Vůle v ojnici

Vše o motorech, úpravy, karburátory, převodovka /volnoběžka/, opravy a návody...

Moderátoři: IGI, milda, DRN

Vůle v ojnici

Příspěvekod klasyc » pon srp 23, 2010 17:02:55

Zdravím vás, pánové,

díky vysoké hlučnosti motoru a zvláštním zvukům, které z něho vycházely, jsem dospěl k rozhodnutí, že ho rozeberu, vyměním ložiska a gufera.
Všechno šlo hladce, ale teď potřebuju poradit s ojnicí: Jaká je maximální přípustná vůle mezi ojnicí a klikovkou? Ve směru chodu pístu se mi zdá, že vůle není skoro žádná. Ale výchylka do stran (pístní čep + oko ojnice) přesahuje 1 cm. Je toto normální a nebo mám dát novou ojnici?
klasyc
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř čer 24, 2009 22:18:10

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod martin110r » pon srp 23, 2010 18:09:18

Vôľa medzi klukovkou a ojnicou viac ako 1 cm? Na starej použitej (17 400 km) som mal vôľu cca 1-1,2 mm a na fungl novej asi 0,3 mm. No neni mi jasné, ako sa ti tam mohla vytvoriť taká veľká vôľa.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod klasyc » pon srp 23, 2010 18:19:39

No to, co jsem psal, není jenom vůle mezi klikovkou a ojnicí. Prostě když držím klikovku a klepu s pístem, tak udělá výchylku přes centimetr. Mezi klikovkou a ojnicí je vůle menší, ale když s ojnicí zaviklám zleva doprava, tak je cítit, že tam vůle je. Nevím, jak bych měl změřit velikost. Vůle je i na druhé straně mezi ojnicí a pístním čepem (nedávno měněný).
Otázkou je, jestli to vadí - jak říkám ve směru pohybu pístu to sedí přesně, výchylka je jen do strany a tam se ojnice běžně nehýbe.
A další věc - jak se vůle zbavit? Vyměnit ojnici? A jak ji dostanu z klikovky? V dílenské příručce jsem zahlédl slovo lis a na ten může Babetta rovnou zapomenout, mám jenom kladivo :mrgreen:
klasyc
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř čer 24, 2009 22:18:10

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod martin110r » pon srp 23, 2010 19:03:33

klasyc píše:V dílenské příručce jsem zahlédl slovo lis a na ten může Babetta rovnou zapomenout, mám jenom kladivo

A ty môžeš zabudnúť na kladivo :lol: . Kladivom skoníš nielen vadný diel, ale aj diely okolo.

Čo sa týka tvojho problému. Nerieš to. Všetko máš v poriadku. Vôla medzi ojnicou a kľukovkou byť musí. To je normálka. Vravíš, že tam je malá vôľa. To že zatrasieš ojnicou a cítiš malú vôľu, to je ok. Čo sa týka "veľkej" vôle medzi ojnicou a piestom je tiež normálne. Keď lisuješ kľukovku, nikdy ju nedáš na desatinku milimetra presne. Vždy bude malinko hodená na jednu stranu. A práve táto veľká vôľa ti umožní namontovať valec. Jednoducho, piest si vďaka tejto vôli prispôsobí svoju polohu voči valcu. Nebyť tejto veľkej vôle, tak by bol piest tiež hodený na jednu stranu a nenamontoval by si valec.

Čiže všetko ok, nič nemeň.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod klasyc » pon srp 23, 2010 19:54:09

Tak to jsi mě docela potěšil, nemusím za každou cenu půlit ojnici. S tím kladivem to byla samozřejmě jen taková legrace. Sem sice gymplař, ale ne debil :mrgreen: aspoň doufám...
Nevím, kolik má moje Babetta najeto, koupil sem ji jako šrot a polovina dílů chyběla (včetně tachometru). Kdyby byla vůle na ojnici, čekal bych nějaké cinkání, ale motor dělá jen občas zvuky jako při mletí kafe, takže měním ložiska a snad to bude ok.

Otázka na závěr: kolik babeťákú tady muselo měnit ojnici? Asi to není úplně častá závada a jsem opravdu jen podezíravý (ale nerad bych ten motor půlil za měsíc znova)
klasyc
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř čer 24, 2009 22:18:10

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod martin110r » pon srp 23, 2010 20:09:08

Ja som tu rok, a myslím, že tu nebol nikto taký, čo musel meniť ojnicu. Skôr taká bolestivá súčiastka je voľnobežka v prevodovke (predlohová hriadeľ). Už keď budeš mať rozpolený motor, tak skontroluj jej funkciu, nech naozaj nemusíš za pol roka zase poliť. Na jednu stranu sa musí točiť, na druhú nie. Inak prvé príznaky vadnej voľnobežky sú tie, že pri rozbiehaní Babetta vyletí do otáčok bez prenosu sily na koleso. Ako keby si tam mal neutrál. No nie je to pravidlo. Stačí vymeniť olej v prevodovke a problémy s neutrálom prestanú v prípade že nie je vadná voľnobežka.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod klasyc » pon srp 23, 2010 22:11:14

