čoho nahrať. A ďalšia vec, určite ste si všimli, že generálkujem motor, takže po generálke to tak rýchlo nezmeriam. Radšej počkám, kým sa motor zabehne. Lebo nezabehnutý motor vytáčať, kam až dvojka pustí to by nemuselo dopadnúť dobre.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod butan » stř čer 23, 2010 10:32:55

Tohle vlákno mně ještě inspirovalo, k pohledání průtokoměrů paliva. Konrad má v nabídce řadu snímačů, ovšem všechny mají pro využití na babettě malou citlivost, minimální průtok je .01l/min.
Kdyby někdo věděl o snímačí s minimem .001l/min, s tím by se už dala měřit spotřeba babetty on-line
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod martin110r » stř čer 23, 2010 10:47:45

Neviem, ja by som palivovú sústavu moc nekomplikoval. Ide o to, že takýto prietokomer spôsobí hoci malý, ale predsa len spôsobí odpor palivu. No a Babetta, keďže nemá podávacie palivové čerpadlo, ale benzín ide samospádom, aj to v mnohých prípadoch ide hadička viac vodorovne ako zvislo, mohlo by sa stať, že zaradním prietokomeru by bol problém vyjazdiť nádrž úplne dosucha. Totižto benzín síce natečie do karburátora, aj keď je hadička rovno, alebo mierne "do kopca", lebo je karburátor nižšie ako nádrž a benzín sa presúva z nádrže do karburátora vlastnou váhou. Keď je ho v nádrži veľa, tak prekoná aj určité odpory. Ale keď ho je málo, tak je problém odpory prekonať. Mne takto zlyhala Babetta s palivovým filtrom. Keď bolá nádrž plná, tak jej nevadil palivový filter. Spôsoboval malý odpor palivovej sústave, ale hmotnosť benzínu si s týmto odporom poradila a benzín sa "pretlačil" cez jemné sitko filtra. A keď boli v nádrži 2 deci benzínu, Babetta sa chovala, ako keby bolo v nádrži sucho. Už nenaštartovala. Jednoducho, v nádrži bolo tak málo benzínu, že už sa vlastnou váhou nedokázal "pretlačiť" cez filter. A to bol vyslovene zanedbateľný odpor, a pritom Babettu vyradil z činnosti. Filter som odstránil a zarazu Babetta spotrebuje z nádrže aj poslednú kvapku benzínu.

Takže aby si nebol prekvapený, keď toto urobí prietokomer.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod butan » čtv srp 12, 2010 9:24:32

Pro nastavení bohaté směsi pro maximální výkon je nejlepší brzda, ale dá se to i podle maximální teploty spalin.
Objevil jsem multimetr VA18B, který má v příslušenství termočlánek NiCr-NiAl kterým jde měřit teplota do >1000°C.
Mají ho v Gesu, za 1240Kč. Samozřejmně s ním změříte i teplotu válce, hlavy a pod, a ve srovnání s dříve popisovanými teploměry, je měřící čidlo podstatně menší. Je to kovová kulička o průměru .5 mm.
Lubor
Pokud někdo uvažujete o koupi solidního multimetru i pro jiné účely, toto je šikovný model. Jde připojit k počítači, měří frekvenci, jen TrueRMS nemá.
Naposledy upravil butan dne čtv srp 12, 2010 20:14:45, celkově upraveno 1
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod martin110r » čtv srp 12, 2010 11:06:57

Že nemá funkciu True RMS nevadí. Môj túto funkciu nemá a pritom meria presne. Stačilo Babettu odrušiť, teda zahodiť červený VN kábel a použiť čierny.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod butan » čtv srp 12, 2010 20:12:21

Martine, mícháš dvě nesouvisející věci. Odolnost proti rušení (EMC) nemá s True RMS nic společného. Pouze lze předpokládat že dražší profi přístroj bude mít tuto odolnost vyšší. True RMS znamená že přístroj měří efektivní hodnotu, ta také určuje jak bude připojená žárovka svítit. Obyčejný multimetr měří střední hodnotu a pak ji vynásobí převodní konstantou /na efektivní hodnotu) platnou pro čistý sinusový průběh. Obyčejný multimetr naměří na babettovém alternátoru asi o 20% méně než je skutečná efektivní hodnota. Při alternátoru na prázdno, bude ta odchylka ještě větší.
Lubor
butan
Specialista I. třídy...
Specialista I. třídy...
 
Příspěvky: 911
Registrován: pát říj 23, 2009 6:40:57
Bydliště: Praha

Re: Meranie výkonu motora

Příspěvekod martin110r » čtv srp 12, 2010 20:33:21

Aha, sorry, ospravedľňujem sa za blábol. Zároveň díky za objasnenie.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 10 návštevníků