Stránka 1 z 1
Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
čtv srp 05, 2010 17:30:34
od Pavel
Ahoj,
včera jsem rozpůlil motor a chci vyměnit všechny ložiska včetně těch 2 mosazných pouzder předlohové hřídele.
Jak jsem se už dočetl, ložiska se dají vyndat tak,že karter nahřeju v troubě na cca 100°C a na ložiska stříknu mrazící sprej (~ -50°C) a pak by to mělo lehce vyskočit, případně jemným poklepáním vyklepnout ven. Ale s těmi mosaznými pouzdry nevím, jestli stejný postup zahřátí,zmrazení a pak páčit šroubovákem???
Na kolik se ty kartery dají zahřát maximálně, abych je nezničil? Někde jsem četl, že v troubě někdo zahřívá na 150°C.
Jak to děláte vy? Já jen nechci používat hrubého násilí...
Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
pát srp 06, 2010 14:49:06
od marttin
na to nahrievam takým horákom na plyn koľko stupni neviem keď sa to nehraje ale ten plameň môže mať tých 500 a viac keď ich tam dávam tak ložiská dám do mraziaku nehrajem kartre a dám ich tam krásne tam zapadnú počkám pokiaľ sa to ochladí a je to
Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
pát srp 06, 2010 15:12:24
od milda
Od včerejška sleduju, jestli někdo odpoví a pořád nic. Já osobně jsem jednou dostal do ruky nové kartery, kde mělo pouzdro volnoběžky mírně zdeformovanou hranu (po nešetrném nabíjení). Raději jsem to opatrně a pečlivě vybrousil, než bych ho vyndával ven. Prostě mně žádná jednoduchá metoda nenapadla a nechtěl jsem riskovat poškození nového karteru při nějakých destruktivních pokusech. Pokud jde o ložiska, tam je to jednoduché. Podložit trubkou vhodného průměru a kulatinou nebo trubkou vhodného průměru z druhé strany vylisovat. Protože lis nemám, použiju jeden citlivý úder těžším kladivem a ložisko je venku. Dělal jsem to už mnohokrát a nikdy jsem karter nijak nepoškodil. Mrazící sprej jsem nikdy neviděl, kdysi před léty jsem pracoval v metalografických zkušebnách, a tam se na chlazení vzorků používal tekutý dusík. Ovšem nebylo to ve spreji a pochybuju že by se dal jen tak sehnat. Lokálně chladit by se také dalo sněhovým hasícím přístrojem, ovšem pro vylisování ložisek z karteru babetty nejsou takové experimenty nutné. Naopak pro montáž ložisek je nutné kartery zahřát právě na teplotu cca 100 až 150 °C, nabíjení ložisek za studena je zbytečné násilí.
Sám jsem zvědavý, jestli třeba Starec nezná nějakou metodu na mosazná pouzdra, podle mně je na to třeba nějaký vytahovák, něco na způsob vytahováků zalomených šroubů.
Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
pát srp 06, 2010 17:00:38
od Starec
No toto, normálne si ma milda vyprovokoval. Orginál vyťahovák na púzdra neexistuje. Väčšinou stačí poloblok zohriať a klepnúť z opačnej strany ako je púzdro, na 90 % vypadne. Ovšem ak by to nešlo ani tak, čo sa už aj mne stalo, tak som použil normalný vyťahovák, čo je na zalomené šruby, lenže ten nemá zas každý, zvlášť z tých väčších. Neskúšal som to priamo na puzdrach Babetty,ovšem inde, ale mám dobré skúsenosti, ak som si širší šrobovák upravil na mieru púzdra, hrany na ostro zabrúsil, naklepal to do toho puzdra a ak je blok zohriaty, neverím že by ho nešlo stade vytočiť. Nemusí to byť šrubovák, proste kus tvrdšieho železa upraviť, zabrúsiť a použiť ako vyťahovak. Som presvedčený, že to pôjde von.
Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
pát srp 06, 2010 22:30:06
od Pavel
Děkuji za rady.
O víkendu ty mosazné pouzdra vyzkouším dostat ven úderem z druhé strany a pokud to nepůjde, tak si na to zkusím udělat vhodný šroubovák. Nebo mě ještě napadlo sehnat šroub vhodného průměru a natvrdo s ním udělat závit do pouzdra a pak to vytáhnout ven na šroubu.
Jinak ty ložiska jsem už vyndal ven docela jednoduše. Trouba na 150° ohřát kartery a pak jsem na ložisko nastříkal chladící sprej (pozor, je hořlavý, takže žádný oheň kolem!), otočil karter a mírným poklepáváním kladívkem na gola ořech vhodného rozměru to šlo ven. Jde o to, že jsem si nemusel vyrobit žádný přípravek na vylisování, použil jsem nářadí, které má každý po ruce a nepoužil hrubého násilí.
Jinak pro zajímavost ty chladící spreje. Prodávají se 3 druhy, jak jsem tak koukal na netu. Jeden v elektronice (cca 300Kč) na detekci vadných součástek, druhý v lékárně (cca 90Kč) pro fotbalisty, třetí přímo pro strojírenství na tyto účely(400-500Kč). Nejlevnější z nich se dá koupit skoro v každé lékarně, říká se tomu syntetický led, nebo třeba také kelen, ten mrazí ještě víc. Já koupil toto
http://www.btcinvest.cz/synteticky-led.html za 90Kč.Tak jako tak, i kdybyste to nepoužili na chlazení při opravách motoru, tak se to může v dílně člověku občas hodit. Včera mi sjelo kladívko při úderu na kloub prstu a místo na ložiska jsem pak stříkal sprej na prst a dobrý, žádná boule

Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
čtv srp 19, 2010 13:09:13
od Pavel
Chtěl bych trošku přispět do fóra, jak vytáhnout jednoduše mosazné pouzdra z karteru bez jeho destrukce.
Vemte si nebo kupte šroub M14, mírně obrušte vnitřek mosazného kroužku (např. vrtačkou s brouskem). Ale pozor s citem! Obrušte trochu, zkuste šroub zašroubovat, pokud nejde, tak zas obrousit a tak dále, až půjde do kroužku šroub zašroubovat aspoň o 2 závity. Na dno pouzdra si dejte podložku, ať se vám pak šroub neotlačí o karter a začněte na šroub tlačit a zašroubovávat ho do pouzdra. Ono si to krásně prořeže závit skrz celé pouzdro, opře se to o karter a uvidíte, jak to pouzdro vyšroubujete lehce ven. Zkoušel jsem rady expertů, jako klepnout z druhé strany, páčit šroubovákem, apod, ale to pouzdro tam bylo tak nafest, že bych neměl šanci. Takto sice mosazné pouzdro zničím, ale když ho vytahuju, tak ho přece stejně chci vyměnit

Opačný postup je, že se nahřeje karter a drobným poklepáváním se pouzdro zaklepe do karteru.


Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
stř úno 23, 2011 8:32:45
od butan
Doplním tip na chladící sprej.
Výborně se dá mrazit propan butanem ve spreji, určeným do zapalovačů.
Nádobku musíte mít dnem vzůru, koncovku opřete trochu zešikma, aby nebyl ucpaný otvor, a stisknete.
Vyteče kapalný propanbutan, který se hned odpaří a sníží teplotu až na -20°. Tedy pokud ho tam lijete dost dlouho. A každý si to už vylepší sám, třeba nasazením aplikátoru s trubičkou, z kontaktolu...
Sněhový hasící přístoj obsahuje kapalný CO2 a je o třídu lepší. S ním uděláte -70°A nemusíte ho otáčet vzhůru nohama, trubička od ventilu uvnitř vede až na dno.
Lubor alias Butan
PS. Pro kuřáky není tento způsob chlazení nejvhodnější

Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
stř úno 23, 2011 13:53:31
od kompressor33
Do otvoru v puzdre daj vazelínu, asi do 2/3 výšky púzdra. Vlož do otvoru hriadeľ voľnobežky a zatlač ju do otvoru. Ja to robím na malom ručnom lise. Tlak vazelíny zaručene vytlačí púzdro. (mohlo by to ísť aj vo zveráku).
Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
pon úno 28, 2011 19:46:07
od milda
Tak to je velmi elegantní způsob, opravdu na profi úrovni. Přiznám se, že by mně to nenapadlo, a přitom to je jednoduché.
Re: Vyjmutí mosazných pouzder předlohové hřídele z karteru

Napsal:
pon srp 06, 2012 17:08:47
od ridchey
pozoruhodny zpusob:-)
jinak se da pouzit i plynovy varic,ale musi se na nej dat ten litinovy tal,aby bylo prohrati rovnomerne a nepalil se hlinik naprimo,
anebo pouzit s citem i elektrickou opalovaci pistoli, ta je dobra pro lokalni prohrati....