Díky za info. Teď akorát nevím, o jaké volnoběžce mluvíš. Mimochodem, zapomněl jsem napsat, že mám ještě starou 207čku, není to třeba jen na 210? Jinak spojky mám obě v pohodě, jedinou známku poškození jeví hřídel u primárního kolečka - tam se tak nějak rozdrtily ty tři kuličky a trochu tu hřídel omlely. Ale v jízdě to nevadí, tak ji měnit nebudu...
klasyc
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř čer 24, 2009 22:18:10

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod miraSt » pon srp 23, 2010 22:55:01

Já jsem nechal vyměnit. Už na dvou babetách. Závada se projevila tak, že motor za jízdy najednou ztratil tah a strašně začal pískat. Hned jsem zastavil a motor se už nedal ani protočit. Po demontáži krytu spojek šlo klikovkou velice omezeně pootočit tam a zpět.
Zelená dříč; červena tahoun. Obě se dočkaly 12voltů. Od 7/2011má červená dálkové a tlumené světlo. Zelená je pryč a přibyla černá. Od 5/2013 má taky 12V a tlumené/dálkové.
miraSt
Ostřílený diskutér...
Ostřílený diskutér...
 
Příspěvky: 62
Registrován: úte říj 06, 2009 10:29:33
Bydliště: Fryčovice

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod martin110r » úte srp 24, 2010 8:10:13

Aha no tak v 207mičke by ti tá voľnobežka bola docela k prdu, to je fakt :lol: . To sa týkalo typu 210.
Babetta 210 - rok výroby 1995
Bližšie info o mojej Babette TU.
Zahlasujte v ankete
Uživatelský avatar
martin110r
Veterán fóra II. stupně
Veterán fóra II. stupně
 
Příspěvky: 2126
Registrován: stř črc 15, 2009 20:55:39
Bydliště: Liptovský Mikuláš

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod Duro » úte srp 24, 2010 8:43:47

2klasyc: Ja by som doporucil vymenu/repas tej klukovky. Axialnu volu ojnice cca 1mm by som bral ale 1cm urcite nie. Je iste, ze keby radialna vola, o ktorej tvrdis, ze je nepoznatelna, bola v medziach normy, tak je to OK, ale ona urcite nebude. Rukou to neodhadnes, ale motor od 1000 ot./min nahor urcite ano - rozvibruje Ti celu masinu. Ked uz mas polit, tak urcite urob vsetko, lebo ak vymenis len loziska a hluk a vibracie zostanu, tak mozes to robit znova alebo sa Ti to niekde casom vysype.

Axialna vola vela napoveda o radialnej voli, takze orientoval by som sa podla toho. Nejake info o klukovke, montazi a demontazi najdes napr. na http://babetta-210.wbs.cz/Dilenska-Prir ... a-207.html, kde zistis, ze to zrejme v domacich podmienkach nezvladnes. Firmy, ktore to robia, najdes na nete, napr. http://www.klikovky.cz/index.html, kde si zavolaj a informuj sa o moznosti repasu klukovky na Babetu 207.

Na Slovensku to myslim, robi jedine Krsak v Santovke, kedysi za 500 Sk podla cennika, pozri http://krsak.szm.com/cennik.html - len pre orientaciu /vsetci ostatni, ktori to inzeruju na nete, to posielaju jemu a uctuju si prirazku :lol: /.

Tolko moj nazor na vec ...

P.S. Mimochodom, idem to robit tiez, a tiez kvoli loziskam, lebo mi pri 5500 ot./min uz motor vibruje a ma problem pustit viac. Predtym to tocilo cez 6000, ale postupne sa to znizuje a zistil som volu v lavom lozisku ulozenia klukovky - tak to menim vsetky loziska /dam SKF/, vcetne klukovky /mam jednu repasovanu v rezerve - prave od Krsaka/.
Babetta 207 ... co k tomu dodat ?!
Uživatelský avatar
Duro
Mistr fóra...
Mistr fóra...
 
Příspěvky: 202
Registrován: pát úno 22, 2008 9:02:58
Bydliště: Ružomberok, SK

Re: Vůle v ojnici

Příspěvekod klasyc » úte srp 24, 2010 11:47:19

Díky za rady, mám kamaráda a jeho táta repasuje klikovky, tak mu to asi radši vezmu ukázat, ať se k tomu vyjádří...
klasyc
Pokročilejší...
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř čer 24, 2009 22:18:10


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků